Ik heb, zoals velen, zomer en winterbanden. Winterbanden origineel Metis 16 inch met een ET waarde van 49. Als zomerset een replica Pegasus 16 inch met een ET waarde van 43.
Nu is het zo dat wanneer ik de zomerset onder de auto heb, ik ontzettend veel kraakgeluiden hoor bij het nemen van hobbeltjes, drempels en bij oneffen wegdek. Nu kunnen dat natuurlijk de dempers zijn, of de veren, of de toplagers, maar het vreemde is dat het deze winter helemaal weg was. Toen lagen er dus de andere velgen onder…
Ik rijd veel snelweg en dan hoor je niets. Het is alleen bij lage snelheden.
Kan iemand dit verklaren? Ik zit er nu over te denken om ergens een andere set velgen op de kop te tikken, maar eigenlijk had ik met mezelf afgesproken om niet teveel geld meer te investeren in een auto met 524.000km op de teller….
Krakende vering alleen bij de zomerbanden
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Hebben d zomervelgen wel het juiste naafgat? Bij een wat te groot naafgat kan de velg over naaf gaan schuren waardoor het gekraak ontstaat. Toevallig ook last van trillingen nu met de zomerbanden?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- Mart van der Steeg
- 7th Gear member
- Berichten: 6353
- Lid geworden op: 08.12.2007 - 13:58
- Locatie: Sassenheim-Teylingen
- Contacteer:
Kijk ook eens naar je rubbers op de veerschotels. Door wsl. het vervangen van de banden rekt de veer uit, en als deze niet goed terugkomt of als er steentjes tussen zitten, kun je gekraak krijgen. Dat was bij mij vorige keer het geval. ik vraag altijd om bij verwisselen de zaak schoon te blazen. En mijn rubbers moeten eens vervangen worden.Musicus schreef: Ik heb, zoals velen, zomer en winterbanden. Winterbanden origineel Metis 16 inch met een ET waarde van 49. Als zomerset een replica Pegasus 16 inch met een ET waarde van 43.
Nu is het zo dat wanneer ik de zomerset onder de auto heb, ik ontzettend veel kraakgeluiden hoor bij het nemen van hobbeltjes, drempels en bij oneffen wegdek. Nu kunnen dat natuurlijk de dempers zijn, of de veren, of de toplagers, maar het vreemde is dat het deze winter helemaal weg was. Toen lagen er dus de andere velgen onder…
Ik rijd veel snelweg en dan hoor je niets. Het is alleen bij lage snelheden.
Kan iemand dit verklaren? Ik zit er nu over te denken om ergens een andere set velgen op de kop te tikken, maar eigenlijk had ik met mezelf afgesproken om niet teveel geld meer te investeren in een auto met 524.000km op de teller….
Mercedes GLA 2020 AMG& Night-pakket, Pano-dak, Multibeam LED-koplampen, Dodehoekassist, 360° Camera met parkeerassist, Apple Carplay & Android Auto, Sfeerverlichting, 19" AMG-velgen & Reality navigatie
VOLVO S60 D5 2006 HU850 lunar gold
Volvo S60 2.4D 2009, 185 pk, PolestarTuning, Drivers ed., HU 650 200W, Orestes velgen, RTI, Xenon adapt,
Electric silver, sunblinds/rolgordijn, veerpootbrug Volvo C70 2.4T 200 pk Prestige cabrio 2004 moondust metallic
Electric silver, sunblinds/rolgordijn, veerpootbrug Volvo C70 2.4T 200 pk Prestige cabrio 2004 moondust metallic
VOLVO S60 D5 2006 HU850 lunar gold
- Musicus
- 4th Gear member
- Berichten: 787
- Lid geworden op: 06.01.2008 - 15:47
- Locatie: Ulvenhout
Bedoel je het rubber aan de onderkant?
Ik lees ook veel over het bovenste rubber dat kan scheuren, maar die kan je niet inspecteren.
Ik lees ook veel over het bovenste rubber dat kan scheuren, maar die kan je niet inspecteren.
