In 2011 heb ik eens een Volvo V60 2.0T met Driver Support meegekregen van de dealer. Ik was toen wel gecharmeerd van de Adaptive Cruise Control (ACC), al maakte ik ook kennis met de beperkingen. Ik probeer 'm uit te leggen: in Beverwijk heb je de Parallelweg met daarin een flauwe bocht naar links. Ik reed op de linkerbaan. De auto "zag" een andere auto op de rechterbaan en remde onverwacht af. Kortom: ACC is blijkbaar alleen geschikt voor rechte stukken(?)
Nou ben ik al een tijdje aan het kijken naar een nieuwe auto, waarbij ik selecteer op ACC. Gisteren heb ik weer even in een auto gereden, waar dat op zit. Een hele korte proefrit en nou twijfel ik toch... Is het wel zo mooi als voorgesteld, afgezien van het feit dat in het Intelli Safe pakket ook BLIS, Lane Departure Warning zit? Als ik namelijk de "eis" van ACC laat zitten, wordt m'n zoekveld een stukje breder.
De twijfel komt ook door een dealer van Lexus (IS 300h is namelijk ook een optie), die ook niet heel enthousiast was.
Vraag 1: wie heeft positieve dan wel negatieve ervaringen met het systeem (met name ACC)? Waarom zou je het wel of juist niet willen?
Vraag 2: kun je het uitzetten, dat je dus wel op CC rijdt, maar dat de Adaptive component uitgezet wordt?
Alvast bedankt voor de antwoorden.
Adaptive Cruise Control in de praktijk
- Ytos
- 3rd Gear member
- Contacteer:
MY2008 Chameleon Blue V50 1.8F Kinetic (Dynamic?) former Company Car of Volvo Sweden
MY2015 Chrystal White Metallic V60 Nordic+ T5 GT8 Summum Intellisafe Line & Security Line Full Options
Ytos' Photography website
Ytos on Facebook
MY2015 Chrystal White Metallic V60 Nordic+ T5 GT8 Summum Intellisafe Line & Security Line Full Options
Ytos on Facebook
- Rob M
- 5th Gear member
Ik ben er laaiend enthousiast over. Inderdaad, je moet ermee leren rijden, maar dan is het een van de mooiere uitvindingen na het gesneden brood. (dwz. Je kunt zonder, maar het is verdraaid handig!)
Waar moet je aan wennen? Dat je in de situatie die je beschrijft in Beverwijk weet hoe het radarsysteem reageert. op dit soort momenten kun je een beetje gas geven waardoor je de acc overstemt. Waar moeten veel mensen ook aan wennen? (ik niet, vandaar 'veel mensen') Dat je op de snelweg rijdt en er door de veilige afstand die de radar aanhoudt er iemand de auto tussen jou en je voorligger schuift. Dat is, afgaand op een collega van mij, een territorium-dingetje. Ikzelf heb bedacht dat ik nog steeds met ongeveer 100/ 120 Km/uur naar mijn bestemming zoef en het mij niet uitmaakt of ik dat achter auto A of B doe. Als je dat kunt is het fantastisch.
Zijn er nadelen? Ja, de acc reageert naar mijn idee traag en overdreven op auto's die afslaan van de doorgaande weg. Te veel remactie en te laat weer versnellen. ook dit is simpelweg op te vangen door zelf wat gas te geven.
Wat mij betreft gewoon blijven zoeken naar een mooie Volvo mét acc!
Waar moet je aan wennen? Dat je in de situatie die je beschrijft in Beverwijk weet hoe het radarsysteem reageert. op dit soort momenten kun je een beetje gas geven waardoor je de acc overstemt. Waar moeten veel mensen ook aan wennen? (ik niet, vandaar 'veel mensen') Dat je op de snelweg rijdt en er door de veilige afstand die de radar aanhoudt er iemand de auto tussen jou en je voorligger schuift. Dat is, afgaand op een collega van mij, een territorium-dingetje. Ikzelf heb bedacht dat ik nog steeds met ongeveer 100/ 120 Km/uur naar mijn bestemming zoef en het mij niet uitmaakt of ik dat achter auto A of B doe. Als je dat kunt is het fantastisch.
Zijn er nadelen? Ja, de acc reageert naar mijn idee traag en overdreven op auto's die afslaan van de doorgaande weg. Te veel remactie en te laat weer versnellen. ook dit is simpelweg op te vangen door zelf wat gas te geven.
Wat mij betreft gewoon blijven zoeken naar een mooie Volvo mét acc!
