Dat is voor het eerst dat ik een rij-instructeur zie adviseren om met ingetrapte koppeling voor een stoplicht te staan...? Zie dit niet als een aanval, het is oprecht een verwondering. Ik meen geleerd te hebben om een auto in de vrij te zetten...maar goed, dat is ook alweer een jaar of 15 geleden.wim de jong schreef: Da's nou weer behoorlijk overdreven, Cascarsi ....... als je de koppeling ingetrapt houd, slaat de motor ook niet uit.
Dus je hebt het zelf altijd in de hand, jij, als bestuurder, houdt altijd de controle hierover.
V50 1.6 / D2 go or no go
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 63
- Lid geworden op: 29.01.2013 - 22:41
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1370
- Lid geworden op: 27.12.2008 - 19:41
Als het gaat om rijcomfort, ik heb een 2.0D gehad (bj 2005) en voor die keuze ook in een 1.6D een proefrit gemaakt.
Ik had een VW Golf TD) 100pk. De 1.6D heeft iets meer vermogen maar de auto is ook zwaarder, ik vond de combinatie voldoende maar komt iets tekort wanneer je echt even vooruit wilt.
Het is wel zo, over het algemeen gebruik je dat vermogen niet, wegenbelasting en tanken komt telkens terug en opties geniet je iedere dag van.
Succes met het maken van een keuze!
Ik had een VW Golf TD) 100pk. De 1.6D heeft iets meer vermogen maar de auto is ook zwaarder, ik vond de combinatie voldoende maar komt iets tekort wanneer je echt even vooruit wilt.
Het is wel zo, over het algemeen gebruik je dat vermogen niet, wegenbelasting en tanken komt telkens terug en opties geniet je iedere dag van.
Succes met het maken van een keuze!
V40 T2 Nordic+
- OGA244
- 8th Gear member
- Berichten: 13570
- Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
- Locatie: Skåne
dan leer je nu dus (kosteloos) elke 15 jaar wat bijCascarsi schreef:Dat is voor het eerst dat ik een rij-instructeur zie adviseren om met ingetrapte koppeling voor een stoplicht te staan...? Zie dit niet als een aanval, het is oprecht een verwondering. Ik meen geleerd te hebben om een auto in de vrij te zetten...maar goed, dat is ook alweer een jaar of 15 geleden.wim de jong schreef: Da's nou weer behoorlijk overdreven, Cascarsi ....... als je de koppeling ingetrapt houd, slaat de motor ook niet uit.
Dus je hebt het zelf altijd in de hand, jij, als bestuurder, houdt altijd de controle hierover.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 63
- Lid geworden op: 29.01.2013 - 22:41
Ideaal. Kun je van die besparing mooi je versleten drukgroep en koppelingspomp vervangenOGA244 schreef: dan leer je nu dus (kosteloos) elke 15 jaar wat bij

Laatst gewijzigd door Cascarsi op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
- wim de jong
- 5th Gear member
- Berichten: 2199
- Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
- Locatie: Leusden
- Contacteer:
In het algemeen geldt het volgende bij het stilstaan voor een rood verkeerslicht:
ben je de eerste, tweede of derde, wachten met ingeschakelde eerste versnelling, koppeling ingetrapt.
dit om de doorstroming niet onnodig op te houden als je rustig wacht, in z'n vrij en koppeling los.
De drukgroep slijt hier echt niet veel van.
ben je de vierde of meer..... tsja, om je voet te ontlasten kun je de koppeling loslaten en in z'n vrij. Je bent als het groen wordt, wel op tijd met je bediening.
en Cascarsi : ik begrijp je gedachtengang, maar zo wordt dit tegenwoordig zo verteld, en aangeleerd.
In 15 jaar is er veel veranderd in stijl auto rijden.
Zo heb ik vroeger (ik ben 60 jaar) geleerd: stuurhouding tien voor twee.
Dat is niet meer zo, het is kwart voor drie.
Waarom? Bij het afgaan van de klapzak (airbag) stoot je jezelf met je handen twee blauwe ogen, een bloedneus, tanden door je lip, of erger.....je slaat je bril IN je ogen. Bij kwart voor drie gaat de klapzak tussen je handen door, waarvoor het bedoeld is.
Ik heb gedurende de opleiding (nog maar 5 jaar terug) filmpjes gezien dat vooral senioren betrokken bij een ongeval hun bril IN de ogen zaten, en permanent blind waren, omdat ze een verkeerde stuurhouding hebben. Met de zgn opfriscursussen voor senioren die ik ook geef in opdracht van VVN, is dit oa een belangrijk aandachtspunt.
ben je de eerste, tweede of derde, wachten met ingeschakelde eerste versnelling, koppeling ingetrapt.
dit om de doorstroming niet onnodig op te houden als je rustig wacht, in z'n vrij en koppeling los.
De drukgroep slijt hier echt niet veel van.
ben je de vierde of meer..... tsja, om je voet te ontlasten kun je de koppeling loslaten en in z'n vrij. Je bent als het groen wordt, wel op tijd met je bediening.
en Cascarsi : ik begrijp je gedachtengang, maar zo wordt dit tegenwoordig zo verteld, en aangeleerd.
In 15 jaar is er veel veranderd in stijl auto rijden.
Zo heb ik vroeger (ik ben 60 jaar) geleerd: stuurhouding tien voor twee.
Dat is niet meer zo, het is kwart voor drie.
Waarom? Bij het afgaan van de klapzak (airbag) stoot je jezelf met je handen twee blauwe ogen, een bloedneus, tanden door je lip, of erger.....je slaat je bril IN je ogen. Bij kwart voor drie gaat de klapzak tussen je handen door, waarvoor het bedoeld is.
Ik heb gedurende de opleiding (nog maar 5 jaar terug) filmpjes gezien dat vooral senioren betrokken bij een ongeval hun bril IN de ogen zaten, en permanent blind waren, omdat ze een verkeerde stuurhouding hebben. Met de zgn opfriscursussen voor senioren die ik ook geef in opdracht van VVN, is dit oa een belangrijk aandachtspunt.
Laatst gewijzigd door wim de jong op 01.01.1970 - 01:00, 3 keer totaal gewijzigd.
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19