Vannacht was ik aan de beurt

De XC90 wordt na 12 jaar vervangen door de nieuwe XC90
Plaats reactie
DJMarkyM
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 21.06.2015 - 10:57

Ik had gehoopt dat mijn auto (XC90 T8) een uitzondering was. Ik reed immers al sinds november 2015 probleemloos* bijna 28.000 km. Maar vannacht was ik dan toch aan de beurt. Na terugkeer van vakantie (bijna 3.000 km) gaf de auto een foutmelding op de A2. Eerst een melding dat er verminderd vermogen was, daarna dat de accu niet oplaadde en dat de auto veilig gestopt moest worden.

Na contact met Volvo On Call mochten we verderrijden als de benzinemotor alleen voldoende vermogen zou geven. Maar natuurlijk deed de auto helemaal niets meer, wilde niet starten. Auto op de bergingswagen en nu maar afwachten. Blij dat dit in Nederland gebeurde en op de terugweg. Verder natuurlijk balen.

Met mijn vorige Volvo's ((V70 en XC70) heb ik 9 jaar lang (160.000 en 200.000 km) probleemloos gereden. Hopelijk wordt dit snel opgelost. Wordt vervolgd.

*Wel wat kleine software-dingetjes,maar hopelijk worden die met een update opgelost.
Laatst gewijzigd door DJMarkyM op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Verduidelijking
Gebruikersavatar
KoosV
2nd Gear member
Berichten: 51
Lid geworden op: 28.07.2016 - 11:28

Succes!
Volvo S60 2.4 9/2006
170pk/230Nm
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40970
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

PIH denk ik ?
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
DJMarkyM
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 21.06.2015 - 10:57

Inderdaad, een T8.
Gebruikersavatar
Carfreak
7th Gear member
Berichten: 5224
Lid geworden op: 03.11.2007 - 17:26
Locatie: Twente

Dat is balen en een deuk in het vertrouwen in je auto. Jammer.
Volvo V70 2.4/ 140pk Black Sapphire Edition MY04
Volvo S80 2.5t Summum GT6 MY08 Volvotune
Mercedes C180 Estate Avantgarde 7tronic MY15
jodinho
1st Gear member
Berichten: 21
Lid geworden op: 22.03.2014 - 18:20

Dat is balen.. Hier inmiddels al op 51.000 km en nog nooit stilgestaan. (afkloppen natuurlijk!)
HansEindhovenV70
4th Gear member
Berichten: 923
Lid geworden op: 15.03.2008 - 19:49
Locatie: Eindhoven

Ga er vanuit dat het nog ongeveer een jaar zal duren voordat de (meeste) software problemen opgelost zijn....
Jimmy104
2nd Gear member
Berichten: 226
Lid geworden op: 28.11.2015 - 07:49

Dat is mooi .. .. maar inderdaad gelukkig niet tijdens de vakantie in het buitenland .. suc6 met [af]wachten ..
V60 D3 MY12 Caspian Blue
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
8th Gear member
Berichten: 10615
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

En hoest nu?
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE!!!!!!
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
DJMarkyM
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 21.06.2015 - 10:57

De auto staat nog bij de dealer. Ze proberen er een software-update op te zetten, maar dat lijkt nog niet te lukken.

Er werd me wel verteld dat Volvo twee 'campagnes' heeft voor dit soort problemen. Op mijn vraag of het niet voor de hand zou liggen om alle T8's terug te roepen gezien het grote aantal uitvallers, was het antwoord dat alleen bij klachten wat wordt gedaan.

Nog maar even afwachten....
t5r
1st Gear member
Berichten: 30
Lid geworden op: 24.02.2007 - 16:41

Hoogvoltmodule lv onder de motorkap zal defect zijn.. Suc6
HansEindhovenV70
4th Gear member
Berichten: 923
Lid geworden op: 15.03.2008 - 19:49
Locatie: Eindhoven

DJMarkyM schreef: Op mijn vraag of het niet voor de hand zou liggen om alle T8's terug te roepen gezien het grote aantal uitvallers, was het antwoord dat alleen bij klachten wat wordt gedaan.

Nog maar even afwachten....
Ze doen het inderdaad alleen per auto, aangezien er voor de meeste problemen nog geen goede oplossing beschikbaar is.... wat men probeert is momenteel met reset/herstarten de zaak veelal weer werkend te krijgen en men noemt dit dan een software update..... hetgeen onjuist is. Een software update is eigenlijk alleen als er NIEUWE software op de auto gezet wordt die de problemen fixed. Die is niet voorhanden, men moet iets proberen en dat ga je dus niet bij elke auto doen...
Zo werkt het momenteel helaas. Vandaar ook dat bekende problemen later weer gewoon terug komen.
leggodt
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 08.03.2016 - 17:43

En ik gistermiddag met dezelfde foutmelding: minder vermogen beschikbaar als foutmelding op de dashboard. Ik kon alleen op de elektro-motor rijden en dan nog max 75 km per uur. Was erg geliefd op de snelweg ;-)

Kon net kantoor bereiken (gelukkig volle batterij toen ik weg ging) en kon ik met een collega mee naar huis. Volvo on Call knopje ingedrukt, vanochtend wordt de auto weggesleept. Lekker reclame Volvo, dat gaat de hele kantoor zien!

