rare airco problemen

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
sandervm
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 09.05.2016 - 09:22

Hallo,

Graag jullie advies met het volgende probleem:

Ik heb een maand geleden een S60 2.0T automaat uit 2007 gekocht, 102000KM gereden (NAP geeft aan dat dit ook klopt). Helaas niet bij een dealer (i.v.m. prijs) maar bij een handelaar. Hij is altijd wel dealer onderhouden. Gekocht zonder garantie, misschien niet heel slim maar ik dacht het is een Volvo, wat kan er mis zijn bij net een ton gereden. Bovendien heeft hij afgelopen zomer nog een grote beurt gehad en daarna nog 4000 km gereden. Daarnaast is er afgesproken dat mochten er grote reparaties nodig zijn ik achteraf alsnog garantie kon bijkopen.

Tijdens de proefrit hoorde ik een raar geluid bij het gebruik van de airco. Ik herkende het geluid (eerder een S60 uit 2002 gereden), het was alsof er metalen delen over elkaar schuiven bij het gebruik van de airco (destijds te weinig druk in het systeem). Verkoper gaf aan dat dit "onderdeel van het airco systeem" was. Ik had mijn twijfels maar wilde de auto graag hebben i.v.m. goede prijs en weinig kilometers gereden.

Auto gekocht, 3 dagen later geen airco meer. Teruggegaan, men had hem aan de "aircomachine" gehangen, bleek dat er te weinig druk was (net zoals bij de auto uit 2002), bijgevuld en probleem opgelost, dachten ze...

Afgelopen weken niet warm geweest dus airco weinig gebruikt, van het weekend naar het strand geweest. De auto in 34 graden staan bakken op het parkeer terrein. Bij het instappen airco aangezet, 1 min koele lucht, daarna alleen maar warme lucht. Airco even uitgezet, 10 minuten later geprobeerd, weer 1 min koude lucht daarna weer warme lucht..

Dag later weer airco geprobeerd (in de ochtend) half uur kunnen rijden, geen enkel probleem met de airco. Op de terugweg (30+ graden) weer hetzelfde probleem.

Het lijkt dus temperatuur afhankelijk. Wat ook opvalt, bij het optrekken van 0 naar 60 met airco uit geen probleem. Zet ik de airco aan en trek ik dan op hoor ik een heel raar geluid, kan het niet goed beschrijven maar het klinkt niet echt goed.

Ik heb van dit soort spullen absoluut geen verstand. Ik lees dat het de compressor kan zijn (omdat deze direct wordt aangedreven door de motor wat het geluid verklaart).
Ook lees ik dat het een soort magneet kan zijn waar niet teveel speling op mag zitten anders kunnen er problemen met de airco optreden.

Kan iemand hier advies in geven?
Alvast bedankt voor de reactie!
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29913
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Dat is nu met het warme weer een vervelende storing, het klinkt als een magneetkoppelings probleem en dat is goed te verhelpen door een goede afstelling te doen.
In bestelling: XC60 T6 PIH Ultra Thema dark
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Dat is wel erg snel voor een magneetkoppeling. De auto heeft pas 100000 gelopen. Denk zelf eerder aan de pomp zelf die stuk is. Als de magneetkoppeling te ruim staat doet de airco het gewoon wel of niet, maar meestal geen vreemde geluiden. Niet te lang mee doorrijden, als je de pomp goed stuk rijd heb je ook troep in je systeem, en moet je ook laten spoelen.
laat je overigens niets wijs maken door de garage, dring aan op een vervanging van de defecte onderdelen.
Laatst gewijzigd door edraket op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
sandervm
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 09.05.2016 - 09:22

Bedankt voor de reacties!

Ik laat hem volgende week dinsdag nakijken door een kennis met een autobedrijf. Afhankelijk van wat daar uitkomt (pomp of magneetkoppelings probleem) kijk ik wat ik verder doe.
Waarschijnlijk laat ik hem een nieuwe pomp plaatsen (als dat het is) omdat ik weet dat hij me niet bedondert en ik dan zelf controle heb over wat er gebeurd. Voor hetzelfde geld koop ik alsnog de garantie bij de handelaar en zet die er weer een gebruikte pomp in of zo.
Ik kan me haast niet voorstellen dat ze niet geweten hebben dat er iets mis was met de auto bij verkoop. Ik bedoel als je al 20 jaar auto's verkoopt herken je het geluid toch wel van een haperende airco (te weinig druk)? Ik zal nog even laten weten wat het nu precies was in het geval iemand anders tegen hetzelfde issue aanloopt.

@lint
Ik zie dat je een v70 met een turbo rijdt. Ik hoor bij een bepaald toerental (2500 / 3000, vaak rond de 120 / 130 km/u) een zoemend geluid wat vaak weer verdwijnt als ik het gas wat los laat.
Is dat de turbo ? Kan het gerelateerd zijn aan bovenstaand verhaal (omdat de airco verbonden is met de motor). Ik begin nu aan alles te twijfelen als ik een geluid hoor.


