V70 type 2008 airco is ermee gestopt.

Plaats reactie
PJVD
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 30.04.2016 - 11:02

Ik ben nieuw op dit forum.

Ik heb een V70 D5 (185pk) 2008 en ik heb 2 jaar gelden de aircopomp laten vervangen door een aircoherstelservice in Hengelo. Omdat ik het geluid hoorde die in mijn ogen iets teveel aanwezig was als ik de airco aandeed werd mij geadviseerd dat de aircopomp vervangen diende te worden. Dat kost veel geld en ik heb gekozen voor een gereviseerde uit Hengelo. Die halen dagelijks tientallen aircopompen uit auto's en zetten er gereviseerde in. Dat geluid kwam echter best wel snel terug (op de rit van Hengelo naar huis (Edam)) . Nou ja. Voor de rest deed ie het goed. De afgelopen 3 weken met de auto op vakantie geweest en eergisteren op de terugweg na de zoveelste pauze stop en we weer gingen rijden dat ik wat begon te zweten (dus voor de stop was er koude airco lucht, na de stop kwam ik er op den duur achter dat hij niet meer werkte). Er kwam nog steeds veel lucht uit de ventilatiegaten maar dat was van eenzelfde temperatuur als de buitenlucht. Ik ben daarna nog een aantal keren gestopt en heb de auto even wat laten afkoelen met het idee dat het misschien door de lange rit kwam en dat er iets te warm was geworden (ik hou van een beetje doorrijden in de V70 ±150-180 km p uur als het kan en mag). Afijn dat was het dus niet.

Als ik de airo uitdruk (of aan) dan hoorde ik dus voorheen duidelijk dat de airco begon te werken door een licht zomend geluid van de aircopomp (denk ik) maar dat geluid hoor ik nu niet meer. Lampje brand nog wel mooi groen in het interieur en hij doet ook zijn best om het te koelen naar bv 21 graden dus de fans gaan lekker loeien maar als er geen koude lucht meekomt dan blijft ie dus loeien met dezelfde lucht als van buiten.

Ik hoor trouwens, net nog bij het stationair draaien een metaalachtig kling -kling geluidje ergens in de buurt van waar de aircopomp zit (ergens rechtsvoor). Dat geklinkekeldekling (heel licht geluidje, alsof er een stukje metaal ergens los licht te rammelen op metaal) ging overigens na een 20tal seconden weg althans ik kon het niet goed meer horen.

Dus... Dat gezegd hebbende.

Ik denk zelf dat ik de klos ben en dat er weer (alweer na 2 jaar) een aircopomp in moet. Of kan het wat anders zijn. Iets eenvoudigs??? Kan het uitgelezen worden in een Volvogarage. Ik lees op dit forum ook soms iets over de magneetkoppeling maar dat kan het in mijn ogen niet zijn want dan zou ie het afentoe WEL moeten doen.

Het kan ook niet aan te weinig aircovloeistof liggen want hij maakte het interieur lekker koud als het moet (maar ik heb hem de hele zomer op zo'n 22 graden gezet. Koel zat in de auto)

Ik kan zelf niet aan de slag ermee dus ik zal weer naar Hengelo moeten denk ik maar dat is zo'n pokke-end rijden vanaf Edam. Zal er niet eenzelfde soort bedrijf zijn die snel deze aircopomp kan vervangen met een goede gereviseerde?
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Google is je vriend en ja, er mag weer een nieuwe in.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
PJVD
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 30.04.2016 - 11:02

Ik zie trouwens dat het volgens dit scherm

http://www.volvov70forum.com/modules/cb ... 6_9845.jpg

3 dingen kunnen zijn


OF de zekering van de AC (waar zit die dan?)
Of de relais (waar kan ik die kopen en laten vervangen)
Of de druksensor (waar kan ik die kopen en laten vervangen)


Is dat makkelijk op te sporen?


Zie ook http://www.volvov70forum.com/topic.php? ... real179129
Gebruikersavatar
Herman71
3rd Gear member
Berichten: 250
Lid geworden op: 02.05.2008 - 19:01

Hallo pjvd,

Kijk even in je boekjes van de wagen, staat vaak in waar je moet zoeken.