Betreft MY2017 T8 (obviously) met 8000km op de teller. Mag gewoon niet gebeuren dit en mijn vertrouwen in de auto heeft nu wel een deukje gekregen. Heb sowieso trauma over de 'B' versnelling, want 1 op de 100 keer krijg ik het probleem dat meteen de benzine motor aanschiet (ipv de elektromotor) en dan niet automatisch de versnellling schakelt. Omdat het zo sporadisch doch wel zeker gebeurt rijd je met heel veel toeren weg (feitelijk in zijn 1 dus) en krijg je gekke gezichten voordat je het doorhebt. In welk geval ik terug naar ' D' ga en alles weer ok is. Ook de 'B' weer daarna.

Overigens zei de dealer zei dat de auto zich na 15 minuten op slot altijd reset. Dus kleine kans dat de auto vanochtend wel gewoon weer werkt. Ik denk helaas een mooi verhaal en geef het weinig hoop. Ik verwacht dat de elektromotor even uitgeschakeld/ losgekoppeld moet worden worden en dat de software gereset en dat alles dan weer goed loopt. Een computer probleem dus wat inderdaad nieuwe software nodig heeft om dit soort bugs te verhelpen. Alleen zo vervelend dat met dit soort moderne auto's, bugs in de software grote gevolgen hebben...
DJMarkyM
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 21.06.2015 - 10:57

De auto is nog niet gerepareerd. Eerst hebben ze naar softwareproblemen gekeken en nu denken ze aan een defecte hoogvoltmodule. Ze hebben de technische rapporten aan de importeur voorgelegd met de vraag of ze dat onderdeel mogen vervangen. Dat mag nu, het onderdeel is besteld. Helaas moet het wel uit Zweden komen. Volgende week dus meer nieuws.
Gebruikersavatar
hans98
4th Gear member
Berichten: 924
Lid geworden op: 19.12.2007 - 14:44
Locatie: Leiderdorp

leggodt schreef: Vanochtend wordt de auto weggesleept. Lekker reclame Volvo, dat gaat de hele kantoor zien!
Ja, dat wordt lachen natuurlijk! Ze kunnen hier ook niet wachten tot ik weer iets heb ;-)

Heb je de minpool van de 12V accu al zelf even losgekoppeld? Zit linksachter. Grote kans dat hij het daarna weer doet. Ik heb hem 4 minuten losgekoppeld gehad.
Ooit: 340D, V50 2.4, V50 T5, S40 1.8, V70 2.5T, V60 PIH, XC90 T8

Nu Privé: MY17 V40 T2 Geartronic Nordic+ Luxury, Denim Blue, blond leder. Zakelijk: Tesla Model S75D
CL26
1st Gear member
Berichten: 12
Lid geworden op: 29.06.2009 - 15:27

Het zijn niet alleen T8'en die in de (software-)problemen komen, kan ik helaas uit eigen ervaring melden. En met hetzelfde soort problemen.

En tot mijn grote verbazing: zelfs met dezelfde melding: 'Verminderd vermogen' en een schildpad-icoontje in het bestuurdersdisplay.
Vond ik toch wel heel bijzonder voor een niet-T8.

Of heb ik een uniek exemplaar te pakken?
leggodt
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 08.03.2016 - 17:43

Korte update: vanochtend werkte de auto gewoon weer als normaal! Dus toch helpt het om de auto enige tijd (volgens de dealer 15 min) even op slot te zetten en met rust te laten. Helaas dus toch geen show voor mijn collega's
hdejongh
1st Gear member
Berichten: 33
Lid geworden op: 19.07.2015 - 09:06

leggodt schreef:

Betreft MY2017 T8 (obviously) met 8000km op de teller. Mag gewoon niet gebeuren dit en mijn vertrouwen in de auto heeft nu wel een deukje gekregen. Heb sowieso trauma over de 'B' versnelling, want 1 op de 100 keer krijg ik het probleem dat meteen de benzine motor aanschiet (ipv de elektromotor) en dan niet automatisch de versnellling schakelt. Omdat het zo sporadisch doch wel zeker gebeurt rijd je met heel veel toeren weg (feitelijk in zijn 1 dus) en krijg je gekke gezichten voordat je het doorhebt. In welk geval ik terug naar ' D' ga en alles weer ok is. Ook de 'B' weer daarna
........... d b 1..
Als je nog en keer naar beneden gaat in de b stand dan dwing je de auto in zn 1.
Het zegt dus meer over jou (en ook de mijne;)) schakel kwaliteiten
DJMarkyM
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 21.06.2015 - 10:57

De dealer belde met de boodschap dat mijn auto gerepareerd is. De integrated starter generator is vervangen. Morgen wordt nog een testrit uitgevoerd en wordt een 30.000-km-beurt gegeven, dan hebben we dat ook maar gehad. Hopelijk is het probleem hiermee (definitief) opgelost.
DJMarkyM
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 21.06.2015 - 10:57

Auto vandaag weer opgehaald. Hij rijdt weer, ben benieuwd voor hoelang. Ik heb nog nooit eerder een auto gehad die me liet staan. Ik hoop er maar het beste van.

In de tussentijd had ik een nieuwe Volvo V60 CC te leen. De gedachte schoot wel eens door mijn hoofd dat ik die liever zou hebben dan de XC90. Als je bij de V60 een spraakcommando inspreekt, doet ie gewoon wat je verwacht. Bij de XC90 is dat allemaal maar afwachten. Soms wel, soms niet (spraakbesturing, achterklep met voet, keyless entry, Apple Carplay, Volvo on Call etc.). Hopelijk hebben de nieuwe updates dit soort zaken ook verholpen.
Plaats reactie

Terug naar “XC90 vanaf MY2015”