Onderhoud bij de dealer, wel of niet?

Technische onderwerpen die niet specifiek op een model betrekking hebben vindt je in dit hoofdstuk
Gebruikersavatar
MartijnAbel
4th Gear member
Berichten: 917
Lid geworden op: 23.02.2015 - 18:30
Locatie: Surhuisterveen

Nou ben ik wel eens nieuwschierig wat voor jullie de doorslag geeft om het onderhoud wel of niet bij de dealer te laten doen.

Ik zelf kies er specifiek voor om niet het onderhoud bij de dealer te laten doen. Ik ben namelijk niet van plan om de showroom en de mannen in maatpakjes (no offence) te betalen. Meerdere malen ben ik mij kapotgeschrokken van de offerte's voor de meest doodsimpele klussen(DB set vervangen, krukaskeerring, bakolie vervangen etc.)

Ik heb al jaren mijn auto's in onderhoud bij een kleine 2 mans garage die hard werken voor elke reparatie en deze goed, zoniet meer dan goed uitvoeren. Als bijkomend pluspunt scheelt het me ook nog eens een beste duit.
Volvo V70 2.0T 2011 - Volvo V60 2013 D5 Polestar - Volvo V50 T5 2004 DTC/RICA
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21379
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Alles wat ik zelf kan doen doe ik zelf. De onderdelen komen bijna altijd bij de dealer vandaan maar ik schroef het er toch zelf op, in of tegenaan. Dat heb ik met al mijn auto's gedaan en dat blijf ik doen tot het niet meer lukt.

Prijs? Ja, overwegend wel maar ik heb gemerkt dat ik het enorm leuk vind om met mijn handen te wapperen. Ook met onze X5 doe ik het op deze manier.
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Vertrouwen en prijs, daarom gaat die van mij naar de lokale garage en dat is geen dealer
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29461
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Mijn V70 gaat naar de dealer voor onderhoud, de V70 van mijn vrouw gaat naar een Volvo specialist. De kosten maken het verschil bij deze keuze.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
gose91
3rd Gear member
Berichten: 452
Lid geworden op: 18.01.2016 - 14:18

S40 heeft veel stempels van Vakgarages. Ik weet niet of dat zomaar een keurmerkje is. Feit is wel dat het automobiel technisch zeer goed is en ook door een Vakgarage is afgeleverd. Einde van de maand gaan we kijken of weer een andere het ook kan. Zo ja, gaat het om vertrouwen en zijn de lagere kosten mooi meegenomen.
Astra F 1995 X1.6SZ | S40 2005 2.4i Momentum
V50 2008 2.4i Edition II Season Line
Gebruikersavatar
Theo V70
6th Gear member
Berichten: 3780
Lid geworden op: 11.05.2007 - 10:47
Locatie: Zuid-Holland

C70 dealer onderhouden, gewoon omdat het kan en ik er een goed gevoel bij heb.
240 en Amazon 95% zelf onderhouden met zo vaak mogelijk originele onderdelen, gewoon omdat het leuk is/voldoening geeft en ik er veel van leer. (Bovenste trede van de maslov piramide ;-) ).
EX40 SMER, Ultimate bj 2024, Bright Dusk, Tailored Wool, Pixel led, etc.
C70 Summum Tourer T5 bj 2011, Flamenco Red Pearl, Luxury line, Comfort pack, Smart Top, RV-camera, 18' Morpheus z, 17' Sadira w
244 DL jubileum bj 14/04/1977 Ljusgrå
XC40 T5 recharge, bj 2020, Christal White. R-design
240 GL bj 1990, Mellanblå
Amazon P130 - 121 bj 1964, Sahara Geel
V70 2.4 170 PKbj 2004, Edition 1, Nautic Blue Pearl
V40 2.0 i bj 2003, Europa Sports Exclusive
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8497
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Mijn 240 estate destijds deed ik 90% zelf, sindien de V70N, XC60, C70's en XC70 alles bij de dealer.

