koppeling

De eerste generatie XC60
BendW
5th Gear member
Berichten: 1159
Lid geworden op: 13.02.2016 - 16:40

We hebben het volgende aan de hand met onze xc60 my 2010 2.4d D5 175pk fwd met hand bak.Als ik het toerental in 4de versnelling laat zakken tot 1500t/m en vraag dan vol vermogen dan gaat het toerental vanaf 2000t tot 3000t de hoogte in schieten zonder evenredig te versnellen en vervolgens terug wat zakken en normaal doortrekken. Mijn mening is koppeling en drukgroep naar de haaien.Wie heeft er ervaring mee?Ik vind het toch veel te vroeg voor een auto met juist 100dkm.
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29546
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Dat klinkt als een koppeling die slipt in de 4e versnelling bij vol gas geven bij 1500 toeren.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Is inderdaad slippende koppeling. Is de auto gechipt?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
BasG
3rd Gear member
Berichten: 412
Lid geworden op: 23.08.2015 - 14:31

Yep, slippende koppeling. Nee, is bij normaal gebruik niet normaal bij 100.000 km. Veel met zware aanhanger of caravan gereden? Veel met slippende koppeling weggetrokken?
C70 II 2.4i Intro edition geartronic, MY2010, electric silver, calcite leer, Midir (zomer), Mirzam (winter), high performance, blis, meedraaiend xenon, RTI enz enz.

C 70 2.4i summum geartronic, MY2008, emberblack, bruin leer, Serapis (winter), Mirzam (zomer)

Eerder V70 T5 GT, alle opties, 2003, topauto!
BendW
5th Gear member
Berichten: 1159
Lid geworden op: 13.02.2016 - 16:40

De auto is niet geschipt,de auto word goed onderhouden en normaal gebruikt 90% door mijn vrouw gereden met een rustige rijstijl.De afneembare trekhaak is nog nieuw en nooit gebruikt geweest.Ik heb de wagen over genomen op 80km van eerste eigenaar, steeds officiële Volvo dealer onderhouden.Kan het niet begrijpen dat de koppeling het nu al begeeft.Ik heb altijd Audi gereden en altijd tot 350dkm en nooit dit aan de hand gehad.Ik heb Volvo gekocht omdat ze zeer veilig zijn en dacht betrouwbaar en zeer degelijk.Blijkbaar toch niet...
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Is ook niet normaal dat de koppeling bij deze km stand slipt, maar je weet natuurlijk niet wat er bij de vorige eigenaar allemaal mee is gebeurd. Dus niet gelijk de Volvo de schuld geven! Heb je nog garantie?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Thijs
7th Gear member
Berichten: 5492
Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
Locatie: Lelystad

Nou nou, meteen Volvo afschilderen als onbetrouwbaar.. Je hebt het hier over een uitzonderlijk geval denk ik zomaar. Het blijft techniek en dat kan nou eenmaal kapot..
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Ik wil niet vervelend doen, maar veel vrouwen rijden met de voet op de koppeling,,,
Daar kan hij niet echt tegen...
BendW
5th Gear member
Berichten: 1159
Lid geworden op: 13.02.2016 - 16:40

Dinsdag gaat de wagen binnen voor nader onderzoek en uitlezen,ze zeggen in de garage dat het ook een sensor kan zijn maar daar geloof ik niet echt in.De wagen is nog onder garantie dus het probleem zal wel opgelost worden maar mijn vertrouwen in Volvo heeft toch een deuk gekregen. Ik had dit absoluut niet verwacht.De vorige eigenaar Ken ik persoonlijk ik weet wat er mee gebeurt is,het ligt absoluut niet aan het misbruiken van de wagen,daar is absoluut niks op aan te merken.
BendW
5th Gear member
Berichten: 1159
Lid geworden op: 13.02.2016 - 16:40

Mijn vrouw rijd al 25 jaar met de auto en dit is de eerste met dit probleem,zal wel niet aan de vrouw liggen denk ik dan?..
E.Werker
2nd Gear member
Berichten: 189
Lid geworden op: 09.09.2015 - 23:38

Misschien heeft de vorige eigenaar met de voet op de koppeling gereden? Dat geeft genoeg extra slijtage wat dit kan verklaren.
BendW
5th Gear member
Berichten: 1159
Lid geworden op: 13.02.2016 - 16:40

