Afgelopen week is onze nieuwe Volvo V60 D3 2.0 r- design op NL kenteken gezet.
Volgens diverse Nederlandse sites is het massa ledig voertuig 1502 kg.
De RDW heeft er 1602 kg van gemaakt. (Rijklaar 1702 kg). Dat betekent automatisch een hogere belastingtarief.
Zojuist contact met de RDW gehad en zij geven aan dat zij de gegevens van het Belgische kenteken 1-op-1 overnemen en dat ze daar niets aan kunnen/willen doen.
Heeft iemand ervaring hiermee? (Of maken opties als Rear entertainment systeem, glazen schuifdak etc de auto echt veel zwaarder?).
Gewicht v60 NL anders dan in België?
- Paul
- Geartronic member
- Berichten: 33123
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38
Kan best, houden namelijk vanuit de fabriek rekening mee met het land waar hij normaal naar toe gaat.
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
- mga1600
- 6th Gear member
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
- Locatie: nhn
Volgens mij hanteert de belastingdienst in NL niet meer (zoals vroeger) het ledige gewicht, maar kijken ze naar het rijklare gewicht minus 100 kg voor de bepaling van de belastingklasse. Dat geldt ook voor nieuwe auto's
Laatst gewijzigd door mga1600 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
XC60 T6 Ultimate Dark my24
- Volvo_Bjorn
- 3rd Gear member
- Berichten: 281
- Lid geworden op: 27.05.2016 - 20:34
Hier een foto van mijn COC (officieel document voor België van Volvo zelf). Dit zijn de gewichten die gehanteerd worden in België. Ik heb ook een Volvo V60 D3 2.0 (100KW) Summum, open dak, ....... (zo goed als full option) dus denk dat de gewichten aardig in de buurt zullen komen dan met die van jou.


-Volvo V60 D3 Momentum, Black
-Volvo V60 D3 Summum, Caspian Blue (Perte Total
)
-Volvo V60 D3 Summum, Caspian Blue (Perte Total

- wim de jong
- 5th Gear member
- Berichten: 2199
- Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
- Locatie: Leusden
- Contacteer:
je kan ook zelf je auto laten wegen bij een officiële, gecertificeerd en goedgekeurd bedrijf. Dat accepteert de RDW ook.
ongeveer tankinhoud 25%, en laat je reservewiel thuis, geen onnodige troep in je auto.
dat heb ik gedaan jaren terug toen de wagen opnieuw gekeurd moest worden toen ik zelf LPG inbouwde in de v70.
dan laten keuren.....de rdw rekent gewoon een vast getal erboven op, (ik geloof 70$ van de inhoud gastank is kg erbij) en kwam net over de grens voor de houderschapsbelasting.
met de uitslag van de weegschaal, net eronder die grens, en ze accepteerde dat lagere getal, gelukkig.
scheelt toch een paar tientjes per kwartaal.
ongeveer tankinhoud 25%, en laat je reservewiel thuis, geen onnodige troep in je auto.
dat heb ik gedaan jaren terug toen de wagen opnieuw gekeurd moest worden toen ik zelf LPG inbouwde in de v70.
dan laten keuren.....de rdw rekent gewoon een vast getal erboven op, (ik geloof 70$ van de inhoud gastank is kg erbij) en kwam net over de grens voor de houderschapsbelasting.
met de uitslag van de weegschaal, net eronder die grens, en ze accepteerde dat lagere getal, gelukkig.
scheelt toch een paar tientjes per kwartaal.
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1600
- Lid geworden op: 10.09.2005 - 12:07
COC is een officieel Europees document wat de Europese goedkeuring weergeeft van de specifieke auto aan de hand van de VIN code (chasisnummer). Het is auto uniek en de Fabrikant/importeur moet dit formulier kunnen aanreiken. Of de auto in Nederland, Italië of Bijvoorbeeld België is geleverd zou dus qua gewicht niks mogen uitmaken.
Uit eigen ervaring weet ik dat de instantie autokeuring in België een ouder automodel waar nog geen officieel COC van voorhanden is dit zelf maakt door de auto te keuren (zelfs de diameter van het stuur meten ze op en de wielbasis meten ze ook!)
Uit eigen ervaring weet ik dat de instantie autokeuring in België een ouder automodel waar nog geen officieel COC van voorhanden is dit zelf maakt door de auto te keuren (zelfs de diameter van het stuur meten ze op en de wielbasis meten ze ook!)
In nature there are neither rewards nor punishments; there are consequences. (R.G. Ingersoll)
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 302
- Lid geworden op: 20.02.2007 - 17:37
Er is op dierse forums al meer geschreven over gewichten bij geïmporteerde auto's en voordat ik mijn V60 zelf uit Duitsland geïmporteerd heb, was ik goed voorbereid; dat was ook nodig, want ik heb het volgende meegemaakt.