Ik heb gewoon de tijd niet om in het weekend te gaan sleutelen om hier en daar enkele euro's te besparen.
Maandag is mijn XC70 bij de dealer geweest voor 150.000km beurt (heeft nog maar 127.000 gelopen) en heb 334 euro betaald, best te doen vind ik 1 beurt per jaar zo.

Tel daar nog de gratis Volvo assistance bij die je anders zelf moet betalen, hoeveel bespaar je dan nog op jaar basis ?

Ik heb nog nooit een buitensporige rekening gekregen bij mijn dealer, beter zelfs toen bij de C70 de voorste remschijven krom bleken na 3 jaar en 47000km zijn ze zelfs voor 50% tussen gekomen in de kosten, wat ik met een grote doos Belgische pralines voor de mensen daar beloond heb.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
xgeering
2nd Gear member
Berichten: 181
Lid geworden op: 22.04.2016 - 13:13
Locatie: Maarssen

Merkdealers zijn voor mij bedrijven die voor reparatie en onderhoud teveel rekenen om dure luxe panden en verkopers in dure pakken te kunnen onderhouden !!! Helaas wat vervelende ervaringen hiermee opgedaan de afgelopen jaren, óók bij Volvo, vandaar mijn 'definitie van merkdealers'.

Het meeste onderhoud aan mijn huidige V70 Classic wordt gedaan door een zeer ervaren en kundig automonteur die ik persoonlijk goed ken en die bij mij vandaan slechts 5 deuren verderop woont. Daarnaast zit er op 3 km bij mij vandaan een Volvo-specialist. Voor reparatie/onderhoud ben ik dus prima voorzien :-)
Als je niet tevreden kunt zijn met wat je hebt, wat doet je dan geloven dat je wel gelukkig zult zijn met meer?

I have a roof over my head, running water from the tap and I can have a hot meal every day.....therefor I consider myself a very lucky man !
Gebruikersavatar
Carfreak
7th Gear member
Berichten: 5224
Lid geworden op: 03.11.2007 - 17:26
Locatie: Twente

Fantastische service en mensen bij de dealer. Ik kom er alleen om onderdelen en accessoires op te halen. Als je auto wat ouder wordt vind ik het de investering van een dealer niet meer waard. Ik bespaar jaarlijks 50% in de onderhoudskosten tov de dealer.

Wanneer dealers eens wat vaker gebruikte onderdelen zouden plaatsen in oudere auto's en daarmee de kosten omlaag zouden brengen denk ik dat ze heel wat oude klanten zouden kunnen verleiden om weer terug te komen.

Ik heb sinds een jaar of 5 een goede monteur bij een dorpsgarage die mijn S80 super onderhoud. En altijd met OEM onderdelen. Een vriendelijk werkplaatstarief en hij gebruikt waar mogelijk gebruikte onderdelen. Het enige wat hij niet kan is een software update. Maar daarvoor ben ik bij de dealer van harte welkom.
Volvo V70 2.4/ 140pk Black Sapphire Edition MY04
Volvo S80 2.5t Summum GT6 MY08 Volvotune
Mercedes C180 Estate Avantgarde 7tronic MY15
Gebruikersavatar
MartijnAbel
4th Gear member
Berichten: 917
Lid geworden op: 23.02.2015 - 18:30
Locatie: Surhuisterveen

BlackcurrantV70 schreef: Mijn 240 estate destijds deed ik 90% zelf, sindien de V70N, XC60, C70's en XC70 alles bij de dealer.

Ik heb gewoon de tijd niet om in het weekend te gaan sleutelen om hier en daar enkele euro's te besparen.
Maandag is mijn XC70 bij de dealer geweest voor 150.000km beurt (heeft nog maar 127.000 gelopen) en heb 334 euro betaald, best te doen vind ik 1 beurt per jaar zo.

Tel daar nog de gratis Volvo assistance bij die je anders zelf moet betalen, hoeveel bespaar je dan nog op jaar basis ?