De wagen is uit gelezen en geeft geen enkele fout melding,de koppeling is uitvoerig getest op vlak terrein, op hellingen,op brug om hoog met meer dan 100km/h in 2de versnelling en de koppeling doet het perfect.Kan het niet begrijpen dat we niks meer merken...We gaan hem de volgende weken goed opvolgen en proberen uit te zoeken wanneer het voor komt.Dat is het rare aan het hele verhaal,het is maar af en toe...
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Een koppeling gaat altijd slippen bij max koppel. Aangezien dat bij een diesel zo rond de 2000 toeren ligt zal de koppeling geen krimp geven bij 4000 toeren. Het koppel is daar al aardig weg gezakt. Dus in 3 of 4e versnelling bij 1800 toeren vol gas en kijken of de toerenteller een hopje maakt. Bij 2200 toeren gas los. Als de toerenteller dan direct een klein beetje terug loopt slipt de koppeling. Een heel klein beetje is goed, dat is de verdraaiing van het vliegwiel, maar als hij een paar 100 toeren zakt slipt de koppeling.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
BendW
5th Gear member
Berichten: 1159
Lid geworden op: 13.02.2016 - 16:40

Vandaag de xc uitvoerig getest,niks aan te merken,koppeling is in orde!Om een lang verhaal kort te maken blijkt dat er in 4de versnelling nog steeds wiel spin is bij nat wegdek,te weinig om de dstc in werking te laten treden maar wel de ESP.Daarom dat je niks merkt in de wagen,geen lampje gaat branden maar wel het toerental dat FF de hoogte in schiet.Blij dat er niks scheelt aan de xc60 kunnen we terug van onze Volvo genieten zonder ons zorgen hoeven te maken,zoals het moet!
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29546
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Dat is goed nieuws, geen problemen met de koppeling en gewoon lekker rijden.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
Kurt1975
4th Gear member
Berichten: 906
Lid geworden op: 10.07.2013 - 17:00
Locatie: Hasselt

Welke banden liggen eronder. Je hebt dan wel een D5 met een lekker koppel, maar in vierde nog wielspin bij vochtig wegdek...
Dan denk ik richting banden.
Now:
2022 BMW 320e Touring M Sport Alpinweiss
Fiat 500S Sport

Before:
MY'19 XC40 T4 Inscription, Pine Grey/Amber leder, Pano roof, Harman Kardon, 20" R-design weels, Business Luxury Line, …
MY'14 V40 D3 Summum, Vibrant Copper, http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=61689
MY'14 V60 D4 Summum, Ember Black, http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=57558
MY'08 V50 2.0D Cameleon Blue
MY'07 S40 2.0D Blackcurrent Pearl
MY'99 S40 1.9d
BendW
5th Gear member
Berichten: 1159
Lid geworden op: 13.02.2016 - 16:40

Goodyear eficient grip SUV zomer band steekt er onder en als winter heb Continental winter contact SUV.
Gebruikersavatar
Kurt1975
4th Gear member
Berichten: 906
Lid geworden op: 10.07.2013 - 17:00
Locatie: Hasselt

Zijn toch gerenommeerde merken. Zal dan wel het hoge koppel zijn dat net onvoldoende op het wegdek overgedragen wordt.
Goed nieuws dat de koppeling niet naar de fillestijnen is.
Iets minder gas geven bij regenweer dus :)
Now:
2022 BMW 320e Touring M Sport Alpinweiss
Fiat 500S Sport

Before:
MY'19 XC40 T4 Inscription, Pine Grey/Amber leder, Pano roof, Harman Kardon, 20" R-design weels, Business Luxury Line, …
MY'14 V40 D3 Summum, Vibrant Copper, http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=61689
MY'14 V60 D4 Summum, Ember Black, http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=57558
MY'08 V50 2.0D Cameleon Blue
MY'07 S40 2.0D Blackcurrent Pearl
MY'99 S40 1.9d
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Wielspin in de vierde, dat is bijna onmogelijk, of de weg moet echt heel erg nat zijn (bedoel dikke plassen). Zou nog eens goed testen met droog weer.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
MartijnAbel
4th Gear member
Berichten: 917
Lid geworden op: 23.02.2015 - 18:30
Locatie: Surhuisterveen

edraket schreef: Wielspin in de vierde, dat is bijna onmogelijk, of de weg moet echt heel erg nat zijn (bedoel dikke plassen). Zou nog eens goed testen met droog weer.
Idd, dat is onmogelijk om dat op een normale manier en met dat vermogen teweeg te brengen. Zou idd nog eens goed testen.
Volvo V70 2.0T 2011 - Volvo V60 2013 D5 Polestar - Volvo V50 T5 2004 DTC/RICA
Plaats reactie

Terug naar “XC60 t/m MY2017”