Ik begrijp dat een AWD systeem van Volvo niet permanent is..
Is zo'n systeem een ding om te hebben...
Rijd de Volvo hier beter mee/door...
Mvg
to AWD or not to AWD thats the question
- liquid_force
- 6th Gear member
- Berichten: 4695
- Lid geworden op: 12.11.2005 - 19:18
- Locatie: Zürich
het AWD systeem wat ik in mijn S60 hebt heeft bij standaard gebruik een verhouding van 95% voor en 5% achter, bij rijden op gladden oppervlakten, snelle bochten, snel optrekken etc etc kan dit maximaal 50% - 50% worden ... ik moet zeggen dat ik het persoonlijk heel prettig vind rijden, zeker in de bochten van op- en afritten zie je dat je ze makkelijker kunt nemen :p
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 53
- Lid geworden op: 22.08.2006 - 13:47
- Locatie: hardenberg
wat vinden jullie hier van:
als je twee exact identieke auto's een bocht laat nemen ( ik bedoel de zelfde motor, hetzelfde onderstel, dezelfde banden en velgen en tijdens dezelfde weersomstandigheden) en de eene auto heeft 2 wielaandr. en de andere auto heeft 4 wielaandrijving. welke kan dan harder door de bocht?
ik denk dat het de 2 wielaangedr. auto is, omdat deze minder gewicht hoeft mee te slepen.
wat jullie?
als je twee exact identieke auto's een bocht laat nemen ( ik bedoel de zelfde motor, hetzelfde onderstel, dezelfde banden en velgen en tijdens dezelfde weersomstandigheden) en de eene auto heeft 2 wielaandr. en de andere auto heeft 4 wielaandrijving. welke kan dan harder door de bocht?
ik denk dat het de 2 wielaangedr. auto is, omdat deze minder gewicht hoeft mee te slepen.
wat jullie?
geschiedenis
144 b20 1970
440 1.8i 1993
V70 2.5i 1997
144 b20 1970
440 1.8i 1993
V70 2.5i 1997
- liquid_force
- 6th Gear member
- Berichten: 4695
- Lid geworden op: 12.11.2005 - 19:18
- Locatie: Zürich
ik denk de AWD, veel meer grip dan de 2 wiel aangedreven, ik zie het regelmatig bij het nemen van rotondes 

-
- 5th Gear member
- Berichten: 1420
- Lid geworden op: 01.08.2006 - 23:53
- Locatie: Den Haag
de awd drive omdat die beter zijn krachten over het wegdek kan verspreiden, de auto mag dan wel zwaarder zijn maar het bochten gedrag zal altijd beter zijn dan van een 2wd
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
Probeer datzelfde dan eens op het epoxyrondje op die baan waar Paul Maaskant op werkt in Lelystad, hoor ik je daarna graag weer eens.VolvoXC70 schreef:Mijn XC70 wordt qua snelheid beperkt door het overhellen/wegglijden. Als ik m'n BMW Mini pak dan smijt ik die 2 keer zo hard door de bocht...
Een XC is in elk geval geen bochtenridder, ongeacht de 4wd
- J
- 3rd Gear member
- Berichten: 491
- Lid geworden op: 15.09.2006 - 10:31
- Locatie: Hoofddorp
subaru gaat al tijden sneller door de bocht , mede door dit systeem.
Heb dit zelf mogen ervaren, ten opzuchte van een volvo 850.
gewoon een proefrit maken, gewicht weegt niet op tegen effecten.
wel hoger brandstofverbruik maar dat zou ik op de koop toe nemen als ik de keus had
Heb dit zelf mogen ervaren, ten opzuchte van een volvo 850.
gewoon een proefrit maken, gewicht weegt niet op tegen effecten.
wel hoger brandstofverbruik maar dat zou ik op de koop toe nemen als ik de keus had
Black Sheep: There's always one crazy motherfucker in the family
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1420
- Lid geworden op: 01.08.2006 - 23:53
- Locatie: Den Haag
Het verschil tussen een xc of een v op awd ligt natuurlijk ook aan het doel van de wagen, ik hoop dat ik dat niet hoef te motiveren. Dat een subaru sneller door een bocht te smijten is lijkt me ook logisch die auto's (uiteraard niet alle modellen) zijn immers met het oog op de rally sport ontwikkeld.
Geef ook mij maar awd meer voordelen dan nadelen.
Trouwens zit er nog een hele tijd (mits goed gereden) tussen het overhellen van een auto in een bocht en het omslaan, geloof me ik weet waar ik het over heb.
Geef ook mij maar awd meer voordelen dan nadelen.
Trouwens zit er nog een hele tijd (mits goed gereden) tussen het overhellen van een auto in een bocht en het omslaan, geloof me ik weet waar ik het over heb.
- Gideon_XC90
- 5th Gear member
- Berichten: 2081
- Lid geworden op: 22.11.2006 - 13:40
- Locatie: Berghem
Lijkt mij duidelijk dat een AWD meer grip heeft, maar wat is het meerverbruik tov een 2WD.
