960 rijdt alleen op gas, niet meer op benzine?

De plaats om te praten over de voor- en nadelen van benzine, diesel en gas als brandstof.
"Gas is om op te koken" en "Diesel is voor tractoren"
Maar ook over alle andere noodzakelijke olieën voor de auto. Voor bi-fuelrijders is er een aparte rubriek.
malle pietje
2nd Gear member

Gisteren handmatig bij starten op benzine gezet, daarna horten en stoten en geen vermogen....Zelfs afslaan! De vorige eigenaar heeft al circa 60.000km niet meer op benzine gereden. Waar kan ik nu op letten, wat moet ik vervangen?
960 2.5l 24V 6cylinder ambassador 1994
v70 D5 2002 Black Sapphire automaat
Ludo
6th Gear member

zit er nog wel benzine in?.
anders wellicht de pomp verbrand.
malle pietje
2nd Gear member

Ja hoor, er zit nog een kwart tank in en hij loopt ook wel, maar bijvoorbeeld weg rijden resulteert in optrekken, wegvallen van vermogen, weer even optrekken, etc. Het lijkt er eigenlijk op alsof je op het laatste beetje benzine rijdt, maar dat is dus niet zo.
Ludo
6th Gear member

malle pietje schreef: De vorige eigenaar heeft al circa 60.000km niet meer op benzine gereden.
is weer een typisch gevalletje van verkeerde zuinigheid. :roll:

ik zou beginnen met het gemakkelijkste, de brandstoffilter vervangen en brandstofdruk controleren.
malle pietje
2nd Gear member

Voorlopig nog geen werkplaatshandboek, dus even een vraagje, waar vind ik de brandstoffilter, bij de tank of onder de kap?

Enne, wat moet die druk ongeveer zijn?
Ludo
6th Gear member

als ik me niet vergis zit die bij de 960 ook onder de auto, daar zit dacht ik ook de benzinepomp bij.
de druk moet altijd tussen 2 en 3 bar zijn.
de drukregelaar kan ook nog een boosdoener zijn, die zit bij de injectors.
Battlecruiser
8th Gear member

Ik heb dit ooit eens gehad in een LPG-auto: een niet Volvogarage zocht vele uren lang naar het euvel, kon het niet vonden.
Bij de Volvodealer wisten ze het meteen: benzineaanzuigslang in de tank is uitgedroogd en trekt valse lucht. Komt doordat lpg-rijders de benzinetank meestal niet voltanken.

Of het dit is, is niet geheel zeker. Kans is wel groot. Kan uitgeprobeerd worden door de benzinetank helemaal vol te tanken. Doet ie het dan wél. dan weet je zeker dat het slangetje de boosdoener is.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
malle pietje
2nd Gear member

Hoi Battlecruiser,

dit klinkt inderdaad wel vrij geloofwaardig, kan je nog vertellen wat er uiteindelijk aan gedaan is? De aansluitslang is opzich niet apart te vervangen geloof ik...?
xree
Starter

Ik had bijna hetzelfde probleem.
Bij mij bleek het afsluitrelais tbv lpg/benzine stuk te zijn.
voor €95,- was het verholpen.

ree
altijd te laat is ook regelmaat.

civic hondamatic '79 talbot sunbeam '80 caterpillar 926 '95 volvo 340 lpg '83 fiat panda '88 citroen bx '88 suzuki swift '85 -'93 opel corsa td '97 opel astra opc '00 vw polo g40 '92 volvo 940 2.3ic lpg g3 '97 volvo v70 2.5tdi aut '98 honda cb1 '89
ducati monster 900ie dark '02 Nissan Leaf '11 Volvo V70 D5 Summum aut '06
martin2
3rd Gear member

Ik ben het eens met de opmerkingen hierboven maar voordat je iets doet zou ik even verse benzine tanken. Het kan natuurlijk zijn dat er nog oude (zomer)benzine inzit. Na de hitte van deze zomer is het ook nog eens zo dat de lichte fracties van de benzine zijn verdampt. Wat over blijft is natuurlijk de zwaardere fracties en dat loopot gewoon beroerd (bij lagere temp).

MvG Martin
malle pietje
2nd Gear member

Nou heb vandaag de tank helemaal afgetopt en een reiniger erbij gedaan. Daarna circa 40km gereden. Het wordt langzamerhand beter maar nog steeds is het significant bagger te noemen. Hopelijk wordt het beter als deze tank is leeg gereden en de reiniger alles heeft kunnen doorspoelen. Als dat niets geeft geholpen, dan zoeken we verder....
Battlecruiser
8th Gear member

malle pietje schreef:Hoi Battlecruiser,

dit klinkt inderdaad wel vrij geloofwaardig, kan je nog vertellen wat er uiteindelijk aan gedaan is? De aansluitslang is opzich niet apart te vervangen geloof ik...?
De aanzuigslang kostte zelf maar een paar duppies, maar verder was het veel werk dus veel werkloon.

