Op motor remmen en dan inhouden.. maf?

Geproduceerd bij NedCar in Born
Nigel
2nd Gear member
Berichten: 231
Lid geworden op: 27.03.2006 - 17:28
Locatie: Hoorn
Contacteer:

Tis simpel, ik rijd gewoon lekker, gaat gewoon goed, al issie natuurlijk niet nieuw meer (zie onderschrift), maar als je op de motor remt (bijvoorbeeld voor een stoplicht) en daarna in de zelfde versnelling gas geeft dan gaat ie vreemd inhouden.

Schakel je terug/houd je meer toeren, heb je dit niet, tis dus voornamelijk als je een hogere versnelling rijd in lagere toeren dan voel je hem even inhouden/schokken en daarna pakt ie hem op.

Mijn 'gevoel': hij raakt van slag van wat er gemeten wordt, misschien teveel brandstof oid en probeert te abrupt bij te sturen.. je merkt dat als het gebeurd je gas even ingetrapt moet houden en hij zichzelf 'hersteld', maar 'n beetje op een schokkende manier. Ook heb ik het gevoel dat je soms in/bij de uitlaat iets hoort 'ploffen'. Maar wat ik daar van moet denken? Het heeft wel iets weg van je auto 'verzuipen', zo'n oude 8V benzinemotor konje ook zo mooi verzuipen door in een lage versnelling in ene het gas vol in te trappen.

Enfin, is m'n gascomputer te sloom met corrigeren, kan ie niet goed meten, is het tijd voor de grote beurt of zou er iets anders stuk zijn?
Heb de indruk dat ik het op benzine niet heb, hij rijd op benzine sowieso wel iets 'vloeiender', maar ik ben wel gewend dat gas, als 'extra' installatie niet altijd 100% even goed is als de benzine installatie. Dit inhouden is alleen wel wat irritant, het wordt langzamerhand erger heb ik de indruk.

Wat vinden jullie ervan, heren doktoren? Alvast bedankt weer!
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3026
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

Nigel schreef: Ook heb ik het gevoel dat je soms in/bij de uitlaat iets hoort 'ploffen'.
als je dat waarneemt staat de ontsteking niet (meer) scherp.
Nigel
2nd Gear member
Berichten: 231
Lid geworden op: 27.03.2006 - 17:28
Locatie: Hoorn
Contacteer:

Ludo schreef:
Nigel schreef: Ook heb ik het gevoel dat je soms in/bij de uitlaat iets hoort 'ploffen'.
als je dat waarneemt staat de ontsteking niet (meer) scherp.
Kwestie van goed onderhoud organiseren en dat meteen meepakken dus. Volgens mij mag ie binnenkort voor 'n apk, dus dan laat ik ze de boel even goed onderzoeken en timen.

Zit nog te twijfelen, ga altijd naar een reguliere garage waar ik goede ervaringen heb, maar kan 'm ook 'n keer naar de dealer brengen. Dealers geven me zelden een warm gevoel, maar misschien dat het voor m'n Volvo wel goed is?
Robbocop
2nd Gear member
Berichten: 138
Lid geworden op: 31.05.2006 - 23:05
Contacteer:

Ontsteking idd
Her car: V40 T4

www.volvo40forum.nl speciaal voor S40 & V40 Classic

Afbeelding
Nigel
2nd Gear member
Berichten: 231
Lid geworden op: 27.03.2006 - 17:28
Locatie: Hoorn
Contacteer:

Mooi, toch allemaal wel weer oplosbaar :)

Bedankt, laat nog weten wat het uiteindelijk is/was/wordt :)
martin2
3rd Gear member
Berichten: 258
Lid geworden op: 14.07.2006 - 10:49

Hij heeft volgens mij een fuel cutoff. Dus ploffen zou hij niet mogen doen ook al staat de onetsteking niet goed, tenminste als hij ploft bij gasterug (waar ik even van uitga). Ontsteking wordt door Motor management geregeld dus kan dat het niet zijn volgens mij. Er is dus brandstof aanwezig terwijl dit niet mag. Ik denk dan aan injectoren die doorlekken. Nogmaals als hij ploft bij gas terug. Maar als hij ploft bij gas geven dan zit je idd aan ontsteking of wellicht kleppen (de nokkenas verstelling wil wel eens kuren hebben, ratelt hij bij stationaire??)

