koppeling
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27374
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Zijn geen slechte banden, maar mijn ervaring is wel dat ze het op nat wat af laten weten
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1159
- Lid geworden op: 13.02.2016 - 16:40
Dus je hebt ze ook gehad en zelf gemerkt dat ze minder zijn bij nat wegdek.Dan kan het probleem toch daar liggen.ik heb het ook nooit gemerkt als de Winterbanden er onder lagen,Continental. Wat zijn volgens jou hoefde zomerbanden ook bij nat weer...
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27374
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Ik ben altijd fan van Michelin.
Rijd zelf op Pilot Sport 4 en die hebben nog nooit moeite gehad om 500 nm op de weg te krijgen via de voorwielen.
Diesel01 rijd ook XC60 en dacht op de Pilot Sport 3, die had ik hiervoor en zijn ook hele fijne banden.
Voor beide geldt dat ze op zowel droog als nat veel grip hebben, niet bijzonder veel geluid maken en de slijtage nog aardig oké is voor een band met wat zachter rubber
Rijd zelf op Pilot Sport 4 en die hebben nog nooit moeite gehad om 500 nm op de weg te krijgen via de voorwielen.
Diesel01 rijd ook XC60 en dacht op de Pilot Sport 3, die had ik hiervoor en zijn ook hele fijne banden.
Voor beide geldt dat ze op zowel droog als nat veel grip hebben, niet bijzonder veel geluid maken en de slijtage nog aardig oké is voor een band met wat zachter rubber
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Tijdje weg geweest van het forum, zo te lezen is er nog niets veranderd wat antwoorden betreft.. 

- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Heb je nog een aanvulling? 

V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1159
- Lid geworden op: 13.02.2016 - 16:40
Edraket,ik had gehoopt dat jij nog met iets op de proppen ging komen maar je blijft verdacht stil?..Nu ik zou je graag gelijk geven dan was het opgelost en wist ik wat ik moest doen maar aan gezien het alleen is bij regen moet het een andere oorzaak hebben.Heeft er nog iemand al eens aan de hand gehad dat de wielen door slaan zonder dat het lampje van de dstc aan gaat???
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27374
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Ja, gaat nooit direct knipperen. Althans, niet op een nat grasveld
Laatst gewijzigd door Fredhead op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Ik kan er echt niets op aanvullen, hoe graag ik het ook zou willen. Is gewoon echt de koppeling die slipt. Zal tzt wel erger worden. Dan begint hij ook in andere versnellingen te slippen, en ook vaker.BendW schreef: Edraket,ik had gehoopt dat jij nog met iets op de proppen ging komen maar je blijft verdacht stil?..
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- Garrett
- 1st Gear member
- Berichten: 32
- Lid geworden op: 07.07.2016 - 14:30
Slippende koppeling hoeft niet versleten koppeling te betekenen. Even een andere ingang: vetgeslagen koppeling wellicht? Dit heb ik bij mijn Citroën C5 voorgehad. Daar was de koppeling de eerste keer onder garantie vervangen bij 28.000km. De platen waren als nieuw en vertoonden geen enkele slijtage. Maar de ingaande prise-as zat teveel vet op (vanuit de fabriek).
Begint bij lichtjes slippen in de 4e versnelling en kan ook zomaar weer weken weg zijn. Bij 80.000km begon de ellende weer. Wagen net uit garantie en liep uit op een juridisch conflict en toen heb ik de Citroën ingeruild.
Het lijkt mij trouwens sterk dat je doorslippende voorwielen verwart met een slippende koppeling. Slippen moet je ook in je stuur (ineens licht), het onderstel (torque steer) enz.enz. voelen lijkt mij. Daarnaast sluit ik me aan bij de voorgaande reacties dat het wel heel erg knap moet zijn om in de 4e wielspin te genereren, of je moet echt met totaal geen wagengevoel lomp stampen op natte wegen (om vervolgens niet te snappen wat er technisch gebeurt).
Begint bij lichtjes slippen in de 4e versnelling en kan ook zomaar weer weken weg zijn. Bij 80.000km begon de ellende weer. Wagen net uit garantie en liep uit op een juridisch conflict en toen heb ik de Citroën ingeruild.
Het lijkt mij trouwens sterk dat je doorslippende voorwielen verwart met een slippende koppeling. Slippen moet je ook in je stuur (ineens licht), het onderstel (torque steer) enz.enz. voelen lijkt mij. Daarnaast sluit ik me aan bij de voorgaande reacties dat het wel heel erg knap moet zijn om in de 4e wielspin te genereren, of je moet echt met totaal geen wagengevoel lomp stampen op natte wegen (om vervolgens niet te snappen wat er technisch gebeurt).
