Ik kan het (bij gebrek aan een XC90) niet zelf beoordelen, vandaar de vraag:
Wat zijn de meningen over het zo goed als zonder knoppen en schakelaars
uitgeruste bedieningspaneel van de nieuwe XC90.
Het ziet er prachtig uit en het blijkt ook goed te werken, maar ik denk dat ik
mogelijk, om de juiste funkties aan te spreken, misschien meer mijn ogen van
de weg op het scherm zal moeten richten dan nu het geval is in mijn XC70
die rijk aan knoppen en schakelaars is. De meeste daarvan vind ik op de tast
zodat ik mijn ogen niet van de weg moet afwenden om bijvoorbeeld de
temperatuur of de blazer anders in te stellen. Zeker met een auto die van
een grote hoeveelheid te kiezen en in te stellen mogelijkheden voorzien is
vrees ik dat bij het bedienen ervan via het aanraakscherm de veiligheid
niet meten gediend is, wel integendeel.
Graag hoor ik wat de ervaringen en de meningen op dit vlak zijn.
Alvast bedankt voor de respons,
Willy
Veiligheid naar de knoppen?
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Contacteer:
Vroeger werden Volvo's zo ontworpen dat je de knoppen ook met dikke handschoenen kon bedienen. Ja, het was wel eens koud in Zweden ... Ik ben wel benieuwd naar de antwoorden want met dikke handschoenen een tablet bedienen wordt lastig, denk ik.
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
- Volvo_Bjorn
- 3rd Gear member
Dat vind ik dus ook! Ik haat touchscreens! Ze houden je aandacht van de weg af. Je moet altijd liggen kijken waar je blijft op je scherm. Een knop weet je staan en kan je blindelings bedienen.
-Volvo V60 D3 Momentum, Black
-Volvo V60 D3 Summum, Caspian Blue (Perte Total
)
-Volvo V60 D3 Summum, Caspian Blue (Perte Total

- dbosker
- 6th Gear member
ik ben ervaringsdeskundige, en kan je zeggen dat ik geen ogenblik al die knoppen mis.
Temperatuurbediening? - kan ook met stembesturing. Zeg de auto dat je het 20 graden wilt hebben, en het staat ingesteld op 20 graden. Wil je de airco aan/uit - het kan.
Audiobediening vanaf stuur. Telefoon/navigatiebediening vanaf stuur.
Ik moet zeggen dat ik naar verhouding tijdens het rijden heel weinig het touchscreen aanraak.
Temperatuurbediening? - kan ook met stembesturing. Zeg de auto dat je het 20 graden wilt hebben, en het staat ingesteld op 20 graden. Wil je de airco aan/uit - het kan.
Audiobediening vanaf stuur. Telefoon/navigatiebediening vanaf stuur.
Ik moet zeggen dat ik naar verhouding tijdens het rijden heel weinig het touchscreen aanraak.
laatste Volvo (960) verkocht
- hans98
- 4th Gear member
Ik ben ook ervaringsdeskundige
en mis wel een aantal knoppen.
- even snel overschakelen op Power is niet zo makkelijk als in de V60PIH waar je pure/power/hybrid als losse knoppen hebt. Je moet eerst op de middenconsole de draaiknop indrukken en dan kan je de power/hybrid/pure/etc kiezen. Daarvoor moet je je ogen echt lang van de weg houden.
- ik mis ook de radio / media knoppen om even snel op radio of bluetooth over te schakelen. Vind de voorkeuzes van de radio als lossen knoppen ook wel makkelijk.
een jaar of wat geleden had ik een BMW en die heeft programmeerbare knoppen, hartstikke handig was dat.
Het scherm zelf werkt overigens prima, ook met handschoenen.
Over de stemherkenning ben ik niet zo te spreken. Er zit in ieder geval voor zover ik weet geen stem-trainings optie op zoals die wel op de V60 zat. Misschien moet "ze" nog aan mijn stem wennen?
Maar ik zal weer de vaste disclaimer er onder zetten: dat is mijn mening en iemand anders kan een andere ervaring hebben.

- even snel overschakelen op Power is niet zo makkelijk als in de V60PIH waar je pure/power/hybrid als losse knoppen hebt. Je moet eerst op de middenconsole de draaiknop indrukken en dan kan je de power/hybrid/pure/etc kiezen. Daarvoor moet je je ogen echt lang van de weg houden.
- ik mis ook de radio / media knoppen om even snel op radio of bluetooth over te schakelen. Vind de voorkeuzes van de radio als lossen knoppen ook wel makkelijk.
een jaar of wat geleden had ik een BMW en die heeft programmeerbare knoppen, hartstikke handig was dat.
Het scherm zelf werkt overigens prima, ook met handschoenen.
Over de stemherkenning ben ik niet zo te spreken. Er zit in ieder geval voor zover ik weet geen stem-trainings optie op zoals die wel op de V60 zat. Misschien moet "ze" nog aan mijn stem wennen?
Maar ik zal weer de vaste disclaimer er onder zetten: dat is mijn mening en iemand anders kan een andere ervaring hebben.
Ooit: 340D, V50 2.4, V50 T5, S40 1.8, V70 2.5T, V60 PIH, XC90 T8
Nu Privé: MY17 V40 T2 Geartronic Nordic+ Luxury, Denim Blue, blond leder. Zakelijk: Tesla Model S75D
Nu Privé: MY17 V40 T2 Geartronic Nordic+ Luxury, Denim Blue, blond leder. Zakelijk: Tesla Model S75D
- ARTIM98
- 2nd Gear member
Het is het zelfde als een smartphone, na een tijdje weet je precies welke knoppen waar zitten en kijk je niet echt meer.
Je kan ook best veel doen via je stuur maar ik gebruik echt nooit stembediening dus ik kan je daar niet zo veel over vertellen.
Je kan ook best veel doen via je stuur maar ik gebruik echt nooit stembediening dus ik kan je daar niet zo veel over vertellen.
You make me go Volvo
2021 Volvo V60 CC B5 Ultimate2015 Volvo V40 D4 Volvo Ocean Race
-
- 4th Gear member
Dat stemherkenning kan helpen om dingen te doen zonder de blik af te wenden kan ik volgen,
maar ook wanneer ik de weinige knoppen op mijn smartphone blindelings weet zitten stelt dat
me geenszins in staat om hem te bedienen zonder er naar te kijken en dat geldt ook voor
hetgeen ooit de primaire functie van een telefoon was nl ermee bellen.
Gelukkig gaat die vergelijking niet op voor een smartcar
maar ook wanneer ik de weinige knoppen op mijn smartphone blindelings weet zitten stelt dat
me geenszins in staat om hem te bedienen zonder er naar te kijken en dat geldt ook voor
hetgeen ooit de primaire functie van een telefoon was nl ermee bellen.
Gelukkig gaat die vergelijking niet op voor een smartcar