Ik heb nog nooit een buitensporige rekening gekregen bij mijn dealer, beter zelfs toen bij de C70 de voorste remschijven krom bleken na 3 jaar en 47000km zijn ze zelfs voor 50% tussen gekomen in de kosten, wat ik met een grote doos Belgische pralines voor de mensen daar beloond heb.
Maar dan hoeft het nog steeds niet perse bij de dealer toch? Ik pak her en der zelf dingen die ik sleutel, maar de andere reparaties gaat de V50 toch echt naar de garage. Ook omdat ik er geen tijd voor heb. Het voordeel van een goede bekende garage vind ik dat je alsnog de kunde hebt, alleen voor een verdomd lager tarief dan bij de dealer.
Volvo V70 2.0T 2011 - Volvo V60 2013 D5 Polestar - Volvo V50 T5 2004 DTC/RICA
Gebruikersavatar
V.I.K.
2nd Gear member
Berichten: 184
Lid geworden op: 24.10.2014 - 06:38

Nou hoor ik nog wel eens bij mijn dealer na een beurt of na een probleem. :"Mijnheer we hebben de software geüpdatet".
Hoe gaat dat bij een niet merk dealer? Ik kan me zo voorstellen dat een merk dealer, of het Volvo of een ander merk is, zijn software updates niet zomaar weggeeft aan heel Nederland.

Vooral met de moderne auto's is dat belangrijk lijkt me? Mijnheer Winhoos gooit ook nog al eens software updates op mijn pc.

Uitlezen van fouten is natuurlijk wel mogelijk bij een andere garage, maar de rest? Heeft iemand daar ervaring mee?
Ik weet niet wat de prijsverschillen zijn tussen de dealer en een ander bedrijf. Is dat een paar euro, dan zit ik nog steeds prima bij mijn dealer. Maar ik ben na de garantie toch ook niet echt een dief van mijn eigen portemonnee.
Laatst gewijzigd door V.I.K. op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V40 D4 My2015 :-(, Volvo V40 CC T3 My2016
VW Golf TDI, VW Touran TDI, VW Bora TDI, VW Transporter T4 TDI, Ford Escort, Mitsubishi Galant, Mitsubishi Lancer, Opel Astra, Opel Kadett, Opel Kadett, Ford Escort, Ford Escort, Renault 5, Renault 4, Fiat 600, Fiat 600, Opel Kaptein
Gebruikersavatar
V52
2nd Gear member
Berichten: 239
Lid geworden op: 16.11.2014 - 09:08
Locatie: Aelse

Kleine beurten bij de garage om de hoek.
Waarom? Ken hem persoonlijk en ik kan er binnen een paar dagen terecht. Bij de dealer moet 3 weken van te voren een afspraak maken.

Grote beurt met sw update wel bij de dealer.
V40 T3 2017 Nordic+ Mussel Blue 17" Segomo
V50 D2 DRIVe 2012 Caspian Blue, Limited Edition (verkocht)
caterham
2nd Gear member
Berichten: 133
Lid geworden op: 23.03.2016 - 23:19

Carfreak schreef:Wanneer dealers eens wat vaker gebruikte onderdelen zouden plaatsen in oudere auto's en daarmee de kosten omlaag zouden brengen denk ik dat ze heel wat oude klanten zouden kunnen verleiden om weer terug te komen.
Als er nu toch één ding is wat ik absoluut niet wil hebben op welke wagen dan ook, is dat ze gebruikte onderdelen erin zetten. Gewoon originele, nieuwe onderdelen. Dan maar wat meer betalen. En of het verschil bij een dealer op jaarbasis dan echt het dubbele is durf ik te betwijfelen.
Nu ok, voor nieuwe banden en uitlijnen ga ik ergens anders heen en remblokken en schijven doe ik zelf.

