Koelvloeistofmelding V40 D2 bwjr 2013

Geleverd vanaf bouwjaar 2012, in de basisversie V40, de stoere V40 CrossCountry en de sportieve V40 R-design
Voetzoeker
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 20.05.2016 - 10:15

Hallo Forumleden.

Sinds kort rijden we in een V40 D2 Summum, van oktober 2013. Nu komt regelmatig de melding dat het koelvloeistofniveau te laag is en de auto onmiddellijk gestopt moet worden. Controleer ik dan het vloeistofniveau, dan staat het idd onder het minimumniveau. Draai ik dan de vuldop van het reservoir, dan hoor ik een sissend geluid en vult het reservoir zich weer tot het oude niveau.
Wat kan hiervan de oorzaak zijn, een luchtbel in het systeem? Kan dit schade aan de motor opleveren? Binnenkort gaan we op vakantie, plm. 4000km heen en terug en dan willen we niet met een defecte motor langs de weg komen te staan.
Graag een reactie van leden die hetzelfde overkomen is en wat de oplossing was.
Gebruikersavatar
V.I.K.
2nd Gear member
Berichten: 184
Lid geworden op: 24.10.2014 - 06:38

Dat je een sissend geluid hoort als je de vuldop weghaalt, dat klopt. Het systeem staat onder druk, vandaar het gesis.(kijk wel uit met het losdraaien, het goedje kan soms kokend heet zijn en je dop eraf spuiten met redelijk veel geweld. Je zal niet de eerste zijn die zich verbrand aan de koelvloeistof)

Een lucht bel zou kunnen, maar de vraag is hoe komt hij in je systeem. Is er laatst een reparatie aan je koel systeem geweest?? Als dat het geval is, dan kan er lucht in het systeem komen.
Maar meestal gaat de lucht er uit als je een stukje gereden hebt. Je krijgt dan nog wel eens dezelfde melding als jij kreeg, alleen dan komt het niveau niet meer terug op het oude peil, maar moet je vullen met koelvloeistof. Die komt dan in de plaats van de lucht die uit je systeem is gekomen.

Is je koelvloeistof mooi schoon??? Het zou nl ook kunnen duiden op een lekkende koppakking.

Ik hoop nog dat je hier een oplossing neerzet als die gevonden is. Daar kunnen we weer met zijn allen van leren.

Veel succes

Ik zou er in ieder geval voor kiezen om voor de vakantie even langs een dealer te rijden en je koel systeem af laten persen. Dan weet je zeker of je geen lekkage hebt.
Volvo V40 D4 My2015 :-(, Volvo V40 CC T3 My2016
VW Golf TDI, VW Touran TDI, VW Bora TDI, VW Transporter T4 TDI, Ford Escort, Mitsubishi Galant, Mitsubishi Lancer, Opel Astra, Opel Kadett, Opel Kadett, Ford Escort, Ford Escort, Renault 5, Renault 4, Fiat 600, Fiat 600, Opel Kaptein
OB_V60_OR
1st Gear member
Berichten: 27
Lid geworden op: 24.05.2014 - 13:44

Ik heb dit zelfde probleem bij mijn V60 D2 van 2014. Vorige week als eerste geconstateerd en vandaag wederom. Het lijkt voornamelijk voor de komen als de motor flink belast is geweest. Ik heb de meldingen beide keren gehad nadat ik een KM of 30/40 rond de 140/150 KM/h heb gereden. Die van mij gaat van de week hiervoor naar de dealer, want ook wij gaan binnenkort op vakantie. Koelvloeistof is bij mij ook nog gewoon kraag helder.
(2014) V60 D2 Ocean Race powershift, Ocean Race Blue II, off black leather, IntelliSafe
Voetzoeker
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 20.05.2016 - 10:15

De voorgeschiedenis van deze auto is ons niet bekend, anders dan dat het een ex-lease auto is. Of er werkzaamheden aan de koeling zijn geweest is dus niet duidelijk. De koelvloeistof is helder. Het maakt niet uit of er een korte of langere rit gereden wordt, de melding komt dan op een ander tijdstip. Aan het rijgedrag, verbruik e.d. is niets te merken.
Tijdens een langere rit ook de koelvloeistoftemperatuur in de gaten gehouden; de aanwijzing in het display veranderd niet.
OB_V60_OR
1st Gear member
Berichten: 27
Lid geworden op: 24.05.2014 - 13:44

Mijn auto staat sinds eergisteren bij de dealer voor het zelfde probleem. Dealer melde dat het waarschijnlijk de koppakking is of misschien een scheurtje in de cilinderkop. Ik zou dus zeker maar even naar de garage gaan.
(2014) V60 D2 Ocean Race powershift, Ocean Race Blue II, off black leather, IntelliSafe
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 30195
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Het is inderdaad verstandig om ernstige oorzaken uit te sluiten.
In bestelling: XC60 T6 PIH Ultra Thema dark
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Voetzoeker
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 20.05.2016 - 10:15

@OB_V60_OR: laat je in dit topic nog even weten wat de uitkomst van het garagebezoek van je auto is geweest?
OB_V60_OR
1st Gear member
Berichten: 27
Lid geworden op: 24.05.2014 - 13:44

@Voetzoeker: Ik zal zeker even melden wat het probleem is geweest. Ik rij nu rond in een VW Passat 1.6 TDI DSG, maar ik mis mijn Volvo toch wel.....
(2014) V60 D2 Ocean Race powershift, Ocean Race Blue II, off black leather, IntelliSafe
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2815
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

