Hallo,
Iemand vroeg aan mij om met laadkabel zijn auto weer aan de praat te krijgen. Geen probleem dacht ik batterij genoeg in de T8. In de handleiding staat hoe de T8 gestart kan worden met een hulpaccu, maar er staat ook bij om die procedure niet om een andere lege accu/auto te starten. Dus maar niet geholpen. Weet iemand hoe dit wel kan, zodat ik de volgende wel iemand op weg kan helpen?
hoe een andere auto te starten met lege accu
- Ben
- Executive Member
- Contacteer:
Ik heb hier op het forum wel gelezen dat je dat met de auto's van vandaag de dag beter niet kunt doen.
Als ik het me goed herinner raakt de electronica in je eigen auto daarvan danig in de war.
Gewoon een echte hulpaccu gebruiken.
Als ik het me goed herinner raakt de electronica in je eigen auto daarvan danig in de war.
Gewoon een echte hulpaccu gebruiken.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
- lint
- Geartronic member
Dat is inderdaad verstandig bij de nieuwere types van Volvo anders sta je na de hulpstartactie zelf met problemen.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
-
- 7th Gear member
En vooral geen dunne kabels gebruiken die ze bij de supermarkten enz verkopen, dan gaat het mis..
-
- 4th Gear member
Zou dat ook het geval zijn als de accu's gekoppeld worden terwijl de motor van de hulpwagen draait?lint schreef: Dat is inderdaad verstandig bij de nieuwere types van Volvo anders sta je na de hulpstartactie zelf met problemen.
een spanningsdip zit er dan wellicht niet in, of toch niet "dieper" dan wanneer de wagen zelf gestart wordt.
Is de "rij" accu van de T8 trouwens dezelfde dan de "gewone"?
2018 XC90 T5 - 2024 XC40 T2
- Duufje
- 2nd Gear member
Hybride accu is een andere accu dan de startaccu. De startaccu vind je achter in de bagageruimte aan de linker kant achter het zijpaneel. De hybride accu bevindt zich in de tunnel waar normaal de cardanas naar de achteras loopt. De startaccu wordt ook niet direct gevoed vanuit de hybride accu.
Omdat de T8 nogal gevoelig lijkt voor een te lage startaccuspanning zou ik hoe lullig het ook is geen starthulp aanbieden , grote kans dat je dan zelf starthulp nodig hebt ( of erger afgesleept moet worden)
Omdat de T8 nogal gevoelig lijkt voor een te lage startaccuspanning zou ik hoe lullig het ook is geen starthulp aanbieden , grote kans dat je dan zelf starthulp nodig hebt ( of erger afgesleept moet worden)
Volvo XC90 T8 savile grey inscription 2015 Polestar
-
- 4th Gear member
Als de motor draait terwijl de koppeling met een platte accu gemaakt wordt, dan kan het toch moeilijk
zo ver komen dat de motor stilvalt. Ik heb daar hoedanook nog nooit van gehoord of meegemaakt.
In het uiterste geval wat gas geven zodat de alternator in het gebied komt waarbij de nominale stroom
geleverd wordt zou denk ik problemen moeten kunnen voorkomen.
zo ver komen dat de motor stilvalt. Ik heb daar hoedanook nog nooit van gehoord of meegemaakt.
In het uiterste geval wat gas geven zodat de alternator in het gebied komt waarbij de nominale stroom
geleverd wordt zou denk ik problemen moeten kunnen voorkomen.
-
- 4th Gear member
Wanneer de auto gestart wordt is er ook een spanningsdip.
Pieken worden door de accu zelf gedempt, die gedraagt zich als een buffervat.
Het komt me voor dat men mensen bang maakt om aan een andere auto hulp te bieden.
