Hallo ,
Heb sinds 3 maanden een V70 2.4T uit 2002 met 60.000 op de teller. Auto trekt en rijdt perfect zonder trillingen of andere bijgeluiden. Ik kan alleen niet wennen aan het schokkende inhouden na het terugschakelen van 3 naar 2 als de koppeling weer opgekomen is. Het afremmen op de motor in de 2 verloopt dan niet gelijkmatig maar wat schokkend bij gas los. Ik kan het wat opvangen door wat gas bij te geven maar eigenlijk hoort dit niet. Je gaat er ook echt op letten , het terugschakelen verloopt niet als automatisme. Rij al 25 jaar verschillende auto's dus ervaring genoeg met schakelen. Auto heeft geen foutcodes en dealer kan er geen oplossing voor vinden.
Komt dit bekend voor, hebben anderen er ook (enigzins) last van ?
(zoeken op forum leverde niets vergelijkbaars op)
Mvg, han
Schokken na terugschakelen van 3 naar 2
- Falco
- 1st Gear member
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 24.08.2006 - 15:59
- Locatie: Helmond
- Contacteer:
Ford Escort (2x)...........................Saab 99
Volvo 343 GL........Volvo 440 GL.............Volvo 850 GLT
Volvo 343 GL........Volvo 440 GL.............Volvo 850 GLT
>>>Volvo V70 2.4T>>>
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Als je bijvoorbeeld in de 3 rijdt, en je dan het gas loslaat, zakt dan het toerental zonder schokken naar stationair?
En als je zonder gas geven wegrijdt in de 1 en dan (ook zonder gasgeven) doorschakelt naar 2 (koppeling wel even laten slippen) gaat dit dan ook zonder schokken?
Graag je reactie
En als je zonder gas geven wegrijdt in de 1 en dan (ook zonder gasgeven) doorschakelt naar 2 (koppeling wel even laten slippen) gaat dit dan ook zonder schokken?
Graag je reactie
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- Falco
- 1st Gear member
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 24.08.2006 - 15:59
- Locatie: Helmond
- Contacteer:
bedankt voor je reactie, ga ik proberen vanavond.Oceanracer schreef:Graag je reactie
weet nog niet waar je aan denkt, maar zonder gas uit de 1 wegrijden zal denk ik niet lukken. hij loopt zo'n 700 toeren sationair, ik vermoed dat ie af gaat slaan. wordt vervolgd
mvg, Han
Ford Escort (2x)...........................Saab 99
Volvo 343 GL........Volvo 440 GL.............Volvo 850 GLT
Volvo 343 GL........Volvo 440 GL.............Volvo 850 GLT
>>>Volvo V70 2.4T>>>
Ik denk gasklephuis (ETM).
Gezien de km-stand, zou reinigen een goede optie kunnen zijn.
Gezien de km-stand, zou reinigen een goede optie kunnen zijn.
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Ik wou er niet gelijk over beginnen, maar het was wel het eerste waar ik ook aan moest denken. T.S. moet eerst maar even testje doen.Ik denk gasklephuis (ETM)
Als je niet weg kunt rijden in z'n 1 deugt ie sowieso niet. Met een tweeeneenhalveliter moet je makkelijk zonder weg kunnen rijden. Hoe parkeer je anders in? Maar ook in twee snelheid maken moet kunnen zonder gas te geven. Anders is echt je ETM aan vervanging toe. Reinigen en/of updaten helpt niet of slechts voor korte duur.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Reinigen zijn toch ook wel goede resultaten mee gehaald.Oceanracer schreef:Reinigen en/of updaten helpt niet of slechts voor korte duur.
En gezien de km-stand is het wel erg vroeg.
Maar Falco heeft vast garantie.

Even afspraken over maken, voor als reinigen een oplossing van korte duur blijkt maar wel net buiten de garantie periode valt.
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Mijn ETM gaf bij 2 ton (pas?) de geest, maar andere halen 1 ton niet eens. (Zie vele topics op ons forum) Voor zover ik er over ben geinformeerd is de leeftijd/bouwjaar/productielijn meer van invloed over het (blijven) functioneren van de ETM dan de gereden km's. Zelf ook eerst update laten doen, op aanraden van de dealer. En laten reinigen, op zijn aanraden. En als dat niet helpt?
