Mijn eerste ingeving was de befaamde speling van de magneetkoppeling. Dit was echter het probleem niet volgens Dennis van Volvoservice. Ik heb toen de uitgaande kant van relais "MI 2 AC CLUTCH RELAY" gemeten. Zie deze plaatjes
Klik
Klik
Klik
Dit relais wordt aangestuurd vanuit de ECU/ECM en bedient de magneetkoppeling van de compressor. De uitgaande kant is pin 5 van het relais. Ik heb een dun draadje in het gleufje gedaan en daarna het relais in de houder gedrukt. Met een multimeter kan je meten of de magneetkoppeling daadwerkelijk aangrijpt als hij een signaaltje krijgt van de ECU/ECM. Dit was het geval. Elke keer als er 12V op de magneetkoppeling aanwezig was, dan deed hij het goed. Het probleem lag dus in "de aansturing".
Toen heb ik toch maar een DICE aangeschaft. Hiermee heb ik wat grafiekjes gemaakt. Ik kon inderdaad zien dat de ECU/ECM de magneetkoppeling aanstuurt, maar alleen op bepaalde momenten. Ik heb ook naar de druk in het systeem gekeken. Hier zag ik dat de druk aardig hoog oploopt, tot wel 30 bar. Dit is veel te veel voor een auto airco.
Klik
Naar mijn idee waren er 2 mogelijkheden:
1 Een verstopping in de leidingen
2 Te veel koudemiddel in het systeem
Toen ik terug ging naar de plaatselijke aircoboer, zei hij dat er waarschijnlijk te veel koudemiddel in zit. We hebben al het koudemiddel er uit gehaald, wat neer kwam op 910 gram. Daarna hebben we er 610 gram in gedaan. Tijdens de proefrit bleef de compressor aan en er bleef koude lucht uit komen. Dit heb ik thuis geverifieerd. Ik zie dat de druk nu tussen de 7 en 11 bar schommelt. Dit is bij een instelling van 22 graden en een buitentemperatuur van 18 graden.
Klik
Als de knopjes van de climate control beide op koud worden gezet, loopt de druk op tot 17 bar ongeveer als ik wat gas bijgeef, maar valt gelukkig snel weer terug. De druk loopt niet meer te hoog op en er blijft koude lucht uit komen.
Klik
Zoals je op het laatste plaatje kan zien, is de verdamper temperatuur 3,92, wat zeker koud genoeg is voor lekker zonnige dagen

Ik hoop dat andere leden wat aan deze informatie hebben!