Tik bij optrekken en schakelen (automaat)

Plaats reactie
Volvo V70
2nd Gear member
Berichten: 74
Lid geworden op: 01.10.2008 - 22:47

Sinds vorige week rijd ik een XC70 D5 (2003). Heerlijke auto met momenteel één (of twee) mankement(en). Bij het optrekken na remmen en bij lage snelheid hoor ik een tik (lees: kloenk) uit het vooronder. Maar niet alleen dan, ook wanneer ik de automaat van R naar D schakel (en andersom) hoor ik een metaalachtige tik, maar duidelijker, wellicht omdat ik dan stilsta. Deze tik valt samen met het kantelen van de motor.

Mijn eerste ingeving waren de centrale bouten, maar die zitten goed vast. Wie herkent dit probleem? Of zijn dit twee afzonderlijke problemen?
Laatst gewijzigd door Volvo V70 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
XC70 D5 Geartronic Mobility/Prestige Line (2003)
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2811
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

De centrale bouten zitten niet erg vast dat kan ook niet vanwege hun afmetingen, maar denk toch dat er speling op de spiebanen zit nu, ook al zit de bout goed vast, hij kan nooit de as zo vast klemmen dat je het niet hoort.

Dus verlijmen met loctite
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Volvo V70
2nd Gear member
Berichten: 74
Lid geworden op: 01.10.2008 - 22:47

Ik heb ook iets gelezen over gemodificeerde bouten? Zou speling in de spiebanen ook de tik bij het schakelen kunnen veroorzaken of valt er dan eerder te denken aan de motorsteunen?
XC70 D5 Geartronic Mobility/Prestige Line (2003)
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2811
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

Tik is meestal alleen bij vooruit / achteruit wisseling, wellicht is/ zijn het de motor steunen even (laten) controleren
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Volvo V70
2nd Gear member
Berichten: 74
Lid geworden op: 01.10.2008 - 22:47

Loxeal (i.p.v. Loctite) erop, anderhalf uur gewacht en wat schetst mijn verbazing? Tik bij schakelen weg; tik bij remmen en optrekken nog steeds aanwezig! Wel geconstateerd dat een steun onder de motor z'n beste tijd heeft gehad. Zou dat het zijn?
Laatst gewijzigd door Volvo V70 op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
XC70 D5 Geartronic Mobility/Prestige Line (2003)
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Is dat de steun die tussen bak en subframe zit? Die langwerpige zeg maar? Zou heel goed kunnen, deze willen wel eens los scheuren.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
dbosker
6th Gear member
Berichten: 3320
Lid geworden op: 18.01.2014 - 13:06
Locatie: Weener

Volvo V70 schreef: Ik heb ook iets gelezen over gemodificeerde bouten? Zou speling in de spiebanen ook de tik bij het schakelen kunnen veroorzaken of valt er dan eerder te denken aan de motorsteunen?
Bouten voor een XC90 (met rubber blok) monteren - tikken opgelost.

laatste Volvo (960) verkocht
Volvo V70
2nd Gear member
Berichten: 74
Lid geworden op: 01.10.2008 - 22:47

edraket schreef: Is dat de steun die tussen bak en subframe zit? Die langwerpige zeg maar? Zou heel goed kunnen, deze willen wel eens los scheuren.
Klopt. Kan dat er ook voor zorgen dat het motorblok meer dan gemiddeld kantelt wanneer je van R naar D schakelt (en vice versa)?
Laatst gewijzigd door Volvo V70 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
XC70 D5 Geartronic Mobility/Prestige Line (2003)
MN-NL
5th Gear member
Berichten: 1516
Lid geworden op: 20.12.2010 - 13:45

Yep. Maar betekent meestal dat de andere torsiesteun, op de motor, ook niet best meer is. Ik doe ze meestal alle 2 tegelijk, kost je de kop niet. En bij 4 van de 5 V70's was het raak. De 5e was lease.....
Volvo V70
2nd Gear member
Berichten: 74
Lid geworden op: 01.10.2008 - 22:47

MN-NL schreef: Yep. Maar betekent meestal dat de andere torsiesteun, op de motor, ook niet best meer is. Ik doe ze meestal alle 2 tegelijk, kost je de kop niet. En bij 4 van de 5 V70's was het raak. De 5e was lease.....
Oké, dank voor de tip. Ik zal ernaar laten kijken.
XC70 D5 Geartronic Mobility/Prestige Line (2003)
Volvo V70
2nd Gear member
Berichten: 74
Lid geworden op: 01.10.2008 - 22:47

Nu we toch bezig zijn: nadat ik de auto heb gestart hoor ik voor een seconde of drie allerlei rateltjes in het dashboard. Ik hoor ze ook als ik een van de ramen van de voorste deuren heb gesloten. Niet heel storend verder, maar wordt dit herkend?
XC70 D5 Geartronic Mobility/Prestige Line (2003)
Sander02
4th Gear member
Berichten: 721
Lid geworden op: 28.09.2015 - 00:48

Volvo V70 schreef: Nu we toch bezig zijn: nadat ik de auto heb gestart hoor ik voor een seconde of drie allerlei rateltjes in het dashboard. Ik hoor ze ook als ik een van de ramen van de voorste deuren heb gesloten. Niet heel storend verder, maar wordt dit herkend?
Day heb ik ook, ik heb het idee dat het met de ventilatie te maken heeft. Zet de ventilator snelheid maar rustig in een paar verschillende standen, dan roep je dat geluid ook op. Misschien dat er iets gesmeerd moet worden? Ventilatiemotor? Moet dat bij mij ook nog laten fixen.
XC70 2.5T 11-2003
V50 1.8 2005
Volvo V70
2nd Gear member
Berichten: 74
Lid geworden op: 01.10.2008 - 22:47

Motorsteunen en fuseekogels zijn vernieuwd. Het vooronder is nu tikvrij. Enige manco is nog het gerammel in het dashboard.
Laatst gewijzigd door Volvo V70 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
XC70 D5 Geartronic Mobility/Prestige Line (2003)
Plaats reactie

Terug naar “XC70 t/m MY2007”