Alle kenners, graag advies.
We hebben een paar maanden geleden een V70n gekocht uit 2000 op G3. Prima ding, loopt goed. Maar... na de wielenwissel van winter naar zomerset begon de V70 boven de 100 enorm te stuiteren aan de achterkant. Echt niet normaal, van een klein beetje vanaf 100 tot echt stuiteren bij 120. Wordt dus steeds erger.
Aantal zaken al gedaan omdat we dachten dat het aan de zomerset lag, daar nieuwe banden op gezet, stuiteren bleef. Winterset er weer onder, stuiteren bleef, laten uitlijnen, stuiteren bleef. Tussenas en dergelijke van de AWD laten controleren, is prima. Auto laten uitlezen, geen enkele storing.
Dus nog geen resultaat. Auto is trouwens ook net een kart als ik op een klinkerweggetje rij. Net of er geen vering op zit. Tot 80 km/u gaat het prima.
het is een V70n 2.5 Turbo AWD. Wie weet er raad?
Laat hem trouwens volgende week door een Volvospecialist bekijken maar ben benieuwd wat de kenners er hier van zeggen.
Stuiterende V70
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27374
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Schokdempers?
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
als de auto niet is doorgezakt vrijwel zeker inderdaad een schokbreker die vast zit.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- JPV70
- 3rd Gear member
- Berichten: 304
- Lid geworden op: 03.06.2009 - 22:17
Ja, nivomats zijn duur(der dan normale schokbrekers).
Heb je originele Volvo velgen of aftermarket?
Heb je originele Volvo velgen of aftermarket?
V70 D5 -Black sapphire metallic- (185pk -> VolvoTune 227pk) 2007, geartronic
V70 XC 2.4T -Silver metallic- (200pk) 2001, automaat
V70 2.4i -Dark grey pearl- (170pk) 2000, automaat
S60 D5 -Dark grey pearl- (163pk) 2003, handschakel
V70 XC 2.4T -Silver metallic- (200pk) 2001, automaat
V70 2.4i -Dark grey pearl- (170pk) 2000, automaat
S60 D5 -Dark grey pearl- (163pk) 2003, handschakel
- hvt
- 5th Gear member
- Berichten: 1361
- Lid geworden op: 06.01.2008 - 14:44
- Locatie: Westerkwartier (gr)
Staat de achterkant nog op dezelfde hoogte als normaal?
Reageren beide zijdes hetzelfde bij indrukken?
Nivomats maakt wel wat uit bij vervangen. Namelijk de prijs.
Reageren beide zijdes hetzelfde bij indrukken?
Nivomats maakt wel wat uit bij vervangen. Namelijk de prijs.
V40 1997(MY1998), 1.8, 320000km, summergreen, LPG, ecc, cc, half leer, verlaagd, heldere donkere koplampen.
V70 2004, 2.4 (140pk), Black Sapphire, Thor 17", Eibach pro-kit -30, Xenon, vol leer, ecc, cc, schuif-kanteldak, spoiler, mistlampen, HP-speakers, CFE.
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=50941
V70 2004, 2.4 (140pk), Black Sapphire, Thor 17", Eibach pro-kit -30, Xenon, vol leer, ecc, cc, schuif-kanteldak, spoiler, mistlampen, HP-speakers, CFE.
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=50941
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16549
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
En die prijs zal om en bij de 400 euro per stuk zijn. En wel beide vevangen!
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
-
- 1st Gear member
- Berichten: 40
- Lid geworden op: 26.04.2006 - 14:18
- Locatie: Hattem
Zijn originele velgen, maar de zomerset was niet origineel en toen is het eigenlijk begonnen met de ellende. Kunnen er ook gewone schokbrekers onder gezet worden?
Achterkant lijkt wat laag. Heb meerdere V70 gehad en deze lijkt lager dan de anderen. Achterkant reageert hetzelfde bij indrukken.
Achterkant lijkt wat laag. Heb meerdere V70 gehad en deze lijkt lager dan de anderen. Achterkant reageert hetzelfde bij indrukken.
- arnoud
- 8th Gear member
- Berichten: 11741
- Lid geworden op: 26.12.2005 - 22:51
- Locatie: Omg. Eindhoven
Hoeveel kilometer ervaring hebben die nivomats?
Bij mij was de koek bij 200.000km wel zo'n beetje op. De auto bleef netjes overeind aan de achterkant, maar op de snelweg was het niet zozeer stuiteren maar een continu deinen van de achterkant.
