V50 1.6 / D2 go or no go

Geleverd vanaf 2003
JvMil
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 29.05.2016 - 20:01

Hoi Iedereen,

zoals ik in mijn voorstel topic al schreef ben ik met aan het oriënteren op een andere (zuinigere) auto, waaronder de V50 1.6D /D2. Het is de bedoeling dat een nieuwe auto zeker enkele jaren (lees: 200.000 km) mee zal gaan. Wat vinden jullie van de toekomstbestendigheid van de 1.6D?

De auto's in mijn prijsklasse hebben ( max 12.500 euro) zitten vaak al rond de 175.000 tot 200.000 km. Wat zijn jullie ervaringen hiermee?

De gemiddelde 1.6D binnen mijn prijscategorie zit rond de 150.000km is het aan te raden om daar nog eens 200.000km bij te doen? Of raden jullie dat ten zeerste af.

Ik ben zeer benieuwd want ik hoor vanuit diverse richtingen ([link=http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=69394]waaronder dit forum[/link])dat de 1.6D nog al veel onderhoud nodig heeft en dat er veel problemen zijn bij hogere kilometerstanden (onder andere kleine carterpan en egrkleppen (geen idee wat dat is trouwens)). Wat is jullie ervaring?

Groeten Jan
Laatst gewijzigd door JvMil op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Yamy_Daffy
2nd Gear member
Berichten: 117
Lid geworden op: 21.05.2014 - 09:56

Als je zoveel km's gaat rijden, is een 2.0D dan niet een verstandigere keuze?

Ook ik lees regelmatig hier op het forum dat het verkeerd gaat met de 1.6D blokken?
Nu lees je ook sneller dat het verkeerd gaat dan dat het goed gaat.

Maar ik kan me voorstellen dat als je 45.000km per jaar rijdt dat dan een beetje extra vermogen en trekkracht toch een stuk relaxter rond rijdt.
Ook lees ik wat positievere verhalen over de 2.0D.
Heb geen idee naar het verbruik van die 2 onderling.

En alles staat natuurlijk met goed onderhoud en een portie geluk.

Groet

Stefan
AlexSL
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 25.04.2015 - 19:01

Wij (mijn vrouw en ik) hebben een dik jaar terug een V50 1.6D uit 2009 met nog geen ton op de teller (98.000 km) gekocht.
De auto had geruime tijd stil gestaan, dus had ze een goede onderhoudsbeurt nodig.
Inmiddels staat de teller op 142.000+ km. Bij 115.000 km is het roetfilter vervangen. Vorige maand bleek dat het regeneratievloeistoftankje te lekken.
Deze is nu ook vervangen.

De auto bevalt echt prima! Heerlijk rijden en je komt prima met het verkeer mee hoor.
Op advies van de dealer laten we om de 15.000 km even de olie en het filter vervangen. Goed onderhoud is de sleutel voor deze motoren.
Nog geen slag verkeerd gedaan....

Je moet beseffen dat de negatieve ervaringen op internet komen. De positieve hoor je niet echt. Daarbij was deze motor in een enorm aantal lease-auto's aanwezig.
Niet alleen de V50. Als de motor echt zo slecht was, dan waren er wel veel meer problemen bekend geweest lijkt mij.


Groeten Alex
MarkV50
2nd Gear member
Berichten: 112
Lid geworden op: 20.03.2016 - 17:23

Ik zelf rijd ook de 1.6d uit 2010
Er zijn veel negatieve verhalen bekend over de 1.6d en de d2 maar positieve verhalen blijven meestal uit

Ik heb veel plezier van mijn 1.6D het is enkel een kwestie van goed onderhouden, ik kies er zelf dan ook voor om om de 12.500 euro de olie en olie filter te laten doen

maak eens verschillende proefritjes, ik hoor wel weer verhalen dat de 1.6d van de eerste generatie slechter is dan de nieuwere 2009/2010/2011 genereatie maar daar kan ik helaas geen bevestiging op geven
Gebruikersavatar
wim de jong
5th Gear member
Berichten: 2199
Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
Locatie: Leusden
Contacteer:

Zelf heb ik eerst de 2.0D gehad, en ermee 245000 km gereden........problemen met EGR, roeten , en uiteindelijk alles eruit geschreven bij volvotune.
Daarna de D2 motor tot 220000 km gereden....geen centje pijn, deze heeft me nooit in de steek gelaten, met roetfilter etc.
Alles is een kwestie van onderhoud op tijd, en bijhouden.

