Versnellingsbak V70 D5 '10

Technische onderwerpen die niet specifiek op een model betrekking hebben vindt je in dit hoofdstuk
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Prancing-Moose
2nd Gear member
Berichten: 178
Lid geworden op: 21.02.2016 - 12:58

Ga de vraag hier eens stellen, misschien heeft iemand dit al meegemaakt / weet hij de oplossing.
Ik merk dat na een koudere en vochtige nacht, de versnellingsbak iets stroever door z'n 1e 3 versnellingen gaat. Vooral dat vochtig is een rare factor. Bij winternachten toen het niet geregend had, had ik zo goed als geen probleem.
Er is ook een hoorbaar gepiep bij het schakelen (precies rubber dat tegen elkaar wrijft, en wat kraakt en piept).
Bij warmere, niet vochtige nachten is er geen probleem, en het verdwijnt als de motor na een half uurtje is opgewarmd.
Zelf ken ik er niet veel van, maar kan het zijn dat er te weinig olie in zit, of de olie moet ververst worden?

Bedankt voor de feedback!
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20902
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Ik ben geen olie-specialist maar iets zegt mij dat er vocht in de versnellingsbakolie zit. En dan is verversen en niet zo dure optie. Prijs kun je vragen bij de dealer maar als je handig bent koop je een paar liter olie en ververs je zelf.
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Gebruikersavatar
Prancing-Moose
2nd Gear member
Berichten: 178
Lid geworden op: 21.02.2016 - 12:58

Kan inderdaad veel verklaren, maar hoe komt dat vocht er dan in? Is een vbak niet een gesloten onderdeel?
Denk dat olie eens verversen inderdaad al een 1e, niet te dure oplossing kan zijn.
Vanavond eens opzoeken hoe je dat ververst, heb enkel nog maar ervaring met vervangen van een ophanging en nog wat elektrische toestanden.
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8632
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Lijkt me heel sterk zo niet uitgesloten dat er water bij de olie in de bak terecht komt. Kijk eens goed naar het schakel mechanisme onder de pook en de kabels op de versnellingsbak. Waar de binnenkabels uit de buitenkabels komen kun je goed zien of alles soepel loopt en vast zit zoals het hoort.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Prancing-Moose
2nd Gear member
Berichten: 178
Lid geworden op: 21.02.2016 - 12:58

Mja, maar voor wat zou dat vochtig weer er dan tussen zitten?
Mechanisme onder de pook, kan je dat zien als je de bekleding van de pook verwijdert?
En die kabels, daarvoor moet ik de wagen even opkrikken vermoed ik? Niet lachen als ik iets dom zeg he, heb nog nooit iets aan een vbak gedaan / gecontroleerd :-|
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8632
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Vragen zijn nooit dom hoor, dus geen probleem. De kabels zitten op de bak. Als je de klep opendoet zie je ze links naast het luchtfilter zitten, zijn er 2 naast elkaar.
Schakelmechanisme kun je bij als je de zijkant van de console los klikt. Die panelen gaan eruit door ze naar de deur te trekken. Vochtig weer is misschien een misleidende factor?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Prancing-Moose
2nd Gear member
Berichten: 178
Lid geworden op: 21.02.2016 - 12:58

OK, dit weekend dan eens checken!
Maat van me die voor Mercedes werkt denkt dat het een (bijna) versleten rubber is in het schakelmechanisme dat sleept onder bepaalde omstandigheden.
Plaats reactie

Terug naar “Techniek niet modelgebonden”