Hartelijke groet,
Rob
Rob
Inmiddels Volvo nummer 11 Na een 240, 265, 460, 2×740, V40, V50, V40, V60 en een XC40 nu een V60 B3 Inscription, Pine Grey/Geventileerd nappaleder met massage in de kleur amber. En o.a. de packs: Park assist, Lighting, Lounge en hier en daar nog wat
- edraket
- 7th Gear member
Kan me helemaalin de bevindingen van Rob vinden. Soms eageert het wat traag, maar in de file alleen sturen geeft erg veel rust, en op de snelweg, zelfs in druk verkeer is het een zegen. rijd een 2013 V60.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
-
- 6th Gear member
Ik heb het ook op onze V70 en ik heb laatst weer eens in een andere auto gereden zonder ACC.
Ik wil niet meer zonder. Het rijdt vele malen relaxter, juist wanneer het druk is op de weg. En je kunt er nog beter door anticiperen, omdat de auto het stukje direct voor de auto regelt.
Ik wil niet meer zonder. Het rijdt vele malen relaxter, juist wanneer het druk is op de weg. En je kunt er nog beter door anticiperen, omdat de auto het stukje direct voor de auto regelt.
Without fiction, there would not be reality
Hij: Tesla My LR
XC70 D5 Polar+ 2016 GT
V70 NN D5 my 2012
V70N 2.4D 2007 Edition Classic
V70 Classic 2.5D Europa Nautic blue
Zij: V40 CC T3 AT6
C30 summum 2.4i
V40 phase II 2.0T 2002 AT
VW Polo 1.4 kaal...
- Volvo_Bjorn
- 3rd Gear member
Ik kan ook niet meer zonder. Het is echt een zaligheid om mee te rijden. Op den duur weet je wat het systeem gaat doen en weet je perfect wanneer je zelf iets meer gas moet geven om de ACC te overrulen.
-Volvo V60 D3 Momentum, Black
-Volvo V60 D3 Summum, Caspian Blue (Perte Total
)
-Volvo V60 D3 Summum, Caspian Blue (Perte Total

- Battlecruiser
- 8th Gear member
Sinds april 2016 heb ik ook ACC.
In bochten krijg je heel af en toe een kleine remreactie, maar dat is sporadisch en eigenlijk alleen maar bij grote objecten (vrachtwagens).
Op N-wegen is het superdeluxe: stel 'm iets boven de max.snelheid in en je rijdt heel relaxed met de stroom mee.
Op snelwegen is het in het begin wel wennen aan de grote afstand waarop ACC begint met snelheid minderen (ook bij minimaal instellen), maar daar kun je op anticiperen en ik ben er intussen helemaal gewend aan. Bumperkleven is voortaan onmogelijk. En als je bang bent dat er vervelende rechtsinhalers langskomen, geef je gewoon wat gas bij met de voet zodat je zelf tijdelijk de afstand tot de voorligger vermindert. En daarna weer gewoon voet los en daar gaat ie weer!
Ook in de stad op grotere wegen gebruik ik ACC.
In bochten krijg je heel af en toe een kleine remreactie, maar dat is sporadisch en eigenlijk alleen maar bij grote objecten (vrachtwagens).
Op N-wegen is het superdeluxe: stel 'm iets boven de max.snelheid in en je rijdt heel relaxed met de stroom mee.
Op snelwegen is het in het begin wel wennen aan de grote afstand waarop ACC begint met snelheid minderen (ook bij minimaal instellen), maar daar kun je op anticiperen en ik ben er intussen helemaal gewend aan. Bumperkleven is voortaan onmogelijk. En als je bang bent dat er vervelende rechtsinhalers langskomen, geef je gewoon wat gas bij met de voet zodat je zelf tijdelijk de afstand tot de voorligger vermindert. En daarna weer gewoon voet los en daar gaat ie weer!
Ook in de stad op grotere wegen gebruik ik ACC.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
- Millimetervreter.
- 5th Gear member
Ook hier sinds oktober een ACC gebruiker, ik wil eigenlijk nooit meer een auto zonder, het is inderdaad in het begin even wennen maar als je eraan gewend ben wil je echt niet meer zonder.
Werk maakt soms meer kapot, dan drank goed kan maken
Lakfluisteraar.
V60 PIH MY2016, Onyx black, R-design, Hybrid Technology Line, Intellisafe Proline, DAB+,getint glas, zilverkleurig roofrails, side scuffs
Lakfluisteraar.
V60 PIH MY2016, Onyx black, R-design, Hybrid Technology Line, Intellisafe Proline, DAB+,getint glas, zilverkleurig roofrails, side scuffs
-
- 3rd Gear member
Ook ik onderschrijf de mening van de andere hier dat als je er eenmaal aan gewend bent je niet anders wil. Zeker als je veel op de weg zit zal je merken dat je uitgeruster bent aan het einde van de dag.
Uiteraard zijn er momenten, situaties waarin het systeem anders reageer dan jij zelf zou doen, maar je leert snel welke situaties dat zijn en dan kan je als bestuurder zelf het heft in handen.