S60 D5 2002, 850.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
- Musicus
- 4th Gear member
- Berichten: 787
- Lid geworden op: 06.01.2008 - 15:47
- Locatie: Ulvenhout
Geen trillingen, maar wel hele dunne plastic ringen in de velg. Zou het dat dan zijn?edraket schreef: Hebben d zomervelgen wel het juiste naafgat? Bij een wat te groot naafgat kan de velg over naaf gaan schuren waardoor het gekraak ontstaat. Toevallig ook last van trillingen nu met de zomerbanden?
S60 D5 2002, 850.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
- Mart van der Steeg
- 7th Gear member
- Berichten: 6353
- Lid geworden op: 08.12.2007 - 13:58
- Locatie: Sassenheim-Teylingen
- Contacteer:
ja, rubber aan de onderkant, icm. steentjes kun je gekraak krijgen.Musicus schreef: Bedoel je het rubber aan de onderkant?
Ik lees ook veel over het bovenste rubber dat kan scheuren, maar die kan je niet inspecteren.
Mercedes GLA 2020 AMG& Night-pakket, Pano-dak, Multibeam LED-koplampen, Dodehoekassist, 360° Camera met parkeerassist, Apple Carplay & Android Auto, Sfeerverlichting, 19" AMG-velgen & Reality navigatie
VOLVO S60 D5 2006 HU850 lunar gold
Volvo S60 2.4D 2009, 185 pk, PolestarTuning, Drivers ed., HU 650 200W, Orestes velgen, RTI, Xenon adapt,
Electric silver, sunblinds/rolgordijn, veerpootbrug Volvo C70 2.4T 200 pk Prestige cabrio 2004 moondust metallic
Electric silver, sunblinds/rolgordijn, veerpootbrug Volvo C70 2.4T 200 pk Prestige cabrio 2004 moondust metallic
VOLVO S60 D5 2006 HU850 lunar gold
- Bavo
- 1st Gear member
- Berichten: 47
- Lid geworden op: 30.06.2013 - 19:08
- Locatie: Gemeente Ede
Heb er ook hinder van. Irriteert wel, maar dacht dat het mogelijk het gevolg zou kunnen zijn van het gegeven dat
s' winters de luchtvochtigheid hoger is , door natheid. (In die periode rij je dus met winterbanden).
s' Zomers is het veelal droger, in ieder geval qua luchtvochtigheid. (dan de zomerbanden gemonteerd).
Zou bovenstaande ook van invloed kunnen zijn op het 'gekraak/gesteun' van het rubber bij de bevestigingspunten, met name aan de bovenzijde ??
s' winters de luchtvochtigheid hoger is , door natheid. (In die periode rij je dus met winterbanden).
s' Zomers is het veelal droger, in ieder geval qua luchtvochtigheid. (dan de zomerbanden gemonteerd).
Zou bovenstaande ook van invloed kunnen zijn op het 'gekraak/gesteun' van het rubber bij de bevestigingspunten, met name aan de bovenzijde ??
Laatst gewijzigd door Bavo op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo S40, Volvo V40
- Musicus
- 4th Gear member
- Berichten: 787
- Lid geworden op: 06.01.2008 - 15:47
- Locatie: Ulvenhout
Nou, ik heb een en ander gecontroleerd vanochtend. Er zat inderdaad een flinke lading aangekoekte modder tussen de onderste schotel en de veer. Ik heb dit verwijderd en ingespoten met WD40. De rubber slangetjes zitten nog prima op hun plek. Helaas maakte dit geen verschil tijdens een rondje rijden.
Daarna de winterbanden gemonteerd (origineel Metis velgen). In tegenstelling tot mijn eerdere post maakte dit ook geen verschil. Nog steeds een erbarmelijk gekraak bij hobbels.
Het zou kunnen dat de veerpoten versleten zijn of misschien komt het geluid wel uit het subframe? Zijn daar nog dingen die ik kan controleren of uitsluiten?
Daarna de winterbanden gemonteerd (origineel Metis velgen). In tegenstelling tot mijn eerdere post maakte dit ook geen verschil. Nog steeds een erbarmelijk gekraak bij hobbels.
Het zou kunnen dat de veerpoten versleten zijn of misschien komt het geluid wel uit het subframe? Zijn daar nog dingen die ik kan controleren of uitsluiten?
