Motor slaat onnodig aan... (zoveelste dingetje)

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
Plaats reactie
stoerebink
1st Gear member

pfff.. ik word een beetje moe van mijn V60 PIH (nov '15). Al zóveel 'kleine dingetjes'.

Sinds een week weer een nieuwe erbij:

Als ik (met opgeladen batterij) start, slaat na 2 a 3 seconden de dieselmotor aan. Zelfs zonder dat ik rij. De motor blijft ook lekker draaien dan. Hij rijd niet meer electrisch weg.
-Hij is niet het roetfilter aan het regenereren
-De auto is niet te heet
-De auto is niet te koud (het is momenteel rond de 15 graden, prima temperatuurtje)
-Er wordt geen zware kracht van de airco gevraagd of iets dergelijks

Bij het rijden schakelt ie pas na een minuut of 10 over op electrisch rijden, maar stopt daar ook zomaar weer mee.
Bij het stilstaan voor het verkeerslicht slaat de dieselmotor niet meer af, maar blijft draaien.

Pas als ik 'm handmatig op "PURE" zet, rijdt ie electrisch.
Zet ik 'm weer op "HYBRID" slaat de motor direct weer aan.
Er zijn geen foutmeldingen op de display.

Ik vrees het antwoord van de dealer, na al die niet-opgeloste-probleempjes, inmiddels wel te kennen: "We kijken ernaar". En naderhand weten ze 't niet, en rij ik er maar weer mee door.... pffff...

Ik word zo moe van die auto. Wat is dit nu weer....
Laatst gewijzigd door stoerebink op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
PIH
2nd Gear member
Contacteer:

Tis en blijft een lastig fenomeen die V60PIH.
Heb een keurig lijstje van zo'n 30 stoere punten die maar niet opgelost worden.

En ja, de dealer kan er ook niet zoveel mee soms, begrijp ik ook wel, maar dat je dan verder niks hoort vanuit Volvo is toch wel jammer op zijn minst.
En Volvo är som bäst på diesel och Electicity tillsammans!
volvosan
3rd Gear member

Heb je toevallig Automatische verwarming 'UIT' staan ? Dan zal de dieselmotor aan slaan om gewenste klimaat te bereiken.
MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid
stoerebink
1st Gear member

Die staat UIT sinds kort inderdaad. Vond het wat onnodig om dat voorverwarmen met deze temperaturen aan te zetten.

Maar, begrijp ik nu dat daardoor de dieselmotor onnodig lang blijft aanstaan? Ook na een rit van 80 km als ik stop bij een verkeerslicht???
RichieB
6th Gear member

Ja, als je dit UIT zet en het interieur is te koud gaat de dieselmotor aan om te verwarmen. Zet je dit AAN dat doet hij dat met de standkachel. Het is geen instelling mbt voorverwarmen maar het gewone verwarmen tijdens het rijden.
Laatst gewijzigd door RichieB op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Tesla Model S 75D, 2018 AWD Enhanced Autopilot 2.5 Sunroof
Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
Summum
6th Gear member

Kortom, dit volgens stoerebink als '"zoveelste probleem" betitelde fenomeen is helemaal geen mankement maar een gevolg van de keuze om voorverwarming uit te zetten. Lijkt me dus geen reden om moe van de auto te worden :sleep:
(2008) V70 T6 AWD Summum, Barents Blue, off black leder, full option
(2020) Audi E-tron
(2016) V60 D6 Twin Engine Summum, Magic Blue, Sport leder soft beige, Intellisafe Pro, Hybrid Technology, Security, Family, 19" Bor + 18" Skadi
(2011) V60 2.0T Momentum, Caspian Blue, off black leder, driver support line, exterior styling, 19" Bor + 18" Fortuna
(2005) V50 2.4 Summum, Silver, premium mobility, 18" Atreus
(2001) S60 2.4i Intro Ed. aut, nautic blue, 17" Tethys
diesel01
Geartronic member

Gevalletje RTFM....
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
sergestoord
2nd Gear member

Haha
V60 D6 PIH MY2014
stoerebink
1st Gear member

Nou helaas vrienden, lach me gerust uit. Sinds gisteren staat de "automatische verwarming" weer op AAN.
Maar het probleem blijft.

Sterker nog: er zijn er weer 2 bijgekomen: hij rijd op de snelweg, bij een snelheid van 120 a 130 km/u ongeveer 1:7. Normaal is het ongeveer 1:14 tot 1:16 bij die snelheid.
En de accu laadt langzaam op tijdens het rijden, terwijl hij (natuurlijk) niet op Safe Battery staat.

