Volvo v50 een Volvo of een Ford?

Stel hier alle niet-technische Volvo-zaken aan de orde. Technische vragen stel je in de rubriek van het betreffende model.
Plaats reactie
kwik1
1st Gear member
Berichten: 48
Lid geworden op: 09.08.2016 - 20:39

Ha!

Na wat lezen en zoeken naar extra informatie over de v50 kwam ik een paar keer opmerkingen tegen als:

Een v50 is geen Volvo, maar een Ford. Of: Het is een Ford met een Volvo motor maar eigenlijk dus geen echte Volvo.

Ik was nu benieuwd of dat echt zo is, of wat jullie mening is. Is een v50 een veredelde Ford, of is het een beetje gezeur en is het gewoon een Volvo met een Ford onderstel?

Wat het ook is, a.s Zaterdag ben ik eigenaar van een mooie Volvo v50 2.4 :)
Gebruikersavatar
MartijnAbel
4th Gear member
Berichten: 917
Lid geworden op: 23.02.2015 - 18:30
Locatie: Surhuisterveen

Allereerst gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst! Een V50 is idd stiekem een Ford Focus MK2. Zelfde onderstel en veelal zelfde motoren. Het is wel een luxere en duurdere variant, dus natuuuurlijk een veel betere keuze. :D

Volvo was, naar mijn weten, in die tijd onderdeel van het Ford concern.
Laatst gewijzigd door MartijnAbel op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V70 2.0T 2011 - Volvo V60 2013 D5 Polestar - Volvo V50 T5 2004 DTC/RICA
Gebruikersavatar
Ytos
3rd Gear member
Berichten: 402
Lid geworden op: 28.06.2009 - 23:24
Contacteer:

Wat MarijnAbel zegt. En eigenlijk is het ook nog een beetje Mazda 3. Die deelt namelijk ook hetzelfde onderstel (check). Wat Mazda met motoren doet weet ik niet, maar Ford en Volvo hebben motoren (en wel meer) uitgewisseld. Ik rijd een V50 1.8F en dat schijnt een Fordmotor te zijn. Sowieso waren de 1.6-blokken die tot voor kort in de V40 en x60 geleverd werden ook blokken van Ford. Men is er nu fier op, dat er echte Volvoblokken in van 1.5 of 2.0 liter in die series liggen. Idem voor de automatische bakken. De Powershift schijnt van Ford te zijn, de Geartronic van Volvo. Het zal wel.

Wat wel een voordeel is, is dat het Focus-onderstel geroemd wordt om z'n wegligging. Ik weet uit ervaring dat je met een V50 inderdaad flink hard door de bocht kan.

Anyway: veel veilige kilometers toegewenst met je nieuwe V50 2.4. Fijn, zo'n vijfcilinder.
MY2008 Chameleon Blue V50 1.8F Kinetic (Dynamic?) former Company Car of Volvo Sweden
MY2015 Chrystal White Metallic V60 Nordic+ T5 GT8 Summum Intellisafe Line & Security Line Full Options

Ytos' Photography website
Ytos on Facebook
Gebruikersavatar
MartijnAbel
4th Gear member
Berichten: 917
Lid geworden op: 23.02.2015 - 18:30
Locatie: Surhuisterveen

Ytos schreef: Wat MarijnAbel zegt. En eigenlijk is het ook nog een beetje Mazda 3. Die deelt namelijk ook hetzelfde onderstel (check). Wat Mazda met motoren doet weet ik niet, maar Ford en Volvo hebben motoren (en wel meer) uitgewisseld. Ik rijd een V50 1.8F en dat schijnt een Fordmotor te zijn. Sowieso waren de 1.6-blokken die tot voor kort in de V40 en x60 geleverd werden ook blokken van Ford. Men is er nu fier op, dat er echte Volvoblokken in van 1.5 of 2.0 liter in die series liggen. Idem voor de automatische bakken. De Powershift schijnt van Ford te zijn, de Geartronic van Volvo. Het zal wel.

Wat wel een voordeel is, is dat het Focus-onderstel geroemd wordt om z'n wegligging. Ik weet uit ervaring dat je met een V50 inderdaad flink hard door de bocht kan.