S60 D5 2002, 850.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
- Mart van der Steeg
- 7th Gear member
- Berichten: 6353
- Lid geworden op: 08.12.2007 - 13:58
- Locatie: Sassenheim-Teylingen
- Contacteer:
Mogelijk de auto op de brug zetten en de wielen uit laten zakken. Mogelijk zit er tussen de veren en de schotel nog rommel.Musicus schreef: Nou, ik heb een en ander gecontroleerd vanochtend. Er zat inderdaad een flinke lading aangekoekte modder tussen de onderste schotel en de veer. Ik heb dit verwijderd en ingespoten met WD40. De rubber slangetjes zitten nog prima op hun plek. Helaas maakte dit geen verschil tijdens een rondje rijden.
Daarna de winterbanden gemonteerd (origineel Metis velgen). In tegenstelling tot mijn eerdere post maakte dit ook geen verschil. Nog steeds een erbarmelijk gekraak bij hobbels.
Het zou kunnen dat de veerpoten versleten zijn of misschien komt het geluid wel uit het subframe? Zijn daar nog dingen die ik kan controleren of uitsluiten?
Mercedes GLA 2020 AMG& Night-pakket, Pano-dak, Multibeam LED-koplampen, Dodehoekassist, 360° Camera met parkeerassist, Apple Carplay & Android Auto, Sfeerverlichting, 19" AMG-velgen & Reality navigatie
VOLVO S60 D5 2006 HU850 lunar gold
Volvo S60 2.4D 2009, 185 pk, PolestarTuning, Drivers ed., HU 650 200W, Orestes velgen, RTI, Xenon adapt,
Electric silver, sunblinds/rolgordijn, veerpootbrug Volvo C70 2.4T 200 pk Prestige cabrio 2004 moondust metallic
Electric silver, sunblinds/rolgordijn, veerpootbrug Volvo C70 2.4T 200 pk Prestige cabrio 2004 moondust metallic
VOLVO S60 D5 2006 HU850 lunar gold
- Mart van der Steeg
- 7th Gear member
- Berichten: 6353
- Lid geworden op: 08.12.2007 - 13:58
- Locatie: Sassenheim-Teylingen
- Contacteer:
Bij mij wel...Musicus schreef: Maar kan een beete zand zulk gekraak voortbrengen dat je het in de auto hoort? Ramen dicht, radio aan.
Mercedes GLA 2020 AMG& Night-pakket, Pano-dak, Multibeam LED-koplampen, Dodehoekassist, 360° Camera met parkeerassist, Apple Carplay & Android Auto, Sfeerverlichting, 19" AMG-velgen & Reality navigatie
VOLVO S60 D5 2006 HU850 lunar gold
Volvo S60 2.4D 2009, 185 pk, PolestarTuning, Drivers ed., HU 650 200W, Orestes velgen, RTI, Xenon adapt,
Electric silver, sunblinds/rolgordijn, veerpootbrug Volvo C70 2.4T 200 pk Prestige cabrio 2004 moondust metallic
Electric silver, sunblinds/rolgordijn, veerpootbrug Volvo C70 2.4T 200 pk Prestige cabrio 2004 moondust metallic
VOLVO S60 D5 2006 HU850 lunar gold
- Musicus
- 4th Gear member
- Berichten: 787
- Lid geworden op: 06.01.2008 - 15:47
- Locatie: Ulvenhout
Nou, het schoonmaken heeft niets geholpen. Gisteren heb ik nieuwe isolatoren geplaatst, maar ook dat mocht niet baten. Het was wel hard nodig, 1 was flink gescheurd. Wat ik nu heb gemerkt is dat wanneer ik het stuur draai terwijl ik stilsta er kraak geluiden te horen zijn. Ik denk dus dat de veerpootlagers kapot zijn. Dit is op zich ook niet zo gek na 527.000km. Ook de schokbrekers zijn nog origineel...
Vanwege de kilometerstand en de komende gezinsuitbreiding (wellicht in de toekomst een V70?) vind ik een compleet nieuwe set schokbrekers met alles erop en eraan niet haalbaar. Ik ben daarom aan het kijken naar een gebruikte set die ik zelf ga monteren. Bij Rima hebben ze oa een set die 130.000km heeft gelopen voor €100. Lijkt mij dat ik daar even mee vooruit kan.
