Wegvallen van toeren bij remmen.

De rubriek voor de 'geblazen' Volvo's, waaronder ook motoren die voorzien zijn van een compressor.
Plaats reactie
Twanschenkels
2nd Gear member

Sinds enkele dagen heb ik een Volvo 440 1.7 Turbo uit 1994 met bijna 140000 op de teller.

Ik ben erg blij met de auto, verder helemaal geen probemen mee.
Alleen een dingetje wat me opvalt.

Als mijn motor nog koud is, en ik rij vlot op een kruispunt af en ga dan remmen (gas los, koppeling in) dan zakt m'n toerental volledig in tot bijna nul. De lampjes op het dashbord gaan braden. (alsof de motor is afgeslagen) Maar als ik de koppeling dan weer op laat komen rijdt hij weer gewoon normaal.
Rijdt ik te hard met een koude motor waardoor hij de druk van de turbo bij het afremmen niet aan kan. Of is er een ander probleem.

Dan nog een vraag.
Als ik redelijk gas geef in een bocht, niet abnormaal veel. Dan lijkt de auto te gaan zweven. Hebben meer mensen hier last van? Zouden verlangings veren die probleem kunnen verhelpen?
Volvroem
2nd Gear member

de toeren die wegvallen ligt aan je stk (stationair klep)

of aan de vacuumslangetjes
If everything seems under control, you're not going fast enough ...Mario andretti.

If nothing breaks increase the boost
Twanschenkels
2nd Gear member

Maar het doet zich alleen maar voor bij een koude motor, de eerste 2 minuuten dat ik rij.
AmazonWillem
2nd Gear member

Sowieso is het onverstandig om met koude motor veel gas te geven, dit verkort de levensduur van de turbo, net zoals het meteen uitzetten van de motor nadat je even een pittig stukje hebt gereden.

Verder het punt dat de toeren naar bijna nul vallen, dan is hij ook echt uit, maar omdat je de koppeling laat komen en hij staat in de versnelling slaat de motor vanzelfsprekend weer aan, net alsof je hem aan duwt...

De reden dat hij uit valt kan een verkeerde stationair afstelling zijn of de computer regelt hem met koude motor niet helemaal super bij, dat krijg je met het oude spul, kan een sensortje of zoiets zijn :wink:
Twanschenkels
2nd Gear member

Die verklaringen had ook al, maar toch bedankt. :)
460_turbo
2nd Gear member

als ik abrupt mn koppeling in trap en geen gas geef dan heeft ie van mij (460 turbo) het ook wel eens moeilijk. dan draait ie heel even 500 toeren ofzo, maar daarna korrigeert de computer het wel weer en draait ie weer normaal. gewoon een inzinking heeft ie dan, maar zo erg als jij heb ik het nog nooit gehad.

en evve over dat zweven, daar heb ik ook wel last van. als ik hehoorlijk gas geef in een bocht en je hebt ineens onderstuur dan lijkt het net alsof je zweeft ja. Als hij niet onderstuurd dan helt ie flink over bij mij, maarja dat is nou eenmaal de standaard vering van een 460. K weet niet of je het zo bedoelt.
Rijd nu: 740 sedan b204ft 1990
s80 2.9 automaat 1999

Ex Volvo's : 460 turbo 1995
360 2.0 gl 1986
Twanschenkels
2nd Gear member

Ik heb gemerkt dat het probleem zich niet alleen bij een koude motor voordoet. Als de motor warm is, en trek op tot ongeveer 3500/4000 toeren. En een paar honderd meter later de koppeling intrap wil hij ook wel eens problemen geven.

Ik zat te denken dat het probleem misschien in het overdruk ventiel zit. Of zit ik dan in de verkeerde richting te denken.

Over dat zweven, onderstuur dat heb ik nou wel in de gaten. Je voelt het duidelijk aankomen. Wellicht dat ik er ooit nog eens verlangingsveren onder monteer voor een betere wegligging.
Twanschenkels
2nd Gear member

Twanschenkels schreef: Ik zat te denken dat het probleem misschien in het overdruk ventiel zit. Of zit ik dan in de verkeerde richting te denken.

.
Afbeelding
Zo zie ik het.
als je an de uitlaat kant van de motor (rode stuk) een overdruk hebt gaat dit via de waste gate weg. Normaal gesproken.

Is het niet zo dat als die niet gebeurt, aan de rode kant een overdruk ontstaat waardoor de motor zijn uitlaatgassen niet weg krijgt en dus stil valt?
Twanschenkels
2nd Gear member

Of zou het een injectie probleem zijn?
alexius
Starter

Ik denk dat je eerst naar de stationair klep moet kijken.Als die defect (of niet aangestuurd word)is dan blijft ie bij koude motor niet stationair lopen.Bij warme motor is het probleem vaak minder.
Ludo
6th Gear member

ook alle vacuumslangetjes controleren of eventueel vervangen.
Twanschenkels
2nd Gear member

Ik krijg zelf ook het meer het idee dat het meer met de stationair klep te maken heeft. En zeker niet met de turbo.
Heb het van de week ook een keer gehad na een heel stuk rustig op de snelweg te hebben gereden. Na de snelweg bleef het probleem zich nog enekele kilometers voort doen.
Ook had ik van de week dat het stationair constant terug zakte naar 400 of zoiets. Het was een rit van 2 km, en toen ik thuis was en starte de motor opnieuw. Sprong hij meteen naar 750 toeren (standaard).
De stationairklep wordt toch elektronische regelt in het gasklephuis?
v700r
5th Gear member

Als je het gas loslaat is het toch de bedoeling dattie in toeren zakt
Groeten van Frans.
Twanschenkels
2nd Gear member

v700r schreef:Als je het gas loslaat is het toch de bedoeling dattie in toeren zakt
Ja maar de motor moet natuurlijk wel blijven draaien.
Twanschenkels
2nd Gear member

Aangezien het waarschijnlijk geen turbo probleem is open ik een nieuw topic in het gewone 440 forum.

Deze mag dus dicht,.....
Bedankt in ieder geval.
Plaats reactie

Terug naar “Turbo”