Xanthine schreef:
Ivo Vlaeminck schreef:
Ben even benieuwd naar de ervaringen hier met verlagen. Ik denk zelf aan 3cm verlagen met veren maar in hoeverre beïnvloed dit het rij comfort?
Als je de standaard schokdempers gaat houden ga je het niet zo echt merken. Natuurlijk ga je het wat feller voelen als je een drempel of stoeprand overgaat, maar wat rijgedrag betreft gaat het er op vooruit. Op mijn vorige C30 had ik verlagingsveren van Eibach waar ik best tevreden over was, en op de huidige heb ik er van FK in combinatie met Bilstein schokdempers. (dit laatste zou ik niet aanraden voor dagdagelijks gebruik).
De verlagingsveren van Volvo zelf zou ik niet nemen, minimale verlaging aan maximale kostprijs
Vrijwel alle verlagingveren zijn stugger als standaard veren, dus dat het niet zoveel uitmaakt is wat mij betreft een broodje aap.
Die stugheid zorgt voor meer stabiliteit tijdens remmen, vooral in bochten geven ze minder roll in je chassis. Daarintegen bij gebruik van standaard dempers zorgen ze juist voor meer stuiteren/klapperen bij accelereren en zijn ze grenzen met oog op onder en overstuur verkleind en onvoorspelbaarder.
Mijn bescheiden mening, bij de meeste auto's is alleen het vervangen van veren eerder een verslechtering als een verbetering van de wegligging. Beter vervang je direct de dempers voor stuggere, beter op de hardere veren afgestemde dempers.
Waarom is het vaak het eerste wat men doet als onderstel upgrade? gewoon omdat het oog ook wat wil.
Je hoeft heus niet direct aan een coilover set te denken, maar zoals ik o.a. op mijn circuit starletje had Koni geel rondom (instelbare dempers) met Weitec -40/-40 progresieve veren kom je een heel eind.