480 stottert

Alles over de 440 / 460
Gebruikersavatar
Kerel480
2nd Gear member
Berichten: 200
Lid geworden op: 29.11.2006 - 18:32
Locatie: Schiedam Groenoord

Hallo beste Volvo liefhebbers,


Ik ben sinds kort ook in het bezit gekomen van een auto van het beste merk met de mooiste modellen...
Het is een Volvo 480ES uit 1990 met een zwarte kleur, die ene met de rode bies rond om.
Deze schoonheid heeft ruim 230000km op de teller en komt met de gebruikelijke kuren die bij die stand horen blijkbaar, vanaf 2ton zegmaar.

Ik heb last van een stotter die in het begin alleen bij warme motor en bij goedkope benzine voor kwam maar nu steeds erger wordt.
Shell Vpower had zeker wel een positief effect op het stotteren.
Ik heb ook een paar keer injectie reiniger gebruikt maar dat mocht niet baten.
Ook heb ik er sinds kort met een koude motor last van en nu soms inhoud bij alle snelheden.
Hij start nogsteeds prima..

Nu is het zo dat ik een slangetje gevonden heb met een soort van membraam met maar twee ansluitingen, ik denk dat het een vacuum slang is, als ik hem stevig schud bij draaiende motor dan heeft dat effect op de motor.
Het is zo dat hij dan moeilijk gaat lopen of zelfs afslaat, is dan wel weer te starten maar dan bonkt de motor enigzins, hij loopt niet echt lekker meer, even rammelen en het gaat (soms) weer beter.

Het gaat hier over een slang (ca 5mm doorsnee) die aan de linker kant van de motor zit (als je er voor staat).
Hij zit op een aluminimum soort van buisje aangesloten, die loopt helemaal onder het spruitstuk heen.
Eerst krijg je een stuk slang, dan komt dat ene membraam-achtige ding vervolgens nog een stuk slang en dan verdwijnt ie in een aluminium geribbelde buis nabij het schutbord aan de rechter kant, dan ben ik hem kwijt...
Ik heb nog niet uit kunnen vinden waar ie naar toe loopt maar zag laatst een turbo zonder zijscherm en daar zag ik een wit apparaat zitten maar daar weet ik nog geen werking van maar mischien loopt hij daar heen??

Ik helaas nog geen foto voor de duidelijkheid maar daar wordt aan gewerkt....

...Natuurlijk heb ik dit forum al helemaal uit geplozen maar ik heb niets over dat membraam gevonden.
Mischien is dit ook een idee voor andere volvo rijders die met een zelfde probleem kampen.


Hopelijk weet iemand hier meer van.....



Grtz Kerel480




.
Gebruikersavatar
Kerel480
2nd Gear member
Berichten: 200
Lid geworden op: 29.11.2006 - 18:32
Locatie: Schiedam Groenoord

Ik heb nu een foto maar heb geen id hoe ik die kan toevoegen... hahaha
Heeft iemand een tip ???


Grtz.
Gebruikersavatar
Kerel480
2nd Gear member
Berichten: 200
Lid geworden op: 29.11.2006 - 18:32
Locatie: Schiedam Groenoord

Ja ik heb wat gevonden.
Als het goed is kan je nu dat membraam zien waar ik het over had...


http://img479.imageshack.us/img479/1068 ... 480by8.jpg


Hopelijk kan iemand hier iets mee....

Alvast bedankt


Grtz. Kerel480
Gebruikersavatar
Kerel480
2nd Gear member
Berichten: 200
Lid geworden op: 29.11.2006 - 18:32
Locatie: Schiedam Groenoord

Hier nog een foto van het buisje waar de slang op gemonteerd zit.
Dit buisje loopt onder het spruitstuk door en aan de andere kant zit ook weer een slang op..




http://img276.imageshack.us/img276/7373 ... tukci4.jpg




Grtz.
Gebruikersavatar
Kerel480
2nd Gear member
Berichten: 200
Lid geworden op: 29.11.2006 - 18:32
Locatie: Schiedam Groenoord

Hallo dan,

Heb van het weekend de bedrading/aansluit draden van de bobine opnieuw gemonteerd en nu maar gelijk gesoldeerd.
Deze zaten met kabelschoentjes en een beetje plakband aan elkaar... (origineel prutswerk zegmaar)
Volgens een automonteur (doet ook een beetje in oude Volvo's) kunnen slechte electrische verbindingen, met het oog op overgangs weerstanden, ook gemakkelijkt lijden tot het slecht lopen van een motor.
En idd... ik heb nu minder last van het inhouden op de rijksweg...
Maar het probleem is nog niet echt opgelost.

