Tik vanuit het wiel tijdens rijden

Geproduceerd bij NedCar in Born
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Musicus
4th Gear member
Berichten: 786
Lid geworden op: 06.01.2008 - 15:47
Locatie: Ulvenhout

Ik zit met het volgende probleem. Tijdens het rijden hoor ik een tik die snelheidsafhankelijk is. Hij is al hoorbaar bij stapvoets rijden, zowel met raam open als raam dicht. Het klinkt net of er een steentje in je band zit, maar dat is niet zo.
Ik heb de wielmoeren gecontroleerd, die zitten allemaal vast.
Gisteren heb ik de auto opgekrikt en weet nu dat het geluid van rechtsvoor komt. Wanneer je het wiel met de hand draait hoor je pakweg iedere omwenteling een tik. Als ik de veer daarbij vastpak voel ik geen trillingen. Dat zou het wiellager dus uitsluiten?
Als ik het wiel achteruit draai, hoor ik geen tik!
Zou het in de aandrijfas zitten? Of zou de homokineet droog zijn gelopen? De ashoezen zijn niet gescheurd en ik heb geen vette kliederboel.

Wat zou jullie plan van aanpak zijn en wat is de eerste verdachte? Misschien toch het wiellager of iets anders?
S60 D5 2002, 842.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
Gebruikersavatar
Turbotom
2nd Gear member
Berichten: 170
Lid geworden op: 16.04.2012 - 21:22
Locatie: Zuid-Holland

Bekijk de remschijf eens goed. Misschien komt het daar vandaan?

Tom
Gebruikersavatar
MartijnAbel
4th Gear member
Berichten: 917
Lid geworden op: 23.02.2015 - 18:30
Locatie: Surhuisterveen

Ik zou toch al gauw aan het wiellager denken. Heb je het als je bijvoorbeeld naar links gaat sturen dat het meer hoorbaar is dan naar rechts?
Volvo V70 2.0T 2011 - Volvo V60 2013 D5 Polestar - Volvo V50 T5 2004 DTC/RICA
Gebruikersavatar
Musicus
4th Gear member
Berichten: 786
Lid geworden op: 06.01.2008 - 15:47
Locatie: Ulvenhout

MartijnAbel schreef: Ik zou toch al gauw aan het wiellager denken. Heb je het als je bijvoorbeeld naar links gaat sturen dat het meer hoorbaar is dan naar rechts?
Niet dat ik me direct kan herinneren. Ik zal er morgen nog eens goed op letten. De moeilijkheid is dat je het niet altijd even goed hoort door afrolgeluid, motor ed. Vooral stapvoets hoor je het goed.
Ik dacht dat een wiellager vooral een zoemend geluid gaf en niet zo zeer een tikken. Wiellager heb ik namelijk al eens gehad bij m'n S60.

Jammer dat je een nieuw lager moet gaan persen in het fuseestuk. Wellicht kan ik beter een gebruikt fuseestuk kopen inclusief lager. Ben je ook sneller klaar...
S60 D5 2002, 842.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
Gebruikersavatar
Musicus
4th Gear member
Berichten: 786
Lid geworden op: 06.01.2008 - 15:47
Locatie: Ulvenhout

Ik heb net weer een stuk gereden (100km totaal) en het volgende valt op. Vooral wanneer de auto koud is hoor je een luide tik bij iedere omwenteling. Je hoort het zowel bij rechtuit rijden als bochten. Mischien iets minder bij een bocht naar rechts. Wanneer ik een tijdje heb gereden en weer stapvoets ga rijden hoor ik nauwelijks wat. Zou het kunnen dat door opwarming van het wiellager, of het vet in de homokineet dat het tikkende geluid minder wordt?
Daarnaast valt het me op dat ik op de snelweg een trilling in het stuur heb, maar dat deze soms ook weer weg is.... Zouden deze problemen met elkaar te maken hebben?
S60 D5 2002, 842.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
Ripley
2nd Gear member
Berichten: 243
Lid geworden op: 04.09.2007 - 21:12

Ik heb geen oplossing, maar wel twee overwegingen.

