AWD

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Plaats reactie
Chrizzle D5
2nd Gear member

Hoi mensen,
ik (al 8 jaar S60 D5 rijder) ben me aan het orienteren op een V70N D(5).

Hoe kijken jullie tegen een AWD-versie aan? Overigens niet de verhoogde versie. Is het gewoon leuk, en handig qua tractie en grip.
Of is het algemene gevoel/ervaringen van: pas op, het gaat snel stuk, tal van nadelen?

Ik zag bijv. als dat het verbruik ietsje meer is en dat je door het gewicht ook in een hogere klasse wegenbelasting valt. Maar misschien zijn er ook gebruikerservaringen op het forum? Heeft de 'verhoogde' versie met AWD hetzelfde systeem, of is het anders?

alvast dank.
----
Volvo 480 turbo 1989
(opel corsa 1.2 2001)
Volvo S60 D5 2001 - 476.000 km
Volvo V70N D5 sport 2007 - 600.000 km
Volvo XC70NN D5 summum 2014 - 310.000 km
JPV70
3rd Gear member

Buiten dat ze iets schaarser zijn had ik er graag één gehad. Alleen de al hoge MRB voor een diesel was nog hoger bij de AWD versie. Volgens mij kon hij zelfs nog twee treden hoger uitkomen dan de FWD D5. Dus ik heb uitendelijk voor de FWD gekozen vanwege de maandelijkse kosten.
V70 D5 -Black sapphire metallic- (185pk -> VolvoTune 227pk) 2007, geartronic
V70 XC 2.4T -Silver metallic- (200pk) 2001, automaat
V70 2.4i -Dark grey pearl- (170pk) 2000, automaat
S60 D5 -Dark grey pearl- (163pk) 2003, handschakel
Jers3n
5th Gear member

Neem aan dat je met de "verhoogde" versie de XC70 bedoelt? Die is onderhuids/technisch zo goed als identiek, behalve dan dat deze uiteraard wat hoger op z'n poten staat en een iets grotere (spoor)breedte heeft. Interieur wijkt iets af, ander middenarmsteungedeelte, wat grovere stiksels, bagagerek ipv net, maar grotendeels ook identiek. Uiterlijk zelfde verhaal, maar dat lijkt me 'obvious'.

Het AWD systeem is dus ook gelijk, per bouwjaar/jaren kan daar nog wel verschil in zitten, eerste bouwjaren met AWD visco koppeling (erg gevoelig voor verschil in profiel diepte voor en achter), bij de XC te herkennen aan de type aanduiding, V70 XC. Later geleverd met de minder gevoelige HALDEX koppeling, met type aanduiding XC70, waarbij gedurende de jaren nieuwe generaties Haldex geleverd zijn (MY07 heeft Haldex generatie III).

Gewichtsverschil ziet er volgens de MY07 prijslijst voor een V70 D5 zo uit: H6(AWD)/GT(AWD) --> 1536 (1643) / 1552 (1661) en is dus ruim 100kg bij dezelfde schakelwijze, en inderdaad 2 gewichtsklasse tussen een FWD H6 en een AWD GT.
Hoewel wij in een XC rijden vind ik AWD erg prettig, altijd grip en nooit wielspin (tenzij ik dat 'opzoek' op sneeuw/zand/gravel, maar dan met 4 wielen :D ). Daarnaast was, buiten mogelijke wintersport trips, bij ons een argument voor AWD dat mijn vriendin tijdens diensten altijd, ook 's nachts, op het werk moet kunnen komen als dat nodig mocht zijn, dus ook bij bv veel (verse) sneeuw. (Niet dat dat de laatste jaren is voorgekomen....)
Er wordt in het algemeen gesteld dat AWD ca. 10% meer verbruikt dan een FWD. Ongeveer hetzelfde als het meerverbruik van een GT tov handgeschakeld.

Weet niet wat je zoekt (bouwjaar, km-stand, schakeling) en wat je budget is maar er staat een erg fraaie rode, erg complete, handgeschakelde MY07 Sports Edition AWD, met een respectabele km-stand, op het web.
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
mees
6th Gear member
Contacteer:

Wij rijden reeds decennia met een caravan.
Dan kom je wel eens nat gras tegen of een helling,
waardoor een aandrijfwiel slipt (en het andere wiel door de cardan niets meer doet).
Daar sta je dan......

Toen in 1978 de V70xc (Cross Country) uitkwam, leek dat de uitkomst:
een gewone personenauto met AWD.