Weet iemand of er een verschil is tussen de veerpoten van diesels en benzine modellen? Zijn de veren van de diesels bijvoorbeeld stugger? Mocht het niet uitmaken dan is de keuze natuurlijk veel groter.
Vanwege de kilometerstand en de komende gezinsuitbreiding (wellicht in de toekomst een V70?) vind ik een compleet nieuwe set schokbrekers met alles erop en eraan niet haalbaar. Ik ben daarom aan het kijken naar een gebruikte set die ik zelf ga monteren. Bij Rima hebben ze oa een set die 130.000km heeft gelopen voor €100. Lijkt mij dat ik daar even mee vooruit kan.
Weet iemand of er een verschil is tussen de veerpoten van diesels en benzine modellen? Zijn de veren van de diesels bijvoorbeeld stugger? Mocht het niet uitmaken dan is de keuze natuurlijk veel groter.
S60 D5 2002, 850.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
De diesels hebben zwaardere veren, en daarnaast zijn er veren voor een lichte en zware auto. Bijv een automaat met div accesoires is een zware auto, terwijl een handgeschakelde zonder ecc een lichte auto is. Zorg dus dat je de goede veren kiest.
Overigens kost een set schokbrekers niet zo heel veel, en dan is het echt nieuw. Een gebruikte set is vaak ook al het mooie vanaf.
Overigens kost een set schokbrekers niet zo heel veel, en dan is het echt nieuw. Een gebruikte set is vaak ook al het mooie vanaf.
Laatst gewijzigd door edraket op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- Musicus
- 4th Gear member
- Berichten: 787
- Lid geworden op: 06.01.2008 - 15:47
- Locatie: Ulvenhout
Schokbrekerset valt idd mee, maar daarbij komen de topmounts, lagers, rubbers....
Al met al zijn die kosten even hoog als de waarde van de auto...
Eventueel kan ik de oude veer overzetten, maar een complete poot is wel zo makkelijk natuurlijk.
Al met al zijn die kosten even hoog als de waarde van de auto...
Eventueel kan ik de oude veer overzetten, maar een complete poot is wel zo makkelijk natuurlijk.
S60 D5 2002, 850.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
- Musicus
- 4th Gear member
- Berichten: 787
- Lid geworden op: 06.01.2008 - 15:47
- Locatie: Ulvenhout
Vanmiddag een mooie set veerpoten kunnen ophalen bij Rima. 137.000km ervaring, veerschotels zien er nog prima uit, alle onderdelen met Volvo logo. De veer heeft 3 gele stippen, ik kan alleen nergens terugvinden wat die codering betekent. Maar aangezien de set van een S60 D5 komt neem ik aan dat het wel gaat passen. Eventueel kan ik de veer nog overzetten.
Weet iemand wat de kleurcoderingen zijn bij de veren?
(Misschien kan dit topic worden verplaatst naar het S60 gedeelte? Het heeft inmiddels weinig meer met banden te maken...)
Weet iemand wat de kleurcoderingen zijn bij de veren?
(Misschien kan dit topic worden verplaatst naar het S60 gedeelte? Het heeft inmiddels weinig meer met banden te maken...)
S60 D5 2002, 850.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
kleurcoderingen zijn volledig ondoorzichtig, buiten dat een veer altijd moet worden vervangen met een veer met dezelfde kleurcode. Denk dat het wel zal loslopen, de auto zal vermoedelijk iets hoger of lager staan. Als dat zeer beperkt blijft heb je een juiste veer te pakken. Wordt vervelender als je een veerpoot hebt van bijv een XC70, dan heb je een veel te lange (en soepele) veer. Weet Rima niet van welke auto dit af komt?
Ik zou de veren over zetten nu toch alles los ligt.
Ik zou de veren over zetten nu toch alles los ligt.