Op de hobbywagen doe ik wel veel zelf, maar dan alleen puur omdat ik het leuk vind. Voor dingen die ik niet zelf kan gaat de wagen naar een specialist waarvan ik op dat moment denk dat die er het meeste verstand van heeft.
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40982
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Eigenlijk altijd naar de dealer.
En als er geen nieuwe onderdelen meer leverbaar zijn, dan mogen er best gebruikte in.
Mijn dealer stelt dat dan zelf voor en hij zorgt dat de kwaliteit daarvan klopt.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
Carfreak
7th Gear member
Berichten: 5224
Lid geworden op: 03.11.2007 - 17:26
Locatie: Twente

caterham schreef:
Carfreak schreef:Wanneer dealers eens wat vaker gebruikte onderdelen zouden plaatsen in oudere auto's en daarmee de kosten omlaag zouden brengen denk ik dat ze heel wat oude klanten zouden kunnen verleiden om weer terug te komen.
Als er nu toch één ding is wat ik absoluut niet wil hebben op welke wagen dan ook, is dat ze gebruikte onderdelen erin zetten. Gewoon originele, nieuwe onderdelen. Dan maar wat meer betalen. En of het verschil bij een dealer op jaarbasis dan echt het dubbele is durf ik te betwijfelen.
Nu ok, voor nieuwe banden en uitlijnen ga ik ergens anders heen en remblokken en schijven doe ik zelf.

Op de hobbywagen doe ik wel veel zelf, maar dan alleen puur omdat ik het leuk vind. Voor dingen die ik niet zelf kan gaat de wagen naar een specialist waarvan ik op dat moment denk dat die er het meeste verstand van heeft.
Gebruikt OEM is vaak beter dan imitatie nieuw. Zoals wordt aangegeven worden alle gebruikte onderdelen getest en krijg je er tegenwoordig zelfs 3 mnd garantie op.
Maar als jij er een slecht gevoel bij hebt moet je er niet aan beginnen.
Volvo V70 2.4/ 140pk Black Sapphire Edition MY04
Volvo S80 2.5t Summum GT6 MY08 Volvotune
Mercedes C180 Estate Avantgarde 7tronic MY15
Gebruikersavatar
volvo355
2nd Gear member
Berichten: 158
Lid geworden op: 14.10.2014 - 17:27

Allebei onze V70's gaan naar een volvo specialist. Goedkoper dan de dealer en zeker niet slechter.

Onderhoud zoals vloeistoffen en filters doen we zelf, de rest mag de garage doen.
Laatst gewijzigd door volvo355 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
MartijnAbel
4th Gear member
Berichten: 917
Lid geworden op: 23.02.2015 - 18:30
Locatie: Surhuisterveen

caterham schreef:
Carfreak schreef:Wanneer dealers eens wat vaker gebruikte onderdelen zouden plaatsen in oudere auto's en daarmee de kosten omlaag zouden brengen denk ik dat ze heel wat oude klanten zouden kunnen verleiden om weer terug te komen.
Als er nu toch één ding is wat ik absoluut niet wil hebben op welke wagen dan ook, is dat ze gebruikte onderdelen erin zetten. Gewoon originele, nieuwe onderdelen. Dan maar wat meer betalen. En of het verschil bij een dealer op jaarbasis dan echt het dubbele is durf ik te betwijfelen.
Nu ok, voor nieuwe banden en uitlijnen ga ik ergens anders heen en remblokken en schijven doe ik zelf.

Op de hobbywagen doe ik wel veel zelf, maar dan alleen puur omdat ik het leuk vind. Voor dingen die ik niet zelf kan gaat de wagen naar een specialist waarvan ik op dat moment denk dat die er het meeste verstand van heeft.
Op het moment dat ik 750 moet betalen voor een DB wissel, en bij mijn bekende garage 550 inclusief lekke keerring vervangen, dan doe ik het wel bij de lokale garage.
V.I.K. schreef: Nou hoor ik nog wel eens bij mijn dealer na een beurt of na een probleem. :"Mijnheer we hebben de software geüpdatet".
Hoe gaat dat bij een niet merk dealer? Ik kan me zo voorstellen dat een merk dealer, of het Volvo of een ander merk is, zijn software updates niet zomaar weggeeft aan heel Nederland.