Dus: jammer dat jullie zo reageren, ik heb dat hier eerder ook al eens gemerkt toen ik (een van de vele, vele) andere problemen hier neerzette over mijn carkit die onverstaanbaar zacht is.
Ook dat probleem is door de dealer geconstateerd, en met alle goede wil die ze hebben, nog niet opgelost. Even als 12 andere problemen. "Ja meneer we zien het, maar we weten het niet, er zijn zoveel problemen met dit type, wij weten het ook niet meer precies"

Maar: blijf allemaal lekker lachen. Lekker constructief.
Laatst gewijzigd door stoerebink op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Summum
6th Gear member

Het gaat er niet om iemand uit te lachen....jij beschrijft een 'probleem' dat op zich verklaarbaar is vanuit de eigenschappen van de auto (dat had je kunnen weten indien je je had verdiept in de werking) en bovendien is opgetreden vanaf het moment dat jij de voorverwarming hebt uitgezet. Natuurlijk is bij jou een negatieve basishouding aanwezig, omdat er kennelijk ook al andere dingetjes met je auto zijn, dat veklaart mogelijk je eerste reactie op het geconstateerde gedrag van de motor.

Je stelt dat het probleem (de motor slaat zelf aan) nog steeds aanwezig is na het weer aanzetten van de voorverwarming. Maar ook geef je aan dat het verbruik (sinds gisteren?) erg hoog is. Die twee dingen samen zouden er weer op kunnen duiden dat het regeneratieproces van het roetfilter gaande is. Ook dat is iets wat de auto om de zoveel tijd hoort te doen. Maar de vraag is natuurlijk hoe lang dat proces duurt. Dat mag geen dagen of honderden kilometers duren. Als dat wel zo is gaat er inderdaad iets fout.

Ik zou je adviseren dit even in de gaten te houden en als het 'probleem' inderdaad niet snel verdwijnt toch maar de dealer te verwittigen. Maar op basis van wat je tot nu toe hebt geschreven is voor mij nog niet duidelijk dat er echt sprake is van een mankement.
(2008) V70 T6 AWD Summum, Barents Blue, off black leder, full option
(2020) Audi E-tron
(2016) V60 D6 Twin Engine Summum, Magic Blue, Sport leder soft beige, Intellisafe Pro, Hybrid Technology, Security, Family, 19" Bor + 18" Skadi
(2011) V60 2.0T Momentum, Caspian Blue, off black leder, driver support line, exterior styling, 19" Bor + 18" Fortuna
(2005) V50 2.4 Summum, Silver, premium mobility, 18" Atreus
(2001) S60 2.4i Intro Ed. aut, nautic blue, 17" Tethys
Autozoeker
5th Gear member

Wanneer de batterij aan het opladen is, dan is hij ws het roetfilter aan het regenereren. Dat gebeurt bij mij om de 600km-700km. Ik geloof dat hij extra hitte moet genereren om de filter schoon te branden, en dan doet ie de filter gelijk schoonmaken. Je kan dit onderbreken door puur in en uit te schakelen, maar de regeneratie komt dan op een later moment toch. Tijdens de regeneratie blijft de diesel aan.

Er is een ander probleem met het niet beschikbaar zijn van het hybride systeem. Ik had er een software update voor, dat ging een paar maanden goed, maar is nu weer terug. Iets met relais wat niet goed klikt. Hierdoor blijft je diesel ook aan. Mogelijk heb je ook hier last van. workaround hiervoor is, auto even 5 mins uitzetten en weer starten. dan zou het weer moeten werken. Het komt gelukkig niet zo vaak voor maar toch.

Ik moet over een paar weken weer langs de garage om mijn keyless entry voor de 3e keer te laten maken. Nu worden de antennes vervangen. Moet eerlijk zeggen dat ik het ook niet goed vindt dat volvo er maar op los gokt met de reparaties.
Laatst gewijzigd door Autozoeker op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
IkeV70
5th Gear member

stoerebink schreef: Sterker nog: er zijn er weer 2 bijgekomen: hij rijd op de snelweg, bij een snelheid van 120 a 130 km/u ongeveer 1:7. Normaal is het ongeveer 1:14 tot 1:16 bij die snelheid.
En de accu laadt langzaam op tijdens het rijden, terwijl hij (natuurlijk) niet op Safe Battery staat.
Dit is zeker roetfilter regeneratie. By design en normaal.