Allemaal wel jammer dit, ik had met de vorige S60 geen enkel probleem. Ze rijden en zitten geweldig en ik had er altijd een heel goed gevoel bij. Nu is het allemaal wat minder door dit soort vage problemen.
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29913
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Nee, ik hoor geen zoemend geluid in de door jou beschreven omstandigheden.
In bestelling: XC60 T6 PIH Ultra Thema dark
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
sandervm
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 09.05.2016 - 09:22

Hij is dan ook wel 7 jaar nieuwer :)
Zal even kijken wat hij doet nadat het airco probleem is opgelost anders maak ik daar wel een apart topic voor aan. Wellicht is die er al, heb er nog niet op gezocht..
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Als het de pomp is heb ik nog een originele nieuwe liggen. Mag voor een zacht prijsje weg.
Laatst gewijzigd door edraket op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
GRUNNS60
2nd Gear member
Berichten: 133
Lid geworden op: 31.07.2014 - 17:23

heb over airco problemen stukje geschreven op andere forum: http://www.volvov70forum.com/topic.php? ... real179129
Volvo S60, 2001, 170 Pk, LPI, >333.333km.
sandervm
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 09.05.2016 - 09:22

edraket schreef: Als het de pomp is heb ik nog een originele nieuwe liggen. Mag voor een zacht prijsje weg.
Ik heb even op internet zitten kijken, ik kom 5+ verschillende modellen en prijzen tegen, hoe weet je dat het de goede is ?

Gisteren toch contact opgenomen met de verkoper, 26 mei gaan ze ernaar kijken en dan kijken we of ze het onder "garantie" gaan oplossen of 50-50.
Ik vind eigenlijk dat hij gewoon vanaf dag 1 al niet in orde was, en dan gaat het wat mij betreft niet over garantie maar gewoon gebrek.

We zullen zien..
Gebruikersavatar
AlexV70
2nd Gear member
Berichten: 221
Lid geworden op: 18.01.2014 - 21:33

Jouw verhaal klinkt als magneetkoppeling. Er zijn meerdere verhalen hoe je het kan verhelpen. Niet altijd makkelijk, weinig ruimte.
Let op, niet iedere mageneet koppeling is gelijk en heb je speciaal gereedschap nodig.
V70 Bi-Fuel140 PK, 2002
V70 edition II 2.4D 163 PK, 2005 (MY2006), Geartronic, enz.
V70 Summum D5 185 PK+, 2008 (MY2009), Geartronic, enz.
C30 1.8 sport 125 PK, 2008 (MY2009)
XC60 Summum (+R-Pakket) D5 215 PK, 2011 (MY2012), Geartronic, enz.
XC60 Summum D4 181 PK, 2014 (MY 2015), Geartronic, Keyless, panoramadak, enz
XC60 Inscription, T8, 2018, panoramadak, luchtvering, enz.
XC60 Ultimate Dark, B5, 2023, Polestar tuning, luchtvering, 22”, B&W audio, massage stoelen, enz….
Gebruikersavatar
evert65
6th Gear member
Berichten: 2825
Lid geworden op: 01.03.2012 - 23:03
Locatie: Gelderse Vallei

Als het de magneet koppeling is kun je dat zelf zien of meten zie je van bovenaf gekeken op de koppeling van de airco een spleet die breder lijkt dan 2 mm dan weet je dat de koppeling te veel speling heeft, is vaak zelf op te lossen, maar je moet wel handig zijn en er even tjd voor uit trekken
De 1e keer ben je zo 2 uur bezig
Er moet een ringetje tussen uit zodat de speling terug kan naar 0,5
Dat hij het nu eventjes oppakt en daarna de brui er aan geeft komt door die speling, deze speling word door de warmte van het draaien wat groter, en dan " pakt " de magneet niet meer
keep calm!, your randomizer is running
Gebruikersavatar
evert65
6th Gear member
Berichten: 2825
Lid geworden op: 01.03.2012 - 23:03
Locatie: Gelderse Vallei

keep calm!, your randomizer is running
sandervm
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 09.05.2016 - 09:22

@mensen met het magneet koppeling probleem, maakte de auto bij jullie ook extra lawaai bij het optrekken, en op hogere snelheid of dat je over een doorgetrokken lijn (met van die bobbels) over de weg reed ?
Gebruikersavatar
evert65
6th Gear member
Berichten: 2825
Lid geworden op: 01.03.2012 - 23:03
Locatie: Gelderse Vallei

