Flink trillen rond 80 km/h

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Gebruikersavatar
Geus
4th Gear member
Berichten: 694
Lid geworden op: 05.04.2007 - 21:16

Beste mensen,

Al een poosje niets van me laten horen. Druk met het werk en daarheen rijden. Dat gaat tot nu toe prima in de S60, maar sinds vorige week heb ik een knap irritant probleem.

Vorige week donderdag onderweg naar het werk ging de wagen ineens best wel trillen, ergens rond de 80 km/h. Niet in het stuur, lijkt meer bij de motor vandaan te komen. Wagen stilgezet en de WW gebeld. De monteur was zelf ook een liefhebber en in het bezit van een S60. Hij constateerde direct dat de wagen stationair luidruchtiger was dan hij zou mogen zijn. Tijdens het rijden sloot hij wielen en ophanging vrijwel zeker uit. Volgens hem misschien motorsteunen of het dubbel massa vliegwiel. Het was natuurlijk mijn verantwoordelijkheid, maar hij zou er zeker mee door durven rijden. Wel naar laten kijken natuurlijk, maar nu in ieder geval rit afmaken.

De volgende dag met een monteur van mijn garage een rit gemaakt. Natuurlijk gaat hij dan niet trillen (ik mocht het trouwens van de WW-monteur geen trillen noemen, het was dreunen). Motorsteunen zijn nagekeken, deze waren prima. Het advies was: verder rijden en info verzamelen. Wanneer trillen? Warm/ koud? Welke snelheden? Etc. Die dag opnieuw 2x86km naar het werk heen en weer gereden. De auto wil in trilling rond de 80 km/h en ook rond de 105 à 110 km/h. Warm of koud lijkt niet uit te maken.

Zaterdag opnieuw naar de garage geweest. Nu heeft de eigenaar ernaar gekeken. Hij heeft een stukje gereden en op het eind begon de auto net in trilling te komen, toen helaas net de weg ophield. Dus nog lastig te beoordelen waar het vandaan kwam. Hij heeft de motorruimte kritisch bekeken en ontdekte wat vers plastic "slijpsel" rond een montagepunt van de plastic motorafdekkap. Deze trilt sowieso en zal moeten worden vervangen of beter moeten worden vastgezet. Hij adviseerde even een poosje zonder afdekkap te rijden en op te letten of als de auto weer in trilling kwam, of dit dan weer weggaat als ik langdurig de koppeling ingetrapt hou.

Maandag opnieuw op pad gegaan en nergens last van gehad. Ik begon al te denken: "Kan het echt zo simpel zijn? Kan een afdekkap zulke trillingen veroorzaken?" Achteraf gezien ben ik niet achter vrachtwagens beland en heb ik niet de kritische snelheden gereden.

Vandaag (dinsdag) was het opnieuw mis. Wederom achter een vrachtwagen kwam de trilling er vol in. Ik heb diverse dingen geprobeerd om hem weer uit de trilling te krijgen: koppeling poos indrukken, terugschakelen naar 4, naar 3, ontkoppeld een dot gas geven. Dat allemaal zonder teveel snelheid prijs te geven (je wilt je achterliggers op de autoweg niet teveel plagen), maar dat werkt allemaal niet zo goed. De enige effectieve methode om hem snel uit de trilling te krijgen is om gekoppeld een stuk langzamer te gaan rijden. Een stuk sneller zal waarschijnlijk ook wel werken, maar dat kon ik nu niet uitproberen.

Morgen opnieuw naar de garage, het verhaal vertellen en overleggen.

Ik heb ondertussen wel het een en ander gelezen over dat vliegwiel, maar dan lees ik vooral over symptomen als geluiden bij wegrijden en zo. Daar heb ik totaal geen last van. Wel vind ik al langere tijd dat hij wat onrustig is in de aandrijving. Maar daar ben ik wel een Pietje Precies in, ik voel dingen die een ander niet opvallen. Wat is jullie idee bij het horen van dit verhaal? Ik zit nu bijna op de 230.000 km, dus dat zou wel kloppen met wat ik elders lees. Als blijkt dat het het vliegwiel is, dan is een wordt dat een reparatie, waarbij preventieve vervanging van koppeling en drukgroep ook verstandig is, lees ik. Klopt dat? Het klinkt wel logisch. En dan zou ik een rekening kunnen gaan verwachten van rond de € 1800. Is dat realistisch? Mijn garage is een Peugeotdealer. Vraag me niet hoe ik daar ben gekomen, dat is een verhaal op zich. Maar logisch dat zij iets meer vragen dan een merkloze garage. Het mag ook wel geld kosten, als ik maar weet dat de auto dan ook echt weer prima rijdt. Hij is het nog waard.

