s70 hobbelt schudt tijdens rijden

Voor kenners: de "Roffel"
Plaats reactie
thurrock
1st Gear member

Beste Forum leden,

Mij Volvo S70 2.5 10V AUT heeft een naar probleem.

Als ik vanuit stilstand weg rij tot zo'n 40kmpu zie je het stuur schommelen, snelheid daar boven voel je dat de auto schudt van links naar rechts.
Wanneer ik hem laat rollen in zijn D, dus gewoon voet van de rem af. Voel je duidelijk dat hij van links naar rechts hobbelt?
En als je 130 kmpu rijdt lijkt het net alsof je over een weg rijdt met slecht wegdek.

De auto is circa een maand geleden nog uitgelijnd, dus daar zal het niet aan liggen.

Graag jullie ideeën of mening hier over waar het aan kan liggen.

Bvd
edraket
7th Gear member

Bobbel in de band, velg krom? je kunt uitlijnen wat je wilt, maar dat lost voornoemde problemen niet op en de auto zal blijven schudden.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
thurrock
1st Gear member

Het probleem is gekomen na het uitlijnen, Het lijnen werd mij bij de APK geadviseerd omdat de band achter scheef begonnen te afslijten.
maestro12
2nd Gear member

Stuurkogels, draagarmrubbers etc. allemaal spelingsvrij?

En uit laten lijnen bij een 'deftig' bedrijf? (daar kan ook nog wat kwaliteit verschil inzitten)
7700 pk en 300.000 nm genoeg?
thurrock
1st Gear member

Ja bij een deftig bedrif niet kwikshit ofzo haha.
Heb toen de monteur nog gevraagd om alles na te kijken kwa draagarmen etc, die zij toen dat alles goed was.
Heb de lokale bandenboer gebeld waar ik wel vaker kom, die adviseerde mij de auto zsm te brengen en eigenlijk niet meer te rijden.
De klachten die ik omschreef duiden meestal op een band die op 'knallen' staat.
xgeering
2nd Gear member

thurrock schreef: Het probleem is gekomen na het uitlijnen, Het lijnen werd mij bij de APK geadviseerd omdat de band achter scheef begonnen te afslijten.
Mijn simpele boerenverstand (sorry, ik heb niet meer dan dat dus ik zal het ermee moeten doen :-) ) zegt mij dat als de problemen er ineens zijn na het uitlijnen, dat er met het uitlijnen iets niet goed is gegaan. Persoonlijk zou ik ook eerst naar een 'deftig' bedrijf gaan om het uitlijnen opnieuw (en goed) te laten doen.
Als je niet tevreden kunt zijn met wat je hebt, wat doet je dan geloven dat je wel gelukkig zult zijn met meer?

I have a roof over my head, running water from the tap and I can have a hot meal every day.....therefor I consider myself a very lucky man !
thurrock
1st Gear member

Ik ga het morgen mee maken en zal het zeker bij de bandenboer opnoemen over het uitlijnen, want die hebben ook die apparatuur

Mocht het toch door het uitlijnen zijn gekomen ga ik gewoon mijn geld terug eisen bij de desbetreffende garage.
ps-amazon
6th Gear member
Contacteer:

het is natuurlijk onmogelijk om op afstand de juiste diagnose te stellen, maar het lijkt wel of een van de wielen niet goed gemonteerd is of, erger nog, de wielen niet goed vastzitten.......of bij het op/afrijden van de brug is een band fors beschadigd
als blijkt dat dit iets met het uitlijnen te maken heeft, wat ik betwijfel, zeker als de wielen niet zijn gedemonteerd, dan is het nog zaak dat je de partij die de fout heeft gemaakt in staat moet stellen de fout te herstellen voordat je naar een ander gaat; zonder overleg naar een ander bedrijf en dan geld terugeisen is vrijwel bij voorbaat kansloos
Laatst gewijzigd door ps-amazon op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Lexus76
3rd Gear member