Anyway: veel veilige kilometers toegewenst met je nieuwe V50 2.4. Fijn, zo'n vijfcilinder.
Wel geinig om te weten, de 1.8 die jij rijdt, maar ook de 2.0, dat zijn Mazda blokken :D de 2.4/2.4i/T5 zijn Volvo blokken, maar de 1.6d en 2.0d zijn dan weer Peugeot blokken... Zo lenen en gebruiken ze dus van alles en nog wat van elkaar :p

De focus wordt idd geroemd om zijn onderstel, maar dan wel om de fijne rij eigenschappen e.d. en helaas niet voor het sportieve rijgedrag. Maar heerlijk rijden doen ze idd sowieso :D
Laatst gewijzigd door MartijnAbel op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V70 2.0T 2011 - Volvo V60 2013 D5 Polestar - Volvo V50 T5 2004 DTC/RICA
Gebruikersavatar
sebastiaan84
4th Gear member
Berichten: 823
Lid geworden op: 08.06.2015 - 12:01
Locatie: Emmen
Contacteer:

MartijnAbel schreef: Allereerst gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst! Een V50 is idd stiekem een Ford Focus MK2. Zelfde onderstel en veelal zelfde motoren. Het is wel een luxere en duurdere variant, dus natuuuurlijk een veel betere keuze. :D

Volvo was, naar mijn weten, in die tijd onderdeel van het Ford concern.
De V50, Focus en Mazda 3 delen hetzelfde platform (bodemplaat). Onderstel (dempers en veren) van een V50 en een Focus MKII zijn wel anders, in mijn optiek beter als het onderstel van de de Focus MKI en MKII.

In mijn beleving komen een Focus MKII en een V50 absoluut niet overeen wat betreft rijdbeleving, stoelen, kwaliteit interieur en gebruikte technieken.
Zie het als VAG, een VW vergelijk je ook niet zomaar met een Audi, ondanks dat modellen dezelfde "basis" delen.

Ja ze delen dezelfde basis, maar ik vind een V50 absoluut niet een nep-Volvo / of een veredelede Focus. MAargoed misschien ben ik ook wel niet objectief als V50 eigenaar.
Laatst gewijzigd door sebastiaan84 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V60 D6 AWD Plug-in Hybride Summum, Polestar optimised MY14

Past:
Volvo V50 2.4i Geartronic summum MY05
Volvo V40 D2 summum full options MY15
Toyota Avensis Wagon TA22 1.8i Terra Kouki '01
Toyota Corolla AE111 1.6i G6-R(ally) Zenki '99
Toyota Starlet EP81 1.3i Si Whiteline/Koni edition Zenki '91
Jan2855
1st Gear member
Berichten: 39
Lid geworden op: 17.06.2006 - 21:40

MartijnAbel schreef:
Wel geinig om te weten, de 1.8 die jij rijdt, maar ook de 2.0, dat zijn Mazda blokken
Als ik goed geïnformeerd ben zijn deze "blokken" in opdracht van Ford gemaakt bij Motorwerke Deutz AG in Köln-Mühlheim. Makkelijk want op de andere Rijnoever daartegenover staat het "Ford-Werk" in Köln-Niehl.
Laatst gewijzigd door Jan2855 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo 343 1978
Volvo 360 1986
Volvo 340 1990
Volvo V40 1.8 2001
Volvo V50 1.6D 2008
Volvo V50 2.0 Limited Edition 2012 Caspian Bleu; Webasto EVO 5 standkachel
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13741
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

kwik1 schreef: Ha!

Na wat lezen en zoeken naar extra informatie over de v50 kwam ik een paar keer opmerkingen tegen als:

Een v50 is geen Volvo, maar een Ford. Of: Het is een Ford met een Volvo motor maar eigenlijk dus geen echte Volvo.

Ik was nu benieuwd of dat echt zo is, of wat jullie mening is. Is een v50 een veredelde Ford, of is het een beetje gezeur en is het gewoon een Volvo met een Ford onderstel?

Wat het ook is, a.s Zaterdag ben ik eigenaar van een mooie Volvo v50 2.4 :)
Rij met beiden een keer tegen iets aan om het structurele verschil te ervaren
kwik1
1st Gear member
Berichten: 48
Lid geworden op: 09.08.2016 - 20:39

Ytos schreef: Wat MarijnAbel zegt. En eigenlijk is het ook nog een beetje Mazda 3. Die deelt namelijk ook hetzelfde onderstel (check). Wat Mazda met motoren doet weet ik niet, maar Ford en Volvo hebben motoren (en wel meer) uitgewisseld. Ik rijd een V50 1.8F en dat schijnt een Fordmotor te zijn. Sowieso waren de 1.6-blokken die tot voor kort in de V40 en x60 geleverd werden ook blokken van Ford. Men is er nu fier op, dat er echte Volvoblokken in van 1.5 of 2.0 liter in die series liggen. Idem voor de automatische bakken. De Powershift schijnt van Ford te zijn, de Geartronic van Volvo. Het zal wel.

Wat wel een voordeel is, is dat het Focus-onderstel geroemd wordt om z'n wegligging. Ik weet uit ervaring dat je met een V50 inderdaad flink hard door de bocht kan.

Anyway: veel veilige kilometers toegewenst met je nieuwe V50 2.4. Fijn, zo'n vijfcilinder.