Het vervangen van de nivomats door een setje Bilstein B8 dempers heeft voor mij de oplossing gegeven, maar iets minder extreme dempers moeten zeker een prettig effect geven. Als je van nivomat naar non-nivomat gaat moet je ook de bovenste veerschotels vervangen achter. Dat is zeker een goedkopere oplossing dan nieuwe nivomats er onder zetten. Tenzij je regelmatig met een zwaarbeladen auto rondrijdt of met een flinke aanhanger/caravan zou ik zeker overwegen om bij vervanging voor 'normale' schokdempers te gaan.
Bij mij was de koek bij 200.000km wel zo'n beetje op. De auto bleef netjes overeind aan de achterkant, maar op de snelweg was het niet zozeer stuiteren maar een continu deinen van de achterkant.
Het vervangen van de nivomats door een setje Bilstein B8 dempers heeft voor mij de oplossing gegeven, maar iets minder extreme dempers moeten zeker een prettig effect geven. Als je van nivomat naar non-nivomat gaat moet je ook de bovenste veerschotels vervangen achter. Dat is zeker een goedkopere oplossing dan nieuwe nivomats er onder zetten. Tenzij je regelmatig met een zwaarbeladen auto rondrijdt of met een flinke aanhanger/caravan zou ik zeker overwegen om bij vervanging voor 'normale' schokdempers te gaan.
XC60 T6 Recharge Ultimate Dark, Fusion Red 2024
Ex: S60 2020 T4, Bursting Blue / S60 2009 2.5T, Ice White / S60 2001 T5, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4, Power Blue / V60 2011 D3, Flamenco Red / V50 2009 2.0D, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
Ex: S60 2020 T4, Bursting Blue / S60 2009 2.5T, Ice White / S60 2001 T5, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4, Power Blue / V60 2011 D3, Flamenco Red / V50 2009 2.0D, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
- JPV70
- 3rd Gear member
- Berichten: 304
- Lid geworden op: 03.06.2009 - 22:17
Zitten de naafringen van de niet-originele velgen er niet toevallig nog op?
Gebeurd weleens dat deze vergeten worden, dit zorgt voor dan voor niet goed gecentreerde velgen en dus onbalans.
Gebeurd weleens dat deze vergeten worden, dit zorgt voor dan voor niet goed gecentreerde velgen en dus onbalans.
V70 D5 -Black sapphire metallic- (185pk -> VolvoTune 227pk) 2007, geartronic
V70 XC 2.4T -Silver metallic- (200pk) 2001, automaat
V70 2.4i -Dark grey pearl- (170pk) 2000, automaat
S60 D5 -Dark grey pearl- (163pk) 2003, handschakel
V70 XC 2.4T -Silver metallic- (200pk) 2001, automaat
V70 2.4i -Dark grey pearl- (170pk) 2000, automaat
S60 D5 -Dark grey pearl- (163pk) 2003, handschakel
- arnoud
- 8th Gear member
- Berichten: 11741
- Lid geworden op: 26.12.2005 - 22:51
- Locatie: Omg. Eindhoven
Als de originele schokbrekers er nog onder zitten zijn ze ondertussen wel aan vervanging toe...
XC60 T6 Recharge Ultimate Dark, Fusion Red 2024
Ex: S60 2020 T4, Bursting Blue / S60 2009 2.5T, Ice White / S60 2001 T5, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4, Power Blue / V60 2011 D3, Flamenco Red / V50 2009 2.0D, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
Ex: S60 2020 T4, Bursting Blue / S60 2009 2.5T, Ice White / S60 2001 T5, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4, Power Blue / V60 2011 D3, Flamenco Red / V50 2009 2.0D, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
- De Don
- 4th Gear member
- Berichten: 519
- Lid geworden op: 28.04.2016 - 16:27
Volgens mij krijg je het wiel er niet eens op als er nog een centreerring op de wielnaaf zit,ik wissel altijd zelf mijn zomer/winter velgen en heb het één keer meegemaakt dat een centreerring achterbleef,uiteraard bij het laatste wiel dat ik wisselde,en maar zoeken wat er aan de hand was waardoor het wiel niet wou passen.JPV70 schreef: Zitten de naafringen van de niet-originele velgen er niet toevallig nog op?