Allereerst even een definitie: NL kentekengewicht = massa rijklaar minus 100 kg
Ik stond erbij toen de RDW-keurmeester de gegevens in de computer verwerkte; op een gegeven moment vraagt hij "welk gewicht had u op gerekend?". Ik wist al dat hier een probleem zou ontstaan en hield me van de domme door het gewicht te noemen dat in de brochures staat: 1506 kg leeg, dus 1606 kg rijklaar. Het bleek dat er voor de V60 twee massa's rijklaar in de RDW-computer staan: 1606 (een RDW-tabel) en 1716 (zoals ook op de COC en het Duitse kentekenbewijs staan).
De RDW-keurmeester kon zelf kiezen en heeft de lage waarde ingevoerd met een verwijzing naar de betreffende tabel. Toen ik enkele dagen later het kentekenbewijs kreeg, bleek dat de Belastingdienst het heeft geaccepteerd en heb ik dus een jentekengewicht van 1506 kg.
Allereerst even een definitie: NL kentekengewicht = massa rijklaar minus 100 kg
Ik stond erbij toen de RDW-keurmeester de gegevens in de computer verwerkte; op een gegeven moment vraagt hij "welk gewicht had u op gerekend?". Ik wist al dat hier een probleem zou ontstaan en hield me van de domme door het gewicht te noemen dat in de brochures staat: 1506 kg leeg, dus 1606 kg rijklaar. Het bleek dat er voor de V60 twee massa's rijklaar in de RDW-computer staan: 1606 (een RDW-tabel) en 1716 (zoals ook op de COC en het Duitse kentekenbewijs staan).
De RDW-keurmeester kon zelf kiezen en heeft de lage waarde ingevoerd met een verwijzing naar de betreffende tabel. Toen ik enkele dagen later het kentekenbewijs kreeg, bleek dat de Belastingdienst het heeft geaccepteerd en heb ik dus een jentekengewicht van 1506 kg.
Ford Escort 1.6 GL op LPG / 1987 (170.000) - 1998 (420.000)
Saab 900 V6 / 1998 (160.000) - 2001 (285.000)
Peugeot 406 3.0-24V Coupe / 2001 (70.000) - 2002 (80.000)
Peugeot 206 XS 1.6-16V - 2002 (5.000) - 2004 (45.000)
Volvo S60 2.4-170 pk op LPG / 2005 (160.000) - 2016 (429.000)
Volvo V60 D5 Momentum / 2016 (134.000) - ???
Saab 900 V6 / 1998 (160.000) - 2001 (285.000)
Peugeot 406 3.0-24V Coupe / 2001 (70.000) - 2002 (80.000)
Peugeot 206 XS 1.6-16V - 2002 (5.000) - 2004 (45.000)
Volvo S60 2.4-170 pk op LPG / 2005 (160.000) - 2016 (429.000)
Volvo V60 D5 Momentum / 2016 (134.000) - ???
-
- 4th Gear member
- Berichten: 832
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 19:40
- Locatie: soest
mijn uit België geïmporteerde V60 D3 Summum had ook dat hoge gewicht op het kenteken staan
na aandringen bij de desbetreffende RDW station waar de auto ter keuring was aangeboden,
dat er een verkeerd gewicht was ingevuld en of ze dat na wilde kijken
kreeg uiteindelijk een mail met de verklaring dat ze toch een fout hadden gemaakt,
en een schriftelijke verklaring van die fout waarmee ik een bezwaarschrift bij de belastingdienst kon indienen om het teveel betaald wegenbelasting terug kon eisen
heeft even geduurd maar ik heb gewonnen en het normale gewicht op het kenteken staan
Marcel
na aandringen bij de desbetreffende RDW station waar de auto ter keuring was aangeboden,
dat er een verkeerd gewicht was ingevuld en of ze dat na wilde kijken
kreeg uiteindelijk een mail met de verklaring dat ze toch een fout hadden gemaakt,
en een schriftelijke verklaring van die fout waarmee ik een bezwaarschrift bij de belastingdienst kon indienen om het teveel betaald wegenbelasting terug kon eisen
heeft even geduurd maar ik heb gewonnen en het normale gewicht op het kenteken staan
Marcel
V70 D5 Summum plus standkachel GT 2010
V60 D4 Summum plus 8 traps AT 2015
[V60 D3 GT Summum 2011
XC90 2.5T Exclusive 2004
Ford Focus 1.6 D wagon 2012
V70 2.5 T 2006 black sapphire
citroen Xsara break 2005
citroen ax
V70 R 2004 black Sapphire
V70 R 1998 saffron pearl
855 T5 1995 nautic blue
Amazone 1966 rood
460 zilvergrijs 1995
V60 D4 Summum plus 8 traps AT 2015
[V60 D3 GT Summum 2011
XC90 2.5T Exclusive 2004
Ford Focus 1.6 D wagon 2012
V70 2.5 T 2006 black sapphire
citroen Xsara break 2005
citroen ax
V70 R 2004 black Sapphire
V70 R 1998 saffron pearl
855 T5 1995 nautic blue
Amazone 1966 rood
460 zilvergrijs 1995