Goedenavond,
Als leek me hier net aangebeld op het volvo-forum om meer info in te winnen met betrekking tot (mijns inziens) een heel mooi model.
Al een tijdje ben ik mij aan het oriënteren naar een V50/S40 diesel. Momenteel rij ik in een hybride, wat overigens prima rijdt. Alleen merk ik, dat met mijn gebruik, deze toch net wat te kort komt qua koppel en vermogen. Woon-werk rij ik per dag tussen de 90-100 km, waarvan 30 binnendoor, en de rest snelweg. Voor de rest gebruik ik de auto voornamelijk voor vakanties (veel snelweg en heuvels). Voornamelijk in de heuvels komt de hybride veel te kort. Voor deze heb ik meerdere diesels gehad, en hier nog nooit problemen mee gehad. Daarom nu ook weer de keuze voor een diesel.
Na informatie te hebben ingewonnen bij een lokale volvo specialist, kreeg ik als advies mee om voor een D5 te gaan. Deze blokken moeten bekend staan als oerdegelijk en toch sterk. De 1.6D moest ik ver links laten liggen, en de 2.0D scheen al niet veel beter te zijn. Na wat meer onderzoek te hebben gedaan op het internet, kwam ik toch al vrij snel tot de conclusie dat de 1.6 inderdaad vaak problemen heeft met de turbo, en deze voor het mooie net te licht zou zijn voor de auto. In nederland zou hij prima zijn, maar als je veel snelweg en heuvels rijdt, zou je beter af zijn met de 2.0.
Nu is mijn vraag: Welk blok zou ik het beste kunnen nemen als ik nu een V50 koop?
Plus en minpunten D5:
+ Veel vermogen
+ Degelijk
+ Lange interval onderhoud en distributie
- Verbruik???
- Alleen in automaat
- MInder luxe uitvoeringen te koop
Plus en Minpunten 2.0D:
+ Zuinig in verbruik
+ 6 Versnellingen
+ Voldoende power
+ Zeer luxe uitvoeringen
- Gevoelig voor onderhoud
- PSA motor schijnt niet super te zijn
Plus en Minpunten 1.6D:
+ Zuinig
- Vaak turboproblemen
- Gevoelig voor onderhoud
- Net te weinig vermogen (kwestie van smaak denk ik)
Welk blok zouden jullie adviseren en waarom? En hoe zit het met onderhoudsintervallen voor de diverse motoren? Ik ben benieuwd naar jullie antwoorden.
Willem
Problemen dieselmotoren
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Niet alles geloven wat men zegt...
Bij normaal en goed onderhoud is er met de viercilinders niks mis..
Begrijp niet dat een zogenaamde Volvo Specialist dit zegt..
Bij normaal en goed onderhoud is er met de viercilinders niks mis..
Begrijp niet dat een zogenaamde Volvo Specialist dit zegt..
- AJ V50 D5
- 2nd Gear member
- Berichten: 128
- Lid geworden op: 22.07.2014 - 15:31
- Locatie: Utrecht
Ik heb een D5 uit januari 2010.Evoluzione schreef: Plus en minpunten D5:
+ Veel vermogen
+ Degelijk
+ Lange interval onderhoud en distributie
- Verbruik???
- Alleen in automaat
- MInder luxe uitvoeringen te koop
- Veel vermogen
Klopt, maar ik heb geen enkel vergelijkingsmateriaal met een ander versie. Ging gewoon voor de D5.
- Degelijk
Mwah. Enkele rammeltjes opgelost onder Volvo Selekt Gerantie. Nieuw RTI scherm ook (verlengde garantie).
Na 3 jaar gebruik toch piepjes en kraakjes.
Maar ik heb gelukig (nog) geen buitengewone extra reparatiekosten gehad. Wel de GT geflushed.
- Lange interval onderhoud en distributie
Elk jaar naar de garaga voor een 20K-beurt.
- Verbruik
1:5 bij topsnelheid op de Autobahn. Ik rijd gemiddeld 7,0 op 100 km, en dat is niet echt zuinig.
- Alleen automaat
Volgens mij klopt dat niet, zijn er naast de Geartronic ook handbakken geleverd.
- MInder luxe uitvoeringen te koop
Tja, wat WIL je?
Ik heb een Edition II: bluetooth telefoon (werkt nog steeds, Windows Phone 10), Premium Sound met usb, elektrisch bedienbare bestuurdersstoel, DRL (geen led).
Wat ik in je opsomming mis: RIJPLEZIER.