Oja Falco, de ETM voor een turbo is duurder dan voor een ongeblazen variant. Reken op ca 800 Euro. Zou het dus zeker (alvast) aankaarten bij de dealer. Een ETM die nog niet defect is, geeft (nog) geen foutmelding, maar gaat dat op termijn ZEKER doen!
Nog even een ander testje: Koppeling in (of pook in "vrij") en iets gas bijgeven. Voet zo laten. Dan MOET het toerental verhoogd blijven. Als het toerental daalt en je je voet extra moet laten zakken om het toerental verhoogd (bv 1100rpm) te houden, deugt je ETM ook niet.
Oja Falco, de ETM voor een turbo is duurder dan voor een ongeblazen variant. Reken op ca 800 Euro. Zou het dus zeker (alvast) aankaarten bij de dealer. Een ETM die nog niet defect is, geeft (nog) geen foutmelding, maar gaat dat op termijn ZEKER doen!
Nog even een ander testje: Koppeling in (of pook in "vrij") en iets gas bijgeven. Voet zo laten. Dan MOET het toerental verhoogd blijven. Als het toerental daalt en je je voet extra moet laten zakken om het toerental verhoogd (bv 1100rpm) te houden, deugt je ETM ook niet.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- Falco
- 1st Gear member
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 24.08.2006 - 15:59
- Locatie: Helmond
- Contacteer:
Ok,testjes gedaan:
"Als je bijvoorbeeld in de 3 rijdt, en je dan het gas loslaat, zakt dan het toerental zonder schokken naar stationair?" Ja, dit gaat zonder schokken, meteen na gas los voel je wel iets maar snel daarna loopt ie mooi uit naar stationair, is normaal gedrag denk ik. Ook in 1e en 2e doet ie dit goed. Het is echt alleen direct na koppeling op laten komen van 3 naar 2 terug.
"En als je zonder gas geven wegrijdt in de 1 en dan (ook zonder gasgeven) doorschakelt naar 2 (koppeling wel even laten slippen) gaat dit dan ook zonder schokken? " OK, gaat ook zonder schokken , in z'n 1 zonder gas blijft ie mooi langzaam lopen op 700 RPM, idem in z'n 2: loopt ie goed en blijft ie lopen op 700 rpm zonder schokken.
Conclusie : ETM goed ?????
Tja , die ETM threads heb ik ongeveer helemaal gelezen , maar had het idee dat de ETM van een Turbo na 2002 goed was. Ik zal de dealer in elk geval het gasklephuis schoon laten maken, en afspraken hierover maken voor de toekomst. Heb sowieso 9 maanden Bovag garantie , dus nog 6 maanden te gaan.
"Nog even een ander testje: Koppeling in (of pook in "vrij") en iets gas bijgeven. Voet zo laten. Dan MOET het toerental verhoogd blijven. Als het toerental daalt en je je voet extra moet laten zakken om het toerental verhoogd (bv 1100rpm) te houden, deugt je ETM ook niet." Doe ik ook nog !
Bedankt voor de tips ! Mvg, Han
"Als je bijvoorbeeld in de 3 rijdt, en je dan het gas loslaat, zakt dan het toerental zonder schokken naar stationair?" Ja, dit gaat zonder schokken, meteen na gas los voel je wel iets maar snel daarna loopt ie mooi uit naar stationair, is normaal gedrag denk ik. Ook in 1e en 2e doet ie dit goed. Het is echt alleen direct na koppeling op laten komen van 3 naar 2 terug.
"En als je zonder gas geven wegrijdt in de 1 en dan (ook zonder gasgeven) doorschakelt naar 2 (koppeling wel even laten slippen) gaat dit dan ook zonder schokken? " OK, gaat ook zonder schokken , in z'n 1 zonder gas blijft ie mooi langzaam lopen op 700 RPM, idem in z'n 2: loopt ie goed en blijft ie lopen op 700 rpm zonder schokken.
