Hallo!
Mijn oog is gevallen op een hele leuke Volvo V70 XC uit 2000, op basis van de V70 Classic.
Donker groen met beige interieur. Een prachtig combi!
In eerste instantie was ik helemaal niet op zoek naar een XC. Want deze auto heeft wat nadelen ten opzichte van de normale V70. Hoger brandstof verbruik en meer ingewikkelde gevoelige techniek mbt de AWD. Klopt het dat de AWD nogal eens problemen geeft?
Heeft iemand hier ervaringen met de eventuele problemen en waren deze goed te verhelpen, of lopen de kosten bij AWD problemen nogal snel uit de hand?
En is het brandstof verbruik écht zoveel hoger als bij een 2WD?
Hopelijk kunnen jullie me een beetje verder op weg helpen met het maken van een verstandig besluit.
Alvast bedankt voor jullie reacties.
V70 classic of V70 XC (classic)
- lint
- Geartronic member
Je noemt gelukkig zelf de nadelen al op, de AWD is gevoelig voor slijtage , het bandenprofielverhaal. Het verbruik van een AWD is ook hoger. Je moet goed nadenken en rekenen en daarna een keus maken.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
- ChrisMe
- 2nd Gear member
- Contacteer:
en soms kan je ook gewoon iets kopen omdat je er helemaal blij van wordt 

Laatst gewijzigd door ChrisMe op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
hij: XC60 D5 AWD Polestar, MY 2011, 250.000KM
zij: Mitsubishi Colt 1.5, 2005, 210.000KM
in het verleden onder andere:
144, C70, 850, V70XC
zij: Mitsubishi Colt 1.5, 2005, 210.000KM
in het verleden onder andere:
144, C70, 850, V70XC
- sbv
- 6th Gear member
awd systeem is erg gevoelig. Je weet nooit wat er in het verleden aan onderhoud aan gedaan is. Brandstof verbruik zal iets hoger liggen maar als dat echt een issue is koop dan een moderne auto 
Problemen zijn vaak een rotte visco kopppeling door te weinig of geen rekening houden met profieldiepte en soort banden voor en achter. Verder wil de haakse overbrenging soms wel eens defect gaan

Problemen zijn vaak een rotte visco kopppeling door te weinig of geen rekening houden met profieldiepte en soort banden voor en achter. Verder wil de haakse overbrenging soms wel eens defect gaan
Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
-
- 2nd Gear member
Een moderne(re) auto lost het probleem niet op, die zal ongetwijfeld wel iets minder dorst hebben maar waarschijnlijk ben je dan meer dan dit verschil kwijt aan meer afschrijving. Tsja, en als je het zo beredeneert en dan de keuze moet maken dan zeg ik, zonder enige vorm van twijfel "doe mij dan die XC70 maar"sbv schreef: Brandstof verbruik zal iets hoger liggen maar als dat echt een issue is koop dan een moderne auto![]()

Laatst gewijzigd door xgeering op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Als je niet tevreden kunt zijn met wat je hebt, wat doet je dan geloven dat je wel gelukkig zult zijn met meer?
I have a roof over my head, running water from the tap and I can have a hot meal every day.....therefor I consider myself a very lucky man !
I have a roof over my head, running water from the tap and I can have a hot meal every day.....therefor I consider myself a very lucky man !
- Harm*Jan
- Starter
Bedankt voor de reacties. Op zich word ik blij van de auto welke ik gezien heb.
Vandaag ben ik gaan proefrijden met de auto. Tja....toen werd ik toch iets minder vrolijk. De motor klonk goed maar de automaat schakelde beroerd en ging op een gegeven moment in nood loop.
De AC deed t niet, wellicht t minst grote probleem. De auto was ook rumoeriger dan ik had verwacht.
De verkoper zei dat de automaat zo te fixen was met een flush en een software reset/update. Is dat zo?
Zijn er veel problemen met de V70 automaten?
Vrijdag ga ik met een andere V70 classic een proefrit maken bij dezelfde firma. Zilverkleurig en gewone uitvoering. Eens kijken hoe dat bevalt.
Vandaag ben ik gaan proefrijden met de auto. Tja....toen werd ik toch iets minder vrolijk. De motor klonk goed maar de automaat schakelde beroerd en ging op een gegeven moment in nood loop.
De AC deed t niet, wellicht t minst grote probleem. De auto was ook rumoeriger dan ik had verwacht.
De verkoper zei dat de automaat zo te fixen was met een flush en een software reset/update. Is dat zo?
Zijn er veel problemen met de V70 automaten?
Vrijdag ga ik met een andere V70 classic een proefrit maken bij dezelfde firma. Zilverkleurig en gewone uitvoering. Eens kijken hoe dat bevalt.
- sbv
- 6th Gear member
airco's gaan wel vaker defect. lekke verdamper bijvoorbeeld
De automaten zijn over het algemeen redelijk sterk, maar alles kan kapot
De automaten zijn over het algemeen redelijk sterk, maar alles kan kapot
Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
-
- 2nd Gear member
De airco is niet hetgeen waar ik me het meest zorgen om zou maken, wel de automaat. Technisch kan ik je niet helpen, op autotechnisch gebied heb ik twee linkerhanden, maar met mijn eenvoudige boerenverstand zeg ik: "als de automaat werkelijk zo makkelijk te fixen is, laat de verkoper dat dan gelijk maar doen (moet hij sowieso toch, anders is de auto onverkoopbaar), maak daarna nogmaals een proefrit, en beslis op basis daarvan". Sowieso daarvoor geen koopovereenkomst tekenen, ook niet bij de belofte dat de problemen worden opgelost; pas tekenen als de auto goed is !!!Harm*Jan schreef: De verkoper zei dat de automaat zo te fixen was met een flush en een software reset/update. Is dat zo?
Vraag gelijk hoeveel garantie hij geeft, dit om te voorkomen dat het probleem in eerste instantie opgelost lijkt (door symptoombestrijding) maar later opnieuw de kop opsteekt en jij alsnog met een financieel debacle zit.
Autoverkopers die beweren dat problemen eenvoudig te fixen zijn vertrouw ik op voorhand niet; maar dat kan eerlijkheidshalve toegegeven ook aan mij liggen. Feit is wel dat als er daadwerkelijk een defect in de automaat zit, dat flushen dit niet oplost.
Laatst gewijzigd door xgeering op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Als je niet tevreden kunt zijn met wat je hebt, wat doet je dan geloven dat je wel gelukkig zult zijn met meer?
- Harm*Jan
- Starter
Ik ben het helemaal met je eens xgeering!
Natuurlijk heb ik nog geen koopovereenkomst getekend of iets in die geest. Hij zal de auto inderdaad eerst moeten laten maken en daarna kan ik nog eens een proefrit maken. Rijdt de auto dan goed, kan ik altijd nog over gaan tot de koop.
Ik denk dat ik eerst maar eens een ander model ga rijden en kijken hoe die aan voelt.
Natuurlijk heb ik nog geen koopovereenkomst getekend of iets in die geest. Hij zal de auto inderdaad eerst moeten laten maken en daarna kan ik nog eens een proefrit maken. Rijdt de auto dan goed, kan ik altijd nog over gaan tot de koop.
Ik denk dat ik eerst maar eens een ander model ga rijden en kijken hoe die aan voelt.