Ten eerste: op de krik hoor je de tik wel als je het wiel vooruit draait, maar niet als je het achteruit draait. Volgens mij is de belasting van de homokineten dan net andersom dan als je rijdt. Bij vooruit draaien aan het wiel, belast je ze alsof je achteruit rijdt op de motor. Lijkt me dus niet logisch dat het de homokineten zijn.

Ten tweede: ik zie niet hoe een lager een tik per omwenteling kan maken. Een putje in een kogeltje resulteert in geluid per omwenteling van het kogeltje en een beschadiging van de lagerschaal resulteert in een geluid bij ieder kogeltje dat langskomt.

Eigenlijk vind ik beide oorzaken dus niet erg waarschijnlijk. Aangezien het wiel ook tikt wanneer de auto op de krik staat, sluit ik de ophanging ook uit. Ik zou eens goed kijken naar de rem en naar de ABS-sensor.
Gebruikersavatar
Musicus
4th Gear member
Berichten: 786
Lid geworden op: 06.01.2008 - 15:47
Locatie: Ulvenhout

Ripley schreef:

Ten tweede: ik zie niet hoe een lager een tik per omwenteling kan maken. Een putje in een kogeltje resulteert in geluid per omwenteling van het kogeltje en een beschadiging van de lagerschaal resulteert in een geluid bij ieder kogeltje dat langskomt.

Dank voor deze overdenking!

Ik heb wat zitten googelen en vond daar andere verhalen over wiellagers die geen speling of geschraap hadden maar wel een tik. Bij vervanging bleken de kogels er zo uit te vallen...

Ik zal nog eens de schijven/blokken loshalen en alles controleren. Maar ik kan het niet helemaal rijmen met het feit dat ik het geluid niet hoor na een stuk rijden. Had vanochtend 20 km gereden op de snelweg, ben eraf gegaan bij een tankstation en ben stapvoets met het raam open langs geparkeerde auto's gaan rijden. Niets te horen... Terwijl bij vertrek het getik duidelijk aanwezig was.

Leuk zomerraadsel.
S60 D5 2002, 842.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
Ripley
2nd Gear member
Berichten: 243
Lid geworden op: 04.09.2007 - 21:12

Musicus schreef:Maar ik kan het niet helemaal rijmen met het feit dat ik het geluid niet hoor na een stuk rijden. Had vanochtend 20 km gereden op de snelweg, ben eraf gegaan bij een tankstation en ben stapvoets met het raam open langs geparkeerde auto's gaan rijden. Niets te horen... Terwijl bij vertrek het getik duidelijk aanwezig was.
En je hebt niet 20km lang naar techno-house geluisterd op 130dB? :P

Dit is inderdaad een vreemde bijzonderheid aan je probleem. Warmte ligt voor de hand, maar hoe dat dan werkt? Hoeft niet dunner wordend vet of olie te zijn, kan ook uitzetting van materiaal betreffen. Ik heb Ed China van Car SOS een keer in de weer gezien met een elektronische stethoscoop. Daarmee kon hij de bron van een geluid bepalen. Maar of ze dat hebben bij een doorsnee garage...
Gebruikersavatar
hvt
5th Gear member
Berichten: 1361
Lid geworden op: 06.01.2008 - 14:44
Locatie: Westerkwartier (gr)

Een elektrische stethoscoop?
Er is mij geleerd een schroevendraaier met ijzeren gedeelte ertegenaan te houden en dan het uiteinde van het handvat tegen het oor.
Dan wordt het geluid versterkt en hoor je het duidelijker.