MvG Martin
Nigel
2nd Gear member
Berichten: 231
Lid geworden op: 27.03.2006 - 17:28
Locatie: Hoorn
Contacteer:

Hoi Martin,

Hij ploft zeker niet bij gas-terug. Dat gaat gewoon goed.
Als je echter op een bocht af rijd in z'n 3, gas los laat, bocht in gaat en in de bocht (in z'n 3) gas geeft, dan gaat ie soms haperen/stotteren. Als je heel weinig gas geeft heb je het niet, geef je een flinke dot dan hoor ik soms een 'plofje'. Andere situatie: 120km/h in z'n 5, uit laten rijden tot 80 (spits) en dan weer gas geven, geeft ie soms ook een bokje/sputter. Plofje hoor je dan niet. Vaker terugschakelen is een oplossing, maar het is niet zo dat ik 'm zo laag de toeren in jaag.

Injectoren zijn overigens recent vervangen, daarvoor _en_ daarna heeft ie dit probleem, alleen het wordt langzamerhand iets erger (ploffen is nieuw, inhouden deed ie al langer).

Theorie kan zijn is dat ie misschien op de motor remmende in de war raakt en als je gas geeft de boel laat stikken of verzuipt. Kleppen zou vervelend zijn, dat is vast duur :(

Hij loopt stationair prima, op 600 toeren weliswaar, maar de motor is dan onhoorbaar/voelbaar. Wel valt het me op dat als ik niet-rustig aan kom rijden (hop, met 50 parkeervak in) en dan in ene de auto uit zet hij de volgende keer iets meer moeite heeft met aanslaan. Dat doet me denken aan de tijd dat de injectoren lek waren, toen was ie bij de start verzopen steeds. Ik vermoed dat er dan gas in het systeem blijft hangen waarna tijdens de start er een flinke dot benzine bijgespoten wordt en de boel dus verzuipt.

Enfin, weer zo'n grappig probleempje dus :(
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3026
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

martin2 schreef: Maar als hij ploft bij gas geven dan zit je idd aan ontsteking of wellicht kleppen
als hij ploft bij gas geven duid dit op een arm mengsel!!.
meten = weten. :wink:
ik heb het zelf al gehad en vaker gezien dat de bobine (het vaakst vergeten onderdeel van de ontstekig) hiervan de oorzaak was doordat ze niet voldoende stroom kon leveren bij volgas.
Nigel
2nd Gear member
Berichten: 231
Lid geworden op: 27.03.2006 - 17:28
Locatie: Hoorn
Contacteer:

Ludo schreef:
martin2 schreef: Maar als hij ploft bij gas geven dan zit je idd aan ontsteking of wellicht kleppen
als hij ploft bij gas geven duid dit op een arm mengsel!!.
meten = weten. :wink:
ik heb het zelf al gehad en vaker gezien dat de bobine (het vaakst vergeten onderdeel van de ontstekig) hiervan de oorzaak was doordat ze niet voldoende stroom kon leveren bij volgas.
Oke dan, dus bij de garage kunnen ze dit checken?
Zal anders eens een korte opinie vragen bij de gasspecialist, ik denk dat die de beste partij zijn om te adviseren in deze, right?
martin2
3rd Gear member
Berichten: 258
Lid geworden op: 14.07.2006 - 10:49

Ik denk dat ik het begrijp, hij pruttelt een beetje voor dat hij vermogen gaat leveren. Dus hij reageert traag op het gas. Misschien een idee om je MAP sensor te controleren, idem voor de gasklepsensor. Als die goed zijn dan kan ik me voorstellen dat er iets is met je luchthoeveelheids meter. Ik denk dat je een grote kans maakt met de MAP sensor en de slang die er naar toe loopt (poreus misschien).
Kleppen zal wel meevallen in dit geval, zeker als hij niet ratelt.