Groeten, Mark
Laatst gewijzigd door Geus op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Volvo 121 (Amazon), 2.0 , 1966, donkergroen
Volvo V70 Europa, 2.5 10v, 1997, Nautic blue pearl
Volvo S60 D (2.4, 126 pk), 2007, donkerblauw
Gebruikersavatar
Geus
4th Gear member
Berichten: 694
Lid geworden op: 05.04.2007 - 21:16

PS Ik voel de "trilling" aankomen. Als ik op tijd met de snelheid ga spelen, kan ik het heftige trillen voorkomen.
Volvo 121 (Amazon), 2.0 , 1966, donkergroen
Volvo V70 Europa, 2.5 10v, 1997, Nautic blue pearl
Volvo S60 D (2.4, 126 pk), 2007, donkerblauw
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Lijkt me niet het vliegwiel, eerder een aandrijfas. Het is alleen snelheid gerelateerd, niet toeren als ik het zo lees. En is het meer dat je het hoort of voelt dreunen?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Geus
4th Gear member
Berichten: 694
Lid geworden op: 05.04.2007 - 21:16

Ik voel het inderdaad. Geen bijzondere geluiden waargenomen.
Volvo 121 (Amazon), 2.0 , 1966, donkergroen
Volvo V70 Europa, 2.5 10v, 1997, Nautic blue pearl
Volvo S60 D (2.4, 126 pk), 2007, donkerblauw
E.Werker
2nd Gear member
Berichten: 189
Lid geworden op: 09.09.2015 - 23:38

Lijkt me eerder iets in de zin van aandrijfas, lager oid, omdat het niet toeren afhankelijk is maar snelheid. Dit sluit in principe de verbinding motor-bak uit. Als je in de 4 rijdt rond deze snelheid, is de trilling dan ook aanwezig? Kan ik niet helemaal opmaken uit het verhaal.

Dat een koppeling, drukgroep en lager vervangen worden tijdens een DMF vervanging is wel verstandig, na 200k km zou het zonde zijn dit niet mee te nemen als de bak er toch af is (en de kosten voor demontage toch al betaald zijn)
Gebruikersavatar
Geus
4th Gear member
Berichten: 694
Lid geworden op: 05.04.2007 - 21:16

Als hij eenmaal in trilling is, kan ik terugschakelen naar 4 of 3, maar dat maakt niets uit. Blijft doortrillen.
Volvo 121 (Amazon), 2.0 , 1966, donkergroen
Volvo V70 Europa, 2.5 10v, 1997, Nautic blue pearl
Volvo S60 D (2.4, 126 pk), 2007, donkerblauw
E.Werker
2nd Gear member
Berichten: 189
Lid geworden op: 09.09.2015 - 23:38

Dan zou ik het zoeken in assen, lagers, speling in de ophanging, motorsteunen etc. Alles na het vliegwiel in ieder geval. Misschien zoiets simpels als een kromme velg/slag in de velg? Resonantie kan erg vervelende dingen opleveren.
Gebruikersavatar
Geus
4th Gear member
Berichten: 694
Lid geworden op: 05.04.2007 - 21:16

Zo eerst maar even naar de bandenboer om nieuwe velgen erop te laten zetten. Dat stond toevallig al gepland. Nieuwe Thors uit Zweden laten komen, omdat de oude set inderdaad wat gebutst en krom is. Ietwat onrust zat er altijd al in, maar of dat nou ineens die resonantie veroorzaakt? Ik weet het niet. Even testen en anders maar weer door naar de garage.
Volvo 121 (Amazon), 2.0 , 1966, donkergroen
Volvo V70 Europa, 2.5 10v, 1997, Nautic blue pearl
Volvo S60 D (2.4, 126 pk), 2007, donkerblauw
GRUNNS60
2nd Gear member
Berichten: 133
Lid geworden op: 31.07.2014 - 17:23

Banden(velgen) zijn eerst verdachte daarna ophanging voor. Je geeft wel lekker duidelijk weer wat er gaande is
Laatst gewijzigd door GRUNNS60 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo S60, 2001, 170 Pk, LPI, >333.333km.
Gebruikersavatar
Geus
4th Gear member
Berichten: 694
Lid geworden op: 05.04.2007 - 21:16