Nu weer een D2, (maar dan in een V60)
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20


C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
Gebruikersavatar
koos
2nd Gear member
Berichten: 86
Lid geworden op: 30.01.2007 - 12:15

Ook hier, 300000 op de teller van de 1.6d uit 2010 (16v), op een EGR klep (±60000) en een roetfiltersensor (±230000) na geen problemen. Nog steeds een erg fijn blok, en in de V50 een fijne combinatie. Verbruik 1 op 20.
JvMil
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 29.05.2016 - 20:01

De 1.6 is dus zeker een optie, zolang er maar iedere 15.000 km regulier onderhoud (iig olie en filters). Waar moet ik aan denken qua kosten?

Wat is eigenlijk het grote verschil tussen de 1.6D en de D2,
en tussen wel of geen DrivE?
Gebruikersavatar
Turbotom
2nd Gear member
Berichten: 170
Lid geworden op: 16.04.2012 - 21:22
Locatie: Zuid-Holland

De D2 is de modernere motor en heeft 8 kleppen. De 1.6D heeft er 16.

Als ik van plan zou zijn om een auto tot 350.000 km te rijden zou een 1.6 niet mijn eerste keuze zijn. Maar misschien kan het prima. Vaker verversen van de olie is dan zeker aan te bevelen, maar zoek dan een auto waarbij dit ook door de vorige eigenaren is gedaan.

Tom
prwi
3rd Gear member
Berichten: 298
Lid geworden op: 27.05.2013 - 14:40

Ik heb de 1.6D van PSA altijd een heel sociale motor gevonden, je leert veel mensen kennen. Vooral Volvo-monteurs.
Volvo 940 GLE Polar 2.0 '93
VW ID4 '23
Mazda MX5 ND '17
JvMil
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 29.05.2016 - 20:01

Is de D2 dan beter dan de 1.6D?

En wel of geen DrivE?
sequence
5th Gear member
Berichten: 1370
Lid geworden op: 27.12.2008 - 19:41

prwi schreef: Ik heb de 1.6D van PSA altijd een heel sociale motor gevonden, je leert veel mensen kennen. Vooral Volvo-monteurs.

ROFL :D

Zal over het algemeen nog wel meevallen toch?
V40 T2 Nordic+
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13570
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

een D2 heeft een 6 bak, die is daardoor behoorlijk stiller bij 120km/uur
MarkV50
2nd Gear member
Berichten: 112
Lid geworden op: 20.03.2016 - 17:23

Vermogen bij een d2 is ook iets minder dacht ik....
en inderdaad wat OGA zegt, de d2 heeft een 6bak wat op de 1.6 ook wel mocht
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13570
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

D2 is 115pk, 1.6d 109pk
sequence
5th Gear member
Berichten: 1370
Lid geworden op: 27.12.2008 - 19:41

Concreet de verschillen tussen 1.6D en D2

- Verbeteringen in olietoevoer turbo op de D2 (ivm problemen met het filtertje in de aanvoerleiding bij de 1.6D)
- 8 kleppen in de D2 vs 16 in de 1.6D
- D2 iets meer pk's
- D2 heeft een 6-bak


Alleen bovenstaande doen mij direct kiezen voor de D2.
Zoals al vaker vermeld, bij goed onderhoud en dus met regelmaat olie verversen kan die motor 300.000km en meer rijden.
V40 T2 Nordic+
JvMil
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 29.05.2016 - 20:01

Ik kan dan beter voor de D2 gaan denk ik?

