Gisteren een blokje om geweest in Nederland om auto's te kijken aangezien mijn Volvo 940 in Kopenhagen door een taxi aangereden is en niet meer hersteld gaat worden (het wordt weer een Youngtimer: een Volvo 940 of Saab 9000). De T5 van mijn vrouw meegenomen voor een rit van Zwolle naar Rotterdam (daar een barnfind 940 bekeken, eerste eigenaar auto met slechts 174 dkm op de teller die sinds 2012 geschorst in een loods opgeslagen staat) en toen van Rotterdam naar Nijmegen om een Midnicht Blue Saab 9000 Anniversary HPT stage 1 te bekijken (225 pk) van een Saab fanaat). Daarna weer terug richting Zwolle. In totaal een kleine 400 km gereden, merendeel snelweg met de cruise telkens 4 km boven de max. snelheid om boetes te voorkomen (dus bijv.: 134 echte km, volgens navigatie, waar je 130 mag rijden, 105 km/u waar je 100 mag etc.).
En daarnaast stadsverkeer in downtoon Rotterdam en Nijmegen.
Voor vertrek heb ik de auto eerst afgedankt (gewoon euro '95).
Wat rijdt zo'n T5 toch heerlijk, airco aan muziekje op zonnetje buiten.
Een leuke bijkomstigheid: De teller ging gisteren over de 340.000 km. Je zou niet zeggen dat de auto dat gelopen heeft.
Bij terugkomst de T5 opnieuw afgetankt omdat ik wel eens wou weten wat het verbruik is op zo'n rit. Die verbruiksmeterfunctie in het menu vertrouw ik niet erg. Tot mijn verbazing bleek ik per liter benzine 13,6 km afgelegd te hebben! Dat lukt ons normaliter niet met al het 50 en 80 km/u ritjes hier in de regio, maar op lange snelwegritten waarbij je lange tijd met de cruise control aan kunt rijden scheelt dat behoorlijk.
Na thuiskomst een ander (lees: minder beschadigd) alu-paneeltje voor de schakelaars in het bestuurdersportier gemonteerd en olie gepeild. Nul verbruik meetbaar. Het was een leuk dagje sturen.
T5 zuinigheid
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 222
- Lid geworden op: 20.06.2016 - 20:42
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
740 GL (1985) zilvergrijs metallic, 155.000 km
V50 T5 (2004) Saphire Black ,220 PK, 360.500 km. (sold)
P122 Amazon (1969), Mellanbla (=hemelsblauw, Volvo lakkleur 99), tweedeurs, B20 , M40+overdrive, Weber 32-36, LPG G2 (verkocht)
940 (1998) Nautic Blue Pearl, LPT+MBC 165 pk automaat, Vialle LPG, 356.500 km
P122 Amazon (1967), Ruby Red (verkocht)
V50 T5 (2004) Saphire Black ,220 PK, 360.500 km. (sold)
P122 Amazon (1969), Mellanbla (=hemelsblauw, Volvo lakkleur 99), tweedeurs, B20 , M40+overdrive, Weber 32-36, LPG G2 (verkocht)
940 (1998) Nautic Blue Pearl, LPT+MBC 165 pk automaat, Vialle LPG, 356.500 km
P122 Amazon (1967), Ruby Red (verkocht)
- MartijnAbel
- 4th Gear member
- Berichten: 917
- Lid geworden op: 23.02.2015 - 18:30
- Locatie: Surhuisterveen
Dat is een verdomd mooi verbruik! Ik was al blij met 2100km duitsland, in de bergen, 200+ autobahn etc. En dan een verbruik van 10.6ltr op de 100 :p
Volvo V70 2.0T 2011 - Volvo V60 2013 D5 Polestar - Volvo V50 T5 2004 DTC/RICA
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 222
- Lid geworden op: 20.06.2016 - 20:42
Inderdaad constante snelheid maakt veel verschil, vooral op de snelweg langs de Betuwelijn van Rotterdam naar Nijmegen in de zesde versnelling kon ik tientallen kilometers op de cruise control rijden.
