vreemde bandenslijtage voorbanden

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Chrizzle D5
2nd Gear member
Berichten: 208
Lid geworden op: 10.10.2008 - 13:30

Hoi mensen,
ik heb er inmiddels zo'n 10.000 km opzitten met mijn nieuwe V70N (2007). Rijdt prima, veel snelwegkm. Wat ik wel heel vreemd vind, is de bandenslijtage voor.

Het midden van het loopvlak (niet meer dan de middelste 5 cm) van beide banden is vrijwel helemaal afgesleten, terwijl de band meer aan de randen (zeg de 5 cm buiten de middelste 5 cm) nog relatief veel profiel heeft. Het is een beetje lastig uit te leggen, maar vanaf voren kijkend tegen de bovenkant van de band heeft het loopvlak dus een omgekeerde W-vorm. Het zijn continentals 225/45 r 17.

Achterbanden is niets vreemds aan te zien.

Hoe zou dit kunnen? Het zou jammer zijn als nieuwe banden hetzelfde gaan doen. Zou dit komen dat ik er standaard 2,6 bar in pomp (max volgens boekje)?
Heeft iemand anders dit ook (gehad)?

bvd.
----
Volvo 480 turbo 1989
(opel corsa 1.2 2001)
Volvo S60 D5 2001 - 476.000 km
Volvo V70N D5 sport 2007 - 600.000 km
Volvo XC70NN D5 summum 2014 - 310.000 km
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27374
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Ik denk zelfs dat de bandenspanning iets te laag is.
Zit hem in ieder geval in de spanning.

Ik rijd zelf op 2.8 bar in dezelfde maat met Michelin banden
Laatst gewijzigd door Fredhead op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Ripley
2nd Gear member
Berichten: 243
Lid geworden op: 04.09.2007 - 21:12

Volgens mij is het precies andersom: als je banden te hard oppompt, gaan ze als het ware bol staan en slijt het midden meer dan de randen. Als je ze te zacht oppompt, zakken ze teveel in en rijd je vooral op de randen, die dan natuurlijk het hardst slijten. Oftewel: het lijkt erop dat de voorbanden te hard zijn geweest.
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21182
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Ripley schreef: Volgens mij is het precies andersom: als je banden te hard oppompt, gaan ze als het ware bol staan en slijt het midden meer dan de randen. Als je ze te zacht oppompt, zakken ze teveel in en rijd je vooral op de randen, die dan natuurlijk het hardst slijten. Oftewel: het lijkt erop dat de voorbanden te hard zijn geweest.
+1 die 2.6 lijkt mij goed komen..
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
arnoud
8th Gear member
Berichten: 11741
Lid geworden op: 26.12.2005 - 22:51
Locatie: Omg. Eindhoven

Ik zou denken dat je met 2,6bar nog niet zoveel druk in de banden hebt zitten dat daardoor de auto vooral op het midden van de band rijdt...
XC60 T6 Recharge Ultimate Dark, Fusion Red 2024
Ex: S60 2020 T4, Bursting Blue / S60 2009 2.5T, Ice White / S60 2001 T5, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4, Power Blue / V60 2011 D3, Flamenco Red / V50 2009 2.0D, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21182
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Minder druk en daardoor meer op de wangen rijden, meer druk waardoor de band bol gaat staan en meer op het middelste van de band rijdend..
Ik heb mijn XC altijd op 2.6 staan en heb een gelijkmatig slijtpatroon over over de hele breedte van de band.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
ps-amazon
6th Gear member
Berichten: 4593
Lid geworden op: 29.09.2004 - 15:05
Locatie: Loonse en Drunense Duinen
Contacteer:

inderdaad geeft te hoge spanning in principe meer slijtage in het midden en te lage spanning op de schouder, maar dan moet er wel sprake zijn van minstens een forse( bv. half bar) afwijking; verder kunnen er nog andere factoren een rol spelen zoals een grote afwijking in de spanningsmeter, een te smalle velg verergert het in theorie ook...
hebben de voor en achterbanden de zelfde specificaties? zijn banden(type) en velgmaat origineel? hoelang zitten de banden er op en wanneer is het verschil duidelijk geworden?
enne......graag een foto!
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27374
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Lees het nu nog een keer en stel mezelf bij.
Inderdaad een te hoge spanning.

Was er niet helemaal bij met m'n hoofd
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Chrizzle D5
2nd Gear member
Berichten: 208
Lid geworden op: 10.10.2008 - 13:30

Hoi mensen,
dank voor alle reacties. In aansluiting op PS-amazone kan ik me zelf amper voorstellen dat het komt van 2,6 bar (gemeten zowel bij luchtpomp bij de Tango als met zo'n klein apparaatje). Heel misschien is er voor mijn tijd iets gebeurd met die banden, hoewel de slechte staat van deze banden me niet is opgevallen bij de aankoop?

Het lijkt zelfs wel of de voorbanden helemaal op zijn, maar dan wel vooral vanwege de slijtage op het middenvlak....

Ik probeer wat foto's mee te sturen. Vooral van boven is wel te zien dat de voorbanden een vreemd loopvlak hebben (aan de randen hoger dan in het midden). De achterbanden zijn prima (natuurlijk ook wel logisch dat ze beter zijn dan voor).
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
----
Volvo 480 turbo 1989
(opel corsa 1.2 2001)
Volvo S60 D5 2001 - 476.000 km
Volvo V70N D5 sport 2007 - 600.000 km
Volvo XC70NN D5 summum 2014 - 310.000 km
Gebruikersavatar
Gerald de Groot
4th Gear member
Berichten: 775
Lid geworden op: 16.10.2013 - 22:31
Locatie: Lieren
Contacteer:

Denk inderdaad dat hij in het verleden te hard is geweest. Als je op de één na laatste foto kijkt, lijkt het dat de band nu hol staat doordat het midden meer is afgesleten.
V70 T5 2001 geartronic - mistral green
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29538
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Dat lijkt inderdaad het meest op rijden met een te hoge bandenspanning in het verleden.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
ps-amazon
6th Gear member
Berichten: 4593
Lid geworden op: 29.09.2004 - 15:05
Locatie: Loonse en Drunense Duinen
Contacteer:

ok, kunnen we nog uren over blijven gissen, maar er moet gewoon een setje nieuwe banden onder; zorg voor de juiste maat en hou de spanning goed bij, altijd als de banden koud zijn en met een eigen, goede meter want die meters bij benzinestations zijn vaak zeer onnauwkeurig
Ripley
2nd Gear member
Berichten: 243
Lid geworden op: 04.09.2007 - 21:12

ps-amazon schreef: ok, kunnen we nog uren over blijven gissen, maar er moet gewoon een setje nieuwe banden onder; zorg voor de juiste maat en hou de spanning goed bij, altijd als de banden koud zijn en met een eigen, goede meter want die meters bij benzinestations zijn vaak zeer onnauwkeurig
Eenvoudige truc: met de luchtpomp van het benzinestation iets te hard oppompen en dan laten leeglopen met je eigen bandenspanningsmeter.
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”