Even kort mijn situatie schetsen.
Eén maand terug een tweedehands V50 2.0d van 2007 gekocht met 140.000 km. Deze werd aangekocht bij een handelaar en bij het eerste gesprek duidelijk gevraagd of de roetfilter reeds vervangen was. Dit was volgende de verkoper niet nodig bij dit model.
Na een week merkte ik dat mijn gemiddeld gebruik rond de 8l/100km (12.5km/l) zat bij gewoon verbruik, de dagen dat ik weinig lange afstanden deed zat deze zelfs op 9.5l/100km. Op mijn boordcomputer schommelt het verbruik extreem, dan 5l/100km, dan ineens 9l/100km, dan even 11l/100km en dit in cruise controle tussen 1500 en 2000 toeren tegen 90km/u. Ik heb de garage gecontacteerd waar de wagen altijd op onderhoud is geweest en gevraagd of de roetfilter wel vervangen was op 120.000 km (ondertussen wist ik dat dit wel degelijk nodig was), zij vertelden mij eerlijk dat dit niet gebeurd was, maar zij zeiden ook wel direct dat dit niet nodig is. Ik heb mijn handelaar gecontacteerd en ik mocht de wagen binnen brengen bij dezelfde Volvo garage. Ik heb hen duidelijk het probleem uitgelegd en gezegd dat volgens mij de roetfilter vervangen moet worden.
Volgende hebben zij gedaan die dag.
- computer uitgelezen en alles zou in orde zijn
- roetfilter onder de wagen uitgehaald, deze zat volgens hun niet vol
- mij opgebeld om te zeggen dat ze het probleem gevonden hadden, de ECM unit moest een update krijgen
- testrit gedaan en volgens hun was het verbruik terug in orde
Ik moet wel eerlijk zeggen dat de handelaar zonder problemen deze kosten op hem heeft genomen. Dus geen slecht woord over hem.
Diezelfde dag de wagen terug opgehaald en volgens mij was er niets verandering. Ik heb mijzelf voorgenomen een volledige tank terug op te rijden, zodat ik los van de boordcomputer kan uitrekenen wat het verbruik nu is. Ongeveer een week nadat ik de wagen heb opgehaald bij de garage merkte ik dat mijn verbruik ineens 'normaal' was, in hetzelfde voorbeeld als hierboven (cruise controle 90 km/u) zat mijn verbruik ineens op 4.5 tot 5l/100km. Daar waar men gemiddeld verbruik daarvoor op 9l/100km zat, zat ik nu op 6.5l/100km.. maar we zijn weer enkele dagen verder en het verbruik is weer abnormaal hoog. Zojuist 100km autostrade gedaan, 120km/u in 6e en een gemiddeld verbruik van 7.5l/100km.
Hoe kan ik er zeker van zijn dat het probleem bij de roetfilter zit en kan ik dit verhalen op de handelaar als dit effectief zo is? Voor de rest rijdt de wagen goed, tot zeer goed.. Al heb ik wel de indruk dat ik minder trekkracht heb als bij aankoop.
Sorry voor de lange post en alvast bedankt voor de raad, hulp, tips..
roetfilter vervangen - V50 2.0d
- mga1600
- 6th Gear member
Ik reed destijds met eenzelfde V0 2.0 D gemiddeld 5,5 - 5,8 l/100 km. Dat was wel veel snelweg waar ik me i.h.a. netjes aan de snelheid hield (130).
Bij beoordeling van het gebruik met de BC moet je wel bedenken dat het gemiddelde verbruik volgensde BC erg naijlt, als je eerst veel gebruikte en nu weinig duurt het lang voordat het gemiddelde aan het nieuwe verbruik is gekoppeld.
Het getal voor het 'huidige' verbruik volgens de BC heb je m.i. niet veel aan omdat het enorm heen en weer vliegt bij helingkje op of af, wind mee of wind tegen, airco aan of uit.
Bij beoordeling van het gebruik met de BC moet je wel bedenken dat het gemiddelde verbruik volgensde BC erg naijlt, als je eerst veel gebruikte en nu weinig duurt het lang voordat het gemiddelde aan het nieuwe verbruik is gekoppeld.
Het getal voor het 'huidige' verbruik volgens de BC heb je m.i. niet veel aan omdat het enorm heen en weer vliegt bij helingkje op of af, wind mee of wind tegen, airco aan of uit.