Ik ben heel erg benieuwd. Heb ook zoiets bij de hand gehad. Gebruikte set velgen gekocht en een gebruikte set banden er los bij. Banden laten monteren bij een 'deftige' bandenboer. Het hobbelde, schudde en trilde. Echt niet normaal. Naar een betere 'deftige' bandenboer geweest. 3 velgen bleken krom. Recht gemaakt en opnieuw geprobeerd. Nog steeds hobbelen en schudden als een gek. Volgens hun zijn dan de banden niet goed. Ik heb ze ondertussen in een hoek gesmeten en ben aan het sparen voor een nieuwe set banden... Ik kan me alleen niet voorstellen dat 1 of meerdere banden zo'n enorm effect kan hebben.
Viano 3.0 Cdi '06
XC70 D5 '11 Summum, Black, 19" Erakir, Driver support line, Professional line, Security line, Summum plus line
sbv
6th Gear member

gecupte banden kunnen wel degelijk een naar weggedrag geven.

Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
thurrock
1st Gear member

Bij de bandenboer geweest, die gaf al aan dat S70's gevoeliger zijn voor trillingen dan andere type auto's

Maar goed hij heeft de banden en de velgen gecheckt en nog met de moment sleutel nagelopen (wat ik zelf ook al had gedaan)
Aan de banden was niets te zien zei hij en aan de velgen ook niet, ook vertelde hij dat uitlijnen niet zulke klachten kan veroorzaken.

Hij heeft een stukje proef gereden en vertelde mij dat het schudden/hobbelen van voor en achter lijkt te komen.
Hij vertelde mij dat het aan de banden ligt een zogenaamde 'coldspot' of 'flatspot' weet even niet meer welke van de twee, want dat kwam wel vaker bij dat merk voor? hij adviseerde mij om mijn setje winterbanden er op te leggen en dan kijken of het probleem weg is.

Mocht het dan weg zijn dan is de oplossing 4 nieuwe zomerbanden, als dit zo is baal ik hier van want mijn zomerset is maar 2 jaar oud met nog redelijk veel profiel.

Wel top van de bandenboer dat dit alles onder service viel en dus gratis was!

P.s. heb Landsail banden 205-50-16
Laatst gewijzigd door thurrock op 01.01.1970 - 01:00, 3 keer totaal gewijzigd.
ps-amazon
6th Gear member
Contacteer:

flatspot betekent dat het loopvlak op een bepaald punt niet meer rond is, was vroeger vaak het gevolg van (lang) stilstaan maar bij de huidige moderne radiaalbanden komt het nauwelijks meer voor of verdwijnt na een paar kilometer rijden; oorzaak kan ook een blokkerend wiel bij bv een noodstop zijn, dan schuurt er een stuk rubber weg, dat kan je niet herstellen; in beide gevallen voel je een trilling als gevolg van een hoogte verschil in de band; kan ook andersom, als er een paar karkaskabels breken door bv een aanvaring met een stoeprand komt er een bobbel op het loopvlak of zijwand, geeft ook trilling en alleen bij een grove vervorming van het karkas een slingerbeweging...
jij praat over een slingerbeweging en dat zou toch moeten wijzen op een niet mooi rechtuit draaiend wiel/band; dan zou er toch een met het blote oog duidelijk waarneembare slingering in de band/velg combinatie moeten zitten, gesteld dat de wielen goed vlak op de naaf zijn gemonteerd; als ik de bandenboer zou zijn had ik de wielen stuk voor stuk aan de auto gebalanceerd om dat uit te sluiten; een ander setje proberen is ook een manier om te kijken of het in de banden/wielen zit of elders; ik ben benieuwd...
je zegt dat het begon na het uitlijnen en dat zou kunnen wijzen op een verandering in de wielophanging en het zou de eerste keer niet zijn dat men vergeet iets vast te draaien na correctie van deze wielophanging; maar dat zal blijken als er een andere set banden/wielen wordt gemonteerd
thurrock
1st Gear member

Het is rond de tijd van het uitlijnen begonnen, maar of er een duidelijk verband tussen zit durf ik niet te zeggen.
Ik ga zondag de winterbanden erop gooien.
thurrock
1st Gear member

Ben er inmiddels achter, tijdens het balanceren van de wielen was er duidelijk op het balanceerapparaat te zien dat er hoogteslag en een slinger in het loop vak van alle 4 de banden zit.

Heb nu 4 nieuwe continentaal banden er onder zitten en alle klachten zijn als sneeuw voor de zon verdwenen.
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”