Getik na distributieriemwissel VAG-5cil-diesel (d5252t)

Technische onderwerpen die niet specifiek op een model betrekking hebben vindt je in dit hoofdstuk
Plaats reactie
Jurriendus
1st Gear member
Berichten: 21
Lid geworden op: 31.03.2014 - 10:26

Goedendag,

Ik heb een v70 uit 2001, met de Audi (VAG) vijfcilinder diesel er in. Motorcode d5252t.
Ik heb de distributieriem en brandstofpompriem vervangen.
De nokkenas heb ik op tijd gezet met behulp van de sleuf aan het uiteinde. De brandstofpomp heb ik volgens het boekje op tijd gezet met een meetklokje. Alles ging ok.

Maar dan de eerste start.. Een duidelijk tikkend / tjilp-achtig geluid :(

Zie hier een filmpje (gaat dus vooral om het geluid)

Wat is het?

Jurrien
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8632
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Is de motor getordeerd zonder riem? Het wil vaak wel lonen om deze motor dynamisch af te laten stellen, maar dat geluid klinkt inderdaad niet ok (voor zover dat te beoordelen is via een video). moeilijk aan te geven wat er mis is.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Jurriendus
1st Gear member
Berichten: 21
Lid geworden op: 31.03.2014 - 10:26

Nee, motor is alleen rondgedraaid met de riem er op.
Kan een dieselpomp die niet op tijd staat dit getik veroorzaken?
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Ik zeg niks, ik adviseer alleen maar om naar een dealer of specialist te gaan. Tikkende motoren krijg ik de kriebels van, aangevuld met een zeer verhoogd angst en stressniveau.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
8th Gear member
Berichten: 10482
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

V70/2.4D/2003 schreef: Ik zeg niks, ik adviseer alleen maar om naar een dealer of specialist te gaan. Tikkende motoren krijg ik de kriebels van, aangevuld met een zeer verhoogd angst en stressniveau.
Daar kom je nooit meer van af.

Ennihow,
Ding op de afsleper en naar de dealer brengen. Beetje geld mee nemen en het in orde laten maken. Of ietsje meer beetje geld meenemen en jonger auto ophalen die niet tikt wat overigens geen garantie is dat hij dat niet gaat doen......
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 28385
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Het is inderdaad verstandig om naar de garage te gaan voor controle van je motor, anders krijg je ook het Ger motorzorgen complex.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
Hathu
3rd Gear member
Berichten: 280
Lid geworden op: 03.09.2006 - 16:20
Locatie: Hoofdstad van de achterhoek

Vacuumpomp? Als je de rem intrapt is het dan over? Riemspanner kan het ook zijn.
V70 TDI 1998 comfort-luxe automaat tot juni 2015. Nu V70 NN 2.5T GT
Jurriendus
1st Gear member
Berichten: 21
Lid geworden op: 31.03.2014 - 10:26

Enn.. Het getik is spontaan weer opgehouden.

Ik heb nog heel goed proberen te luisteren waar de tik vandaan kwam. Niet van de brandstofpomp, het kwam echt midden uit het cilinderblok of de cilinderkop . Ook niet van de vaccuumpomp, net iets rechts er van.
Ik heb de multiriem teruggestopt en alles weer aangesloten en teruggezet, omdat ik naar een motorspecialist in de buurt wilde rijden. Toen was het getik plotseling minder. Na 10 minuten was het zelfs helemaal weg. Het is nu 200 km later en het getik blijft weg. Ook met koude motor.

Wat kan dit geweest zijn? Een klepstoter?
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2806
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

Waarschijnlijk heb je met de hand de motor een aantal slagen rondgedraaid ter controle wat ook goed is, echter worden dan wel de klepstoters leeggedrukt als gevolg van het langzaam ronddraaien, hierdoor kan een wat oudere klepstoter tijdelijk gaan tikken, en als deze weer goed gevuld is met olie stoppen met tikken.
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Jurriendus
1st Gear member
Berichten: 21
Lid geworden op: 31.03.2014 - 10:26

Klopt helemaal van dat ronddraaien. En dit is een hele prettige verklaring!
Plaats reactie

Terug naar “Techniek niet modelgebonden”