Ik zeg als je het geduld kan opbrengen om langer te zoeken naar een volvo met acc dan gewoon doen, want je gaat er geen spijt van krijgen. Ik wil niet meer zonder en acc is voor mij op het lijstje met must haves gekomen samen met de airco e.d. .
Uiteraard zijn er momenten, situaties waarin het systeem anders reageer dan jij zelf zou doen, maar je leert snel welke situaties dat zijn en dan kan je als bestuurder zelf het heft in handen.
Ik zeg als je het geduld kan opbrengen om langer te zoeken naar een volvo met acc dan gewoon doen, want je gaat er geen spijt van krijgen. Ik wil niet meer zonder en acc is voor mij op het lijstje met must haves gekomen samen met de airco e.d. .
Huidige: V60 B3 Plus Dark, MY24, Vapour Grey
Vorige: V60 D3, MY20 - V60 D2, MY17 - V40 D4, MY15- V40 D2, MY15
Vorige: V60 D3, MY20 - V60 D2, MY17 - V40 D4, MY15- V40 D2, MY15
- Ytos
- 3rd Gear member
- Contacteer:
Bedankt voor alle reacties. Lijkt me een duidelijk verhaal, al wordt de spoeling wel dun. Het is op niet zo heel veel auto's geleverd. Zal wel iets met bijtelling te maken hebben, maar ik vind het wel vreemd. Zeker gezien het feit dat Volvo toch bekend staat om de veilige auto's én omdat het indertijd met veel bombarie geïntroduceerd is. Nou ja, het zal op termijn wel een standaard worden, als Volvo daadwerkelijk z'n doelstelling wil halen dat er in hun auto's geen doden meer vallen. Zoiets was het toch?
Anyway, vanmiddag staan kwijlen bij een hele mooie superdeluxe V60. Maar ja... budget hè... Ik moet er maar eens een nachtje over slapen. Over de auto; ACC is den duidelijk verhaal.
Anyway, vanmiddag staan kwijlen bij een hele mooie superdeluxe V60. Maar ja... budget hè... Ik moet er maar eens een nachtje over slapen. Over de auto; ACC is den duidelijk verhaal.
MY2008 Chameleon Blue V50 1.8F Kinetic (Dynamic?) former Company Car of Volvo Sweden
Ytos on Facebook
Ytos on Facebook
- sbv
- 6th Gear member
Ik kan er niet aan wennen. Rij inmiddels 1,5 jaar met het systeem en gebruik het erg weinig. De afstand tot de voorganger is zelfs op de kortste afstand veel te groot met als gevolg veel onnodig links rijden. Rij je rustig op de ACC en dan opeens weer inhouden om dat het betuttel systeem vindt dat de voorganger te dicht in de buurt komt. In Zweden wel een paar maal gebruikt want lekker lege weg. Helaas is het in mijn MY2010 niet om te zetten naar een gewone CC.
De werking is op zich prima alleen zou de afstand tot voorganger in Nederland wel een stuk minder mogen
De werking is op zich prima alleen zou de afstand tot voorganger in Nederland wel een stuk minder mogen
Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
- sebastiaan84
- 4th Gear member
- Contacteer:
Hier de ervaring dat ACC redelijk snel en soms ook fors ingrijpt (remmen voor vrachtverkeer op snelweg). verder een heerlijk systeem in mijn ervaring.
Remedie, zelf de ACC overrulen dmv gas geven als je op je TFT ziet dat er een voorligger gedetecteerd is, en TFT scherm op de eco stand zetten, dan geeft je snelheidsmeter een melding hoe groot het snelheidsverschil is met de voorligger (V40 MY15)
Remedie, zelf de ACC overrulen dmv gas geven als je op je TFT ziet dat er een voorligger gedetecteerd is, en TFT scherm op de eco stand zetten, dan geeft je snelheidsmeter een melding hoe groot het snelheidsverschil is met de voorligger (V40 MY15)
Volvo V60 D6 AWD Plug-in Hybride Summum, Polestar optimised MY14
Past:
Volvo V50 2.4i Geartronic summum MY05
Volvo V40 D2 summum full options MY15
Toyota Avensis Wagon TA22 1.8i Terra Kouki '01
Toyota Corolla AE111 1.6i G6-R(ally) Zenki '99
Toyota Starlet EP81 1.3i Si Whiteline/Koni edition Zenki '91
Past:
Volvo V50 2.4i Geartronic summum MY05
Volvo V40 D2 summum full options MY15
Toyota Avensis Wagon TA22 1.8i Terra Kouki '01
Toyota Corolla AE111 1.6i G6-R(ally) Zenki '99
Toyota Starlet EP81 1.3i Si Whiteline/Koni edition Zenki '91
- diesel01
- Geartronic member
Wanneer ik de reacties zo lees is het een systeem die ik graag zou hebben op mijn volgende auto.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]