740 GL (1985) zilvergrijs metallic, 155.000 km
V50 T5 (2004) Saphire Black ,220 PK, 360.500 km. (sold)
P122 Amazon (1969), Mellanbla (=hemelsblauw, Volvo lakkleur 99), tweedeurs, B20 , M40+overdrive, Weber 32-36, LPG G2 (verkocht)
940 (1998) Nautic Blue Pearl, LPT+MBC 165 pk automaat, Vialle LPG, 356.500 km
P122 Amazon (1967), Ruby Red (verkocht)
V50 T5 (2004) Saphire Black ,220 PK, 360.500 km. (sold)
P122 Amazon (1969), Mellanbla (=hemelsblauw, Volvo lakkleur 99), tweedeurs, B20 , M40+overdrive, Weber 32-36, LPG G2 (verkocht)
940 (1998) Nautic Blue Pearl, LPT+MBC 165 pk automaat, Vialle LPG, 356.500 km
P122 Amazon (1967), Ruby Red (verkocht)
- Bas1982
- 3rd Gear member
- Berichten: 445
- Lid geworden op: 21.07.2012 - 16:43
- Locatie: Duiven
voor de tuning reed ik regelmatig 1 op 15 of zelfs zuiniger, dan had ik geen haast en reed ik vaak 100 op gps. gemiddeld woon werk verkeer rij ik rond de 9,9l / 100km. dan rij ik wel door en paar keer ff volgas met invoegen. rij ik nu rustig dan haal ik rond de 8.7l / 100km. mijn auto heeft 220.000 km gelopen nu.
Ik had auto's meestal maar een jaar en dan op uitgekeken, deze auto nu al meer dan 4 jaar! enige waarvoor ik zou willen ruilen is een M3, 1M of C63 AMG, maar die liggen buiten mijn budget haha.
Waar ik pas na de aankoop achter kwam is het premium sound systeem, wat klinkt dat lekker! Mis alleen een usb aansluiting. Dat is het enige waar ik soms wel eens van baal.
Ik had auto's meestal maar een jaar en dan op uitgekeken, deze auto nu al meer dan 4 jaar! enige waarvoor ik zou willen ruilen is een M3, 1M of C63 AMG, maar die liggen buiten mijn budget haha.
Waar ik pas na de aankoop achter kwam is het premium sound systeem, wat klinkt dat lekker! Mis alleen een usb aansluiting. Dat is het enige waar ik soms wel eens van baal.
'04 S40 T5
- 3"; downpipe - 2.5"; catback exhaust - custom made FMIC - 18"; Midir -Bilstein schroefset - Fasttech custom tuning
- 3"; downpipe - 2.5"; catback exhaust - custom made FMIC - 18"; Midir -Bilstein schroefset - Fasttech custom tuning
- wdo
- 3rd Gear member
- Berichten: 337
- Lid geworden op: 10.06.2008 - 21:30
Pas 2 weken naar noorwegen op vakantie geweest. 3461 km gereden. Heel normaal het gaspedaal bediend. In Duitsland ff een stukje ruim 200 km/uur. In noorwegen rij je niet hard maar is het af en toe wel lekker omhoog en omlaag. Volgens de boordcomputer heb ik 1 op 12 gereden. Heb niet afgetankt toen we thuis kwamen. En heb dan ook niet het werkelijke verbruik gemeten.
264 GL
Uno 1.0
360 GLT
480 ES
460 Turbo
V40 2.0
V70 2.4
V70 2.4T
V50 2.4
S40 T5 fwd
Uno 1.0
360 GLT
480 ES
460 Turbo
V40 2.0
V70 2.4
V70 2.4T
V50 2.4
S40 T5 fwd
- Longone
- 5th Gear member
- Berichten: 1088
- Lid geworden op: 10.08.2006 - 12:02
Ik rijd diesel en heb me redelijk verdiept in zuinig rijden.
Ben nu koploper met 1:26 op dit forum met mijn V40 D2, en met mijn vorige auto, een S40 D5 geartronic kwam ik tot 1:20 terwijl de leasemaatschappij uitging van 1:14 als zijnde "redelijk".
De truc is altijd hetzelfde:
- Zoveel mogelijk 80-100 rijden in hoogste versnelling
- Rustig optrekken
- Op tijd anticiperen
- Allleen remmen als het echt niet anders kan (file/stoplicht)
- Banden op (eco) spanning
- Airco uit
- Geen haast en geen indruk willen maken op passagiers of medeweggebruikers
Ben nu koploper met 1:26 op dit forum met mijn V40 D2, en met mijn vorige auto, een S40 D5 geartronic kwam ik tot 1:20 terwijl de leasemaatschappij uitging van 1:14 als zijnde "redelijk".