Gebeurd weleens dat deze vergeten worden, dit zorgt voor dan voor niet goed gecentreerde velgen en dus onbalans.

Ik denk dat het toch met de schokbrekers of veren te maken heeft.
De Don® logisch™.
- JPV70
- 3rd Gear member
- Berichten: 304
- Lid geworden op: 03.06.2009 - 22:17
Je krijgt hem er vrijwel niet niet op, met wat geweld en een dunne ring wel. Zit natuurlijk voor geen meter en zo'n monteur wens ik je ook niet toe
Schokbrekers is zeker een goede verdachte, alleen geeft de TS aan dat het is begonnen na de winter/zomer wielen wissel. Eén van de sets is niet origineel Volvo dus het zou kunnen en is een stuk goekoper dan nieuwe schokbrekers (die waarschijnlijk ooit toch wel komen).

Schokbrekers is zeker een goede verdachte, alleen geeft de TS aan dat het is begonnen na de winter/zomer wielen wissel. Eén van de sets is niet origineel Volvo dus het zou kunnen en is een stuk goekoper dan nieuwe schokbrekers (die waarschijnlijk ooit toch wel komen).
V70 D5 -Black sapphire metallic- (185pk -> VolvoTune 227pk) 2007, geartronic
V70 XC 2.4T -Silver metallic- (200pk) 2001, automaat
V70 2.4i -Dark grey pearl- (170pk) 2000, automaat
S60 D5 -Dark grey pearl- (163pk) 2003, handschakel
V70 XC 2.4T -Silver metallic- (200pk) 2001, automaat
V70 2.4i -Dark grey pearl- (170pk) 2000, automaat
S60 D5 -Dark grey pearl- (163pk) 2003, handschakel
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27374
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Met terug wisselen is het euvel gebleven.
Ik denk dat het stomme pech is, de auto wordt natuurlijk opgetild om te wisselen en mogelijk dat dat net teveel is geworden voor een toch al niet meer zo goede demper.
Ik denk dat het stomme pech is, de auto wordt natuurlijk opgetild om te wisselen en mogelijk dat dat net teveel is geworden voor een toch al niet meer zo goede demper.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- hvt
- 5th Gear member
- Berichten: 1361
- Lid geworden op: 06.01.2008 - 14:44
- Locatie: Westerkwartier (gr)
Ik denk dat Ferdi gelijk heeft, bij het verwisselen zijn de dempers helemaal op zijn uiterste stand geweest.
Kan wel eens fataal zijn geweest voor de demper(s).
Maar beide kanten tegelijk, kan ik mij niet voorstellen. Dan zou je links en rechts toch verschil moeten voelen bij handmatig invoeren.
Bedenk me opeens dat het misschien een (gebroken) veer kan zijn die uit zijn zitting is gegaan bij verwisselen van de wielen?
Maar dit is snel te controleren.
Kan wel eens fataal zijn geweest voor de demper(s).
Maar beide kanten tegelijk, kan ik mij niet voorstellen. Dan zou je links en rechts toch verschil moeten voelen bij handmatig invoeren.
Bedenk me opeens dat het misschien een (gebroken) veer kan zijn die uit zijn zitting is gegaan bij verwisselen van de wielen?
Maar dit is snel te controleren.
V40 1997(MY1998), 1.8, 320000km, summergreen, LPG, ecc, cc, half leer, verlaagd, heldere donkere koplampen.
V70 2004, 2.4 (140pk), Black Sapphire, Thor 17", Eibach pro-kit -30, Xenon, vol leer, ecc, cc, schuif-kanteldak, spoiler, mistlampen, HP-speakers, CFE.
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=50941
V70 2004, 2.4 (140pk), Black Sapphire, Thor 17", Eibach pro-kit -30, Xenon, vol leer, ecc, cc, schuif-kanteldak, spoiler, mistlampen, HP-speakers, CFE.
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=50941
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27374
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Een veer is inderdaad ook nog een goede verdachte, ook die gaat dingen doen als een auto omhoog wordt getild
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
-
- 1st Gear member
- Berichten: 40
- Lid geworden op: 26.04.2006 - 14:18
- Locatie: Hattem
Oke, dank voor alle reacties. Ik denk inderdaad ook aan pech. Morgen maak ik een afspraak en zal ook het verhaal van de veer aangeven. Beide kanten komen na indrukken even snel omhoog en staan ook gewoon weer stil. Werking lijkt aan beide zijden hetzelfde.