2003 Volvo V40 2.0, Kachel of koud of loeiheet?

Geproduceerd bij NedCar in Born
Plaats reactie
MathieuMiep
1st Gear member
Berichten: 18
Lid geworden op: 19.05.2016 - 10:15

Hoi allemaal, nieuwe gast hier! M'n pa heeft net een 2ehands Volvo v40 gekocht, 2003, 2.0 Europa Sports edition AUT, met maar 119000 KM!

Hij is helemaal gaaf, rijdt heerlijk, zelfs nog in onze garage op de brug gezet, geen enkel spoortje roest. alleen wat oliespoortjes maar alle vloeistoffen zijn voor aflevering bijgevuld, dus dat zal het wel zijn.

nu hebben we een klein dingetje, niks ergs, maar m'n vader "wilt alles perfect hebben"

wij hebben dus de climate control met de 2 automatische knopjes en een temperatuur knop die een blauw vakje /18/20/22/24/26 rood vakje heeft.

nu gebeurt er tussen de 18 en 26 bijna helemaal niks. de airco werkt wel, op 22 koelt hij bijna niet, op 18 wordt hij ijskoud, die werkt naar behoren.

alleen als je hem op het rode vakje zet, wordt hij ineens bloedheet.

wat kan dit zijn? de aanjager en postitieknop werken prima, alhoewel hij wel erg bromt op de hoogste stand.
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29453
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Klinkt als een defecte temperatuurregelaar van het klimaatsysteem.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
MathieuMiep
1st Gear member
Berichten: 18
Lid geworden op: 19.05.2016 - 10:15

lint schreef: Klinkt als een defecte temperatuurregelaar van het klimaatsysteem.

Hoi,

Bedoel je daarmee het bedieningspaneel? Moet dat helemaal vervangen worden? Die van ons heeft de stoelverwarming, maar nog schaarser, DSA. Dus ik weet niet of daar iets vervangends voor is. Of is het iets anders?
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29453
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Het kan in het paneel zitten maar kan ook een sensor zijn. Ik weet niet of je het klimaatsysteem kan laten uitlezen op foutcodes.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
volvo-s40
4th Gear member
Berichten: 829
Lid geworden op: 03.12.2012 - 15:32

Vervang eerst de weerstand, is het goedkoopst
! WARNING ! DO NOT F*ck with my VOLVO. Serious Injury of Death May Occur.
MathieuMiep
1st Gear member
Berichten: 18
Lid geworden op: 19.05.2016 - 10:15

volvo-s40 schreef: Vervang eerst de weerstand, is het goedkoopst
Bedoel je de kachelweerstand? Die is toch alleen voor de aanjager?
Gebruikersavatar
Jers3n
5th Gear member
Berichten: 2384
Lid geworden op: 28.12.2008 - 23:16

Voorzover relevant, maar een de S/V40 reeks staat er om bekend dat de plaknaden van de luchtkanalen achter/onder het dashboard loslaten. Een goede lucht doorstroming is dan niet meer mogelijk, bv voorruitontwasemen gaat erg slecht/duurt lang. Dat kan ook zijn invloed hebben op (snelheid) van de temperatuur regeling, onze V40 Sports Edition uit 2003 had daar ook last van. Wellicht wijs dat ook te controleren.
Mocht dit het geval zijn, de beste remedie is een nieuw dashboard, maar dat loopt aardig in de kosten. Andere mogelijkheid is laten plakken (wat wij toen hebben laten doen), ook niet goedkoop en lastig omdat 'herstellers' er niet happig op zijn en er over het algemeen geen garantie op gegeven wordt.
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
MathieuMiep
1st Gear member
Berichten: 18
Lid geworden op: 19.05.2016 - 10:15

Jers3n schreef: Voorzover relevant, maar een de S/V40 reeks staat er om bekend dat de plaknaden van de luchtkanalen achter/onder het dashboard loslaten. Een goede lucht doorstroming is dan niet meer mogelijk, bv voorruitontwasemen gaat erg slecht/duurt lang. Dat kan ook zijn invloed hebben op (snelheid) van de temperatuur regeling, onze V40 Sports Edition uit 2003 had daar ook last van. Wellicht wijs dat ook te controleren.
Mocht dit het geval zijn, de beste remedie is een nieuw dashboard, maar dat loopt aardig in de kosten. Andere mogelijkheid is laten plakken (wat wij toen hebben laten doen), ook niet goedkoop en lastig omdat 'herstellers' er niet happig op zijn en er over het algemeen geen garantie op gegeven wordt.

daar dacht ik dus ook al aan, maar er komt zover wij weten hartstikke veel lcuht uit de roosters en uit de vooruitontwaseming komt ook gewoon lucht.
Gebruikersavatar
volvo-s40
4th Gear member
Berichten: 829
Lid geworden op: 03.12.2012 - 15:32

Er zitten er 2 (verschillende) 1 zit in je (airco) behuizing tussen de kachel en motor, deze meet de temperatuur, de 2e zit onder motor, die regeld de snelheid.

Omtrent luchtroosters fixen... Dat is prima zelf te doen. Alle info daarover staat op het volvox40forun
Laatst gewijzigd door volvo-s40 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
! WARNING ! DO NOT F*ck with my VOLVO. Serious Injury of Death May Occur.
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”