Beste forum,
Heb een 13p universeel setje gekocht en ben die aan het aansluiten (V40, phase-1). Er zat reeds een 7p aansluiting, dus de meeste/belangrijkste aansluitingen zijn makkelijk over te zetten. Er ligt reeds een continue stroom achter, dus dat is ook geen issue. Maar hoe leg je een geschakelde continue stroom aan?
Ik heb wat info op fora gevonden over hoe je een draad van voor(accu) naar achteren krijgt. Er zou een ingang zijn ergens vanuit de motorruimte naar bestuurder/binnenkant. En dan via de dorpels naar achteren brengen. Met wat inzicht en geluk kom ik daar vast uit.
Maar nu, het lastigste, waar sluit je de geschakelde continue plus draad aan? Wat ik lees, is het idee, om niet bij contact, maar pas bij motor draaien (dus als dynamo het werk kan oppakken), de geschakelde continue ingeschakeld moet worden.
Iemand enige ervaring hiermee?
Groeten,
Johan
Geschakelde continuestroom aanleggen
- hvt
- 5th Gear member
geschakelde continue stroom?
Hier moest ik wel even bij glimlachen.
Volgens mij heb je of een geschakelde of een continue stroom (spanning)
Net even uit nieuwsgierigheid het schema opgezocht.
Officieel heeft de 13 polige beide apart.
Ik zou het op volgende manire doen.
De continue rechtstreeks, met zwevende zekering, op accu.
En de geschakelde met een (zwaar genoeg) relais op de accu. Deze laten schakelen op contact.
Maar je moet je eerst afvragen/uitzoeken of je ze gaat gebruiken, voordat je alles aansluit.
Continue is voor een lampje oid in een caravan of trailer.
En de geschakelde voor een koelkast, zodat deze de accu niet leegtrekt als de auto uit is.
Hier moest ik wel even bij glimlachen.
Volgens mij heb je of een geschakelde of een continue stroom (spanning)
Net even uit nieuwsgierigheid het schema opgezocht.
Officieel heeft de 13 polige beide apart.
Ik zou het op volgende manire doen.
De continue rechtstreeks, met zwevende zekering, op accu.
En de geschakelde met een (zwaar genoeg) relais op de accu. Deze laten schakelen op contact.
Maar je moet je eerst afvragen/uitzoeken of je ze gaat gebruiken, voordat je alles aansluit.
Continue is voor een lampje oid in een caravan of trailer.
En de geschakelde voor een koelkast, zodat deze de accu niet leegtrekt als de auto uit is.
Laatst gewijzigd door hvt op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V40 1997(MY1998), 1.8, 320000km, summergreen, LPG, ecc, cc, half leer, verlaagd, heldere donkere koplampen.
V70 2004, 2.4 (140pk), Black Sapphire, Thor 17", Eibach pro-kit -30, Xenon, vol leer, ecc, cc, schuif-kanteldak, spoiler, mistlampen, HP-speakers, CFE.
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=50941
V70 2004, 2.4 (140pk), Black Sapphire, Thor 17", Eibach pro-kit -30, Xenon, vol leer, ecc, cc, schuif-kanteldak, spoiler, mistlampen, HP-speakers, CFE.
- hvt
- 5th Gear member
Wat heeft dit met de vraag te maken?loely schreef: Welke Volvo heb je, benzine? diesel 90pk 95pk 102pk?
Enige wat ik kan bedenken is dat een diesel een zwaardere accu heeft.
V40 1997(MY1998), 1.8, 320000km, summergreen, LPG, ecc, cc, half leer, verlaagd, heldere donkere koplampen.
-
- 2nd Gear member
Maar nu, het lastigste, waar sluit je de geschakelde continue plus draad aan? Wat ik lees, is het idee, om niet bij contact, maar pas bij motor draaien (dus als dynamo het werk kan oppakken), de geschakelde continue ingeschakeld moet worden[bcolor=#FF4040][/bcolor].
Omdat beste speurneus, je om een relais te bekrachtigen je spanning moet halen bij een apparaat dat die spanning ook krijgt bij draaiende motor en niet als het contact gewoon opstaat.
Een oudere diesel met een pomp met vier injectoren op het magneetventiel van de pomp.(90pk diesel).
Bij een 95 pk heb je een common rail waar je niet zo makkelijk aan kunt.
Bij een 102 pk is de optie spanning te halen vanaf de bekrachtiging van de alternator en daarmee een relais te sturen.Die trekt niet bij niet draaiende motor en contact op,zodra de alternator spanning levert gaat de relais wel sluiten en kan je een afgezekerde draad van spanning voorzien.
Bij een benzine model kan je de brandstof relais van de pomp gebruiken.Ook bestaan er in de LPG handel relais die via een draad rond de hoogspanningskabel een relais bekrachtigen en die valt af zodra de ontsteking stopt.
En terloops het gaat om spanning niet om de stroom die kan geleverd worden en verschilt bij batterijen voor diesel of benzine en mogelijk ook bij diesels onderling.
Is de uitleg duidelijk genoeg?
Omdat beste speurneus, je om een relais te bekrachtigen je spanning moet halen bij een apparaat dat die spanning ook krijgt bij draaiende motor en niet als het contact gewoon opstaat.