De truc is altijd hetzelfde:
- Zoveel mogelijk 80-100 rijden in hoogste versnelling
- Rustig optrekken
- Op tijd anticiperen
- Allleen remmen als het echt niet anders kan (file/stoplicht)
- Banden op (eco) spanning
- Airco uit
- Geen haast en geen indruk willen maken op passagiers of medeweggebruikers
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1084
- Lid geworden op: 10.10.2011 - 13:06
Knap Longone, dat je zo gedisciplineerd rijdt met een leasewagen! Dat doen niet veel mensen je na...Longone schreef: Ben nu koploper met 1:26 op dit forum met mijn V40 D2, en met mijn vorige auto, een S40 D5 geartronic kwam ik tot 1:20 terwijl de leasemaatschappij uitging van 1:14 als zijnde "redelijk".
V60 2013 (MY14) D6 PIH summum
V70 2005 (MY06) D5 185 pk Momentum220 pk powered by Volvotune
S60 2011 D3 Geartronic Momentum
V70 2005 (MY06) D5 185 pk Momentum220 pk powered by Volvotune
S60 2011 D3 Geartronic Momentum
- Longone
- 5th Gear member
- Berichten: 1088
- Lid geworden op: 10.08.2006 - 12:02
Thanks, mijn huidige wagen is overigens prive, dus in de tijd van de leasewagen was ik alvast aan het oefenen4wielen schreef: Knap Longone, dat je zo gedisciplineerd rijdt met een leasewagen! Dat doen niet veel mensen je na...

- Yamy_Daffy
- 2nd Gear member
- Berichten: 117
- Lid geworden op: 21.05.2014 - 09:56
Oef.... ik zou het niet volhouden hoor.
Ik wil alle paarden voelen als ik het gas in trap.
dan maar 1 op 11 of 1 op 10 rijden.
koop een 2.4i voor me plezier en niet voor de zuinigheid.
Ik wil alle paarden voelen als ik het gas in trap.
dan maar 1 op 11 of 1 op 10 rijden.
koop een 2.4i voor me plezier en niet voor de zuinigheid.
- Longone
- 5th Gear member
- Berichten: 1088
- Lid geworden op: 10.08.2006 - 12:02
Ach, dit wordt een heel filosofisch betoog, maar als je ECHT wil kun je bijna alles in het leven bereiken en voelt het nog hartstikke goed ook als het lukt.
Stoppen met roken, minder eten, meer bewegen etc. etc.
Maar ik begrijp de kick van het hard optrekken wel, alleen is die bij mij er binnen een paar weken al van af en weegt het niet meer op tegen de hoge kosten.
Stoppen met roken, minder eten, meer bewegen etc. etc.
Maar ik begrijp de kick van het hard optrekken wel, alleen is die bij mij er binnen een paar weken al van af en weegt het niet meer op tegen de hoge kosten.
Laatst gewijzigd door Longone op 01.01.1970 - 01:00, 3 keer totaal gewijzigd.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1084
- Lid geworden op: 10.10.2011 - 13:06
Dat is echt kolder. Succes / geluk zijn deels beïnvloedbaar, maar voor een heel groot deel afhankelijk van omstandigheden. Als je wordt geboren in de sloppen van Rio de Janeiro is de kans op een beter leven gewoon heel erg klein. Maar als je het hebt over zaken als stoppen met roken of zuinig rijden, dan ben ik het met je eens.Longone schreef: Ach, dit wordt een heel filosofisch betoog, maar als je ECHT wil kun je bijna alles in het leven bereiken en voelt het nog hartstikke goed ook als het lukt.

V60 2013 (MY14) D6 PIH summum
V70 2005 (MY06) D5 185 pk Momentum220 pk powered by Volvotune
S60 2011 D3 Geartronic Momentum
V70 2005 (MY06) D5 185 pk Momentum220 pk powered by Volvotune
S60 2011 D3 Geartronic Momentum
- Longone
- 5th Gear member
- Berichten: 1088
- Lid geworden op: 10.08.2006 - 12:02
Je begrijpt wat ik bedoel.4wielen schreef: Succes / geluk zijn deels beïnvloedbaar, maar voor een heel groot deel afhankelijk van omstandigheden.
Heel veel mensen komen al snel met "het lukt toch niet" en die hebben altijd gelijk.