Vooral met de moderne auto's is dat belangrijk lijkt me? Mijnheer Winhoos gooit ook nog al eens software updates op mijn pc.

Uitlezen van fouten is natuurlijk wel mogelijk bij een andere garage, maar de rest? Heeft iemand daar ervaring mee?
Ik weet niet wat de prijsverschillen zijn tussen de dealer en een ander bedrijf. Is dat een paar euro, dan zit ik nog steeds prima bij mijn dealer. Maar ik ben na de garantie toch ook niet echt een dief van mijn eigen portemonnee.
Ik vraag mij sterk af of er nog wel SW updates zijn voor mijn V50 uit 2004 :p zal maandag wel even vragen bij de dealer
Laatst gewijzigd door MartijnAbel op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V70 2.0T 2011 - Volvo V60 2013 D5 Polestar - Volvo V50 T5 2004 DTC/RICA
Gebruikersavatar
Mart van der Steeg
7th Gear member
Berichten: 6353
Lid geworden op: 08.12.2007 - 13:58
Locatie: Sassenheim-Teylingen
Contacteer:

Tot op heden naar de dealer, maar ik ga nu voor specifiek werk naar de volvo specialist (volgende week). Dus het wordt een mix als het bevalt.
Mercedes GLA 2020 AMG& Night-pakket, Pano-dak, Multibeam LED-koplampen, Dodehoekassist, 360° Camera met parkeerassist, Apple Carplay & Android Auto, Sfeerverlichting, 19" AMG-velgen & Reality navigatie
Volvo S60 2.4D 2009, 185 pk, PolestarTuning, Drivers ed., HU 650 200W, Orestes velgen, RTI, Xenon adapt,
Electric silver, sunblinds/rolgordijn, veerpootbrug
Volvo C70 2.4T 200 pk Prestige cabrio 2004 moondust metallic

VOLVO S60 D5 2006 HU850 lunar gold
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 9296
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Ik kom alleen bij de dealer voor onderdelen. Olie besteld in Duitsland, oliefilter haal ik dan even bij de dealer voor een beetje meer dan op internet. Dat gun in de dealer dan ook wel weer, ik kom er ook met lastige vragen waar ze dan de tijd voor nemen. Maar die 96 euro per uur (inc) gaat me echt wat ver.
Enige wat ze ooit aan de S60 hebben gedaan was het vervangen van de dynamo (die ik weer via internet gekocht heb). APK doen ze tegenwoordig ook voor 25 euro, dan gaat hij mooi naar de dealer voor dat geld.
De rest van het onderhoud is gebeurd bij een Bosch service punt garage in Stadskanaal. Nadat ik losse schroeven onder de motorkap vond is hij daar niet weer geweest, en doe ik veel zelf. Alleen, op klusdagen, of met iemand van het forum op een brug.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
caterham
2nd Gear member
Berichten: 133
Lid geworden op: 23.03.2016 - 23:19

Martijn, ik schreef dan ook originele nieuwe onderdelen en niet imitatie. Ik wil simpelweg dat iets zo lang mogelijk mee gaat en ik daarom zo min mogelijk bij de garage hoef te staan voor de werk- / familiewagen.
Dat wil overigens niet zeggen dat ik helemaal niets onder de wagen schroef dat niet van Volvo is. De remmen ben ik niet altijd even tevreden over, dus daar zal ik tzt andere voor zoeken.

Geloof dat m'n distributieriem elke 240.000 kilometer vervangen moet worden. Dan ben ik alweer 4 tot 5 jaar verder.
Eerst maar eens zien of ik de wagen zo lang zal rijden. De V90 oogt akelig mooi... :fgrin:
Plaats reactie

Terug naar “Techniek niet modelgebonden”