Ik heb op internet wel veel filmpjes en plaatjes gezien van Amazons en 140/240 series gezien met andere Volvo blokken en V8'en er in.
Nu zit ik daar zelf ook een beetje aan te denken (lange baan planning), maar neem bijv. een 740 motor, heeft iemand hier ervaring mee ?
Zijn de motorsteunen gelijk of heel anders ? En passen de oudere bakken hier ook nog op, of moet er ook aan 'n andere bak gedacht worden.
Het liefst zou ik er een 2,5L 850 blok inhangen, maar daar ben ik al zeker van dat dat een hoop werk zal gaan worden. Zijn daar gemakkelijk andere bakken ivm achterwielaandrijving aan te koppelen ?
Ander motorblok in 140 series
- dopdedouwer
- 3rd Gear member
- Berichten: 328
- Lid geworden op: 05.01.2005 - 16:58
Misschien een dure aankoop en zie er maar eens aan te komen; een AWD-bak evt zonder FWD, dan heb je dus achterwiel aandrijving. 
Zeker een leuk, idee!! Misschien dat er het een en ander uit de 240 beter passend is te maken? Op volvolvo.nl wordt er overigens ook een hoop omgebouwd, alleen is het dan in een 200. Misschien kun je daar wat tips vinden.

Zeker een leuk, idee!! Misschien dat er het een en ander uit de 240 beter passend is te maken? Op volvolvo.nl wordt er overigens ook een hoop omgebouwd, alleen is het dan in een 200. Misschien kun je daar wat tips vinden.
- dopdedouwer
- 3rd Gear member
- Berichten: 328
- Lid geworden op: 05.01.2005 - 16:58
Op deze site staat behoorlijk wat informatie mbt de b18 en b20 motoren. In dit geval gaat het om de versnellingsbak. Een en ander is dus wel compatible.
- 480R
- 1st Gear member
- Berichten: 27
- Lid geworden op: 21.05.2006 - 21:35
- Locatie: Dronten
Een 850 blok past zowiezo niet dwars in je 140! Volgens mij past de M90 bak van een 960 wel achter De 5 cilinder, maar ik weet het niet 100% zeker. Maar zover ik weet is een 5 cilinder gewoon een 6 cilinder min 1!
Verder moet je uiteraard de motorsteunen nieuw maken, die gaan niet passen! Ik heb oude B20 steunen aangepast! Kijk maar eens wat fotos op www.64amazon.tk Het is nog lang niet af, maar het komt.
740 motor moet je ook steunen aanpassen dus. Er zit echt wel behoorlijk veel werk aan!
Verder moet je uiteraard de motorsteunen nieuw maken, die gaan niet passen! Ik heb oude B20 steunen aangepast! Kijk maar eens wat fotos op www.64amazon.tk Het is nog lang niet af, maar het komt.
740 motor moet je ook steunen aanpassen dus. Er zit echt wel behoorlijk veel werk aan!

- Maurice Pierik
- 4th Gear member
- Berichten: 843
- Lid geworden op: 15.06.2006 - 18:24
- Locatie: Helmond
Dat met die AWD-bak klinkt als een erg hopeloze actie. De FWD/AWD Volvo's hebben de motor dwars. De 6 cilinder uit de 960 is dan wel een meer voor de handliggende.dopdedouwer schreef:Misschien een dure aankoop en zie er maar eens aan te komen; een AWD-bak evt zonder FWD, dan heb je dus achterwiel aandrijving.
Zeker een leuk, idee!! Misschien dat er het een en ander uit de 240 beter passend is te maken? Op volvolvo.nl wordt er overigens ook een hoop omgebouwd, alleen is het dan in een 200. Misschien kun je daar wat tips vinden.
De 5 cilinder uit de 850 (en de 4 cilinder uit de oude S40), zijn familie van dat 960 blok.
Maar het wordt wel wat gepuzzel lijkt me.
Sterkte ermee.
- Funk
- 2nd Gear member
- Berichten: 124
- Lid geworden op: 27.06.2006 - 00:57
Is die Amazon van jou ? Serieus gaaf ding om te zien zeg, mooi om te zien die ombouw.480R schreef:Een 850 blok past zowiezo niet dwars in je 140! Volgens mij past de M90 bak van een 960 wel achter De 5 cilinder, maar ik weet het niet 100% zeker. Maar zover ik weet is een 5 cilinder gewoon een 6 cilinder min 1!
Verder moet je uiteraard de motorsteunen nieuw maken, die gaan niet passen! Ik heb oude B20 steunen aangepast! Kijk maar eens wat fotos op www.64amazon.tk Het is nog lang niet af, maar het komt.
740 motor moet je ook steunen aanpassen dus. Er zit echt wel behoorlijk veel werk aan!
Maar ik besef idd wel dat het 'n behoorlijke klus is.
Zal me eens goed inlezen in alle artikelen (perikelen) over bakken en motoren.
- 480R
- 1st Gear member
- Berichten: 27
- Lid geworden op: 21.05.2006 - 21:35
- Locatie: Dronten
Ja die is van mij ja! Helaas heb ik tegenwoordig niet zo veel tijd meer om ermee bezig te gaan! Ik geloof dat ik al bijna een jaar met het uitlaatspruitstuk bezig ben omdat ik gewoon geen tijd heb! Maar.... het spruitstuk is bijna klaar! 
Het is een goed idee om je in te lezen, kan je al een heleboel van leren. Kijk een op het forum van www.turbobricks.com! Dat is een behoorlijk leerzaam forum.
Succes dr mee.

Het is een goed idee om je in te lezen, kan je al een heleboel van leren. Kijk een op het forum van www.turbobricks.com! Dat is een behoorlijk leerzaam forum.
Succes dr mee.

-
- 1st Gear member
- Berichten: 49
- Lid geworden op: 08.12.2006 - 12:08
- Locatie: Zevenaar
Ik ben hetzelfde van plan met een 145. Ik ben me op het moment aan het verdiepen in de uitwisselbaarheid van B23, B230en B234 delen Ik heb hier nog een B230 met "heron"kop zoals dat geloof ik heet. Het ultime lijkt me een 16v met turbo, maar dat laat mn budget waarschijnlijk niet toe. Ik pak het anders aan dan 480R, ik ga opzoek naar een goed blok , hang dat er eerst in, kijk hoe het bevalt en dan later desnoods rijden. Maar een 5cil zou ik niet aan beginnen, volgensmij moet je dan ook langs de RDW, het aantal cil. staat op je kenteken bewijs. En een 4pitter loopt ook heel mooi en is meer voor te krijgen voor een schapelijke prijs.