Conclusie : ETM goed ?????
Tja , die ETM threads heb ik ongeveer helemaal gelezen , maar had het idee dat de ETM van een Turbo na 2002 goed was. Ik zal de dealer in elk geval het gasklephuis schoon laten maken, en afspraken hierover maken voor de toekomst. Heb sowieso 9 maanden Bovag garantie , dus nog 6 maanden te gaan.
"Nog even een ander testje: Koppeling in (of pook in "vrij") en iets gas bijgeven. Voet zo laten. Dan MOET het toerental verhoogd blijven. Als het toerental daalt en je je voet extra moet laten zakken om het toerental verhoogd (bv 1100rpm) te houden, deugt je ETM ook niet." Doe ik ook nog !
Bedankt voor de tips ! Mvg, Han
Ford Escort (2x)...........................Saab 99
Volvo 343 GL........Volvo 440 GL.............Volvo 850 GLT
Volvo 343 GL........Volvo 440 GL.............Volvo 850 GLT
>>>Volvo V70 2.4T>>>
Schoonmaken is het beste als het gasklephuis van de auto wordt gehaald.
Men wil het ook wel eens aan de auto doen met een bus remmenreiniger.
Dan krijg je de randen van de klep niet goed schoon.
Het zou mij niet verbazen dat na een reiniging en update het stationaire toerental 800 rpm zal zijn.
700 rpm lijkt mij iets aan de lage kant.
succes!
We zijn benieuwd naar het resultaat.
Men wil het ook wel eens aan de auto doen met een bus remmenreiniger.
Dan krijg je de randen van de klep niet goed schoon.
Het zou mij niet verbazen dat na een reiniging en update het stationaire toerental 800 rpm zal zijn.
700 rpm lijkt mij iets aan de lage kant.
succes!
We zijn benieuwd naar het resultaat.
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Het lijkt er wel op. Als de laatste test ook goed gaat is ie in elk geval niet defect, maar hooguit vervuild.Conclusie : ETM goed ?????
Dat klopt, van NA 2002. Jouw auto is van kenteken 2002, maar misschien wel in 2001 geproduceerd, dan wel met diverse onderdelen uit 2001 geassembleerd. Dan kan je nog in de risicogroep vallen...had het idee dat de ETM van een Turbo na 2002 goed was
Maar zoals gezegd, ik ben hoopval gestemd en wacht ook met spanning de laatste testuitslag af.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- Falco
- 1st Gear member
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 24.08.2006 - 15:59
- Locatie: Helmond
- Contacteer:
Ook gedaan : geleidelijk het gaspedaal intrappen; aanvankelijk gebeurt er weinig met de toeren dan gaat het RPM met een klein "sprongetje" omhoog naar boven de 1000 rpm. het toerental kan ik daarna wel constant op bv 1100 rpm houden zonder gas bij te geven.Oceanracer schreef: Nog even een ander testje: Koppeling in (of pook in "vrij") en iets gas bijgeven. Voet zo laten. Dan MOET het toerental verhoogd blijven. Als het toerental daalt en je je voet extra moet laten zakken om het toerental verhoogd (bv 1100rpm) te houden, deugt je ETM ook niet.
Ik maak binnenkort afspraak met de dealer om die ETM schoon te laten maken. Kan nog ff duren maar ik laat nog weten wat het opgeleverd heeft. Wil hem nl. ook nog meteen premium a-speakers in laten bouwen die ik nog moet kopen (e-bay, MP, volvos of BoyG ) Wordt vervolgd.
Mvg, Han
Ford Escort (2x)...........................Saab 99
Volvo 343 GL........Volvo 440 GL.............Volvo 850 GLT
Volvo 343 GL........Volvo 440 GL.............Volvo 850 GLT
>>>Volvo V70 2.4T>>>
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Goed nieuws dus!
Lezen we binnenkort wel of het reinigen het probleem heeft verholpen.