Auto staat op nieuwe velgen. Lagers lijken oké. Rechtsachter bij de rem lijkt iets los te zitten en die wil ook niet soepel rond. Auto staat nu weer bij de garage. Nou maar even wachten op een telefoontje en ondertussen staat er nu een lelijk Frans gebakje voor de deur.
Volvo 121 (Amazon), 2.0 , 1966, donkergroen
Volvo V70 Europa, 2.5 10v, 1997, Nautic blue pearl
Volvo S60 D (2.4, 126 pk), 2007, donkerblauw
Ripley
2nd Gear member
Berichten: 243
Lid geworden op: 04.09.2007 - 21:12

Zijn de oude velgen origineel Volvo, of aftermarket? Ik ben een tijd geleden lang bezig geweest om een soortgelijk probleem op te lossen en dat bleek hem te zitten in de adapterringen van de as, die gebruikelijk zijn bij aftermarket velgen. Die pasten gewoon niet precies genoeg, waardoor de velg net uit het centrum kon worden gemonteerd en misschien zelfs verschoof tijdens het rijden. Originele Volvo velgen passen natuurlijk gewoon goed zonder adapterringen.
Gebruikersavatar
Geus
4th Gear member
Berichten: 694
Lid geworden op: 05.04.2007 - 21:16

De oude velgen zijn ook Thors, dus daar kan het niet aan liggen.
Volvo 121 (Amazon), 2.0 , 1966, donkergroen
Volvo V70 Europa, 2.5 10v, 1997, Nautic blue pearl
Volvo S60 D (2.4, 126 pk), 2007, donkerblauw
Gebruikersavatar
Geus
4th Gear member
Berichten: 694
Lid geworden op: 05.04.2007 - 21:16

Update:
Monteurs zijn een poos aan het zoeken geweest. Rechterachterrem was goed. Ze hebben ermee gereden, maar dan gaat hij natuurlijk niet resoneren...

Nieuwe hypothese: de aircopomp. Deze gaat moeizaam rond en heeft wellicht versleten lagers. Ik rij inderdaad standaard met de airco aan. Morgen de auto weer ophalen en de opdracht nu is: rijden en als de trilling er in komt, de airco uitschakelen. We zullen zien.
Volvo 121 (Amazon), 2.0 , 1966, donkergroen
Volvo V70 Europa, 2.5 10v, 1997, Nautic blue pearl
Volvo S60 D (2.4, 126 pk), 2007, donkerblauw
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Ik zou het dan eerder omdraaien, airco uit en kijken of het is opgelost. Als de pomp vast slaat heb je kans op zeer grote schade. Systeem moet gespoeld worden, pomp en waarschijnlijk ook de condensor vervangen omdat er een hoop rommel in zit. Geen handig advies van de garage voor jou, wel voor hun portemonnee!
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Geus
4th Gear member
Berichten: 694
Lid geworden op: 05.04.2007 - 21:16

Dat is een goede tip die ik heb opgevolgd! Airco uitgezet en weer op pad en verdorie binnen twee kilometer had ik hem weer te pakken, hè... Kilometertje of 85 en er begint een laagfrequente dreun die zich langzaam ontwikkelt tot trilling in de auto. Er nu vrij snel uit kunnen komen en de rest van de rit geen last van gehad.

Ik heb kunnen genieten van de nieuwe velgen en uitlijning. Dat rijdt allemaal een stuk netter en strakker! Op de terugweg was het echter al snel mis. Amper twee kilometer op pad en bij net iets meer dan 100 km/h op de teller kwam hij weer. Weer die dreun, niet heel hinderlijk, maar het klopt niet. Een paar kilometer verder liet ik hem uitrollen voor een rotonde en dan gaat hij rond de 80 á 85 wel een stuk heftiger tekeer. De rest van de rit niets meer gemerkt.

