Eigenlijk per toeval kwam ik erachter dat de koelvin niet aan lijkt te slaan. Eerder draaide deze nog enkele minuten na, nadat ik met airco AAN de auto had stilgezet. Sinds kort komt er rook/ witte damp uit de ventilatieroosters als ik de airco aanzet. Het lijkt afhankelijk van de buitentemperatuur maar kan dat niet met zekerheid zeggen.
Op internet las ik dat er een mogelijk verband bestaat tussen beide. Ik begreep dat de fan altijd licht draait bij ingeschakelde airco. He niet werken van de fan zou verklaren dat ik de koeling matig vind. Vorig jaar is de airco koelmiddel opnieuw gevuld....
Hoe kan ik de werking van de koelvin eenvoudig testen? Was al begonnen om naar de zekering te zoeken (misschien ligt het daaraan, maar ook een zekering brand niet zonder reden door), maar een koelvin, koelfan of ventilator kom ik in het zekeringschema nergens tegen.
Wie kan helpen?
Koelvin van V70 2.4D slaat niet aan
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
Rechtstreeks 12 volt er op zetten.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Contacteer:
Testen is heel makkelijk: auto starten, airco aan op koudste stand en binnen 30 seconden moet de fan aanslaan. Want normaal koelt de koeling met rijwind maar als je stilstaat doet de ventilator dat dus.
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
- ufovolvo
- 4th Gear member
- Contacteer:
Als je op een koude dag uitademd... witte rook? Nee, condenserende waterdamp. Dat wordt zichtbaar als het temperatuurverschil meer is dan ongeveer 20 - 21 graden. De verdamper van de airco is koud (wel rond de 6 graden), de lucht is warm, mist is dus te verwachten. Alleen, als de verdamper goed droog is, dan kan er eigenlijk geen mist ontstaan omdat er in "gewone" warme lucht te weinig waterdamp is opgenomen. Er moet wel iets zijn, dat het vochtniveau omhoog jaagt.
Mijn "conclusie" is daarom, dat de verdamper niet droog is en dat kan komen doordat de waterafvoer van de verdamper verstopt is. Zie je op een warme dag na een wat langere rit ook een plasje water onder je auto? Zo nee.. dan denk ik nog gelijk te hebben ook
Mijn "conclusie" is daarom, dat de verdamper niet droog is en dat kan komen doordat de waterafvoer van de verdamper verstopt is. Zie je op een warme dag na een wat langere rit ook een plasje water onder je auto? Zo nee.. dan denk ik nog gelijk te hebben ook

Laatst gewijzigd door ufovolvo op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V70 T4 Inscription Geartronic my2016
V70 2.4D Momentum Geartronic my2010
S80 D5 aut Kinetic my2005
V70 2.4D Momentum Geartronic my2010
S80 D5 aut Kinetic my2005