Pas in 2010 waren we in de gelegenheid om een MY2002 te kunnen kopen.
Nooit meer een slippend wiel gehad en altijd met de caravan kunnen manoeuvreren !
Bij elke jaarlijkse beurt gaan de 4 wielen even los van de brug.
Je ziet dan zowel voor- als achteruit alle 4 de wielen in dezelfde richting draaien !!

De volgende auto (mits die er ooit nog moet komen,
als ik zie hoe lang Volvo's meegaan) zal absoluut een AWD zijn; XC hoeft niet....

Er schuilt ook gevaar in AWD (en dat geldt ook voor ABS en andere systemen):
Ga niet rijden met de gedachte dat je nu meer kan.
Want: als het mis gaat (te hard een bocht in want hij plakt zo lekker op de weg),
gaat het ook goed mis.........

En:
een Visco: moet eerst een harde(re) klont worden voordat de 10/90 achter/voor,
50/50 wordt.
Duurt ongeveer 2 seconden.
Een Haldex grijpt veel eerder in.

Als de voorgaande eigenaren met Visco uitvoering,
hun bandenprofiel niet in de gaten hielden, (verschil voor/achter gemiddeld 2mm max)
heb je kans dat de Visco niet meer werkt.
Eerlijk gezegd heb ik ook heel wat defecte Haldexsystemen zien staan
omdat daar veel meer mechanische en electronische onderdelen in zitten.

O ja,
Een echte terreinwagen met 'ouderwetse' 4x4 werkt anders.
Dient ook een ander doel......
Draadloze XC40 '18 viewtopic.php?p=1694496#p1694496
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
Chrizzle D5
2nd Gear member

Dank voor de reacties.

Nog een vraagje: mocht het AWD-systeem onverhoopt in de soep draaien. Dan lees ik hier en daar: "je kunt er voor kiezen om dan verder door het leven te gaan met FWD". Weten jullie of dit kan/gebeurt tegen beperkte kosten (ik snap dat het mede-afhankelijk is van waar de boel kapot is gegaan) of is dit broodje aap. Als het kan, dan heb je bij kapotte AWD nog een keuze voor FWD of een dure reparatie.

Ik las bijv. van iemand die een AWD had gekocht en in de winter er achter kwam, dat er maar 2 wielen spinden :(

Ik heb me ook even in het verbruik verdiept, en kom tot het volgende:
- in mijn S60 (oude) D5 163 pk, zonder airco: praktijkcijfer met tankbonnetjes 6,1 lr / 100 km
- zelfde auto volgens database autoweek: 6,5 (wellicht de airco)
- de V70N 185 pk D5 van 2007: 6,8
- zelfde model maar dan AWD: 7,3
- zelfde model zonder AWD maar met automaat: 7,9
- zelfde model met AWD en automaat heb ik maar niet gekeken....
Laatst gewijzigd door Chrizzle D5 op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
----
Volvo 480 turbo 1989
(opel corsa 1.2 2001)
JPV70
3rd Gear member

mees schreef: Bij elke jaarlijkse beurt gaan de 4 wielen even los van de brug.
Je ziet dan zowel voor- als achteruit alle 4 de wielen in dezelfde richting draaien !!
Let op! Bij een visco uitvoering is dit niet het geval. De AWD werkt namelijk niet bij het achteruit rijden. Dit is geen defect. Het is zo ontworpen.
mees schreef: En:
een Visco: moet eerst een harde(re) klont worden voordat de 10/90 achter/voor,
50/50 wordt.
Duurt ongeveer 2 seconden.
Een Haldex grijpt veel eerder in.
De Haldex grijpt inderdaad eerder in. De visco heeft ongeveer een halve wielspin nodig en de Haldex een derde. Gek veel verschil zit er niet tussen hoor. Wel is het zo dat een slechte (lekkende) visco veel eerder slechter gaat presteren dan een Haldex. Dan kan het langer duren voordat de visco zijn werk gaat doen. De olie in de visco koppeling moet warm worden, maar wordt juist dunner en geen klont. De werking in een visco is (en in een Haldex trouwens ook) is afhankelijk van lamellen in de koppeling, juist hiervoor is dunne olie nodig om het te laten werken. De frictie gaat omhoog door warmte ontwikkeling, ondanks dat de olie dunner wordt. Hier zorgen de lamellen voor. Olie wordt dunner als het warm wordt en gaan de koppelingen dus (beter) werken. De Haldex heeft als voordeel dat de overbrenging tevens electronisch geregeld is. Hier kan gevarieerd worden met het lamellenpakket (en dus in feite met "koppeling"), er is op momenten dat het syteem niet nodig is dus minder interne wrijving en dus slijtage.
Na een kilometer of 5 rijden is de olie in de beide systemen voldoende opgewarmt om direct te kunnen reageren en is het verschil tussen beiden echt zeer gering.
Verschil in profieldiepte zoals benoemd, is voor een visco inderdaad een gevoelig punt. Doordat het Haldex syteem "slimmer" is en registreed dat het geen wielslip is, kan de Haldex de intensiteit van de koppeling verminderen. Een visco kan dit niet en draait dus altijd op deze momenten. Met als gevolg overmatig veel gebruik en dus slijtage.