Denk toch eens goed kijken en luisteren met het wiel vrij van de grond.
Wiel eraf, aan de remschijf draaien en op bovenstaande manier naar het wiellager luisteren. Dus de schroevendraaier tegen het wiellager.
Eventueel de remklauw eraf en zien of dat dat verschil geeft.
Vergeet niet dat wanneer de auto opgekrikt staat, de homokineten in een andere hoek staan.
V40 1997(MY1998), 1.8, 320000km, summergreen, LPG, ecc, cc, half leer, verlaagd, heldere donkere koplampen.
V70 2004, 2.4 (140pk), Black Sapphire, Thor 17", Eibach pro-kit -30, Xenon, vol leer, ecc, cc, schuif-kanteldak, spoiler, mistlampen, HP-speakers, CFE.
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=50941
Ripley
2nd Gear member
Berichten: 243
Lid geworden op: 04.09.2007 - 21:12

hvt schreef: Een elektrische stethoscoop?
Er is mij geleerd een schroevendraaier met ijzeren gedeelte ertegenaan te houden en dan het uiteinde van het handvat tegen het oor.
Dan wordt het geluid versterkt en hoor je het duidelijker.
Een poor man's stethoscoop! :D

Ik was nieuwsgierig wat zo'n ding moet kosten. Even gegoogled:

Stethoscoop
Gebruikersavatar
Musicus
4th Gear member
Berichten: 786
Lid geworden op: 06.01.2008 - 15:47
Locatie: Ulvenhout

Ik heb flink wat zitten zoeken op youtube en heb aan de hand van wat filmpjes het volgende gedaan: auto opgekrikt aan de voorzijde zodat beide voorwielen vrij zijn. Daarna heb ik met de hand de wielen rondgedraaid. Ik merk dat het linker wiel veel makkelijker draait en langer doordraait dan rechts. Dat lijkt mij een duidelijk teken dat de lager aan die kant echt slechter is. Natuurlijk zit er nog een remklauw op en draait er een as mee, maar het verschil met de linkerkant is groot.

Ik denk dat ik eerst maar het wiellager vervang en dan ga kijken of het geluid weg is. Dat wordt wel na de vakantie want deze klus wil ik op de hobbyclub bij m'n werk doen. Dan staat hij op een brug en heb ik luchtgereedschap en een 6 tons pers.

Of ik haal voor €60 een gebruikt fuseestuk waar het lager nog in zit. Scheelt veel tijd en gedoe. Wat zouden jullie doen?
S60 D5 2002, 842.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
Ripley
2nd Gear member
Berichten: 243
Lid geworden op: 04.09.2007 - 21:12

Als een wiel slecht loopt door een slecht lager, dan zou ik verwachten dat dat lager flink heet wordt tijdens het rijden. Die wrijving moet ergens blijven.

Een slechter lopend wiel kan volgens mij makkelijk worden veroorzaakt door een remklauw die minder soepel centreert o.i.d. Ik vind deze test niet erg verhelderend.
Gebruikersavatar
hvt
5th Gear member
Berichten: 1361
Lid geworden op: 06.01.2008 - 14:44
Locatie: Westerkwartier (gr)

Ik zou de klauw er ook even afhalen als ik jou was.
Zijn maar 2 boutjes. Klauw even ophangen aan de veer.
Dan het wiel erweer op en weer voelen.
Ook even luisteren met de "poor man's stethoscoop" methode terwijl je aan de remschijf draait.
Op deze manier heb ik toch al een hoop lagers afgekeurd. Alleen nog nooit bij een wiellager toegepast.

Kan mij trouwens niet voorstellen dat een lager een regelmatige tik geeft.
Niet een steentje oid klem tussen beschermplaat achter remschijf en remschijf?
V40 1997(MY1998), 1.8, 320000km, summergreen, LPG, ecc, cc, half leer, verlaagd, heldere donkere koplampen.
V70 2004, 2.4 (140pk), Black Sapphire, Thor 17", Eibach pro-kit -30, Xenon, vol leer, ecc, cc, schuif-kanteldak, spoiler, mistlampen, HP-speakers, CFE.
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=50941
Gebruikersavatar
Musicus
4th Gear member
Berichten: 786
Lid geworden op: 06.01.2008 - 15:47
Locatie: Ulvenhout

Jullie hebben helemaal gelijk, er zijn inderdaad nog veel meer oorzaken die het moeilijker draaien van het wiel veroorzaken. Liefst zou ik meteen alles verwijderen, schoonmaken en opnieuw monteren, maar ik heb geen eigen oprit en ook geen assteunen. Ik moet dus werken met een (garage) krik op de openbare weg waar veel verkeer langskomt. Niet echt ideaal om zo te gaan sleutelen.
Ik ga kijken of ik ergens de mogelijkheid heb om dat wel te doen.