Andries.
Oeps.
Gewijzigd: rijdt = rijd en is = ik
Laatst gewijzigd door AJ V50 D5 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V50 D5 Edition II Geartronic MY10
- mga1600
- 6th Gear member
- Berichten: 3107
- Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
- Locatie: nhn
Ik heb destijds 210 duizend km gereden in een nieuwe V50 2.0D. Nooit enig probleem mee gehad, heerlijke auto, erg zuinig, en reed en zat bij inleveren nt net zo als op de eerste dag.
Het was mijn leaseauto die na het uitdienen van het contract door een toemalige collega van me is gekocht van de maatschappij en hij heeft hem nog een hele tijd gehad, ik ben"die collega later uit het oog verloren, dus hoe het die auto verder vergaan is weet ik niet.
Met andere woorden een 2.0d zou ik zeker niet zo maar afschrijven.........
Het was mijn leaseauto die na het uitdienen van het contract door een toemalige collega van me is gekocht van de maatschappij en hij heeft hem nog een hele tijd gehad, ik ben"die collega later uit het oog verloren, dus hoe het die auto verder vergaan is weet ik niet.
Met andere woorden een 2.0d zou ik zeker niet zo maar afschrijven.........
XC60 T6 Ultimate Dark my24
- V52
- 2nd Gear member
- Berichten: 235
- Lid geworden op: 16.11.2014 - 09:08
- Locatie: Aelse
Als je veel alleen rijdt, waarom geen D2? Betrouwbaarder dan de 1.6D
Ik ben vorig jaar door Zwitserland naar Italië gereden, met 4 volwassenen en volle bepakking. Dit jaar door Oostenrijk naar Kroatië. Geen enkel probleem .
Ik ben vorig jaar door Zwitserland naar Italië gereden, met 4 volwassenen en volle bepakking. Dit jaar door Oostenrijk naar Kroatië. Geen enkel probleem .
V40 T3 2017 Nordic+ Mussel Blue 17" Segomo
V50 D2 DRIVe 2012 Caspian Blue, Limited Edition (verkocht)
V50 D2 DRIVe 2012 Caspian Blue, Limited Edition (verkocht)
- ChrisV40
- 2nd Gear member
- Berichten: 66
- Lid geworden op: 07.08.2008 - 12:12
- Locatie: Groningen
De problemen met de 2.0D komen voornamelijk vanuit het roetfilter vandaan. Dus koop er eentje zonder roetfilter (van voor 2007 meen ik) of eentje die goed onderhoud heeft gehad. Dus waarvan de egr klep, de turbo en het roetfilter goed werken en voer tijdig onderhoud uit dan is de 2.0 D ook een goede motor. Kwa power heb je in elk geval genoeg.
- evert65
- 6th Gear member
- Berichten: 2825
- Lid geworden op: 01.03.2012 - 23:03
- Locatie: Gelderse Vallei
Dat laatste daar kan ik me bij aansluiten, een tenlange onderhoudsinterval (30.000km) zorgde inderdaad voor problemen
Onderhoud om de 20D is perfect, en hou je er een fijne wagen aan over
Dus kopen, nieuwe roetfiltertje eronder , of eruit
en gaan met de banaan
Onderhoud om de 20D is perfect, en hou je er een fijne wagen aan over
Dus kopen, nieuwe roetfiltertje eronder , of eruit