Groeten,
Herman 8-)
Mijn exhobby wagens :-)
Volvo C70 2.0T cabriolet 2005
Lexus Ls 430 V8 2002 sedan
Jaguar X350 XJ8 Executive 4.2L V8 2003
Opel Admiraal 1970
Mercedes 300CE W124 1991
Mercedes 380SE W126 1983
Jaguar XJ Sovereign 3.2 X300 1996
BMW 730i V8 1995
Saab 95 2.0 SE LPT 1999
Range Rover 2.5D P38 2001
BMW 525TDS executive 1998
Jaguar XJ Sovereign 3.2 X300 LWB 1997
Range Rover 3.0D Vogue 2003
Jaguar S-type 2.5 V6 executive 2003
PJVD
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 30.04.2016 - 11:02

Ik ben vanavond even verder gaan zoeken. De zekeringen lijken me in orde. Ik heb echter nog wat opgemerkt. Ik wilde nl graag horen of de airco inderdaad nog wel aanslaat en een merkbaar ander geluidje te horen is. Dat was er niet althans niet het geluid zoals ik dat altijd hoorde nl airco aan gaf een extra zacht zoemend geluidje. Dat was niet te horen.
Wat was er wel te horen. Dat schrapende hoge metaalachtig geluid. Alsof er ergens eens tukje los in een trommel tegen een wand tikt. Maar wat opmerkelijk was was dat het geluid alleen te horen is vanaf buiten als je onder het rechter voorwiel ligt en alleen …. als de aircoknop op UIT staat. Als je hem aan zet dan is dat tikkende schrapende metaalachtige geluidje …. weg
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8632
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

kan de poelie zijn van de aircopomp. Controleer is deze goed vast zit, anders kan hij ook gaan rammelen. Wat voor merk pomp is er destijds onder gegaan?
Heb overigens nog een splinternieuwe originele pomp liggen voor een 2008 D5 incl poelie. Dus mocht de pomp stuk zijn...
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
JosW
5th Gear member
Berichten: 2341
Lid geworden op: 19.04.2006 - 20:44
Locatie: Hengelo

MY 2008, dan hoort dit topic in een ander sub-forum :)
ex 240 sedan, ex 240 station Polar, ex V70 classic, ex V70 D Fasttech, ex V70 2.4D Volvotune, nu 2.0 T4 Polar+, Automaat. 2016.
Gebruikersavatar
JosW
5th Gear member
Berichten: 2341
Lid geworden op: 19.04.2006 - 20:44
Locatie: Hengelo

Trouwens, wat een gedoe. Al dat gepraat over aircopomp etc. In 9 van de 10 gevallen is het een kwestie van de magneetkoppeling. Laat dat nou eens eerst controleren voordat je allerlei andere dure opties gebruikt.
ex 240 sedan, ex 240 station Polar, ex V70 classic, ex V70 D Fasttech, ex V70 2.4D Volvotune, nu 2.0 T4 Polar+, Automaat. 2016.
Gebruikersavatar
JosW
5th Gear member
Berichten: 2341
Lid geworden op: 19.04.2006 - 20:44
Locatie: Hengelo

En daar hoef je niet voor naar Hengelo, hoewel dat een geweldig stadje is :)
ex 240 sedan, ex 240 station Polar, ex V70 classic, ex V70 D Fasttech, ex V70 2.4D Volvotune, nu 2.0 T4 Polar+, Automaat. 2016.
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8632
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

JosW schreef: Trouwens, wat een gedoe. Al dat gepraat over aircopomp etc. In 9 van de 10 gevallen is het een kwestie van de magneetkoppeling. Laat dat nou eens eerst controleren voordat je allerlei andere dure opties gebruikt.
Bij een pomp van 2 jaar oud :sick:
Geloof er helemaal niks van. Niet alle storingen zijn gerelateerd aan de koppeling hoor, alleen bij wat oudere auto's met veel km's. Eerst maar eens een goede diagnose doen!
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”