Ik heb weer iets nieuws ontdekt.
Als ik stil sta voor het stoplicht of zo (uiteraard met draaiende motor)
en ik pomp de rem (los,vast, los ,vast, los, vast, enz. dan gaat de motor hoger stationair lopen... van 900 naar 1100of zo.

Heb ik dan toch ergens last van een vaccuum probleem ????


Grtz.. Kerel480


.
Gebruikersavatar
Kerel480
2nd Gear member
Berichten: 200
Lid geworden op: 29.11.2006 - 18:32
Locatie: Schiedam Groenoord

.



Ik vind het jammer dat er zo weinig kennis is van een nagenoeg klassieke auto, ondanks dat het een Volvo is....

Of..... mischien moet ik meer geduld hebben.....



Wie zal het zeggen...



P>S> de Volvo rijders van 16 jaar geleden waren natuurlijk allemaal rijke mensen met twee linker handen, als je dat denkt wordt er een hoopduidelijk.
Maar wat ik met dan te gelijkertijd afvraag, waar zijn die Volvo480 monteurs dan gebleven of liggen zij ook al tussen zes planken....
V70 classic 2,5T 20V 1997 met 140.000km Regent/Turbo Red Pearl (418)
Toyota Yaris 1.0 VVT-I 2001 83.000km donker groen metallic met spoiler
Volvo 480 ES 1990 257.000km zwart(305) met rode bies RIP
YannickvanRooyen
4th Gear member
Berichten: 615
Lid geworden op: 29.06.2006 - 18:44
Locatie: Alphen aan den Rijn

Ik durf je zo niet te vertellen waar het membraan voor dient. Het stotteren en/of onregelmatig lopen kan liggen aan je stappenmotor, deze even demonteren en schoonmaken dus...

Is het een 1.7 of een 2.0?

Je kunt het misschien ook even op het "techniek algemeen" deel van dit forum vragen, of op een 480 forum ( http://www.volvo480register.nl/ ). Misschien heb je daar meer "voorbijgangers" ;)

Vacuum probleem kan het natuurlijk altijd ook nog zijn.. er lopen een hoop slangetjes en dergelijke rond je injectie, deze kunnen nog wel eens verstopt raken.. ik heb ze gewoon een voor een los gehaald en doorgeblazen met 10 bar :)
1995 Volvo 440 Turbo RICA TROLVO 440_GL
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20775
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Ik zou je graag willen helpen, als mede 480 rijder, maar ik ken de problemen die jij hebt niet.
Daarnaast ben ik zo'n linkshander met teveel geld 8).

Op het forum van het 480register hoef je niet te kijken. Want daar komt bijna niemand.
Eventueel, indien je kennis van het engels goed is, zou je kunnen vragen op het 480europe forum.

Hogere stationairloop is in de meeste gevallen idd oorzaak verontreinigde stappenmotor.

Misschien kan je eens PM-en naar Ramon&Ramon, die zijn monteur en kunnen je wel eens helpen. Het kan daarbij wel eens even duren voor ze reageren via het forum.