Laatst gewijzigd door edraket op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- Musicus
- 4th Gear member
- Berichten: 787
- Lid geworden op: 06.01.2008 - 15:47
- Locatie: Ulvenhout
Jawel, dat staat ook in mijn post. Een S60 D5.edraket schreef: Weet Rima niet van welke auto dit af komt?
En ik wil eigenlijk niet de veren overzetten omdat juist niet alles los ligt. Dat is juist het makkelijke. Oude veerpoot eruit, nieuw erin.
Was gewoon benieuwd naar de coderingen en wat voor een veren er allemaal zijn.
Zeker omdat Arnoud verkeerde veren kreeg opgestuurd terwijl deze volgens de leverancier goed zouden moeten zijn.
S60 D5 2002, 850.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
- Musicus
- 4th Gear member
- Berichten: 787
- Lid geworden op: 06.01.2008 - 15:47
- Locatie: Ulvenhout
Het is verholpen! Vanmorgen andere veerpoten geplaatst. Ik vond het nog best een klus, omdat ik bang was dat we de aandrijfas uit elkaar zouden trekken. Ik wilde dus het fuseestuk niet teveel naar beneden bewegen, maar daar ontkom je bijna niet aan anders kreeg ik de veerpoot niet verwijderd en weer teruggeplaatst.
De schokdempers waren op zich nog goed, geen loze slag, kwam mooi omhoog, maar ik kan me voorstellen dat het beste er wel af is na 530.000km. De veerpootrubbers waren in een mindere staat, 1 was bijna verpulverd. De metalen ring die erin zit zat nog wel goed vast.
De auto is nu kraakvrij en deint minder na hobbeltjes. Komende vrijdag laat ik hem nog uitlijnen om zeker te zijn dat alles goed staat.
Hierbij wat foto's:
Veerpoot verwijderd, fuseestuk ondersteund met een versnellingsbak krik en vastgebonden met draad.

Best wel gaar.

Veerpoot uit elkaar gehaald.

Ik heb de veren gehouden, mocht er iemand in geinteresseerd zijn (bijvoorbeeld om thuis alvast een nieuw setje op te bouwen) laat het me maar weten.
De schokdempers waren op zich nog goed, geen loze slag, kwam mooi omhoog, maar ik kan me voorstellen dat het beste er wel af is na 530.000km. De veerpootrubbers waren in een mindere staat, 1 was bijna verpulverd. De metalen ring die erin zit zat nog wel goed vast.
De auto is nu kraakvrij en deint minder na hobbeltjes. Komende vrijdag laat ik hem nog uitlijnen om zeker te zijn dat alles goed staat.
Hierbij wat foto's:
Veerpoot verwijderd, fuseestuk ondersteund met een versnellingsbak krik en vastgebonden met draad.

Best wel gaar.

Veerpoot uit elkaar gehaald.

Ik heb de veren gehouden, mocht er iemand in geinteresseerd zijn (bijvoorbeeld om thuis alvast een nieuw setje op te bouwen) laat het me maar weten.
S60 D5 2002, 850.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
- arnoud
- 8th Gear member
- Berichten: 11744
- Lid geworden op: 26.12.2005 - 22:51
- Locatie: Omg. Eindhoven
Is wat je daar ziet echt het restant van het rubber van de veerschotel? Als ik naar de volgende foto kijk ziet de binnenkant er toch wel iets anders uit?Musicus schreef:
Best wel gaar.
XC60 T6 Recharge Ultimate Dark, Fusion Red 2024
Ex: S60 2020 T4, Bursting Blue / S60 2009 2.5T, Ice White / S60 2001 T5, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4, Power Blue / V60 2011 D3, Flamenco Red / V50 2009 2.0D, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
Ex: S60 2020 T4, Bursting Blue / S60 2009 2.5T, Ice White / S60 2001 T5, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4, Power Blue / V60 2011 D3, Flamenco Red / V50 2009 2.0D, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
- Musicus
- 4th Gear member
- Berichten: 787
- Lid geworden op: 06.01.2008 - 15:47
- Locatie: Ulvenhout
Ja, het rubber was echt vergaan en viel uit elkaar. De binnenkant was nog wel in goede staat zo op het oog. Met de nieuwe set is alles weer stil en deint minder na.
S60 D5 2002, 850.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km