Wat bertreft het aanslaan van de diesel als automatische verwarming uit staat: Dat zou bij deze buitentemperaturen eigenlijk bijna niet moeten gebeuren. En als het gebeurt dan alleen bij de koude start slechts enkele minuten. Dus als de diesel langere tijd blijft lopen dan lijkt me er wel sprake van een probleem.
(tenzij je de kachel op 28 graden hebt staan misschien)
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
RoaldH
6th Gear member

@stoerebink: Misschien is het zinvol om bij onverklaarbare storingen de accupool voor 10 à 15 minuten los te halen, zodat alle systemen resetten. Misschien verhelpt dit de problemen met de carkit ook wel.
De overige zaken die je aangeeft heb ik ook langs zien komen en zijn inderdaad verklaarbaar (extra verwarming op uit, alleen power en hybride stand met een hoog verbruik tijdens de roetfilter reiniging). Vaak heb ik dat ik na een elektrische start eerst een paar meter kan rijden en vervolgens de diesel toch aanslaat om met de roetfilter reiniging te starten. En ja dan laadt de batterij extra op, gaat de achterruitverwarming en spiegelverwarming ook aan (heb ik me laten vertellen) om extra belasting te creëren zodat het reinigen van de roetfilter sneller verloopt.
Laatst gewijzigd door RoaldH op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
stoerebink
1st Gear member

ha Volvo-vrienden,

Ben blij met deze reacties. Ik was wat teleurgesteld in het "hahaha-gehalte". Ik had dat eerder ook al eens hier aangetroffen toen ik mijn carkitprobleem aankaartte. De eerste reactie was: "Neem aan dat je voor dit soort zaken naar de dealer bent geweest?".
Dan denk ik: dat is toch juist het mooie van dit forum, dat je dingen met elkaar deelt om herkenning (of niet) te krijgen... Elkaar dan hier ietwat badinerend tegemoet treden vind ik niet heel juist.

En daarom ben ik blij met de vorige reacties.

Mijn ervaringen nu:
-probleem ontstond na laatste werkplaatsbezoek (ik sta er bijna wekelijks), waarin weer nieuwe firmware is ingeladen.
-motor draaide 2 seconden na starten, en ging heel soms uit, maar meestal niet.
-ik weet wanneer hij gaat regenereren. Dat stinkt namelijk, maak ik vaak mee (ik rijd ongeveer 60.000km per jaar). Daar was nu geen sprake van.
-accukabel kwartier eraf gehad. Storing nu inderdaad weg.

We wachten af hoe lang het duurt voor het terugkomt.

En wat betreft die onverstaanbaar zachte carkit (Zie ander threadje): Garage heeft heel de Sensusmodule vervangen (topgarage!!) maar raar genoeg blijft het probleem.

Groet!
Msuidgeest
Geartronic member
Contacteer:

diesel01 schreef: Gevalletje RTFM....
Er was een tijd dat je gewoon in een Volvo kon stappen en direct zag en begreep waar welke knop voor diende ... En dat ook nog met dikke handschoenen aan vanwege de Zweedse winterkou. Maar tegenwoordig is het toch een ietsje anders geworden en is RTFM een eerste vereiste voordat je instapt in je auto.
Mark

Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
nldx
1st Gear member

stoerebink schreef: En wat betreft die onverstaanbaar zachte carkit (Zie ander threadje): Garage heeft heel de Sensusmodule vervangen (topgarage!!) maar raar genoeg blijft het probleem.

Groet!
Voor wat het waard is; Mijn HTC is ook erg zacht over de carkit, mijn iPhone 6 zorgt voor een prima volume...
hans98
4th Gear member

diesel01 schreef: Gevalletje RTFM....
Ja dat zeg je nou wel, maar tegenwoordig wordt er ook zomaar functionaliteit toegevoegd die niet in de manual staat. Zoals bij mijn XC90 waar na de laatste SW update een aantal functionaliteiten is toegevoegd die nog niet in de papieren manual noch op het internet bij Volvo te vinden zijn.

En in de manual kan je functionaliteiten wel opzoeken, maar om voor onverklaarbare zaken een oplossing te zoeken is de manual niet echt handig en zijn de mede volvisten hier op het forum wel erg handig.
Ooit: 340D, V50 2.4, V50 T5, S40 1.8, V70 2.5T, V60 PIH, XC90 T8

Nu Privé: MY17 V40 T2 Geartronic Nordic+ Luxury, Denim Blue, blond leder. Zakelijk: Tesla Model S75D
RichieB
6th Gear member

Wordt de handleiding app ook niet geüpdatet? Papier is zo jaren 90. ;-)
Tesla Model S 75D, 2018 AWD Enhanced Autopilot 2.5 Sunroof
Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”