volvo c30 audio

De opvolger van P1800 en 480
Plaats reactie
awouters
1st Gear member

Wij hebben net een Volvo c30 1.6 2008 gekocht.
Super blij mee.
Ik ben geluidstechnicus van beroep, en vind het geluid in de auto met een standaard audio installatie al meer dan redelijk.
Maar beter kan het altijd.
Ik mis vooral een uitgebreide equalizer.
De speakers vervangen is mij duidelijk, maar hoe dat met de versterker software en de radio zit is mij onduidelijk?
Het is niet mijn bedoeling om componenten te vervangen met niet orginele Volvo elektronica
En vraag mij af of het mogelijk is om naar HP te gaan?
YannickC
2nd Gear member

Ik weet niet hoe het zit met de standaard "performance" radio in de c30.
Maar die in de v50 is alvast zwaar ondermaats voor een "premium merk".

Om te upgraden naar High Performance heb je een andere head-unit + extra amplifier nodig.
Die extra amp steekt bij de v50 in de koffer, en dus ook lopen daar alle luidsprekers naartoe.
Ik weet niet in hoeverre deze bekabeling reeds voorzien is.
En dan moet je ook nog een softwarepakket aankopen om de boel te laten werken...

Dus maak je geen illusies. De upgrade naar HP zal niet goedkoper zijn dan uitbreiden met hoogwaardig "niet volvo" materiaal.
Ik ben er zelf zeker van dat je beter geluid gaat krijgen dan de HP set met deftig audio materiaal voor minder geld dan de originele upgrade.

Ik zelf heb ook de upgrade gedaan van de performance set.

- een extra high level input amp op de front speakers.
die steekt onder de zetel bij mij. (ik dacht iets van een 100 euro voor zo een amp)
- vooraan een deftige set speakers (reken 200 a 300 euro voor iets deftig).
- achteraan een normaal setje speakers (ook met tweeters) voor pakweg 100 euro
- een subje is ook aan te raden voor extra diepgang.
Ik zelf had nog een pioneer compacte sub van mijn vorige volvo.
Deze is volledig weg gewerkt in de koffer en geeft toch een leuke extra.
Longone
5th Gear member

Betere speakers plaatsen en that's it.

In zijn algemeenheid valt er op dit vlak weinig aan Volvo's te "tweaken", zelfs de radio vervangen door precies dezelfde unit werkt niet zonder meer.

Eigenlijk best zuur, de "les" voor de volgende keer is om dit soort dingen te checken voordat je de auto koopt.
YannickC
2nd Gear member

Longone schreef: Betere speakers plaatsen en that's it.

In zijn algemeenheid valt er op dit vlak weinig aan Volvo's te "tweaken", zelfs de radio vervangen door precies dezelfde unit werkt niet zonder meer.

Eigenlijk best zuur, de "les" voor de volgende keer is om dit soort dingen te checken voordat je de auto koopt.
Gewoon de speakers vervangen doet veel maar iemand die iets ofwat hifi wil gaat er niet warm van lopen.
Een extra versterker geeft wel degelijke meer dynamic in combinatie met degelijke speakers.
Net als een extra subje...

Als je het iets of wat goed wilt doen zorg dan ook voor degelijke filters.
Ikzelf heb onlangs geupgrade naar de Gladen vario filter + bijhorende tweeter.
Deze filter laat toe aanpassingen te maken op verschillende frequenties.
Ik had deze filter eerst niet en had altijd last van te "schel" geluid. Dat is nu een heeel stuk beter.
Longone
5th Gear member

YannickC schreef: Een extra versterker geeft wel degelijke meer dynamic in combinatie met degelijke speakers.
Net als een extra subje...
Dat ontken ik ook niet en ik heb zelf ook ervaring met extra versterkers en subwoofers, maar de TS geeft aan "Het is niet mijn bedoeling om componenten te vervangen met niet orginele Volvo elektronica ".

