Waar zit die toerentalsensor nou?

Geproduceerd bij NedCar in Born
Plaats reactie
Chiel78
Starter

Hallo mensen,

Het motorlampje van mijn prachtige V40 2.0 uit 2002 brandt. Bij het uitlezen geeft hij aan ECM-78 - Motortoerentalsensor - signaal ontbreekt.
Ik merk niets aan de motor, die is stil, loopt gelijkmatig stationair en geen rateltjes of wat dan ook. Het enige is dat de motor iets later aanslaat bij het starten, wat logisch is omdat de computer geen info over de toerentallen doorkrijgt en niet weet wanneer te vuren. Toch start hij probleemloos.

Mijn (hoopvolle) theorie is dus dat er niets anders is dan een defecte toerentalsensor, omdat ik anders ook iets aan de motor zou merken. Ook geeft de foutmelding aan 'signaal ontbreekt' en niet 'gebrekkig signaal', wat misschien eerder zou wijzen op een probleem verderop met de nokkenassensor bijvoorbeeld.

Nu wil ik dus proberen om zelf de toerentalsensor door te meten en eventueel te vervangen om te zien of dat het probleem meteen oplost.

Ik kan de toerentalsensor alleen niet vinden! Waar zit die? Kan geen plaatjes vinden of een video op Youtube.

Wie kan me helpen? Zou fijn zijn!
volvo-s40
4th Gear member

Krukassensor ?
Die meet of de motor wel wel rond tornt,om vervolgens benzine moet geeft zodat je motor kan starten.
Zit met 1 bout vast. Kabel met stekker loopt naar het schutboard.
Sensor zit boven je vliegwiel (motor/versnellingsbak)
Laatst gewijzigd door volvo-s40 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
! WARNING ! DO NOT F*ck with my VOLVO. Serious Injury of Death May Occur.
MartijnAbel
4th Gear member

Dat kan idd bijna niet anders zijn dan de krukassensor. Is trouwens niet door te meten. Een nieuwe kost naar mijn weten ook niet meteen een vermogen bij de dealer.
Volvo V70 2.0T 2011 - Volvo V60 2013 D5 Polestar - Volvo V50 T5 2004 DTC/RICA
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”