@Yannick een 1990-er is altijd een 1.7 (ongeacht wel of geen Turbo)
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
v40fan
6th Gear member
Berichten: 3229
Lid geworden op: 20.07.2006 - 09:19
Locatie: 't onovertroffen Brabantse land

Beste Kerel480, in je betoog maak je er ondermeer melding van dat de motor bij het herhaaldelijk intrappen van het rempedaal harder (op een hoger toerental) gaat lopen.
Ik weet wel dat je bij het herhaaldelijk intrappen van het rempedaal steeds wat lucht laat ontsnappen (de rembekrachtiger bekrachtigt doordat aan één kant van een membraan atmosferische luchtdruk wordt toegelaten terwijl aan de andere kant motorvacuum heerst. Zo wil het membraan naar één kant en helpt hij met het opbouwen van hydraulische remdruk)
Doordat (vooral bij het herhaald) intrappen van het rempedaal steeds wat lucht in het inlaatspruitstuk wordt toegelaten gaat de motor op een iets hoger toerental lopen dat is niet abnormaal. Bij motoren met electronisch motormanagement wordt dit versneld draaien vaak weer door de computer gecorrigeerd, net als het langzamer draaien als gevolg van het inschakelen van electrische stroomgebruikers. Ik realiseer me dat ik hiermee geen oplossing breng voor het door jou genoemde probleem maar misschien helpt het je wel een beetje om in de goede richting te gaan zoeken.
met vriendelijke groet tekent, V40fan
My other car weights over 100 kg less then half my Volvo and has no radio, no airbag(s), no roofrail not even a roof....but it has 50 hp extra!

Mein anderes fahrzeug wiegt mehr als 100 kg weniger als die hälfte meiner Volvo und hat kein radio, kein airbag(s), kein dachträger und sogar kein dach....Aber es verfügt gerade über 50 zusatzliche PS!
Gebruikersavatar
Kerel480
2nd Gear member
Berichten: 200
Lid geworden op: 29.11.2006 - 18:32
Locatie: Schiedam Groenoord

Bedankt voor alle reacties..

Ben eens weze kijken op het Nederlandse 480register maar heb daar ook niet echt veel of interessante info kunnen vinden.
Het Engelse 480register daarintegen heeft wel veel te bieden maar ja dit is allemaal technisch Engels, voor de leek niet echt te begrijpen...
Plus het feit dat er nauwelijks mensen komen op dat forum...

Mijn 480 heeft idd een 1,7L motor.
Ik heb ook eens naar mn stappenmotor gekeken.
OOk las ik een verhaaltje over het helemaal uit elkaar halen van de stappenmotor en dat je dat maar beter niet kan doen omdat je hem dan NOOIT meer inelkaar gaat krijgen.
Maar ik heb sterk het id dat die motor van mij helemaal niet uit elkaar kan.
Het is een rondachtig dicht gevelst geheel.
Als ik de slangen en de electrische aansluiting loshaal wat kan je dan allemaal zien in de stappenmotor ??

Vanmiddag ga ik wat foto's maken om het een en ander te kunnen visualiseren.

Fijn dat Ramon&Ramon verstand hebben van Volvo's ik ga ze snel een berichie sturen...



Groetjes
V70 classic 2,5T 20V 1997 met 140.000km Regent/Turbo Red Pearl (418)
Toyota Yaris 1.0 VVT-I 2001 83.000km donker groen metallic met spoiler
Volvo 480 ES 1990 257.000km zwart(305) met rode bies RIP
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20775
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Kerel480 schreef:Bedankt voor alle reacties..

Ben eens weze kijken op het Nederlandse 480register maar heb daar ook niet echt veel of interessante info kunnen vinden.
Het Engelse 480register daarintegen heeft wel veel te bieden maar ja dit is allemaal technisch Engels, voor de leek niet echt te begrijpen...
Plus het feit dat er nauwelijks mensen komen op dat forum...

Groetjes
Indien je lid bent van het 480 register kan je daar veel meer te weten komen. Ik ben al een paar keer geholpen. Op het forum is het inderdaad stil.

Maar het 480Europe forum is echter heel actief. Maar engels. Dat heeft behoorlijk wat bezoekers.

Succes verder.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
Kerel480
2nd Gear member
Berichten: 200
Lid geworden op: 29.11.2006 - 18:32
Locatie: Schiedam Groenoord

Hallo,

Ik ben ook lid van het 480Register maar op dat forum is het wel erg stil je kunt er op het moment niet erg veel over mijn probleem vinden...
Mijn technische Engels ik ook niet zo best dus ondanks de, ik denk zeer waarde volle tips heb ik er niet erg veel aan...