Mijn V70 XC had een perfect werkende Visco met 300.000 km op de teller. Heerlijk syteem, zeker met een paardentrailer op een drassige ondergrond 8-)
Het kent ook zijn beperkingen; ik heb ook eens een beroep moeten doen op een 4WD Nissan pickup om mijn Volvo uit de blubber te trekken.
Eenmaal ben ik er gecontroleerd mee off-road gegaan en het verbaasde mijzelf en de omstanders hoe ver deze auto kwam. Echt indrukwekkend!!! Nadeel is dan wel bij de Visco, het gebrek aan AWD bij achteruit rijden. Maar goed dit was in een omgeving met zeer veel hulp O-)
Laatst gewijzigd door JPV70 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
mees
6th Gear member
Contacteer:

@JPV70
Bedankt voor je verdere uitleg.

Onze MY2002 met Visco, rijdt wel achteruit AWD.
Van twee beurten heb ik filmpjes gemaakt.
Laatst gewijzigd door mees op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
Jers3n
5th Gear member

Ik dacht ook dat zowel Visco als Haldex in beide rij richtingen actief zijn.
Visco reageert inderdaad wat minder snel dan de tweede generatie Haldex die als eerste in de V70N (en XC70) geleverd werd.

Deze 2e generatie Haldex heeft, wat ik op meerdere plekken heb kunnen vinden, 1/7 wieldraaiing of wielspin (ca 50 graden dus, 360/7= 51,4) nodig om actief te worden.
Bij de 3e generatie Haldex, in de V/XC70 vanaf medio 2005/MY06, wordt het systeem op voorspanning gehouden door een electrische pomp zodat het sneller kan reageren. Deze generatie heeft slecht 15 graden of 1/24e wielspin (of verschil in draaisnelheid tussen voor en achter) nodig om (meer) aandrijfkracht naar achter te sturen. Er wordt geclaimed dat het ingrijpt al voor er echt wielspin optreed.
Overigens meen ik ook dat afhankelijk van bepaalde parameters (bv snelheid/stuurstand etc) in sommige situaties standaard meer aandrijfkrachten naar achter gaan, bv. bij wegrijden met bepaalde stuurstand, maar weet niet zeker of dat al bij gen. III is of vanaf IV.

Profieldiepte-gevoeligheid bij Visco komt, zo heb ik dat tenminste begrepen, doordat een visco koppeling het verschil in de afgelegde afstand per wielomwenteling tussen voor- en achteras niet goed op kan vangen. Een aangedreven (voor)as draait altijd sneller, zo'n 5%, dan een meelopende (achter)as. Omdat te compenseren zal een AWD (met een systeem zoals Visco of Haldex) altijd een klein percentage naar achter sturen, daarom kan Volvo het ook permanente vierwielaandrijving noemen. Hebben de achterwielen bij een Visco-koppeling veel meer profiel, dan zullen de achterwielen per omwenteling meer afstand afleggen dan de voorwielen. Oftewel de achteras heeft minder omwentelingen nodig bij dezelfde snelheid van de auto en dan de visco naar achter stuurt, wordt dit verschil te (lang te) groot dan loopt de visco in de soep.

Je vraag over door rijden met uitgeschakelde AWD (cardanas verwijderen zou bij mijn weten wel kunnen bij VISCO, bij Haldex bij mijn weten niet) begrijp ik op zich wel, maar als je (vooraf al) niet bereid bent mogelijke defecten te repareren cq daar bang voor bent, ga dan voor een FWD. Spaar het extra gewicht en bijbehorend verbruik en wegenbelasting uit.
Ga je voor een AWD, verzeker je er dan van dat het werkt, of gerepareerd wordt. Overigens is, wat ik begrijp, het meest voorkomende defect van het Haldex systeem een kapotte mof (huls met vertanding aan de binnenzijde), reparatie van een paar honderd €. Maar onze doet het na bijna 300.000 km nog prima.
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
JPV70
3rd Gear member

mees schreef: @JPV70
Bedankt voor je verdere uitleg.