Lezen we binnenkort wel of het reinigen het probleem heeft verholpen.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- Frumpy
- 5th Gear member
- Berichten: 1343
- Lid geworden op: 28.06.2005 - 17:31
- Locatie: Haaglanden
Ik heb het gasklephuis onlangs ook gereinigd. Niet vanwege motorische storingen e.d., maar vanwege het oranje controlelampje met het motorblok dat ging branden.
Uitlezen bij de dealer gaf geen storingen aan.
Nu die gereinigd is, is het lampje ook gedoofd. Gevoelige toestanden met die electronica.
Wat ik me afvraag:
Als het gasklephuis in de ruststand staat, contact uit, hoort die klep dan geheel gesloten te zijn, of is het normaal dat die een klein kiertje (ca. 3mm) openstaat?
Uitlezen bij de dealer gaf geen storingen aan.
Nu die gereinigd is, is het lampje ook gedoofd. Gevoelige toestanden met die electronica.
Wat ik me afvraag:
Als het gasklephuis in de ruststand staat, contact uit, hoort die klep dan geheel gesloten te zijn, of is het normaal dat die een klein kiertje (ca. 3mm) openstaat?
Ja, klein kiertje.Frumpy schreef:Wat ik me afvraag:
Als het gasklephuis in de ruststand staat, contact uit, hoort die klep dan geheel gesloten te zijn, of is het normaal dat die een klein kiertje (ca. 3mm) openstaat?


-
- 2nd Gear member
- Berichten: 118
- Lid geworden op: 30.12.2005 - 18:16
- Locatie: omgeving Utrecht
Dat schokken kan ook worden veroorzaakt door een defecte motorsteun.
De motorsteunen zijn een zwak punt. Na 90.000 KM was er bij mij al een defect. Met name bij het afremmen op de motor ging de boel schudden en schokken.
De motorsteunen zijn een zwak punt. Na 90.000 KM was er bij mij al een defect. Met name bij het afremmen op de motor ging de boel schudden en schokken.
Ja, maar heeft uiteindelijk niet geholpen.Frumpy schreef:Bedankt, Alex.
Prima opname trouwens, zeker ook net gereinigd?
Ik heb trouwens voor alle zekerheid ook maar meteen een nieuwe pakking gemonteerd. Hoeft niet perse, maar dat huis was er toch af.
Pakking kost maar € 1,50
- Frumpy
- 5th Gear member
- Berichten: 1343
- Lid geworden op: 28.06.2005 - 17:31
- Locatie: Haaglanden
Ik denk dat ik ook aan een nieuwe ETM moet geloven. F***ing lampje gaat weer branden met een afwisselend hoog en laag toerental. :evil:
Hoe is die kabel van de ETM los te koppelen, torx schroefjes eruit en zwarte stekker lostrekken?
Waar is die software in de ETM is opgeslagen zodat ik het op de nieuwe kan overzetten, of kan dat niet? Heb geen zin om naar dealer te rijden om weer aan de kast te hangen.
Hoe is die kabel van de ETM los te koppelen, torx schroefjes eruit en zwarte stekker lostrekken?
Waar is die software in de ETM is opgeslagen zodat ik het op de nieuwe kan overzetten, of kan dat niet? Heb geen zin om naar dealer te rijden om weer aan de kast te hangen.
Software is niet eigenhandig over te zetten.Frumpy schreef:Waar is die software in de ETM is opgeslagen zodat ik het op de nieuwe kan overzetten, of kan dat niet? Heb geen zin om naar dealer te rijden om weer aan de kast te hangen.
Helaas maar waar, je bent afhankelijk van een Volvo-dealer en een enkele volvo-specialist.
Begrijp ik nu goed dat je ergens een nieuwe ETM op de kop hebt getikt?
Tja, nu denk ik dat we het eens zijn, software was al aanwezig moet alleen een 0 over gezet worden naar een 1.
Zodat de hoofdcomputer jouw nieuwe ETM kan zien.
Bij Volvo noemen ze dit een software download, incl. het prijskaartje.
Succes.
PS: als je de ETM vervangt, starten en direct doorrijden naar je dealer.
Niet weer uitzetten, kans dat de auto in noodloop gaat.