Toyota Corolla 1.6 White my1984
Toyota Carina E 2.0XLD Dark Turquoise Metallic my1993
Mazda 626 Wagon 2.0DITD GLX Blue Metallic my1999
Volvo V70 2.4 Bifuel 140PK Black Sapphire my 2002
Austin Mini 850 de luxe Old English White my1967
XC90 2.4D5 Executive Lava Pearl my 2007
V70 2.0D3 Limited Edition my 2011
XC60 2.0T5 AWD Inscription my 2017
Toyota Carina E 2.0XLD Dark Turquoise Metallic my1993
Mazda 626 Wagon 2.0DITD GLX Blue Metallic my1999
Volvo V70 2.4 Bifuel 140PK Black Sapphire my 2002
Austin Mini 850 de luxe Old English White my1967
XC90 2.4D5 Executive Lava Pearl my 2007
V70 2.0D3 Limited Edition my 2011
XC60 2.0T5 AWD Inscription my 2017
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
In principe vrijwel nihil, hij rijdt 98%van de tijd namelijk als gewone FWD en op dat moment dat de achterwielen mee moeten doen schakelen ze pas bij, 1 op 10 moet gewoon haalbaar zijn met een XC70 2.5T aut.V70_Bifuel schreef:Lijkt mij duidelijk dat een AWD meer grip heeft, maar wat is het meerverbruik tov een 2WD.
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
Die 1 op 10 is uit eigen ervaring over grofweg 200.000km'sVolvoXC70 schreef:bart simpson schreef:Ik haal dat echt niet (gecombineerd verbruik)V70_Bifuel schreef:....1 op 10 moet gewoon haalbaar zijn met een XC70 2.5T aut.
Na een aantal maanden niet resetten van de gem. verbuiksmeter kom ik op 1 : 8,3
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 53
- Lid geworden op: 22.08.2006 - 13:47
- Locatie: hardenberg
maar wat is de definitie van grip? een band heeft dezelfde hoeveelheid grip, of hij nou op een s60 met fwd zit of dat die band gemonteerd is op een s60 met awd.. mee eens? hierboven wordt een vergelijking genoemd met een 850 vs subaru... geen wonder toch dat die subaru wint? is een totaal andere auto...Lijkt mij duidelijk dat een AWD meer grip heeft
ik ga er dus nog steeds voor dat een fwd harder door een bocht gaat...
wie geeft mij ongelijk?:)
geschiedenis
144 b20 1970
440 1.8i 1993
V70 2.5i 1997
144 b20 1970
440 1.8i 1993
V70 2.5i 1997
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
Misschien dat we het beter over tractie dan over grip kunnen hebben (dat is ook wel een soort grip maar dan net even anders) een FWD wordt de bocht door getrokken door zijn aangedreven wielen en de achterbanden volgen daarbij volgzaam en onbelast draaiend, een AWD wordt enerzijds de bocht door getrokken maar anderszijds ook de bocht doorgeduwd door 4 aangedreven wielen die alle 4 optimale tractie hebben danwel zoeken, een mogelijk uitbreken of wielspin wordt daardoor geminimaliseert en het kan mogelijk net een tandje harder maar zeker een stuk beheersbaarder.bernhard schreef:maar wat is de definitie van grip? een band heeft dezelfde hoeveelheid grip, of hij nou op een s60 met fwd zit of dat die band gemonteerd is op een s60 met awd.. mee eens? hierboven wordt een vergelijking genoemd met een 850 vs subaru... geen wonder toch dat die subaru wint? is een totaal andere auto...Lijkt mij duidelijk dat een AWD meer grip heeft
ik ga er dus nog steeds voor dat een fwd harder door een bocht gaat...
wie geeft mij ongelijk?:)
Dat laatste is zeker onder slechtere weersomstandigheden nu net het verschil.
- Maurice Pierik
- 4th Gear member
- Berichten: 843
- Lid geworden op: 15.06.2006 - 18:24
- Locatie: Helmond
Een AWD auto verbruikt te allen tijde meer brandstof als gevolg van het meergewicht (+50 tot +120kg).
Bij permanente vierwielaandrijving heb je ook extra wrijving door de vele extra koppelingen en aandrijfassen. Iedere overbrenging geeft verlies.
Met AWD heb je echter meer grip en is het mogelijk om verhoudingsgewijs sneller door de bocht te gaan. Mits het zwaartepunt niet hoger ligt.
De invloed van sperdifferentiëlen neem ik uiteraard niet mee.
Als ik mag kiezen? RWD natuurlijk, de enige juiste plek voor de aangedreven wielen.
Bij permanente vierwielaandrijving heb je ook extra wrijving door de vele extra koppelingen en aandrijfassen. Iedere overbrenging geeft verlies.
Met AWD heb je echter meer grip en is het mogelijk om verhoudingsgewijs sneller door de bocht te gaan. Mits het zwaartepunt niet hoger ligt.
De invloed van sperdifferentiëlen neem ik uiteraard niet mee.
Als ik mag kiezen? RWD natuurlijk, de enige juiste plek voor de aangedreven wielen.

- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
Al een tijdje terug zeker dat je een nieuwe Volvo gekocht hebt?Maurice Pierik schreef:Als ik mag kiezen? RWD natuurlijk, de enige juiste plek voor de aangedreven wielen.
- Battlecruiser
- 8th Gear member
- Berichten: 17696
- Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
- Locatie: Deventer
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.