Ben van plan om over een jaar (of zo) een V40 Nordic Plus te kopen en daar dan een leuke Rockford Fosgate actieve subwoofer in te bouwen met gesleevede bekabeling. Dan blijft het allemaal "bijna origineel" en ziet het er strak uit terwijl je geluid een enorme boost krijgt.
Laatst gewijzigd door Longone op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
awouters
1st Gear member

Jongens ik ben er uit hoor.
De unit vervangen voor een Hp met de bijbehorende versterker onder de stoel is geen optie en gaat ook niet werken.
Ondanks de niet aanwezige speaker bekabeling geeft dit software matig ook problemen.
Volvo heeft dit dicht getimmerd alles valt open te breken maar dat is het mij het geld niet waard.
De speakers vervangen en demping aanbrengen is dus de enige optie wat een enorme klankverbetering kan opleveren.
Ik kan en weet dit vanwege mijn beroep.
Welke speakers het gaan worden weet ik nog niet.
De tweeters en de woofers in de deur hebben de prioriteit dit met een goed scheidingsfilter en dempings materiaal .
Daarna de speakers achter met de zelfde karakteristiek en fase want ook dat kan per speaker en merk verschillen !!
+ is niet altijd + waardoor de boel in tegenfase gaat staan!!!!!!!
Mocht iemand goede ervaringen hebben met speakers en tweeters die passen in een volvo c30 dan hoor ik dat graag.
YannickC
2nd Gear member

awouters schreef: Jongens ik ben er uit hoor.
De unit vervangen voor een Hp met de bijbehorende versterker onder de stoel is geen optie en gaat ook niet werken.
Ondanks de niet aanwezige speaker bekabeling geeft dit software matig ook problemen.
Volvo heeft dit dicht getimmerd alles valt open te breken maar dat is het mij het geld niet waard.
De speakers vervangen en demping aanbrengen is dus de enige optie wat een enorme klankverbetering kan opleveren.
Ik kan en weet dit vanwege mijn beroep.
Welke speakers het gaan worden weet ik nog niet.
De tweeters en de woofers in de deur hebben de prioriteit dit met een goed scheidingsfilter en dempings materiaal .
Daarna de speakers achter met de zelfde karakteristiek en fase want ook dat kan per speaker en merk verschillen !!
+ is niet altijd + waardoor de boel in tegenfase gaat staan!!!!!!!
Mocht iemand goede ervaringen hebben met speakers en tweeters die passen in een volvo c30 dan hoor ik dat graag.
Dan moet je kijken naar woofers van maar 165mm.
In theorie moet je ook nieuwe ringen hebben die je bevestigd tegen het metaal van je deur.
Maar ik geef even mee dat je even goed je huidige speakers kan slopen (letterlijk slopen) van binnen uit naar buiten tot je enkel de ringen hebt.
Hier passen luidsprekers van165mm perfect in, en leuke is dat je de draden mooi kan solderen zonder te moeten prutsen aan de originele stekker.

Dit is de set die ik vooraan gestoken heb.
http://www.gladen.com/GladenCompoCoaxPD ... ERO165.pdf
Enkel de woofers zijn er van hertz.
De tweeters pasten niet zonder aanpassing in mijn v50.
Maar met dit kon ik het gat makkelijk en proper vergroten tot de tweeters er perfect in pasten , zelf zonder extra bevestiging omdat ik ze een beetje laten klemmen heb.
Afbeelding

Achteraan in mijn v50 had ik plek zat voor de tweeters.
Het is wel een kwestie van ze vast te krijgen.
MKZ
2nd Gear member

Als ik zo vrij mag zijn:

Ik heb mijn originele speakers versterkt met een Kicker ZX200.4. Klinkt al heel stuk beter.
Daarbij een woofer geplaatst, SPL Dynamics op een Kicker ZX400.1. Versterkers kunnen achter de panelen
van de achterbank verstopt worden.
Plaats reactie

Terug naar “C30”