Ik moet binnen kort maar eens een afspraak maken met Ramon&Ramon.
Ik ben alleen bang voor een toren hoge rekening.... mmmm


Grtz Kerel480
V70 classic 2,5T 20V 1997 met 140.000km Regent/Turbo Red Pearl (418)
Toyota Yaris 1.0 VVT-I 2001 83.000km donker groen metallic met spoiler
Volvo 480 ES 1990 257.000km zwart(305) met rode bies RIP
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20775
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Als je echt lid bent (dus niet alleen van het forum) meld je je met je lidmaatschapnummer per mail rechtstreeks bij de Technische Comissie (TC).
Dan helpen ze je graag.

Aan het forum heb je (jammer genoeg) niets. Je zult het echt van de TC moeten hebben.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
Kerel480
2nd Gear member
Berichten: 200
Lid geworden op: 29.11.2006 - 18:32
Locatie: Schiedam Groenoord

Ik heb uit betrouwbare bron vernomen dat Ramon&Ramon echte techneuten zijn dus ik moet hier maar eens een afspraak mee maken
Ben alleen bang dat het mij erg veel geld gaat kosten...

Ik neem aan dat het altijd goedkoper is dan dat je hem naar de dealer brengt, als je in de wetenschap ben dat zij lukraak onderdelen gaan vervangen net zo lang tot dat het probleem getackeld is..

Mischien is dit een erg negative gedachte...
V70 classic 2,5T 20V 1997 met 140.000km Regent/Turbo Red Pearl (418)
Toyota Yaris 1.0 VVT-I 2001 83.000km donker groen metallic met spoiler
Volvo 480 ES 1990 257.000km zwart(305) met rode bies RIP
Gebruikersavatar
Kerel480
2nd Gear member
Berichten: 200
Lid geworden op: 29.11.2006 - 18:32
Locatie: Schiedam Groenoord

Hehe,

Daar ben ik weer en deze keer zeer vrolijk moet ik zeggen.

Ik heb me zelf een schop gegeven en ben onder de motorkap gedoken.
M'n stappenmotor uitgebouwd en lekker met benzine ipv. remmenreiniger schoon gespoeld en droog geblazen daarna weer een beetje vettig gemaakt met WD40.

Ook de gasklep bekeken en deze bleek erg smerig met een vette laag smeer op de klep zelf en in het huis een plasje met een olie achtige substantie.
Deze ook lekker schoon gemaakt.

Verder heb ik de temperatuur-sensor in de luchtaanvoer na de filter bekeken en doorgemeten, deze was nog schoon en veranderde bij verwarming of afkoeling..

Eerst maar eens een stukkie rijden.....
Normaliter begon het stotteren na ongeveer een kwartiertje rijden als de motor opgewarmt was (na ca. 10km)
Maar nu !!! Het kwaaltje waar ik last van had is nagenoeg verdwenen !!!

Het inhouden in de file is over en rijd nu weer heerlijk.

Om het puntje op de i te zetten, wil ik de BDP-sensor boven op het vliegwiel ook nog een beurd geven net als de gasklep-sensor.
Ik hoop dan dat het probleen volledig opgelost is..

Ben wel blij dat ik het zelf gedaan heb en ook niet onbelangrijk het zelf opgelost heb dat geeft echt een goed gevoel en scheelt ook een berg geld..

Mischien hebben andere volvo400 rijders ook iets aan deze tips, ze zijn relatief makkelijk zelf uit te voeren ( zelfs als je twee linker handen hebt )


Grtz. Kerel480
V70 classic 2,5T 20V 1997 met 140.000km Regent/Turbo Red Pearl (418)
Toyota Yaris 1.0 VVT-I 2001 83.000km donker groen metallic met spoiler
Volvo 480 ES 1990 257.000km zwart(305) met rode bies RIP
Gebruikersavatar
460_20gle
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 20.01.2005 - 12:53
Locatie: Rijswijk