Van de Mazda wist ik niet. Maar in ieder geval bedankt!
Gebruikersavatar
MartijnAbel
4th Gear member
Berichten: 917
Lid geworden op: 23.02.2015 - 18:30
Locatie: Surhuisterveen

Jan2855 schreef:
MartijnAbel schreef:
Wel geinig om te weten, de 1.8 die jij rijdt, maar ook de 2.0, dat zijn Mazda blokken
Als ik goed geïnformeerd ben zijn deze "blokken" in opdracht van Ford gemaakt bij Motorwerke Deutz AG in Köln-Mühlheim. Makkelijk want op de andere Rijnoever daartegenover staat het "Ford-Werk" in Köln-Niehl.
Zijn toch echt rasechte Mazda blokken ;)

http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?p=1064814

Maakt het ze er zeker niet minder om hoor, staan bekend als zeer betrouwbaar, maar in sommige gevallen wel met het nodoge olieverbruik
Volvo V70 2.0T 2011 - Volvo V60 2013 D5 Polestar - Volvo V50 T5 2004 DTC/RICA
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40982
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

elke Volvo waar VOLVO op staat is een echte VOLVO :-)
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
mga1600
6th Gear member
Berichten: 3168
Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
Locatie: nhn

Ik had destijds een V50 2.0D als leaseauto. Een collega had in diezelfde periode een Focus. Aan het eind van de leasetermijn was zijn auto 'afgetrapt': stoelen waren zichtbaar versleten en zaten scheef, zijn stuur kleefde van het opgeloste plastic, er rammelde van alles na 190000 km. Mijn V50 had bij inleveren meer dan 210000 gereden en reed, zat en toonde eigenlijk nog net als op dag 1. Dus dezelfde basis, maar wel degelijk een heel andere beleving.
XC60 T6 Ultimate Dark my24
Gebruikersavatar
Marcnij
5th Gear member
Berichten: 2169
Lid geworden op: 27.03.2013 - 18:13
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

mga1600 schreef: Ik had destijds een V50 2.0D als leaseauto. Een collega had in diezelfde periode een Focus. Aan het eind van de leasetermijn was zijn auto 'afgetrapt': stoelen waren zichtbaar versleten en zaten scheef, zijn stuur kleefde van het opgeloste plastic, er rammelde van alles na 190000 km. Mijn V50 had bij inleveren meer dan 210000 gereden en reed, zat en toonde eigenlijk nog net als op dag 1. Dus dezelfde basis, maar wel degelijk een heel andere beleving.
Dan zal die collega hem ook wel afgetrapt hebben.
Ik heb zelf 9 jaar en 250.000 km in een Focus mk1 diesel gereden, en die was absoluut niet afgeleefd en zo goed als rammelvrij.
Beide auto's delen veel technische onderdelen en ik durf te stellen dat ze op dat vlak niet voor elkaar onder doen. (Ford wordt i.m.o. vaak ondergwaardeerd)
De Volvo gebruikt voor de V50 veel mooiere materialen dan Ford voor de Focus en ook de stoelen zijn van beduidend betere kwaliteit (alhoewel zitcomfort zeer persoonlijk is).
De beleving in het interieur is daardoor een heel ander verhaal. En de 5 cilinders natuurlijk...
Laatst gewijzigd door Marcnij op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer 😢. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
Gebruikersavatar
strui901
3rd Gear member
Berichten: 421
Lid geworden op: 12.06.2014 - 17:26
Locatie: Overijssel

Absoluut een Volvo maar met veel onderdelen van Ford.

Wat maakt dit absoluut een Volvo:
- SIPS
- 5 cilinders (want dat zijn echte Volvo motoren)
- Fantaaaaaastische stoelen
- Afwerking en kwaliteitsbeleving

Wat maakt hem dan toch nog enigszins Ford:
- De fantastische besturing waarmee je je hele gezin misselijk rijdt op vakantie wanneer je over bergweggetjes rijdt. En dan heel onschuldig vragen: hoezo? Ik rij toch normaal? :-)
Volvo V70 2.0t 5cyl 5sp manual Momentum MY2006 - TE KOOP
Volvo V50 D5 6sp manual Edition II MY2008
VW Passat Variant 1.9TDI 100pk Trendline MY2001
Opel Corsa 1.2 MY2007
VW Golf 1.9TDI 90pk Trendline MY2000
Volvo 340 1.4 DL MY1987
kwik1
1st Gear member
Berichten: 48
Lid geworden op: 09.08.2016 - 20:39

strui901 schreef: Absoluut een Volvo maar met veel onderdelen van Ford.