Begrijp ik het goed dat je met een stampvolle tank nog steeds het probleem hebt? Dan kan het niet aan die aanzuigslang liggen.

Is het benzinefilter al nagekeken? Ik weet niet goed hoe het met dit type Volvo is, maar sommige auto's hebben meerdere filters.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
malle pietje
2nd Gear member

Nou, die benzinefilter is zeker iets waar ik naar ga kijken, het is nog steeds rampzalig, zo erg dat ik, als best geduldig persoon, maar weer op gas ben gaan rijden. Niet te doen dus. Er zit wel van die chemische rotzooi in die alles moet schoonmaken maar dat moet natuurlijk wel even zn werk doen. Hopelijk gaat het beter na een volle tank oprijden....
malle pietje
2nd Gear member

Vandaag eindelijk een filter gekocht, was te lui en ben gewoon op gas blijven rijden.... :oops: Hoewel de filter behoorlijk simpel te bereiken is, kreeg ik m zo snel niet los! Das nog eens beter vast gezet dan bij een citroen XM....Morgen nog een dag.....

Verder ontdekte ik dat het 'zeefje' voor de luchtmassameter kapot is en naar binnen gezogen was..Ik heb de draadjes van de meter zelf schoon gespoten met remreiniger maar heb nog steeds het vermoeden dat ook deze vervangen zal meoten worden (nogal goeie ervaringen gehad met het vervangen daarvan bij een V70)...

In een ander draadje al even aangehaald, maar waar zitten in godsnaam de bougies? Ik kan alleen 6 volvo modules vinden bovenop het blok, geen bougie kabels...?De injectoren, zitten die op de gasstang die langs het blok loopt? En hoe kan je die losmaken om schoon te maken?

Wil zo langzamerhand wel af van dat slechte lopen, ook op gas begint ie voor mn gevoel steeds slechter stationair te lopen....
martin2
3rd Gear member

Ik kan alleen 6 volvo modules vinden bovenop het blok, geen bougie kabels
Bougies zitten onder deze "modules". De modules zijn overigens de bobines.

MvG Martin
Ludo
6th Gear member

idd de modules zoals je noemt zijn de bobines.
die moet je loshalen, daaronder zitten de bougies.
de injectors zitten in de rail onder het alluminium afdekplaatje. (beetje moeilijk uitleggen zo, maar de positie is zowat tussen de olievuldop en inlaatspruitstuk, je kijkt er zo naar)
injectors schoonmaken zou je best ultrasoon laten reinigen wil je het goed doen.
malle pietje
2nd Gear member

Aha, dat is dan ook weer duidelijk!
Kan je me nog een tip geven waar ik de injectoren ultra-soon kan reinigen, en wat dat ongeveer kost?

En wat is volgens jullie de invloed van de luchtmassameter? Op gas heeft ie mijns inziens fatsoenlijk vermogen.....
Ludo
6th Gear member

even zoeken op google.
http://www.google.nl/search?hl=nl&q=inj ... eken&meta=

als de motor op lpg goed draait moet je niet gaan zoeken bij de LuchtMassaMeter.
je hebt een G3 systeem, (welk merk/type?)
de LMM waardes die nodig zijn komen van het motormanagement van benzine systeem.
niks mis mee dus, anders deed ie het op lpg ook niet.
malle pietje
2nd Gear member

Top, dank voor de link, ga zo even bellen...

Dit weekend de benzinefilter uit voorzorg vervangen, heeft in niks geresulteerd. Ook de bougies zien er nog gezond uit. Wel zijn de contactdraden van de bobines een beetje gammel, maar zouden niet meer weerstand hoeven hebben dan de bedoeling is. Ik kom dus steeds meer uit op vervuilde injectoren, logisch gezien de achtergrond van weinig tot niet op benzine rijden. Enigszins tegenstrijdig in mijn ogen is nu het hokken en stoten bij constant 70 a 80 rijden op benzine, dat niet logischerwijs volgt uit vieze injectoren...

Met de uitsluit theorie ben ik nu dus op de volgende stap beland;
het is niet de luchtfilter
het is niet de LMM
het is niet de benzinefilter
het zijn niet de bougies
malle pietje
2nd Gear member

Als toevoeging op de vorige post, op gas loopt ie ook niet zo mooi stationair meer, lijkt zelfs af en toe op 5 of misschien wel 4 pitten te lopen....

Verder overigens geen gebrek aan vermogen en overige problemen op gas, dus tot zover een onveranderde situatie!

Edit;
Er bleek ook een luchtslang valse lucht aan te zuigen vlak na de LMM, de opening was afgescheurd bij de laatste back-fire bij de vorige eigenaar....Heeft overigens geen verbeteringen opgeleverd in het rijgedrag op benzine...

En nog iets heeel raars, lostrekken van de stekkers van de injectoren heeft geen enkel effect, zowel op gas als op benzine draait de motor gewoon onveranderd door, alsof ie op lucht loop! :shock:

Ik begrijp er werkelijk niets van!!!
Plaats reactie

Terug naar “Over alle vloeistoffen”