- Yamy_Daffy
- 2nd Gear member
- Berichten: 117
- Lid geworden op: 21.05.2014 - 09:56
Ik zeg niet dat ik het niet zou kunnen, of volhouden.
Maar zuinigheid is niet de reden dat ik een V50 2.4i heb gekocht.
Dan was ik door blijven rijden in de Hyundai i30CW 1.6.
Ik wilde de luxe, comfort en veiligheid van de Volvo met ook nog eens leuke prestaties van het blok.
Maar zoveel mensen zoveel wensen natuurlijk.
Maar zuinigheid is niet de reden dat ik een V50 2.4i heb gekocht.
Dan was ik door blijven rijden in de Hyundai i30CW 1.6.
Ik wilde de luxe, comfort en veiligheid van de Volvo met ook nog eens leuke prestaties van het blok.
Maar zoveel mensen zoveel wensen natuurlijk.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 134
- Lid geworden op: 31.03.2010 - 21:10
Onze C30 T5 automaat doet momenteel 8,7 liter per 100 km. gemiddeld. Dus bijna 1 op 11,5. Ben ik zeer tevreden mee. En spaar 'm echt niet.
V40 T2 Polar+ (2019)
XC90 D5 Momentum aut.(2007)
C30 T5 Summum (2007)
V70 2.5T AWD Four-C Summum (2006)
S80 2.4 170 pk. Momentum Graphite (2005)
960 3.0 24V Oxford Line (1996)
945 Lpt Limited Edition (1998)
V70 2.4 170 pk. Europa (1999)
S70 2.0 (1998)
850 2.5 140 pk. Holiday (1996)
Volvo! What else?
XC90 D5 Momentum aut.(2007)
C30 T5 Summum (2007)
V70 2.5T AWD Four-C Summum (2006)
S80 2.4 170 pk. Momentum Graphite (2005)
960 3.0 24V Oxford Line (1996)
945 Lpt Limited Edition (1998)
V70 2.4 170 pk. Europa (1999)
S70 2.0 (1998)
850 2.5 140 pk. Holiday (1996)
Volvo! What else?
- sebastiaan84
- 4th Gear member
- Berichten: 823
- Lid geworden op: 08.06.2015 - 12:01
- Locatie: Emmen
- Contacteer:
Ik rij zomers met een 2.4i GT pak hem beet 1 op 10-10,5. de Laatste paar tanks doe ik echt met een ei onder mijn pedaal rijden en zit ik met pijn en moeite met 2x 20 km per dag op 1 op 11.
Lange afstanden loopt ie makkelijk 1 op 11-11,5 (snelwegritten van +200 km op 125-130 km/h)
Ansich is dat helemaal niet verkeerd voor een 5 cilinder automaat. Dat de T5 dan wat zuiniger is wijt ik aan het feit dat deze net iets minder hoeft te werken tov zijn n/a broertjes.
Met de V40 D2 rijd ik regelmatig tanks van 1 op 25, zelfs eens 1 op 27 gehaald met dakkoffertje erop naar Denemarken.
Lange afstanden loopt ie makkelijk 1 op 11-11,5 (snelwegritten van +200 km op 125-130 km/h)
Ansich is dat helemaal niet verkeerd voor een 5 cilinder automaat. Dat de T5 dan wat zuiniger is wijt ik aan het feit dat deze net iets minder hoeft te werken tov zijn n/a broertjes.
Met de V40 D2 rijd ik regelmatig tanks van 1 op 25, zelfs eens 1 op 27 gehaald met dakkoffertje erop naar Denemarken.
Volvo V60 D6 AWD Plug-in Hybride Summum, Polestar optimised MY14
Past:
Volvo V50 2.4i Geartronic summum MY05
Volvo V40 D2 summum full options MY15
Toyota Avensis Wagon TA22 1.8i Terra Kouki '01
Toyota Corolla AE111 1.6i G6-R(ally) Zenki '99
Toyota Starlet EP81 1.3i Si Whiteline/Koni edition Zenki '91
Past:
Volvo V50 2.4i Geartronic summum MY05
Volvo V40 D2 summum full options MY15
Toyota Avensis Wagon TA22 1.8i Terra Kouki '01
Toyota Corolla AE111 1.6i G6-R(ally) Zenki '99
Toyota Starlet EP81 1.3i Si Whiteline/Koni edition Zenki '91