Daar kunnen goede redenen voor zijn, wie weet wat sommigen zoal uitsteken
Maar als het kundig gebeurt dan zie ik er geen probleem in, de electronica kan best wat
verdragen. De spanning van de accu schommelt trouwens tussen de 14,...V en de 11V bij
normaal gebruik. Als schommelingen een probleem zouden zijn, dan zou de electronica
van de wagen dus ook stuk gaan als de accu het begeeft of de laadinstallatie het niet doet
zoals het moet. Dat is echter niet het geval. Er zijn weliswaar toestellen die bijvoorbeeld
niet tegen een te lage spanning kunnen, van een beeldbuis TV kon de hoogspanningstranfo
doorslaan bij een brown-out omdat die dan een hogere stroom gaat voeren dan waar hij
tegen bestand is. Maar bij gelijkspanningstoepassingen op een lage spanning heb ik zoiets
nog nooit gezien (uw telefoon, radio enz gaat ook niet stuk als de spanning te laag wordt).
Autoectronica is ontworpen om onder veel ongunstigere omstandigheden te werken.
Maar wellicht is een zgn jump-start batterij de veiligste oplossing.
Als we allemaal zoiets in de wagen hebben kunnen we altijd helpen, ook onszelf trouwens
Pieken worden door de accu zelf gedempt, die gedraagt zich als een buffervat.
Het komt me voor dat men mensen bang maakt om aan een andere auto hulp te bieden.
Daar kunnen goede redenen voor zijn, wie weet wat sommigen zoal uitsteken

Maar als het kundig gebeurt dan zie ik er geen probleem in, de electronica kan best wat
verdragen. De spanning van de accu schommelt trouwens tussen de 14,...V en de 11V bij
normaal gebruik. Als schommelingen een probleem zouden zijn, dan zou de electronica
van de wagen dus ook stuk gaan als de accu het begeeft of de laadinstallatie het niet doet
zoals het moet. Dat is echter niet het geval. Er zijn weliswaar toestellen die bijvoorbeeld
niet tegen een te lage spanning kunnen, van een beeldbuis TV kon de hoogspanningstranfo
doorslaan bij een brown-out omdat die dan een hogere stroom gaat voeren dan waar hij
tegen bestand is. Maar bij gelijkspanningstoepassingen op een lage spanning heb ik zoiets
nog nooit gezien (uw telefoon, radio enz gaat ook niet stuk als de spanning te laag wordt).
Autoectronica is ontworpen om onder veel ongunstigere omstandigheden te werken.
Maar wellicht is een zgn jump-start batterij de veiligste oplossing.
Als we allemaal zoiets in de wagen hebben kunnen we altijd helpen, ook onszelf trouwens

Laatst gewijzigd door Willy.VdW op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
- Duufje
- 2nd Gear member
Heb de handleiding van de xc90 er maar eens bij gepakt. Over starthulp ontvangen: gebruik de aansluitingen onder de motorkap. Er staat duidelijk bij: "Het laadpunt van de auto is alleen bestemd voor starthulp van de eigen auto. Het laadpunt is niet bestemd voor starthulp voor een andere auto. Als het laadpunt wordt gebruikt om een andere auto te starten, kan dat ertoe leiden dat er een zekering kapotgaat, wat inhoudt dat het laadpunt niet meer werkt"
En als aanvulling: "Wanneer een zekering kapot is, verschijnt de melding Accustoring Zekering accu Service vereist op het bestuurdersdisplay. Volvo adviseert u contact op te nemen met een erkende Volvo-werkplaats"
En als aanvulling: "Wanneer een zekering kapot is, verschijnt de melding Accustoring Zekering accu Service vereist op het bestuurdersdisplay. Volvo adviseert u contact op te nemen met een erkende Volvo-werkplaats"
Volvo XC90 T8 savile grey inscription 2015 Polestar
- edraket
- 7th Gear member
Bij de nieuwere types zit er een sensor die de mate van lading op de accu meet. Alle stroom in of uit de accu gaat daar doorheen. Je mag ook nooit een acculader rechtstreeks op de accu zetten, de sensor meet dan niet dat de accu wordt geladen. Zet de auto maar eens aan de lader direct op de polen en daarna een navigatie update doen. Je krijgt dan binnen een kwartier accu spanning laag. als je de accu meet staat deze gewoon nog op >13 volt. Er zit ook bij sommige types een zware zekering direct in de accu klem. Kan allemaal foutmeldingen geven. Niet zozeer dat de electronica stuk gaat zoals Willy terecht al stelt, maar wel de software van de leg raakt. En dat kan ook voor vervelende problemen zorgen.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- Fredraket
- 4th Gear member
Ik geloof jullie allemaal. Maar toch heb ik met mijn auto al anderen voort kunnen helpen met startkabels. Inderdaad direct op de accupolen en de motor laten draaien. Geen centje pijn. Maar ja, ik heb geen hybride. Daar gelden wellicht andere regels voor.