Laatst gewijzigd door Garrett op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
'98 Volvo V70 2.5i | '11 Lexus CT200h
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1159
- Lid geworden op: 13.02.2016 - 16:40
Dat is het juist,ik weet maar al te goed wanneer het gaat voor vallen. Ik kan het namelijk zelf uitlokken maar namelijk enkel bij een nat wegdek...In de 4de het toerental tot 1500 laten zaken en dan vol gas en net boven de 2000 toeren treed het dan op.
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Dat is ook precies het oerental waar de d5 zijn max koppel levert. Erg herkenbaar.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1159
- Lid geworden op: 13.02.2016 - 16:40
@ jerkar,heb jij al een oplossing voor het probleem?
Vandaag terug naar de garage geweest voor het zelfde probleem,nu ook op droog wegdek.treed heel af en toe op.ik naar de garage toe en gaan testen,natuurlijk niks te merken aan de wagen.opnieuw uit lezen en niks te vinden,dan maar de laatste nieuwe motor software update er op en gaan testen niks te merken.Ik rijd na een voormiddag garage terug naar huis en bij het inhalen van een vrachtwagen in 4de treed het weer op.niet te geloven,word er gek van.nog een geprobeerd het uit te lokken en daar gaat hij weer.Daarna nog enkele malen geprobeerd en weer niks te merken.Wat is er toch aan de hand???
Vandaag terug naar de garage geweest voor het zelfde probleem,nu ook op droog wegdek.treed heel af en toe op.ik naar de garage toe en gaan testen,natuurlijk niks te merken aan de wagen.opnieuw uit lezen en niks te vinden,dan maar de laatste nieuwe motor software update er op en gaan testen niks te merken.Ik rijd na een voormiddag garage terug naar huis en bij het inhalen van een vrachtwagen in 4de treed het weer op.niet te geloven,word er gek van.nog een geprobeerd het uit te lokken en daar gaat hij weer.Daarna nog enkele malen geprobeerd en weer niks te merken.Wat is er toch aan de hand???
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1159
- Lid geworden op: 13.02.2016 - 16:40
I gisteren wagen binnen gedaan voor onderhoud,vandaag de wagen de ganse dag daar gelaten zo dat ze hem uitvoerig nog eens konden testen en eindelijk hebben ze mijn klachten zelf eens onder vonden.probleem word onder garantie op gelost wat het ook mag zijn.eindelijk krijgt mijn verhaal gehoor en heeft de garage het zelf ook onder vonden!ben beniewd wat nu de oorzaak gaat zijn.we zijn toch al de goede richting aan het uit gaan...
-
- 1st Gear member
- Berichten: 30
- Lid geworden op: 21.07.2011 - 17:52
Nu het zomer is heb ik helemaal nergens last van. Ik denk als het kouder is dat de platen wat minder frictie hebben.
We gaan het zien, heb al genoeg kosten gehad. Het is een fantastische auto om in te rijden maar vond het na 150000 km toch wel beetje vroeg om een kapotte versnellingsbak te hebben. Heb bij de Volvo specialist een revisie bak laten plaatsen. Garantie of coulance was boven de 100000km niet meer mogelijk bij de Volvo dealer. De koppeling werd als zeer goed beoordeeld, daarom de koppeling niet vervangen. Achteraf verkeerde beslissing.
We gaan het zien, heb al genoeg kosten gehad. Het is een fantastische auto om in te rijden maar vond het na 150000 km toch wel beetje vroeg om een kapotte versnellingsbak te hebben. Heb bij de Volvo specialist een revisie bak laten plaatsen. Garantie of coulance was boven de 100000km niet meer mogelijk bij de Volvo dealer. De koppeling werd als zeer goed beoordeeld, daarom de koppeling niet vervangen. Achteraf verkeerde beslissing.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1159
- Lid geworden op: 13.02.2016 - 16:40
Dat is balle voor jou.Ik heb geluk dat het gemaakt worden onder garantie maar je mag het draaien en keren hoe je wil,ik vind het niet normaal dat een koppeling na 100dkm versleten is bij normaal gebruik.Ik heb in het verleden altijd duitse wagens gereden met telkens meer dan 300dkm op de teller en nooit aan de hand gehad.De xc60 mag dan wel een zeer fijne wagen zijn,zeker in combinatie met D5,toch schiet vovo hier te kort wat kwaliteit en degelijkheid betreft...
Laatst gewijzigd door BendW op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.