keep calm!, your randomizer is running
-
- Starter
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 03.08.2016 - 12:02
Allereerst dank voor de antwoorden.
Een D5 lokt mij ook erg, gewoon vanwege het rijplezier en de looks (een diesel met 2 pijpjes staat toch stoer). Echter het verbruik spreekt mij toch iets minder aan. De automaat vindt ik geen bezwaar hoor, maar wist niet dat deze ook handgeschakeld te koop is.
Uit wat ik lees is de 2.0D toch gewoon een vrij degelijke motor. Wat jullie zeggen, roetfilter en EGR, is volgens mij van toepassing op elke diesel. Een verwijdering en uitschrijving van deze beiden sluit ik dan ook niet uit:) Ook het feit dat dezen luxer zijn dan de meeste anderen, spreekt mij erg aan.
De 1.6D valt voor mij toch af. Hier lees ik te veel problemen mee, dat ik toch liever een iets zwaardere motorisering neem. Een D2 ligt helaas nog iets boven budget gok ik.
Over het onderhoud, begrijp ik dat aangeraden wordt om bij zowel de 2.0 als de D5 de beurten om de 20K te doen? De distributie moet meende ik bij 240K (2.0D) en 160K (D5) vervangen worden?
Een D5 lokt mij ook erg, gewoon vanwege het rijplezier en de looks (een diesel met 2 pijpjes staat toch stoer). Echter het verbruik spreekt mij toch iets minder aan. De automaat vindt ik geen bezwaar hoor, maar wist niet dat deze ook handgeschakeld te koop is.
Uit wat ik lees is de 2.0D toch gewoon een vrij degelijke motor. Wat jullie zeggen, roetfilter en EGR, is volgens mij van toepassing op elke diesel. Een verwijdering en uitschrijving van deze beiden sluit ik dan ook niet uit:) Ook het feit dat dezen luxer zijn dan de meeste anderen, spreekt mij erg aan.
De 1.6D valt voor mij toch af. Hier lees ik te veel problemen mee, dat ik toch liever een iets zwaardere motorisering neem. Een D2 ligt helaas nog iets boven budget gok ik.
Over het onderhoud, begrijp ik dat aangeraden wordt om bij zowel de 2.0 als de D5 de beurten om de 20K te doen? De distributie moet meende ik bij 240K (2.0D) en 160K (D5) vervangen worden?
- NicoV40
- 4th Gear member
- Berichten: 677
- Lid geworden op: 11.04.2015 - 18:44
Wij hebben een 2.0D bouwjaar 2004 die net over de 200K gegaan is. Aangekocht op 170K.
EGR stekkertje heb ik eruit getrokken, geen meldingen op display, enkel op de pc al je hem uitleest.
Gewoon onderhoud om de 15K, nog nooit problemen gehad met dat ding. Verbruikt bij ons wel een kleine 6,5l/100km, gelijk welke rijstijl, maar t'is de wagen van vrouwlief en haar woon-werk verkeer is via gewestwegen.
EGR stekkertje heb ik eruit getrokken, geen meldingen op display, enkel op de pc al je hem uitleest.
Gewoon onderhoud om de 15K, nog nooit problemen gehad met dat ding. Verbruikt bij ons wel een kleine 6,5l/100km, gelijk welke rijstijl, maar t'is de wagen van vrouwlief en haar woon-werk verkeer is via gewestwegen.
Ex V40 classic rijder, nu P1 rijder
Volvo V50, MY2005, 2.0D met chippie
Volvo V60, MY2017, 2.0D D2 gechipt naar 177pk
Volvo 164, BY1972, B30A (dubbele carburatie)
Volvo V50, MY2005, 2.0D met chippie

Volvo V60, MY2017, 2.0D D2 gechipt naar 177pk

Volvo 164, BY1972, B30A (dubbele carburatie)

-
- 5th Gear member
- Berichten: 1084
- Lid geworden op: 10.10.2011 - 13:06
Verbruik van de D5 ligt echt aan jezelf. Met mijn V70 rijd ik regelmatig 1:17. Ik heb de 2.0D ook gehad in een 407 SW, die precies even zwaar is als mijn V70. Verbruik daarvan was 1:18. Dus ja, hij is zuiniger, maar zoveel scheelt dat nu ook weer niet. Overigens vind ik de 2.0D een erg prettige motor, heb er zeker net zoveel plezier van gehad als van de D5...
V60 2013 (MY14) D6 PIH summum
V70 2005 (MY06) D5 185 pk Momentum220 pk powered by Volvotune
S60 2011 D3 Geartronic Momentum
V70 2005 (MY06) D5 185 pk Momentum220 pk powered by Volvotune
S60 2011 D3 Geartronic Momentum
- casperv50
- 1st Gear member
- Berichten: 32
- Lid geworden op: 19.09.2012 - 18:23
Mijn 2.0d met 335.000 km op de teller doet het nog uitstekend. Weinig tot geen rook en een minimaal olieverbruik. Prima motor en zat vermogen. Gemiddeld verbruik ongeveer 1:15. Rij ook veel binnenwegen.
Volvo V50 2.0D 2004
Volvo C70 T5 2007
Volvo C70 T5 2007
-
- Starter
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 03.08.2016 - 12:02
Iedereen hartelijk dank voor de reacties! Maakt de keuze van motor toch weer een stukje eenvoudiger. Ik zal vandaag eens gaan proefrijden in een 2.0D en 2.4D, zodat ikz elf het verschil eens kan merken qua motor. Ik hou jullie op de hoogte!