Een oudere diesel met een pomp met vier injectoren op het magneetventiel van de pomp.(90pk diesel).
Bij een 95 pk heb je een common rail waar je niet zo makkelijk aan kunt.
Bij een 102 pk is de optie spanning te halen vanaf de bekrachtiging van de alternator en daarmee een relais te sturen.Die trekt niet bij niet draaiende motor en contact op,zodra de alternator spanning levert gaat de relais wel sluiten en kan je een afgezekerde draad van spanning voorzien.
Bij een benzine model kan je de brandstof relais van de pomp gebruiken.Ook bestaan er in de LPG handel relais die via een draad rond de hoogspanningskabel een relais bekrachtigen en die valt af zodra de ontsteking stopt.
En terloops het gaat om spanning niet om de stroom die kan geleverd worden en verschilt bij batterijen voor diesel of benzine en mogelijk ook bij diesels onderling.
Is de uitleg duidelijk genoeg?
Laatst gewijzigd door loely op 01.01.1970 - 01:00, 3 keer totaal gewijzigd.
Reden: kleuren achtergrond
Reden: kleuren achtergrond
- hvt
- 5th Gear member
Rustig maar.
Dat het spanning is ipv stroom weet ik ook wel. Ik ben in dezelfde bewoording als de vraagsteller doorgegaan.
Ik heb niet voor niets tussen haakjes spanning erachter gezet.
Hij vraagt waar hij de draad op aan moet sluiten. Hierbij geef ik aan dat ik die niet rechtstreeks ergens bij aan zou sluiten, maar dit via een relais op de accu te doen.
Waarmee het relais ingeschakeld moet worden kun je zo ingewikkeld maken als je zelf nodig vindt.
Als het toch ingewikkeld moet, dan moet het relais ook nog vertraagd opkomend zijn zodat hij tijdens het starten nog niet ingeschakeld is.
Vroeger zetten wij gewoon de caravankoelkast uit als we lang gingen parkeren. Of trokken de 7-polige caravanstekker er gewoon uit.
Zie nu ook dat jij op een vraag gereageerd hebt van 6-8-2015. Weet ook niet of dat echt zinvol is.
Verder is hij na 3-9-2015 niet meer ingelogd geweest.
Dat het spanning is ipv stroom weet ik ook wel. Ik ben in dezelfde bewoording als de vraagsteller doorgegaan.
Ik heb niet voor niets tussen haakjes spanning erachter gezet.

Hij vraagt waar hij de draad op aan moet sluiten. Hierbij geef ik aan dat ik die niet rechtstreeks ergens bij aan zou sluiten, maar dit via een relais op de accu te doen.
Waarmee het relais ingeschakeld moet worden kun je zo ingewikkeld maken als je zelf nodig vindt.
Als het toch ingewikkeld moet, dan moet het relais ook nog vertraagd opkomend zijn zodat hij tijdens het starten nog niet ingeschakeld is.
Vroeger zetten wij gewoon de caravankoelkast uit als we lang gingen parkeren. Of trokken de 7-polige caravanstekker er gewoon uit.
Zie nu ook dat jij op een vraag gereageerd hebt van 6-8-2015. Weet ook niet of dat echt zinvol is.
Verder is hij na 3-9-2015 niet meer ingelogd geweest.
-
- 2nd Gear member
Of het nuttig is weet ik ook niet,maar zelf ga ik als ik vragen heb over een onderwerp even kijken of dit niet reeds behandeld is.Dubbele vragen stellen brengt niemand iets bij dus daarom heb ik geantwoord zelfs een jaar na datum..
Wat ik niet begreep was de vraag waarom ik het type vroeg en een antwoord krijg over batterijen ? Ik dacht ook dat de vraagstelling was "[bcolor=#FF4000]dus niet onder spanning bij contact op maar alleen bij draaiende motor[/bcolor] " en deze optie was niet aanwezig. Om daarvoor te kunnen zorgen mag je toch vragen voor welk type motor het moet dienen.Als het niet meer nodig is verwacht ik ook geen reactie en veronderstel dat de zaak opgelost of niet meer relevant is. Wat ik daar mis mee doe weet ik niet.
Dus daarom mijn reactie.
Wat ik niet begreep was de vraag waarom ik het type vroeg en een antwoord krijg over batterijen ? Ik dacht ook dat de vraagstelling was "[bcolor=#FF4000]dus niet onder spanning bij contact op maar alleen bij draaiende motor[/bcolor] " en deze optie was niet aanwezig. Om daarvoor te kunnen zorgen mag je toch vragen voor welk type motor het moet dienen.Als het niet meer nodig is verwacht ik ook geen reactie en veronderstel dat de zaak opgelost of niet meer relevant is. Wat ik daar mis mee doe weet ik niet.
Dus daarom mijn reactie.
-
- 5th Gear member
Deze kan dus op slot, de S/V40 classic hoort een 7 Polige stekker te hebben. Voor gemak een verloopstekker gebruiken naar 13 polig.
volvo 480ES
volvo 440 1.9 TD
volvo V40 1.9D 115PK(getuned naar 144pk)
Skoda octavia 1.6D greenline businessline 2014
volvo 440 1.9 TD
volvo V40 1.9D 115PK(getuned naar 144pk)
Skoda octavia 1.6D greenline businessline 2014