Misschien nuttig voor iemand die dit probleem ook heeft: ik heb -lijkt het- het zelfde probleem gehad met mijn 460 2.0, en bij mij lag dat aan de (bedrading van de) vliegwielsensor.. Ik heb dit bij de dealer op laten lossen en was samen met nieuwe accu 275 euro kwijt.
Gebruikersavatar
Flames
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 04.01.2007 - 21:11
Locatie: Beverwijk

Dat membraam trouwens dat is je vacuum versteler van je inspuit moment.
Deze staat in contact met je verdeler en zodra er meer druk op ge bouwd wordt dan wordt deze aanbetrokken resulterend in een eerder ontsteking etc.
Volvo 440 1.6i
Volvo 740 2.0i
Gebruikersavatar
magiq480turbo
2nd Gear member
Berichten: 61
Lid geworden op: 12.06.2006 - 21:29
Locatie: Neerpelt
Contacteer:

je kan je ook aanmelden op onze Belgische 480 forum, dit is gewoon op MSN basis, volledig gratis, en heel veel nederlandstalige leden, met de nodige 480 kennis,
hier de link http://groups.msn.com/volvo480

groeten,
Ronald
Afbeelding
jochemsmolders
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 23.11.2006 - 14:07

He kerel 480, ik heb ook dat ie pas na een kwartiertje de problemen krijgt. En na lange stukken. Ik heb op advies van de garage mijn benzinepomp vervangen, wat niets oploste. Daarom wil ik nu jouw manier proberen. Ik wilde daarom vragen waar de stappenmotor zit, hoe ik hem los krijg en moet reinigen. Hetzelfde geldt voor de gasklep. Ik ben op zich niet heel ontechnisch maar wel best onzeker als ik iets ga doen aan de motor of dingen die daar dicht bij in de buurt zitten. Dus hoe preciezer je het me uit kunt leggen, hoe vastberadener ik aan de slag kan. Alvast bedankt voor de hulp en de tips in dit topic.

Vriendelijke groet, Jochem
Gebruikersavatar
Kerel480
2nd Gear member
Berichten: 200
Lid geworden op: 29.11.2006 - 18:32
Locatie: Schiedam Groenoord

Beste Jochem,

Ik heb een poging gedaan om een foto toe te voegen waar op ik de stappenmotor en de gasklep heb vastgelegd.
De linker rode pijl is de stappenmotor en de rechter de gasklep.

Hulp bij demontage:

De stappenmotor is relatief simpel te demonteren, je hebt er eigenlijk alleen een schroevendraaier voor nodig.
Haal als eerste de stekker los, deze zit met een klemmetje geborgd, zet er voorzichtig een schroevendraaier onder en wip het klipje omhoog.
Draai de slangklemmen los.
Vervolgens schuif je de klep uit het rubber waar ie mee op de motor zit gemonteerd.
Ik heb de stappenmotor met benzine en een kwastje schoongemaakt
Het kwastje voor de binnenzijde.
Om daar te komen moet je de klep die je ziet openschuiven met je vinger of als je het aandurft met een kleine spanning op de electrische aansluitingen maar pas op ELECTICITEIT EN BENZINE GAAN NIET ZO GOED SAMEN.
Dus maar beter met de hand open zetten.

Ge gasklep in een wat uitgebreider verhaal.
Hiervoor moet je alle slangen die op de klep zitten losmaken en natuurlijk goed onthouden waar ze hebben gezeten.
Vervolgens de electriciteit van de gasklepsensor (aan de onderzijde van de klep) losmaken.
Dan kan je de klep met de vier bouten van het spriutstuk halen.

Ik heb alleen de vlinderklep en de binnenzijde van de klep schoon gemaakt.

Ik hoop dat het met de foto is gelukt en dat het sleutelen gaat lukken,

Succes ermee en mocht je nog vragen hebben dan hoor ik dat graag natuurlijk....

Groetjes Kerel480


[IMG]http://
img225.imageshack.us/img225/756/stappenmotorengasklepxn8.th.jpg[/IMG]
V70 classic 2,5T 20V 1997 met 140.000km Regent/Turbo Red Pearl (418)
Toyota Yaris 1.0 VVT-I 2001 83.000km donker groen metallic met spoiler
Volvo 480 ES 1990 257.000km zwart(305) met rode bies RIP
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”