Geen idee, dat weet ik niet meer, ws niet
Ik zie het verband ook niet mbt de klacht
keep calm!, your randomizer is running
sandervm
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 09.05.2016 - 09:22

nee ik in het begin ook niet, maar hij begint steeds meer herrie te maken met de airco aan (bij het optrekken en bij hogere snelheid). Zet ik de airco uit hoor ik het niet dus het heeft er direct mee te maken. Vandaar dat ik ook twijfel of dit het probleem is of toch niet eerder de pomp zoals anderen hierboven aangeven
Gebruikersavatar
Doeke Dobma
5th Gear member
Berichten: 1289
Lid geworden op: 07.10.2009 - 22:14
Locatie: Leeuwarden

sandervm schreef: Ik had mijn twijfels maar wilde de auto graag hebben i.v.m. goede prijs en weinig kilometers gereden.
Dit snap ik dus totaal niet. Je hebt hem bij een handelaar gekocht omdat een dealerauto 'te duur' was. Zelfs terwijl je twijfels had heb je de koop doorgezet, omdat de prijs zo goed was. Daar bovenop, heb je ook nog eens geen garantie afgesloten, want 'wat kan er nou mis zijn met een Volvo'.

Tenzij je er veel verstand van en/of sleutelervaring hebt, vind ik dit zeer dom. Het spijt me voor mijn bewoordingen, maar je wilt schijnbaar voor een dubbeltje op de eerste rang zitten en nu ben je in mineur omdat er iets, en misschien wel vanalles mis mee is.

Je kent 'goedkoop is duurkoop'?

Natuurlijk mag je van een handelaar verwachten dat hij een goede auto verkoopt, maar dat ontslaat jou niet van de verantwoordelijkheid ook zélf onderzoek te (laten) doen.

Als je voor de koop een aankoopkeuring had laten doen bij de dealer waren deze problemen hoogstwaarschijnlijk allemaal al boven water gekomen. Zonde man...
Volvo V70 T5 MY05 Fullutrustad
sandervm
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 09.05.2016 - 09:22

@Doeke

Even terugspoelen dan, klopt ik wilde hem voor +/- 3K meer niet bij een dealer kopen. Ik snap ook dat als je geen garantie koopt en er zijn problemen dat je dan moet betalen. En als hij er over 3 maanden mee gekapt was, dan was het zo. Het verhaal is nu echter anders. Ik geef bij de proefrit al aan dat de airco een raar geluid maakt. Toen werd er gezegd "dit hoort bij het systeem". 3 dagen na koop kapt de airco er helemaal mee en moet hij bijgevuld worden. En gek genoeg was dat geluid erna weg. Dus nu hoort dat geluid ineens niet meer bij het systeem. Dat is in mijn ogen gewoon een bullshit verhaal. Maar goed, misschien een wijze les geweest om de volgende keer bij een dealer te kopen, al moet je dan ook altijd maar afwachten hoe ze dit soort dingen oplossen. Anyway, het topic gaat niet over de aankoop, we zullen zien hoe het afloopt.
Gebruikersavatar
AlexV70
2nd Gear member
Berichten: 221
Lid geworden op: 18.01.2014 - 21:33

Klinkt als een lege airco.
Dus de kans bestaat dat ze de hem vorige keer ff gevuld hebben, in de hoop dat het een paar maand zou duren voor hij weer leeg zou zijn.

Ik ben nieuwsgierig, hang maar weer eens aan de machine.
V70 Bi-Fuel140 PK, 2002
V70 edition II 2.4D 163 PK, 2005 (MY2006), Geartronic, enz.
V70 Summum D5 185 PK+, 2008 (MY2009), Geartronic, enz.
C30 1.8 sport 125 PK, 2008 (MY2009)
XC60 Summum (+R-Pakket) D5 215 PK, 2011 (MY2012), Geartronic, enz.
XC60 Summum D4 181 PK, 2014 (MY 2015), Geartronic, Keyless, panoramadak, enz
XC60 Inscription, T8, 2018, panoramadak, luchtvering, enz.
XC60 Ultimate Dark, B5, 2023, Polestar tuning, luchtvering, 22”, B&W audio, massage stoelen, enz….
sandervm
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 09.05.2016 - 09:22

Dat zullen ze vermoedelijk als eerste gaan doen, volgende week donderdag weet ik meer..
sandervm
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 09.05.2016 - 09:22

Vandaag besloten om de pomp te vervangen. Probleem kwam niet naar voren na 1,5u stationair draaien, is ook lastig omdat het alleen voorkomt bij 20+ graden buiten. Ze vonden het geluid bij optrekken ook niet normaal dus grote kans dat toch de pomp niet in orde is. Garage is zo vriendelijk om het bedrag 50-50 te splitsen zonder arbeid, dus voor 225 euro heb ik een nieuwe pomp erin zitten. Morgen kan ik hem weer ophalen, ben benieuwd of het rare geluid ook weg is
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”