En dan met of zonder start/stop of drivE?
Gebruikersavatar
Luuk87
2nd Gear member
Berichten: 187
Lid geworden op: 11.03.2015 - 10:40

De 1.6D heeft echt nét te weinig pit en je mist die 6e versnelling gewoon. Sowieso de D2, dan. Komt bij dat de D2 ook net ietsje zuiniger is (al dan niet door die extra versnelling).

Start/stop (DRIVe is gewoon een variant van S/S) heb ik persoonlijk een bloedhekel aan. Ik zet m'n auto bijna altijd in de vrij als ik stilsta dus het doet z'n ding echt wel als ik rijd, en de motor start snel genoeg weer op om er gewoon geen last van te hebben. Zeker in combinatie met een automaat (hier even niet van toepassing) werkt het wat dat betreft eigenlijk prima. Waar ik van baal is dat zaken als de airco en verwarming hun werk niet fatsoenlijk doen als de motor even uitgaat. Achterruitverwarming of verwarmde stoelen vreten veel te veel energie om door te laten lopen als de motor even uitstaat. Je kunt S/S tijdelijk uitzetten en als de accuspanning te laag is zal het systeem überhaupt niet in werking treden, maar dat alles maakt juist dat je er nooit volledig aan went dat het blok hier en daar wél uitvalt.

Ik heb denk ik zo'n 2.000km in S/S auto's gereden dus ik kan moeilijk beweren dat ik de wijsheid in pacht heb, maar ik vind het niet wat. Daarnaast moet je je bedenken, zo'n klein dieseltje verbruikt stationair minder dan een halve liter brandstof per uur. Kun je zo nakijken met een OBDII lezer, ik stond zelf versteld want die halve liter is wat m'n 2.0D dan verbruikt. Persoonlijk vind ik dat het hele gedoe absoluut niet waard. Misschien besparen ze net genoeg om later een reparatie aan je startmotor te vergoeden, maar per week/maand is het echt niet boeiend.
Volvo V50 | 2006 | 2.0D
K&N en ZIP: 176pk / 390Nm

Gentleman's sjonniebak :)
Cascarsi
2nd Gear member
Berichten: 63
Lid geworden op: 29.01.2013 - 22:41

Ik had laatst een auto met start/stop mee voor een paar dagen. Ik doe altijd mijn best om netjes met de techniek om te gaan, netjes warm rijden e.d. Dat wordt nogal lastig met start stop. Voordat ik het terrein van mijn wergever af ben heb ik 3 koude starts te pakken (starten, slagboom parkeergarage uit, kruispunt terrein af). Voordat ik de stad uit ben komen daar nog 4 koude starts bij (verkeerslichten). Dan duik ik de snelweg op, stook de motor lekker op (ik geef lekker gas als de omstandigheden dat toelaten), en jawel hoor, bij het verlaten van de snelweg slaat de motor weer af (verkeerslicht). Weg koeling terwijl ik met een hete motor sta.

In mijn ogen werkt het dus eerder tegen dan mee...
Gebruikersavatar
wim de jong
5th Gear member
Berichten: 2199
Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
Locatie: Leusden
Contacteer:

Da's nou weer behoorlijk overdreven, Cascarsi ....... als je de koppeling ingetrapt houd, slaat de motor ook niet uit.
Dus je hebt het zelf altijd in de hand, jij, als bestuurder, houdt altijd de controle hierover.

En bij de nieuwere werkt de SS niet, als de motor nog koud is (zoals bij de 2012 - V50-D2 s/s, en nu ook bij mijn 2015 - V60-D2 s/s) geeft hij ook aan op het scherm.
Laatst gewijzigd door wim de jong op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20


C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
JvMil
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 29.05.2016 - 20:01

Ok S/S maakt dus niet veel uit. Nu maar eens op zoek naar een D2 met alles er op en er aan! of toch een 2.0D of D3....
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”