C30 met melding: "minder motorvermogen"

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
V-C30-1.6d
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 09.05.2016 - 21:59

Hallo,
Ik heb sinds enkele weken een probleem met het motorvermogen van mijn C30 1.6d van 2007. Het begon met dat de auto bij een warme motor zomaar ineens ging inhouden. Dit gebeurde zo nu en dan.
Enige weken later kwam voor het eerst de melding: "minder motorvermogen". Hierbij viel het me op dat de motor niet boven de 3000 toeren kwam en de auto aanzienlijk in snelheid terug liep (ca. 70 á 80 km/h max.). Deze storing komt zo nu en dan en met name bij een warme motor. Bij een koude motor heb ik eigenlijk nooit dit probleem.
Daarna kwam dezelfde storing weer terug en kwam er ook een oranje motorlampje bij, verder zelfde problemen. Een tijdje later kwam er af en toe ook de melding: "anti-skid service vereist" bij. Maar mijn gevoel zegt dat dit een gevolg is van de oorspronkelijke storing. De motor start overigens altijd goed. Echter soms als ik een flink stuk (snelweg) heb gereden en de motor is echt goed warm, start de auto niet weer direct na het stilzetten. Dan moet ik 'm even laten afkoelen (10 min.) voordat de auto weer start.

Ik ben er mee naar de dealer geweest en heb de auto laten uitlezen. Er kwamen de volgende foutcodes uit:
- (DTC) ADM-E010 (heeft te maken met de doseringseenheid toevoegmiddelen);
- CEM-3F93 (heeft te maken met de gaspedaalsensor);
- ECM-952F (heeft te maken met de gaspedaalstandsensor);
- ECM-6630 (heeft te maken met de gloeibougies of het gloeibougierelais);
- ECM-1517 (heeft te maken met lekkende of verstopte onderdrukslangen naar de turbo/turboregelklep, of een beschadigde vacuümdoos, of een beschadigde turboregelklep;

Mijn gevoel zegt me dat het niets te maken heeft met de doseringseenheid of de gaspedaalsensoren. Ik vind het vreemd dat het probleem zich vooral voordoet bij warmte (warme motor). Soms is het erger bij warm weer. Ik heb ooit ergens iets gelezen over poreuze brandstofslangen, die bij warmte uitzetten en meer lekken, waardoor minder motorvermogen. Maar misschien zit mijn gevoel er naast...ik ben geen expert.

De bovengenoemde foutcodes waren volgens de dealer teveel om een goede diagnose te stellen. De boordcomputer is toen gereset, alle meldingen/foutcodes eruit gehaald. De volgende dag had ik weer dezelfde storing/melding: "minder motorvermogen" en ben terug gegaan naar de dealer voor een nieuwe uitlezing. Volgens de dealer kwamen er weer dezelfde foutcodes uit en wist men niet waar het aan zou kunnen liggen.

Vervolgens heb ik een afspraak ingepland om de auto grondig door de dealer na te laten kijken en het probleem proberen op te lossen. Die afspraak staat op 17 mei aanstaande. Echter voor die tijd wil ik gedegen advies inwinnen van kenners die mij kunnen aangeven in welke hoek ze het (eerst) moeten zoeken. Ik wil namelijk voorkomen dat de dealer het ene na het andere dure onderdeel gaat vervangen. Waar moeten ze beginnen? Welke stappen kun je het beste doorlopen, zonder te verzanden in dure, onnodige reparaties/vervangingen?

Ik hoor het graag van mensen met dezelfde ervaring en/of professionals. Bedankt alvast!
Piet
Gebruikersavatar
Longone
5th Gear member
Berichten: 1088
Lid geworden op: 10.08.2006 - 12:02

Ik zou als eerste denken aan een vol/verstopt roetfilter.

Is dat al een keer vervangen en hoeveel heeft de auto gereden?
V-C30-1.6d
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 09.05.2016 - 21:59

Hoi Longone,
Bedankt voor je reactie. De auto heeft 175.000km gelopen en z'n normale beurten gehad. Zal even nakijken of het roetfilter vervangen is gebeurd.
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”