Wat maakt dit absoluut een Volvo:
- SIPS
- 5 cilinders (want dat zijn echte Volvo motoren)
- Fantaaaaaastische stoelen
- Afwerking en kwaliteitsbeleving

Wat maakt hem dan toch nog enigszins Ford:
- De fantastische besturing waarmee je je hele gezin misselijk rijdt op vakantie wanneer je over bergweggetjes rijdt. En dan heel onschuldig vragen: hoezo? Ik rij toch normaal? :-)
haha :) Wat zijn SIPS?
Gebruikersavatar
strui901
3rd Gear member
Berichten: 421
Lid geworden op: 12.06.2014 - 17:26
Locatie: Overijssel

Side Impact Protection System, daar kom je achter als je het een keer nodig hebt.....

Hoop ik overigens niet voor je......
Volvo V70 2.0t 5cyl 5sp manual Momentum MY2006 - TE KOOP
Volvo V50 D5 6sp manual Edition II MY2008
VW Passat Variant 1.9TDI 100pk Trendline MY2001
Opel Corsa 1.2 MY2007
VW Golf 1.9TDI 90pk Trendline MY2000
Volvo 340 1.4 DL MY1987
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29461
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Je mag verwachten dat een Volvo beter is afgewerkt en degelijker is na een lange gebruiksperiode.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
sebastiaan84
4th Gear member
Berichten: 823
Lid geworden op: 08.06.2015 - 12:01
Locatie: Emmen
Contacteer:

Mijn V50 koste bij aflevering 45.939 eurootjes. Een Focus Wagon 2.0 16V ST170 koste destijds 32.200 eurootjes. is toch 13.739 euro verschil voor een vergelijkbaar vermogen en koets, uitrusting van de ST170 weet ik niet of die in de buurt komt van een summum.

Je zou kunnen stellen dat voor 1x V50 2.4i Summum GT met wat opties je 2x een Focus Wagon 1.8 16V GHIA (duurste uitrusting niveau) kon kopen en dan had je nog 349 euro extra in je portemonnee.

En die Ford Focus is opzich een fijne auto hoor, en 1 voordeel, onderdelen zijn best vriendelijk geprijsd.
Laatst gewijzigd door sebastiaan84 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V60 D6 AWD Plug-in Hybride Summum, Polestar optimised MY14

Past:
Volvo V50 2.4i Geartronic summum MY05
Volvo V40 D2 summum full options MY15
Toyota Avensis Wagon TA22 1.8i Terra Kouki '01
Toyota Corolla AE111 1.6i G6-R(ally) Zenki '99
Toyota Starlet EP81 1.3i Si Whiteline/Koni edition Zenki '91
kwik1
1st Gear member
Berichten: 48
Lid geworden op: 09.08.2016 - 20:39

sebastiaan84 schreef: Mijn V50 koste bij aflevering 45.939 eurootjes. Een Focus Wagon 2.0 16V ST170 koste destijds 32.200 eurootjes. is toch 13.739 euro verschil voor een vergeliojkbare motor en koets.

Je zou kunnen stellen dat voor 1x V50 2.4i Summum GT met wat opties kon je 2x een Focus Wagon 1.8 16V GHIA (duurste uitrusting niveau) en dan had je nog 349 euro extra in je portomenee.

En die Ford Focus is opzich een fijne auto hoor, en 1 voordeel, onderdelen zijn best vriendelijk geprijsd.
Ah, als je het zo schrijft is het verschil goed duidelijk!
Gebruikersavatar
mga1600
6th Gear member
Berichten: 3168
Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
Locatie: nhn

Maar het merkwaardige was wel dat het leasen van de veel goedkopere Focus vrijwel net zo duur was als van deV50. Desgevraagd vertelde de leasemaatschappij dat dat in dit geval met restwaarde maar zeker ook met onderhoudskosten te malen had 'omdat de Volvo nou eenmaal beter in elkaar zat'.
XC60 T6 Ultimate Dark my24
WesleyD
1st Gear member
Berichten: 40
Lid geworden op: 07.02.2015 - 21:05

Dat de S40/V50 net zoals de Focus MK2 op het C1 platform staat, welke overigens ontstaan is uit een samenwerking tussen Ford, Mazda en Volvo, alleen toentertijd behorend tot FoMoCo, betekent nog niet dat deze auto's precies hetzelfde onderstel delen. Ze delen wel ongeveer 60%. Bodemplaat is bijvoorbeeld wel degelijk anders, maar subframe en de wielophanging is wel (zo goed als) gelijk.
't Is maar net hoe iets opgepakt wordt als iets "wordt ontdekt".
De Mondeo, S60, S80, maar ook de Land Rover Freelander en de Range Rover Evoque delen bijvoorbeeld het EUCD platform van FoMoCo. Daar hoor je niemand over.

Zeg, die V50 van jou, dat is toch een veredelde Focus? Grmbll....
Zeg, die Evoque van jou, dat is toch een veredelde Mondeo? Euhm, wat?
:D :P
2006 Volvo S40 Elite 2.4 GT Silver Metallic
Plaats reactie

Terug naar “Volvo algemeen (niet technisch)”