Groeten, Freddy
MY18 S90 D3 GT Momentum+; Intro line; 18"; Mussel blue en nog wat leuke opties
MY15 V60 D4 GT8 Ocean Race, Inscription Crystal White Pearl, Off Black leder met donkere hemelbekleding, Business Connect Pack, afneembare trekhaak
MY12 Peugeot 508SW 2.0 HDI 163pk BPL
Directie: MY98 Daihatsu Sirion 1.0DX MY08 Fiat Panda 1.2 Editione Cool
MY18 S90 D3 GT Momentum+; Intro line; 18"; Mussel blue en nog wat leuke opties
MY15 V60 D4 GT8 Ocean Race, Inscription Crystal White Pearl, Off Black leder met donkere hemelbekleding, Business Connect Pack, afneembare trekhaak
MY12 Peugeot 508SW 2.0 HDI 163pk BPL
Directie: MY98 Daihatsu Sirion 1.0DX MY08 Fiat Panda 1.2 Editione Cool
-
- 4th Gear member
Dat er zonder risico kan geholpen worden indien rechtstreeks van accu naar accu gewerkt wordt is (bijna?) vanzelfsprekend,
eventuele bewaking wordt gepasseerd. De electronica bij een T8 is wellicht anders, maar er is geen rationele reden om aan
te nemen dat die kwetsbaarder zou zijn dan de rest.
Dat de stroom die van en naar de accu vloeit gemonitord wordt geloof ik vast, BMW motorfietsen doen dat al sinds in 2006 de
1200 modellen uitkwamen. De CAN-bus bewaakt daar trouwens de hele zaak, geen enkele zekering meer in het hele systeem.
Je zou je in een donkere bui natuurlijk kunnen afvragen wie dan de bewaker bewaakt, maar in de praktijk werkt het al 10 jaar.
eventuele bewaking wordt gepasseerd. De electronica bij een T8 is wellicht anders, maar er is geen rationele reden om aan
te nemen dat die kwetsbaarder zou zijn dan de rest.
Dat de stroom die van en naar de accu vloeit gemonitord wordt geloof ik vast, BMW motorfietsen doen dat al sinds in 2006 de
1200 modellen uitkwamen. De CAN-bus bewaakt daar trouwens de hele zaak, geen enkele zekering meer in het hele systeem.
Je zou je in een donkere bui natuurlijk kunnen afvragen wie dan de bewaker bewaakt, maar in de praktijk werkt het al 10 jaar.
-
- 1st Gear member
Mooi, ga ik toch iemand helpen mocht het nog een keer voorkomen: met dikke kabels direct op de accu achter in de laadruimte
Dank voor alle reacties. Ik vind het wel jammer dat de handleiding er niets over zegt, behalve dan de opmerking om de te laadpunten niet te gebruiken

-
- Starter
Bij deze de bevestiging dat t gewoon kan via de accu in de kofferbak (V90 T8). Ik heb uit voorzorg wel de auto in power modus gezet zodat de verbrandingsmotor continu aan blijft staan. Daarnaast wat grote stroomverbruikers ingeschakeld zoals de stoelverwarming, achterruitverwarming etc zodat de dynamo vol vermogen aanbiedt. Daarna startkabels aangesloten (+ pool is wel wat krap en zit achter een klepje) en de andere auto eerst even laten laden en na een minuut of tien de gestrande auto gestart. Ging perfect.