Abs lampje

Geproduceerd bij NedCar in Born
Plaats reactie
Marlien
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 16.10.2012 - 21:21

Hallo,

Wie kan mij helpen... Sinds afgelopen dinsdag brandt mijn ABS lampje, en het rode uitroeptekentje.
Ik heb begrepen dat het kan zijn dat ik een nieuwe ABS pomp moet, maar dat het ook een simpele storing kan zijn?
Ik heb een S40 1.8i automaat uit 1996.

Alvast bedankt!

Groet, Marlien
Ripley
2nd Gear member
Berichten: 243
Lid geworden op: 04.09.2007 - 21:12

Ik denk dat je hem het beste kan laten uitlezen.
loely
2nd Gear member
Berichten: 60
Lid geworden op: 05.04.2016 - 15:05
Locatie: HEERS

Kijk de stekkerverbindingen aan de wielen eens na.
Zitten veel slechte contacten in(oxidatie).Opzuiveren en vaselinne of contactspray aan doen.
Zuipschuit
2nd Gear member
Berichten: 108
Lid geworden op: 09.05.2005 - 22:14
Locatie: Beneden Leeuwen

Marlien schreef: Hallo,

Wie kan mij helpen... Sinds afgelopen dinsdag brandt mijn ABS lampje, en het rode uitroeptekentje.
Ik heb begrepen dat het kan zijn dat ik een nieuwe ABS pomp moet, maar dat het ook een simpele storing kan zijn?
Ik heb een S40 1.8i automaat uit 1996.

Alvast bedankt!

Groet, Marlien
Hallo Marlien,

ik heb dit ook gehad. Bij contact aanzetten worden de kleppen van de ABS pomp getest. De kleppen gingen niet op en neer.
Ik kon wel spanning op de stekker van de pomp meten, maar stroom kwam er niet meer uit.
De oorzaak: De dikke rode kabel die in een zwarte huls om de radiator loopt, was door warm/koud worden opengegaan en het koper was totaal geoxideerd.
Een spanning van 12 volt kon er wel doorheen, een sterke stroom om de kleppen aan te trekken niet. Ik heb een stuk kabel vervangen en alles werkt ondertussen weer een jaar of vijf perfect.

Ergens op dit forum heb ik dit ook beschreven

Laat maar eens horen of dit je probleem was.
Laatst gewijzigd door Zuipschuit op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Marlien
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 16.10.2012 - 21:21

Bedankt voor jullie reacties. Heb hem uit laten lezen, het is wel de ABS pomp... Is dit makkelijk zelf te vervangen? Scheelt me een hoop geld namelijk...
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Marlien schreef: Bedankt voor jullie reacties. Heb hem uit laten lezen, het is wel de ABS pomp... Is dit makkelijk zelf te vervangen? Scheelt me een hoop geld namelijk...

Of het de pomp zelf is betwijfel ik.denk meer de controller of bedrading..
Marlien
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 16.10.2012 - 21:21

Heb hem laten uitlezen bij een Volvo specialist. Hij heeft het lampje proberen uit te schakelen maar er bleef naar voren komen dat de pomp kapot is? Er is haast bij, heb nu geen apk namelijk.
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Pomp kun je apart activeren om te kijken of hij stuk is..
Met de systeemtester van Volvo, maar die heeft niet iedereen.
Hier wel in Utrecht.
Zuipschuit
2nd Gear member
Berichten: 108
Lid geworden op: 09.05.2005 - 22:14
Locatie: Beneden Leeuwen

De Volvo dealer zegt; de pomp is stuk, want de storing komt terug........

Bij een kapotte kabel die geen stroom meer kan leveren om de 4 kleppen aan te trekken zal het systeem gewoon een foutmelding krijgen, al is de pomp niet stuk.

Ik zou als eerste echt de kabel nalopen. Kijk in de bocht om de radiator. Daar was mijn kabel uitgezet en het kopergroen was zichtbaar.
Als de kabel echt goed is, alleen te testen door er een grote stroom erdoor te laten lopen (geen multimeter, of een testpiepertje), zou ik naar de pomp of controller gaan kijken.

Ik durf er bijna om een shoarmaschotel om wedden dat de kabel stuk is.
Marlien
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 16.10.2012 - 21:21

Zuipschuit schreef: De Volvo dealer zegt; de pomp is stuk, want de storing komt terug........

Bij een kapotte kabel die geen stroom meer kan leveren om de 4 kleppen aan te trekken zal het systeem gewoon een foutmelding krijgen, al is de pomp niet stuk.

Ik zou als eerste echt de kabel nalopen. Kijk in de bocht om de radiator. Daar was mijn kabel uitgezet en het kopergroen was zichtbaar.
Als de kabel echt goed is, alleen te testen door er een grote stroom erdoor te laten lopen (geen multimeter, of een testpiepertje), zou ik naar de pomp of controller gaan kijken.

Ik durf er bijna om een shoarmaschotel om wedden dat de kabel stuk is.
Hahaha. Ik had me al bijna een nieuwe uitlaat aan laten smeren, terwijl die van mij nog af te smeren bleek.
Ik heb jullie adviezen doorgegeven aan mijn vriend, ik hoop dat dit het is. Heb onderhand al zo veel geld in die auto zitten en heb hem pas sinds februari, ben er beroerd van.
Marlien
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 16.10.2012 - 21:21

Jullie hadden gelijk, mijn vriend heeft gister voor een tientje een nieuwe kabel eraan gehangen en het probleem is opgelost. Hij is weer APK gekeurd
Zuipschuit
2nd Gear member
Berichten: 108
Lid geworden op: 09.05.2005 - 22:14
Locatie: Beneden Leeuwen

hopelijk een kabel van dezelfde dikte.

Volgens mij eet ik vanavond shoarma..........

Veel plezier met je Volvo, je hebt een hoop geld bespaard
joanruli
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 27.05.2017 - 15:10

wil ik ook nog graag een vraag stellen over het abs lampje
Ik heb een 850 2.5 I uit 1996 benzine nog maar 445k gereden.
Bij mijn Volvo brand te pas en te onpas het oranje abs lampje. Het vreemde is dat heb ik ook geen richtingaanwijzer, geen dimlicht, geen snelheidsmeter, geen kilometerteller.
Als ik dan zekering 14 vervang helpt dat de ene keer wel de andere keer weer niet.
Heb het relais al laten vervangen
Wie helpt mij heb geen zin om naar de dealer te gaan, want ik ben bang dat het meer gaat kosten dan de auto waard is
de oplossing mag ook naar mij gemaild worden. j.logtenberg@hotmail.com
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3156
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Klinkt als kortsluiting in het instrumentenpaneel waardoor lampjes en tellers iets anders gaan doen dan waar ze voor ontworpen zijn.
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”