2018 XC90 T5 - 2024 XC40 T2
- mwattel
- 2nd Gear member
Het zou inderdaad mooi zijn als je 2 knoppen op het display zelf zou kunnen programmeren.
Bijv. een knop om zo snel de Powermodus te activeren zou heel gemakkelijk zijn
Bijv. een knop om zo snel de Powermodus te activeren zou heel gemakkelijk zijn
XC90 T8 AWD 2025 - Ultra Dark - Luchtvering - Polestar - Bower Wilkins - Williams Ceramic coating
Fiat 500e Cabrio 2023 - La Bocelli
Fiat 500e Cabrio 2023 - La Bocelli
- Conradi
- 3rd Gear member
Het hoofdscherm bestaat uit vier regels (Nav - Media - Tel - Extra), maar dat extra gebruik ik eigenlijk nooit. Het zou idd mooi zijn als je daar zelf knoppen kunt programmeren.
Je moet echt ervaring met het scherm opdoen, om er iets over te kunnen zeggen. De aanraking werkt anders dan bij een tablet, en daardoor beter in het dagelijks gebruik. Toch is niet alles handig: met de nieuwe software zit de Hold-functie op het linkerscherm en je moet dan eerst naar beneden scrollen. Da's niet handig voor iets dat je dagelijks gebruik! Ook 'even' een afspeellijst selecteren valt niet mee....
Met de laatste software-update is de stembediening echt vooruit gegaan. Je kunt nu gewoon ene radiostation of artiest opgeven en het werkt
Je moet echt ervaring met het scherm opdoen, om er iets over te kunnen zeggen. De aanraking werkt anders dan bij een tablet, en daardoor beter in het dagelijks gebruik. Toch is niet alles handig: met de nieuwe software zit de Hold-functie op het linkerscherm en je moet dan eerst naar beneden scrollen. Da's niet handig voor iets dat je dagelijks gebruik! Ook 'even' een afspeellijst selecteren valt niet mee....
Met de laatste software-update is de stembediening echt vooruit gegaan. Je kunt nu gewoon ene radiostation of artiest opgeven en het werkt

2000 XC70 D5
2005 XC90 D5 H6 Elite
2010 XC90 D5 H6 Summum
2016 XC90 T8 Inscription
2005 XC90 D5 H6 Elite
2010 XC90 D5 H6 Summum
2016 XC90 T8 Inscription
-
- 4th Gear member
Eén of enkele vrij te programmeren knoppen lijkt mij ook erg handig. Op het hoofdscherm, maar misschien
ook echte knoppen zodat helemaal niet naar het scherm dient gekeken te worden.
Ik zou het in zekere mate kunnen van het bestuurdersdisplay ook erg op prijs stellen.
Nu kan dat niet en dat geeft aanleiding tot rare toestanden. Zo kan bij een 8" scherm (en wie heeft dat,)
de motortemperatuur getoond worden. bij het 12" scherm kan dat niet.
Dat stemherkenning er op vooruit gaat na de laatste update is erg goed, ik lees er niet erg positieve dingen
over en een aanzienlijk deel van het gebruiksgemak staat of valt ermee, de veiligheid mogelijk deels ook.
Maar voor zover ik er iets vaan vind is er nog steeds geen aanleerfunctie.
ook echte knoppen zodat helemaal niet naar het scherm dient gekeken te worden.
Ik zou het in zekere mate kunnen van het bestuurdersdisplay ook erg op prijs stellen.
Nu kan dat niet en dat geeft aanleiding tot rare toestanden. Zo kan bij een 8" scherm (en wie heeft dat,)
de motortemperatuur getoond worden. bij het 12" scherm kan dat niet.
Dat stemherkenning er op vooruit gaat na de laatste update is erg goed, ik lees er niet erg positieve dingen
over en een aanzienlijk deel van het gebruiksgemak staat of valt ermee, de veiligheid mogelijk deels ook.
Maar voor zover ik er iets vaan vind is er nog steeds geen aanleerfunctie.
Laatst gewijzigd door Willy.VdW op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
2018 XC90 T5 - 2024 XC40 T2
-
- 2nd Gear member
Ik mis absoluut de knoppen op het middenconsole die je gewoon kan bedienen met je arm op de steun. Nu 'zweeft' je arm bij het display wat niet handig is bij een hobbelige weg. Het heel snel kunnen in- en uitzoomen met een jog dial mis ik het meest. Een touch pad op het midden console had ook gemogen. Esthetisch wint het XC90 interieur voor mij het wel van Q7, X5 en Cayenne.