Welkom en een aantal tips:
- keuring bij dealer of ANWB voor aflopen garantie
- Aangezien het een exemplaar is met roetfilter regelmatig DPF cleaner gebruiken
- Oliepeil in de gaten houden ivm eventueel stijgen
- Vergeet het nieuwe rijden en jaag hem regelmatig in de toeren om vervuiling met de hierbij behorende gevolgen te voorkomen
- Als je de auto niet door de dealer laat onderhouden, laat de garage dan niet vergeten om regeneratievloeistof en brandstoffilter tijdig te vervangen / bijvullen
- Zorg dat een niet dealer absoluut de juiste olie gebruikt, niet alleen viscositeit, maar ook specificaties.
- Wanneer het budget het toelaat V-power, Ultimatie etc etc tanken om verstuiver problemen te voorkomen, geldt voornamelijk voor gebruiker die korte stukken (lees stukken <40 KM enkele reis rijden of veel in de stad.
- Tijdig automaat laten spoelen
- Gezien de KM stand versus bouwjaar preventief een air-intake reiniging (zie ook het volgende topic met bekende V50 kwaal,
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... fst_unread)
Na het rijden niet gelijk de auto uitzetten, maar even laten lopen zodat de turbo niet gelijk zonder smering komt te staan, scheelt een hoop slijtage.
Tot slot een mischien niet zo leuke vraag / opmerking nu je net in het bezit deze geweldige auto.
Je hebt gekozen voor een diesel met roetfilter, ik hoop dat je je er van bewust bent dat deze auto ook bereden moet worden zoals het blok/software is ontworpen? Dit houd in, dagelijks langere afstanden, niet alleen stadsverkeer, weinig korte stukken en niet zo zuinig mogelijk proberen te rijden door toeren te mijden.
De v50 2.0D is een dijk van een auto met betrouwbare techniek, mits goed onderhouden en ook passend bereden.
De problemen met de diesels met roetfilter waarbij ze gemiddeld gebruikt worden en (achteraf) verkeerd zijn onderhouden zijn vollop bekend. Dus < 35.000 KM per jaar en gemiddeld verbruik vergt ander onderhoud en preventieve maatregelen om interne vervuiling en of verstopping van het roetfilter mt gevolgschade te voorkomen.