MvG Martin
martin2
3rd Gear member
Berichten: 258
Lid geworden op: 14.07.2006 - 10:49

Ik had tijdens het typen niet gezien dat er andere reacties waren binnen gekomen, sorry. Arm mengsel is natuurlijk ook een oorzaak van ploffen. Oorzaak van een arm mengsel kun je ook zoeken in Map sensor, Tps en luchthoeveelheidsmeter. Belangrijk is wel of hij het op benzine hetzelfde doet. Als het een probleem is met je bobine (kabel) hoeft het probleem zich overigens niet op benzine te herhalen.

MvG Martin
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3026
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

martin2 schreef: Belangrijk is wel of hij het op benzine hetzelfde doet.
Nigel schreef:Heb de indruk dat ik het op benzine niet heb,
:wink:
Nigel
2nd Gear member
Berichten: 231
Lid geworden op: 27.03.2006 - 17:28
Locatie: Hoorn
Contacteer:

Zal dit nog eens proefondervindelijk testen terug naar huis vanavond.
Tis zo irritant dat ik het dmv relaxed rijden meestal voorkom.
Nigel
2nd Gear member
Berichten: 231
Lid geworden op: 27.03.2006 - 17:28
Locatie: Hoorn
Contacteer:

Benzine doet ie het volgens mij niet.
Heb het proberen te veroorzaken, maar hij geeft geen kick.

Misschien had ik het al gezegd, maar als ik 'n beetje toeren (zeg >2000~2500) houd gebeurd het ook niet.
martin2
3rd Gear member
Berichten: 258
Lid geworden op: 14.07.2006 - 10:49

Dan vervallen wat mij betreft ook de sensoren en luchthoeveelheids meter.
Hoe oud is de lpi installatie (rechthoekige of ronde appendage kast bij de tank)?

MvG Martin
Nigel
2nd Gear member
Berichten: 231
Lid geworden op: 27.03.2006 - 17:28
Locatie: Hoorn
Contacteer:

appendage kast?
Ding wat op de tank zit is rechthoekig. Althans, je bedoeld die metaalkleurige doos die er tegenaan gemonteerd zit?

Bij mijn weten is 't ding zojuist 10 jaar 'jong' geworden.
martin2
3rd Gear member
Berichten: 258
Lid geworden op: 14.07.2006 - 10:49

Ja die bedoel ik. Hoeveel km's heeft deze installatie erop? Heb je toevallig de LPG tank recentelijk helemaal leeg gereden?
Nigel
2nd Gear member
Berichten: 231
Lid geworden op: 27.03.2006 - 17:28
Locatie: Hoorn
Contacteer:

Nee, pas 1 keer eerder sinds ik hem heb - zo'n 10k terug.

Hij heeft nu 209.000 bijna gereden.
martin2
3rd Gear member
Berichten: 258
Lid geworden op: 14.07.2006 - 10:49

Eerste generatie Lpi kent problemen met de LPI pomp. Je zou de pomp en pompdruk kunnen (laten) controleren. Pomp aansturing geeft ook weleens problemen.
Zorg er wel voor dat de auto verder goed onderhouden is (bougies, luchtfilter etc). Ik bedoel zorg dat de basis goed is zodat de oorzaak doeltreffend gezocht kan worden.

MvG Martin
Nigel
2nd Gear member
Berichten: 231
Lid geworden op: 27.03.2006 - 17:28
Locatie: Hoorn
Contacteer:

Hoi Martin,

Bedankt voor de feedback op m'n probleem.
Ik zal inderdaad beginnen met een goed onderhoud in de komende periode, zodat het ontstekingssysteem, luchtfilter, etc het probleem inderdaad niet kunnen zijn/versterken. Mocht het probleem daardoor niet verdwijnen kan ik dus m'n geld inzetten op de Gas-expert, iets wat niet geheel onlogisch is kijkende naar de constatering dat 't ding op benzine wel goed lijkt te rijden.

Kijk wel op tegen een nieuwe tank/pomp, 'k lees daar niet veel vrolijks over. (qua kosten dan met name :P ).
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”