Onze MY2002 met Visco, rijdt wel achteruit AWD.
Van twee beurten heb ik filmpjes gemaakt.
Ik zit net originele documentatie te lezen en hierin staat inderdaad dat het zo zou moeten zijn. Er zit zelfs een vrijloopnaaf op die er bij achteruitrijden min of meer een permanente 4WD van maakt. Waarschijnlijk werkte deze dus niet meer bij mij :D
Vergeet dus wat ik zij over achteruit rijden met een visco koppeling.
Op youtube staan inderdaad ook zat filmpjes van Volvo's met Haldex en / of visco. Zelfs een vergelijking van de hoe eelheid slip voordat het systeem iets doet. In de praktijk maakt het met de eerste generatie Haldex niet zoveel uit. Visco is naar mijn mening gewoon een goed syteem, alleen wat gevoeliger dan de Haldex.
w.stif
4th Gear member

Wij hebben ongeveer anderhalf jaar een V70 AWD D5 gehad.
Zie "zou mijn auto nog bestaan topic".
Een AWD dus niet een XC70, daar worden nogal eens vergissingen in gemaakt.
De auto staat ietsje hoger op de wielen, als je het niet weet zie je het niet.
De MRB is idd een klasse hoger.
Wat brandstof verbruik betreft, vind ik altijd leuke discussie's als mensen voor een ruim 1600kg wegende 5 cyl kiezen, dat je natuurlijk beter een toyota aygo kan kopen.
In de winter van (ik dacht) 2013 heb ik op een leeg parkeerterrein hem eens lekker uitgetest, dat geeft een heerlijk gevoel.
Waar ik zelf altijd op lette waren het verschil tussen de voor en achterbanden, die mogen qua profiel niet te veel schelen, je kunt ze dus dan ook wisselen van voor naar achter.
Dit is me ooit eens verteld of heb ik gelezen.
Laat je vooral niet bang maken door de beroerde verhalen overal, als je het echt wil moet je er voor gaan.
Het rijden geeft je een enorm veilig gevoel, wat je zoiezo al hebt in een volvo natuurlijk.
Nissan QQ 1.6 black FWD 2008
BMW 520i lci e60 RWD black 2009
VOLVO V70 D5 FWD AUTOMAAT VENETIAN RED PEARL 2002 verkocht
VOLVO V70 D5 AWD GEARTRONIC MISTRAL GREEN METALLIC 2002 verkocht
AUDI 80 CS 1.6 FWD AUTOMAAT KALAHARI BEIGE 1985
D5 addict
Starter

Ik rij zelf nu ca 3 jaar in mijn v70 D5 AWD geartronic my 2007. Heerlijk! Verbruik is idd bijpassend! Ik rij ca 1 op 10/11 zonder er op te letten. Maar dan heb je ook wat.
V70 d5 geartronic awd 2007 inscription
V70 D5 comfortline estateline color black sapphire 2002
S60 2.4t 2002 black sapphire
Chrizzle D5
2nd Gear member

Sjonge dat is een flink verbruik.

Ik rijd inmiddels een V70 D5 uit 2007 met 180pk-versie.

Volgens de bonnetjes + dagteller doet mijn auto 1:15 tot 1:16.

Verschil met jou is:
- geen 4wd
- geen automaat
- ik let er een beetje op en rijd erg veel A2 met 100-limiet (dat zal ook wel bijdragen)...

Maar goed zo'n 4wd blijft wel leuk, kan ik me voorstellen....
----
Volvo 480 turbo 1989
(opel corsa 1.2 2001)
mees
6th Gear member
Contacteer:

Lees ik iets over verbruik automaat en awd ?
Mijn V70xc 2002 benzine: gewoonlijk 1 op 11
met de caravan gemiddeld 1 op 7,5
Gisteren met tegenwind van de dealer (beurt) naar de stalling, hoofdzakelijk snelweg maar ook met files door ongevallen: 1 op 6,9
en met de losse auto terug naar huis 1 op 12,6
Ik ben happy!
BlackcurrantV70
7th Gear member

Ik ben sinds 2012 aan mijn 2e AWD Volvo, voordien steeds RWD or FWD gehad.

De eerste (XC60. D3 AWD) en de huidige XC70 D3 AWD hadden beide de nieuwe twin turbo D5 motor, maar dan terug getuned naar 163pk ipv 215, koppel is identiek.

Voor mij was AWD nooit een must, maar eens je het gehad hebt is het toch wel prettig, nooit wielspin en naar mijn gevoel stabieler in de bochten.

De laatste series Volvo AWD gaan bij vertrek uit stilstand steeds 50/50 verhouding, dus geen vertraging meer om AWD te krijgen.

Mijn verbruik zit gemiddeld rond de 7,5 l/100km, best tevreden mee voor een 2.4 twin turbo AWD automaat, mijn 240 diesel 2.4 handbak uit 1987 verbruikte evenveel !
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”