Langs deze weg hoop ik wat meer wijs te worden van het volgende.
Sinds enkele dagen heb ik een S40 t4 uit 1997. Alles lijkt te werken zoals het hoort.
Enkel merkte ik zaterdag avond dat bij een wat langere stadsrit de temperatuur van de motor opliep tot 103. Op de snelweg en rijdend blijft hij op 90.
Is deze stijging normaal of zorgwekkend?
Deze uitvoering heeft een digitale weergave van de motortemperatuur.
- koelvloeistof zit nog vol
- radiator vliegwiel(?) ging wel draaien vanaf ca 105
De vorige V40 en 460 hadden een analoge temperatuur weergave.
Dus wellicht ben ik te snel in zorgen of moet ik wel ergens op letten?
S40 t4 motortemperatuur
- Yamy_Daffy
- 2nd Gear member
Sinds zaterdag heb ik een OBD2 bluetooth adapter en was wat aan het spelen ermee.
In de V50 - 2004 staat de wijzer netjes op de 90 graden en wijkt daar ook eigenelijk geen mm vanaf.
Maar via de OBD2 adapter en een app op de telefoon kon ik hem ook digitaal uitlezen, en zag dat de koelventilator ook pas ging draaien bij 105 graden.
In de V50 - 2004 staat de wijzer netjes op de 90 graden en wijkt daar ook eigenelijk geen mm vanaf.
Maar via de OBD2 adapter en een app op de telefoon kon ik hem ook digitaal uitlezen, en zag dat de koelventilator ook pas ging draaien bij 105 graden.
- volvo-s40
- 4th Gear member
Diverse modellen hebben een digitale teller, meeste een analoge. Het klokkenhuis was als optie te krijgen bij de auto en bij oa t4 zat deze digitale bij het paket in.
Omtrent je temperatuur. Je kunt altijd de thermostaat vervangen, die dingen kosten rond de 15 a 20 euro, en vervangen is zelf te doen.
Omtrent je temperatuur. Je kunt altijd de thermostaat vervangen, die dingen kosten rond de 15 a 20 euro, en vervangen is zelf te doen.
! WARNING ! DO NOT F*ck with my VOLVO. Serious Injury of Death May Occur.
-
- 2nd Gear member
Ik vermoed dat de temperatuur normaal is,vergeet niet dat onder druk de vloeistof minder snel "kookt",daarom zit er een drukstop op het waterreservoir.Als de temperatuur oploopt tot 120° moet je je zorgen maken.In de stad is het motor toerenal lager en circuleert het water minder snel waardoor het niet zo snel in de radiator komt om te koelen.
-
- 2nd Gear member
De thermostaat vervangen zal volgens mij niet veel veranderen.Als deze niet opent,wat het vaakst voorkomt) zal de wagen warmlopen en water langs de vuldop uitwerpen en de temperatuur in het rode gebied brengen op voorwaarde dat er nog genoeg water inzit om de sonde op te warmen.
Aan de ander zijde als de thermostaat open blijft zit de temperatuur in de blauwe zone,in de winter geen verwarming.Als de temperatuur geregeld wordt vermoed ik dat deze niet defect is.De bedoeling is de motor zo snel mogelijk op bedrijfstemperatuur brengen en houden.
DUS.....
Aan de ander zijde als de thermostaat open blijft zit de temperatuur in de blauwe zone,in de winter geen verwarming.Als de temperatuur geregeld wordt vermoed ik dat deze niet defect is.De bedoeling is de motor zo snel mogelijk op bedrijfstemperatuur brengen en houden.
DUS.....
-
- 2nd Gear member
Dus als de thermostaat dicht blijft, komt het water er alsnog via de vuldop uit? Dat is helaas niet mogelijk aangezien de vuldop op het expansievat of radiator zelf zit. Wanneer de thermostaat dicht blijft komt het warme water hier helaas niet in de buurt. Dat een thermostaat open of dicht blijft komt wisselend voor, gezien het onderdeel en de slijtagemogelijkheden komt het zelfs vaker voor dat er water langs de thermostaat kan, dan dat de thermostaat dicht blijft zitten.loely schreef: De thermostaat vervangen zal volgens mij niet veel veranderen.Als deze niet opent,wat het vaakst voorkomt) zal de wagen warmlopen en water langs de vuldop uitwerpen en de temperatuur in het rode gebied brengen op voorwaarde dat er nog genoeg water inzit om de sonde op te warmen.
DUS.....