Een steentje bij de remschijf heb ik ook aan gedacht, maar ik kan niet verklaren waarom het tikken som weg is. Bij koude motor hoor je een duidelijke tik, na een tijd rijden is de tik weg, misschien een soort van schraap geluidje te horen. Maar het blijft lastig vanuit de auto.

Ik meld het als ik meer weet.

In ieder geval dank voor alle adviezen.
S60 D5 2002, 842.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
Gebruikersavatar
Musicus
4th Gear member
Berichten: 786
Lid geworden op: 06.01.2008 - 15:47
Locatie: Ulvenhout

Oké een kleine update.
Ik heb een fuseestuk gehaald die 6000km onder een auto heeft gezeten. Volgens het demontage bedrijf is het een testauto geweest vandaar de lage kilometerstand . Weet niet wat ik me daarbij voor moet stellen, maar alles zag er inderdaad als nieuw uit. Zelfs nog een blinkend hitteschild. Ik heb de auto op de brug gezet en heb het fuseestuk gewisseld. Dat ging best makkelijk vond ik zelf. ABS sensor zat uiteraard muurvast in het oude fuseestuk maar er zat er ook een aan het nieuwe, dus ik heb gewoon de kabel losgekoppeld.
Het oude wiellager kon ik met de hand erg makkelijk ronddraaien, dus wellicht was deze toch niet meer zo fris.

Nieuw fuseestuk gemonteerd en een stukje gaan rijden. Geen tik meer!!!!

Helemaal blij, alle spullen ingepakt en naar huis gereden.

Helaas..... Vanaf 70 km/u begint rechtsvoor toch een partij te zingen!!! Thuis de auto weer opgekrikt, klauw los, wiel ronddraaien en ja hoor een duidelijke trilling in de veer te voelen. Nieuwe lager is dus ook niet goed meer. Zo zie je maar dat er niets slechter is voor een lager dan stilstaan.

Ik heb nu maar een nieuw lager besteld (SKF) en zal deze als ik tijd heb gaan monteren. Voordeel is wel dat ik een extra fuseestuk heb, dus ik kan eerst rustig het lager erin persen en daarna de boel weer wisselen. Jammer van de uren die ik erin heb gestoken, maar het zal de volgende keer wel iets sneller gaan.

Weet iemand of het mogelijk is om het wiellager erin te persen zonder de ABS sensor te demonteren?
S60 D5 2002, 842.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
Gebruikersavatar
Musicus
4th Gear member
Berichten: 786
Lid geworden op: 06.01.2008 - 15:47
Locatie: Ulvenhout

Gisteren geprobeerd om het oude lager uit te persen. Helaas is het niet gelukt. Het hitteschild zit enorm in de weg bij het uitpersen van de naaf. Je moet echt het Volvo hulpstuk hebben om het fuseestuk vast te zetten onder de pers. Hitteschild is niet te verwijderen. Dan zit het bij m'n S60 toch veel makkelijker. Daar is het lager 1 geheel met de naaf en die kan je er gewoon aftikken.

Ik heb maar een afspraak gemaakt bij een Volvo specialist om de klus te doen, gelijk met een nieuwe APK.

Als ik dat van te voren had geweten....
S60 D5 2002, 842.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
Gebruikersavatar
Musicus
4th Gear member
Berichten: 786
Lid geworden op: 06.01.2008 - 15:47
Locatie: Ulvenhout

Nou, de klus is geklaard. Nieuw wiellager is erin geperst door de garage en de auto heeft meteen een nieuwe APK gekregen. Wat een verschil! De 2.0 is zeker geen snelheidsmonster, maar het is net of de auto veel gemakkelijker rijdt.
S60 D5 2002, 842.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”