Kan ook iets simpels zijn als een Expansievat dop >>>KLIK<<<
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Voetzoeker
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 20.05.2016 - 10:15

Inmiddels staat de auto bij de garage voor reparatie van een lekke koppakking... Hopelijk blijft het hierbij. Ik zal de uitkomst van de reparatie hier laten weten.
OB_V60_OR
1st Gear member
Berichten: 27
Lid geworden op: 24.05.2014 - 13:44

Die van mij is als het goed is vandaag weer klaar. Hij heeft dan ruim een week bij de dealer gestaan. Ik zal vanmiddag posten wat het probleem was.
(2014) V60 D2 Ocean Race powershift, Ocean Race Blue II, off black leather, IntelliSafe
OB_V60_OR
1st Gear member
Berichten: 27
Lid geworden op: 24.05.2014 - 13:44

Hier was het inderdaad ook de koppakking van de cilinder...... Nu even afwachten of het probleem weg blijft.
(2014) V60 D2 Ocean Race powershift, Ocean Race Blue II, off black leather, IntelliSafe
Voetzoeker
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 20.05.2016 - 10:15

Ook bij onze V40 was de kop "krom" en lekten de uitlaatgassen in het koelwatersysteem. Gelukkig is alles door de medewerkers van de garage hersteld. De kop is gevlakt, nieuwe pakkingen, kleinmateriaal .... Wel een dure rekening, zo vlak voor de vakantie. Nu maar hopen dat het hierbij blijft.
bemmelenan
2nd Gear member
Berichten: 178
Lid geworden op: 10.09.2014 - 22:06

Wel een dure rekening, zo vlak voor de vakantie. Nu maar hopen dat het hierbij blijft.
Je gaf aan dat je deze auto pas sinds kort in je bezit hebt. Dan heb je toch garantie. ?!
Of je moet hem particulier aan geschaft hebben. Maar dan nog zou ik verhaal halen bij de verkoper.
Laatst gewijzigd door bemmelenan op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
MY2021 Volvo XC 40 Inscription Interieur blond/carcoale + veel toeters en bellen.
Tussendoor nog Mercedes GLA versleten.
MY 2016 Volvo V40 T5 Carbon edition Polestartuning
MY 2015 Volvo V40 T4 R-Design plus | Saphire Black | 18" Ixion II | Business Pack Pro |sportonderstel| Polestartuning | Prive rijder
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Meestal is er iets anders aan de hand en dat weten de meeste dealers ook,,,
Een kop vlakken met bovenliggende nokkenassen kan eigenlijk niet ,,maar ok...
Hopen dat het nu opgelost is..
Ripley
2nd Gear member
Berichten: 243
Lid geworden op: 04.09.2007 - 21:12

Ramon&Ramon schreef: Een kop vlakken met bovenliggende nokkenassen kan eigenlijk niet
Gewoon uit nieuwsgieriegheid: waarom kan dat niet?
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Een kop met een bovenliggende nokkenas die krom is, is zowel aan de onderzijde als aan de bovenzijde krom, dus het deel waar de nokkenas in draait dus ook.
Vlak je de onderzijde en monteer je de kop, dan is het risico aanwezig dat de nokkenas zwaar gaat draaien met schade als gevolg.
Een paar tiende mm is niet erg, maar meer 0.25 mm krom is al afkeur..
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Ripley
2nd Gear member
Berichten: 243
Lid geworden op: 04.09.2007 - 21:12

Ramon&Ramon schreef: Een kop met een bovenliggende nokkenas die krom is, is zowel aan de onderzijde als aan de bovenzijde krom, dus het deel waar de nokkenas in draait dus ook.
Vlak je de onderzijde en monteer je de kop, dan is het risico aanwezig dat de nokkenas zwaar gaat draaien met schade als gevolg.
Een paar tiende mm is niet erg, maar meer 0.25 mm krom is al afkeur..
Helder. Nooit bij stilgestaan dat de hele kop krom is als de onderkant krom is. "Das logies he?!"
Gebruikersavatar
kstuff
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 01.06.2013 - 09:19

Ik heb hetzelfde probleem gehad met mijn Volvo V40 D2 (07-2013). Rond een km-stand van 159.000 begon het probleem erger te worden. Ook liep de motor warm :(.
Hierop is uiteindelijk de koppakking vevangen (auto één week in de garage). Nadat deze klaar was en ik weer onderweg ging naar het werk, was het na een km'tje of 45 weer raak.
Wederom de melding. Auto weer terug naar de garage. Conlcusie die toen werd getrokken is dat er ergens een haar scheurtje in het onderblok zit. Na gestelgel met de lease maatschappij is uiteindelijk de motor vervangen. Na 10 weken de auto met een nieuwe motor ontvangen.

Ik zou dit, zeker als je nog een flinke reis voor de boeg hebt, goed laten controleren.

Doe er je voordeel mee
2016 Volvo V40 D2 Inscription
2013 Volvo V40 D2 Momentum
2013 Ford Focus 1.0 Ecoboost Titanium 125PK
2007 Opel Vectra 1.9CDTI Elegance stw 150PK
2005 Seat Altea 1.9TDI Elegance
2001 Seat Leon 1.9TDI Stella
1998 Seat Ibiza 1.9TDI SXE
1996 Peugeot 306 XR 1.4i LPG
1996 Opel Corsa 1.7D
1994 Opel Astra 1.6-16V Sport
1992 Opel Astra 2.0i GT
1989 Opel Ascona 1.9
Plaats reactie

Terug naar “V40”