Ballonbanden??
- Pritchard
- 5th Gear member
Die "sport" in de contisportcontact, staat die voor iets? Ik bedoel, rijden die banden anders dan de banden die ik nu heb?
V70 MY11, R-design, D3, Black Sapphire metallic
V50 2.0d MY07, kinetic, barents blue pearl en 17"; zaurak
V50 2.0d MY05, kinetic, Titanium grey en 16"; cygnus
V50 2.0d MY07, kinetic, barents blue pearl en 17"; zaurak
V50 2.0d MY05, kinetic, Titanium grey en 16"; cygnus
- sanco
- 5th Gear member
Als ik even zo vrij mag zijn om te reageren denk ik dat die "sport" meer een marketingachtig verhaal is, alhoewel het natuurlijk uitmaakt wat je wilt vergelijken. Mogelijk is het profiel en de rubbersamenstelling iets anders tov bijvoorbeeld een "eco" band van Conti. In de "sport" is verhoudingsgewijs iets minder voor comfort, slijtvastheid en verbruik en iets meer voor een wat stijvere band gekozen. Ik denk echter dat je over het algemeen beter het verschil tussen een 17"velg met 50 serie band en een 16" met 55 serie band zult vernemen dan tussen 2 gelijke bandenmaten van hetzelfde merk onderling. Immers de 55 of 60 geeft aan hoe hoog de wang van de band is tov de breedte (in procenten). Bij een gelijkblijvende breedte geeft een hogere wang een wat soepeler veergedrag en de band geeft bij het insturen ook wat meer mee, waardoor het stuurgedrag wat minder direkt aanvoelt.
Ook maakt het nog verschil of je een band hebt voor een hoge belasting en snelheid, bijv 93W of voor wat lagere snelheid en belasting. Om die hogere belasting aan te kunnen bezit de band vaak een wat steviger karkas waardoor hij mogelijk wat stugger aanvoelt.
Mogelijk maakt zelfs de velgbreedte nog wat uit waarop de velg is gemonteerd. Een band van gelijke breedte ziet er op een smallere velg boller uit dan dat ie is gemonteerd op een velg met een grotere breedte. Of dit ook nog een effect heeft op het gedrag durf ik niet te zeggen. Als laatste maakt natuurlijk de bandenspanning nog een verschil, maar daar kun je maar een beetje mee spelen, want te hard is o.a. ivm foute slijtage en verminderde grip ook niet goed.
Over het algemeen is er tussen de merken onderling wel enig verschil. Over het algemeen zijn bijv Michelins wat zachtere, meer op comfort gerichte banden en zijn Conti's vaak wat harder/stugger.
Persoonlijk belief ik geen Conti's en bij elke nieuwe aankoop beding ik dan ook altijd een setje Michelins als eerste montage.
Ook maakt het nog verschil of je een band hebt voor een hoge belasting en snelheid, bijv 93W of voor wat lagere snelheid en belasting. Om die hogere belasting aan te kunnen bezit de band vaak een wat steviger karkas waardoor hij mogelijk wat stugger aanvoelt.
Mogelijk maakt zelfs de velgbreedte nog wat uit waarop de velg is gemonteerd. Een band van gelijke breedte ziet er op een smallere velg boller uit dan dat ie is gemonteerd op een velg met een grotere breedte. Of dit ook nog een effect heeft op het gedrag durf ik niet te zeggen. Als laatste maakt natuurlijk de bandenspanning nog een verschil, maar daar kun je maar een beetje mee spelen, want te hard is o.a. ivm foute slijtage en verminderde grip ook niet goed.
Over het algemeen is er tussen de merken onderling wel enig verschil. Over het algemeen zijn bijv Michelins wat zachtere, meer op comfort gerichte banden en zijn Conti's vaak wat harder/stugger.
Persoonlijk belief ik geen Conti's en bij elke nieuwe aankoop beding ik dan ook altijd een setje Michelins als eerste montage.
2016- XC70 D5 GT AWD MY16 Magic Blue, Inscription leer, standkachel, HK audio, VOC, Keyless, 19"
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
2004-2009 V50 Elite 2.0D 2004/5 silver 17"; stylla
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
2004-2009 V50 Elite 2.0D 2004/5 silver 17"; stylla