Ik zou het nu lekker zo laten, dat de temperatuur warmer wordt tijdens een rit door de stad is niet zo vreemd, en dat de ventilator aanslaat is ook logisch. Er is weinig rijwind in de stad bij lage snelheden, dus ook weinig koeling. Op de snelweg/autoweg zijn de snelheden hoger en constanter, waardoor de auto de mogelijkheid heeft de ideale temperatuur te verkrijgen. De meeste van ons hebben geen digitale weergave van de temperatuur maar alleen een wijzertje die in het midden moet komen(en blijven). Bij deze weergave zal de temperatuur ook licht schommelen, maar dit merk je vaak niet in de wijzer.
Aangezien het hier een digitale meter betreft heb je gewoon meer controle mogelijkheden, en kan je je ook eerder zorgen gaan maken.
Mocht de auto echt een stuk heter worden dan normaal, boven de 110/115 zou ik er toch even naar laten kijken.
Laatst gewijzigd door E.Werker op 01.01.1970 - 01:00, 5 keer totaal gewijzigd.
-
- 2nd Gear member
Dus als de thermostaat dicht blijft, komt het water er alsnog via de vuldop uit? Dat is helaas niet mogelijk aangezien de vuldop op het expansievat of radiator zelf zit.
Omdat het een gesloten circuit is wordt de druk overal (bijna) gelijk.Als de motor zijn warmte niet kan afgeven aan de radiator zal aan de achterzijde van de thermostaat (motorzijde ) de temperatuur oplopen en dus ook de druk(vloeistof zet uit bij warmte en de druk is overal gelijk.).De radiator en ook het expansie vat krijgt ook deze verhoogde druk langs de "koude" zijde.
Daarom zit in de stop een overdrukklep die vloeistof lost en zo de druk verlaagt.Als dit niet zou gebeuren sneuvelt er zeker een darm of de radiator of de verwarmingsradiator.Denk maar aan een snelkookpan zonder of met haperende overdrukklep.Sommige automerken hebben zelfs een kleurencode voor de stoppen omdat ze niet onderling verwisselbaar zijn.(Renault). Langs waar denk je dat het warme water uitspuit bij oververhitting van de motor?Dus toch langs de stop.De temperatuur van de radiator is niet van belang de motor verwarmt en doet de druk overal toenemen.
Dat bij stadsritten te temperatuur hoger is komt deels door de verminderde luchtdoorstroming maar ook door het niet benutten van de volle capaciteit van de waterpomp.Lagere toeren=minder debiet= minder koeling.
Het is,volgens mij' inderdaad niet nodig om onderdelen te wisselen,alleen de temperatuur in de gaten houden bij trage stadsritten of files of bij hoge belastingen(aanhanger of camper). Verder genieten.
Omdat het een gesloten circuit is wordt de druk overal (bijna) gelijk.Als de motor zijn warmte niet kan afgeven aan de radiator zal aan de achterzijde van de thermostaat (motorzijde ) de temperatuur oplopen en dus ook de druk(vloeistof zet uit bij warmte en de druk is overal gelijk.).De radiator en ook het expansie vat krijgt ook deze verhoogde druk langs de "koude" zijde.
Daarom zit in de stop een overdrukklep die vloeistof lost en zo de druk verlaagt.Als dit niet zou gebeuren sneuvelt er zeker een darm of de radiator of de verwarmingsradiator.Denk maar aan een snelkookpan zonder of met haperende overdrukklep.Sommige automerken hebben zelfs een kleurencode voor de stoppen omdat ze niet onderling verwisselbaar zijn.(Renault). Langs waar denk je dat het warme water uitspuit bij oververhitting van de motor?Dus toch langs de stop.De temperatuur van de radiator is niet van belang de motor verwarmt en doet de druk overal toenemen.
Dat bij stadsritten te temperatuur hoger is komt deels door de verminderde luchtdoorstroming maar ook door het niet benutten van de volle capaciteit van de waterpomp.Lagere toeren=minder debiet= minder koeling.
Het is,volgens mij' inderdaad niet nodig om onderdelen te wisselen,alleen de temperatuur in de gaten houden bij trage stadsritten of files of bij hoge belastingen(aanhanger of camper). Verder genieten.
-
- Starter
Dank voor alle advies en kennis. Tot nu toe blijft hij tot de 100 c in de stad bij warmte. iets er overheen, maar dan ben ik op de bestemming 
Ik houd hem maar in de gaten en zal binnenkort toch bij een garage een algemene check laten doen.

Ik houd hem maar in de gaten en zal binnenkort toch bij een garage een algemene check laten doen.