XC60 T6 Ultimate Dark my24
-
- Starter
Beste mga1600
Bedankt voor je reply. Ik bereken ook altijd zelf aan de pomp wat het gemiddelde verbruik is en dit komt vrij goed overeen met de BC. Ik begrijp zelf ook dat het huidige verbruik van de BC weinig zegt, maar mij lijkt het dat deze ten opzichte van enkele dagen terug continu tot pakweg 2.5l hoger zit.
Bedankt voor je reply. Ik bereken ook altijd zelf aan de pomp wat het gemiddelde verbruik is en dit komt vrij goed overeen met de BC. Ik begrijp zelf ook dat het huidige verbruik van de BC weinig zegt, maar mij lijkt het dat deze ten opzichte van enkele dagen terug continu tot pakweg 2.5l hoger zit.
Laatst gewijzigd door Martinus84 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- 2nd Gear member
Dit lijkt erg op regenereren daardoor verschild het zoveel.
Hoe erger de vervuiling hoe vaker het gaat voorkomen
Hoe erger de vervuiling hoe vaker het gaat voorkomen
2003/2015 v40 1.8i lpg g3 bj 2000 357.645 km
09-2015-20-4-2019 V50 2.0D bj 2008 met 121.000 km getuned door volvotune
beide metallic saffier black
20-4-2019 S40 T5 Awd
09-2015-20-4-2019 V50 2.0D bj 2008 met 121.000 km getuned door volvotune
beide metallic saffier black
20-4-2019 S40 T5 Awd
- Luuk87
- 2nd Gear member
Klinkt toch inderdaad als een roetfilter probleem. Als de monteurs het filter echter los hebben gehad en aangeven dat die nog goed is, zou het ook kunnen dat één van de sensoren niet functioneert. Er zit er 1 voor en 1 na het filter, heb je die al laten bekijken? Schijnt dat daar nog wel eens wat slangetjes kapot willen gaan.
Volvo V50 | 2006 | 2.0D
K&N en ZIP: 176pk / 390Nm
Gentleman's sjonniebak
K&N en ZIP: 176pk / 390Nm
Gentleman's sjonniebak

- YannickC
- 2nd Gear member
Ik had ook de naive hoop dat mijn roetfilter die slechts 40dkm geleden vervangen was mij geen problemen ging geven.
Maar na een hoop stress en gezeik later door oa defecte adm sensor (regen vloeistof), gekke waarden van dpf drukmeter, altijd slechte timing van regen heb ik voor de beste oplossing gekozen. Gedaan ermee. Sinds dien geen foutmeldingen/ noodloop meer, minder verbruik en opvallend vlotter rijden (altijd....).
Ik kan je alleen maar hetzelfde adviseren en je bent van alle miserie af.
Ook toekomstige onderhoudskosten aan dit systeem kan je dan achterwege laten.
Als je een beetje handig bent raad ik je aan enkel de software aan te passen en zelf de dpf leeg te halen.
Dit is echt een echt een werkje van niets. Gewoon dpf er onder uit, en doorboren met lange steenboor en dan verder uitkloppen met lange beitel.
Dat spul is zo broos als peperkoek en is werkje is niet vuiler dan uitkuisen van bbq...
Je hebt geen speciale tools nodig.
Maar na een hoop stress en gezeik later door oa defecte adm sensor (regen vloeistof), gekke waarden van dpf drukmeter, altijd slechte timing van regen heb ik voor de beste oplossing gekozen. Gedaan ermee. Sinds dien geen foutmeldingen/ noodloop meer, minder verbruik en opvallend vlotter rijden (altijd....).
Ik kan je alleen maar hetzelfde adviseren en je bent van alle miserie af.
Ook toekomstige onderhoudskosten aan dit systeem kan je dan achterwege laten.
Als je een beetje handig bent raad ik je aan enkel de software aan te passen en zelf de dpf leeg te halen.
Dit is echt een echt een werkje van niets. Gewoon dpf er onder uit, en doorboren met lange steenboor en dan verder uitkloppen met lange beitel.
Dat spul is zo broos als peperkoek en is werkje is niet vuiler dan uitkuisen van bbq...
Je hebt geen speciale tools nodig.