Startprobleem

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Plaats reactie
ThijS60
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 07.05.2016 - 16:54

Een week of 4 geleden voor het eerst dat mijn auto niet wilde starten. Vervolgens afgelopen dagen nog een paar weigeringen. Tussentijds start hij naar behoren.

Bij het omdraaien van de contactsleutel naar positie III een hoop klikkende ralais, ook in de portieren (de sloten?), en flikkerende lampjes maar geen reactie van de startmotor. Het klokje geeft daarna --:-- aan, waardoor het lijkt dat de stroom er volledig af geweest is.
De auto laat zich wel makkelijk aanduwen; één keer compressie en hij loopt.

De (3 jaar oude) accu is doorgemeten bij de Volvo dealer en is in goede conditie.
Als de auto bij de garage staat start hij zonder problemen, waardoor het lastig is de oorzaak te vinden.

Herkent iemand van jullie deze symtomen, dan zou ik graag vernemen wat het probleem is.
Volvo S60 LPi G3 - 140 pk - 2002
eric vermeer
3rd Gear member
Berichten: 282
Lid geworden op: 29.03.2005 - 22:00
Locatie: alphen

slechte massa hoogst waarschijnlijk of accuklemmen hebben slecht contact deze kun je reinigen door beide klemmen los te maken en schoon te maken.
Accu kan het ook nog zijn ondanks dat hij goed getest is.
volvo S70R 1998 B5234T4 M59
Volvo V60 T6 summum B6304T4 polestar
volvo V40 Carbon Edition D4204T14 polestar
volvo V70R AWD 2004 B5254T4 M66
volvo V70R 1998 B5234T4 M59
volvo C30 D5 geartronic summum 180pk
volvo V70R AWD 1998 B5234T4, M58 +/-310pk
volvo 244 turbo inter-cooler met +kit origineel +/-200pk
ThijS60
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 07.05.2016 - 16:54

Ik heb vanochtend voor het starten de spanning gemeten. Deze was 12,1 Volt. De motor startte wel maar niet met overtuiging.

Volgens onderstaande tabel is de laadtoestand dan nog ca. 40%.

100% 12,72 V
80% 12,51 V
60% 12,30 V
40% 12,09 V
20% 11,88 V
0% 11,64 V

Bij stationair draaiende motor is de laadstroom 14,5 V en direct na het uitzetten van de motor was de spanning 12,5 V.

De accu lijkt het probleem te zijn. Is er iemand met gelijke ervaring?
Volvo S60 LPi G3 - 140 pk - 2002
Gebruikersavatar
JPV70
3rd Gear member
Berichten: 304
Lid geworden op: 03.06.2009 - 22:17

Je schreef eerder dat de accu doorgemeten is. Uit ervaring weet ik dat dit vaak geen uitsluitsel geeft over de werkelijke staat van de accu. De "slimme" meters zitten er vaak naast. Als ik je verhaal zo lees vermoed ik gewoon een oude en vermoeide accu. Kijk even bij AW accu voor een vervangende. Stukken goedkoper dan de dealer.
V70 D5 -Black sapphire metallic- (185pk -> VolvoTune 227pk) 2007, geartronic
V70 XC 2.4T -Silver metallic- (200pk) 2001, automaat
V70 2.4i -Dark grey pearl- (170pk) 2000, automaat
S60 D5 -Dark grey pearl- (163pk) 2003, handschakel
Gebruikersavatar
AlexV70
2nd Gear member
Berichten: 221
Lid geworden op: 18.01.2014 - 21:33

Of even buiten de auto opladen en kijken of misschien 1 van de cellen vroegtijdig gaat borrelen.
V70 Bi-Fuel140 PK, 2002
V70 edition II 2.4D 163 PK, 2005 (MY2006), Geartronic, enz.
V70 Summum D5 185 PK+, 2008 (MY2009), Geartronic, enz.
C30 1.8 sport 125 PK, 2008 (MY2009)
XC60 Summum (+R-Pakket) D5 215 PK, 2011 (MY2012), Geartronic, enz.
XC60 Summum D4 181 PK, 2014 (MY 2015), Geartronic, Keyless, panoramadak, enz
XC60 Inscription, T8, 2018, panoramadak, luchtvering, enz.
XC60 Ultimate Dark, B5, 2023, Polestar tuning, luchtvering, 22”, B&W audio, massage stoelen, enz….
ThijS60
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 07.05.2016 - 16:54

Het is een geheel gesloten accu, waardoor het niet mogelijk is de cellen afzonderlijk te meten. Ik heb bij de dealer een nieuwe accu laten plaatsen. Hij start weer als een tierelier. Ook gaan de portiersloten beter van het slot af, eerder moest ik 2 à 3 keer ontgrendelen voordat alle portieren van het slot af waren en nu gaat het meestal de 1e keer goed.

Ik heb gekozen voor een originele Volvo accu van 70 Ah. AW Accu adviseerde een 56 Ah accu, wat mij te licht leek.
Volvo S60 LPi G3 - 140 pk - 2002
Gebruikersavatar
AlexV70
2nd Gear member
Berichten: 221
Lid geworden op: 18.01.2014 - 21:33

Gesloten? Zit een sticker over. Ze zullen toch gevuld moeten worden.....
V70 Bi-Fuel140 PK, 2002
V70 edition II 2.4D 163 PK, 2005 (MY2006), Geartronic, enz.
V70 Summum D5 185 PK+, 2008 (MY2009), Geartronic, enz.
C30 1.8 sport 125 PK, 2008 (MY2009)
XC60 Summum (+R-Pakket) D5 215 PK, 2011 (MY2012), Geartronic, enz.
XC60 Summum D4 181 PK, 2014 (MY 2015), Geartronic, Keyless, panoramadak, enz
XC60 Inscription, T8, 2018, panoramadak, luchtvering, enz.
XC60 Ultimate Dark, B5, 2023, Polestar tuning, luchtvering, 22”, B&W audio, massage stoelen, enz….
Gebruikersavatar
JPV70
3rd Gear member
Berichten: 304
Lid geworden op: 03.06.2009 - 22:17

Goed te horen dat hij het weer doet!
Je had elders toch ook een zwaardere kunnen kopen, had goedkoper geweest dan een originele. Maar goed, gaat over tientjes... hij werkt weer lekker!! Dat is het belangrijkste :-)
V70 D5 -Black sapphire metallic- (185pk -> VolvoTune 227pk) 2007, geartronic
V70 XC 2.4T -Silver metallic- (200pk) 2001, automaat
V70 2.4i -Dark grey pearl- (170pk) 2000, automaat
S60 D5 -Dark grey pearl- (163pk) 2003, handschakel
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”