

Mijn budget is max €10.000. De eisen die ik heb zijn in ieder geval benzine, handgeschakeld en als het even kan het facelift-model (MY2005 t/m MY2007). Ik zit in de regio Amsterdam en wil het liefst een verkoper binnen 75km - ik ga niet naar Groningen of Limburg om een auto te kopen, als er dan na aanschaf iets mis blijkt moet je heel ver...
Het blijkt niet zo makkelijk met deze eisen binnen het budget te blijven, vooral niet als je een exemplaar wil met relatief lage kilometerstand en/of onderhoudsgeschiedenis, leer en nog wat andere opties (als je eenmaal gaat kijken wil je natuurlijk sportstoelen, HU-850 audio, automatische niveauregeling, sportstuur, chromen ring rond de dials, enz...). Ik zie garages die rustig richting de 14k vragen voor een op zich nette, maar niet eens volledige uitgerust 2.4... Dat wordt me echt te gortig. Het lijkt ook alsof de prijzen van dit model de afgelopen jaren totaal niet gezakt zijn.
Motorisch gezien ben ik er nog niet helemaal uit (2.4, 2.0T of 2.5T). De belangrijkste eis voor mij is betrouwbaarheid en lage onderhoudskosten (relatief dan - het wordt nooit een goedkope auto), dus dan wint de 2.4. Een turbo is een extra onderdeel wat voor problemen kan zorgen. Anderzijds is 140pk niet bijster veel voor een auto van dit formaat, dus extra vermogen / trekkracht (m.n. onderin) is niet weg. In hoeverre moet je rekening houden met extra onderhoud/kosten bij de 2.0T en 2.5T?
In hoeverre kun je bij een goed onderhouden auto met, zeg, 250.000 op de teller, de komend jaren onderhoudskosten verwachten, en in hoeverre extra onderhoudskosten tov een exemplaar dat een ton minder heeft gereden?
Een model waar ik nu naar zit te kijken is deze 2.0T Edition Sport; nadelen zijn de wat hogere stand (bijna 250k) en geen HU-850. Aanbieder is HJ Lange, mij onbekend maar Volvo Specialist:
http://hjlange.nl/voorraad-totaal/detai ... m-trekhaak