Op basis van dit zou je zeggen, koude motor, maar dat heb ik ook al anders meegemaakt. Word er zo langzamerhand wel radeloos van, hoor. Kutauto! Ik kan dit helemaal niet gebruiken nu. Ik heb nu een serie nachtdiensten en moet met dat ding gewoon op mijn werk komen. Maar dat kost best extra energie. Ik zit de hele tijd op te letten. Liever nu direct een dure reparatie en probleem opgelost dan dit vage gezoek...
Volvo 121 (Amazon), 2.0 , 1966, donkergroen
Volvo V70 Europa, 2.5 10v, 1997, Nautic blue pearl
Volvo S60 D (2.4, 126 pk), 2007, donkerblauw
Ripley
2nd Gear member
Berichten: 243
Lid geworden op: 04.09.2007 - 21:12

Misschien dat je wijzer wordt van lastwisselen. Wanneer de dreun zich weer voordoet, een langzame bocht naar rechts (bijvoorbeeld) maken, dan naar links. Beetje slingeren dus, maar heel zachtjes. Je ontlast dan lagers e.d. aan de binnenbocht en belast ze extra aan de buitenbocht. Wel op je veiligheid en die van andere weggebruikers letten s.v.p.!
Gebruikersavatar
Geus
4th Gear member
Berichten: 694
Lid geworden op: 05.04.2007 - 21:16

De weg naar mijn werk leent zich niet echt om te gaan slingeren wanneer ik daar zin in heb. ;) Ik snap het idee, maar dan moet je even een snelweg voor jezelf alleen hebben, of zo.

Nieuw symptoom doet zich voor: bij wegrijden en stapvoets rijden met koude auto piept en krijst hij met het geluid van metaal op metaal. Op zeker dat dat van rechts komt (met raampje open gereden) en 95% zekerheid dat het van het achterwiel komt. Ik weet niet hoe ze de lagers hebben gecontroleerd, maar dat mogen ze dan opnieuw gaan doen. Of anders is er bij dat achterwiel zeker iets anders niet in orde. Nog voor 1 nachtje heen en weer naar de baas en dan morgen vroeg maar weer langs de garage.
Volvo 121 (Amazon), 2.0 , 1966, donkergroen
Volvo V70 Europa, 2.5 10v, 1997, Nautic blue pearl
Volvo S60 D (2.4, 126 pk), 2007, donkerblauw
Ripley
2nd Gear member
Berichten: 243
Lid geworden op: 04.09.2007 - 21:12

Geus schreef: De weg naar mijn werk leent zich niet echt om te gaan slingeren wanneer ik daar zin in heb. ;) Ik snap het idee, maar dan moet je even een snelweg voor jezelf alleen hebben, of zo.
Nu krijg ik toch visioenen dat je de super-g wilt nadoen! :'( Om een slecht wiellager te detecteren, hoef je vaak maar heel zacht een beetje te duwen aan je stuur. De ene kant blijft hij razen, de andere kant is het geluid weg.
Geus schreef:Nieuw symptoom doet zich voor: bij wegrijden en stapvoets rijden met koude auto piept en krijst hij met het geluid van metaal op metaal. Op zeker dat dat van rechts komt (met raampje open gereden) en 95% zekerheid dat het van het achterwiel komt. Ik weet niet hoe ze de lagers hebben gecontroleerd, maar dat mogen ze dan opnieuw gaan doen. Of anders is er bij dat achterwiel zeker iets anders niet in orde. Nog voor 1 nachtje heen en weer naar de baas en dan morgen vroeg maar weer langs de garage.
Dit klinkt als een aanlopende rem. Remvoering misschien al weggesleten en de klinknagels die op de schijf lopen? Wordt de schijf heet? Of misschien zelfs de velg?
Gebruikersavatar
Geus
4th Gear member
Berichten: 694
Lid geworden op: 05.04.2007 - 21:16

Hahaha, de Super-G. ;) Ik snap wat je bedoelt, maar het trillen is te heftig dan. De natuurlijke bochten in het tracé maken dan al geen verschil meer.

Ik citeer even uit de rekening van de grote beurt van 27-5-16: "De+montage V+A-remmen en schoongemaakt" en "A-remblokken vervangen". Ik krijg bijna het idee dat ze daar iets verkeerd hebben gemonteerd of zo..
Volvo 121 (Amazon), 2.0 , 1966, donkergroen
Volvo V70 Europa, 2.5 10v, 1997, Nautic blue pearl
Volvo S60 D (2.4, 126 pk), 2007, donkerblauw
Ripley
2nd Gear member
Berichten: 243
Lid geworden op: 04.09.2007 - 21:12

Ik ook. Als de rem echt aanloopt of heeft aangelopen, dan zal de schijf waarschijnlijk verkleurd zijn (blauw). Kan ook flink stinken na een rit.
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”